Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ekko/Aureosen IL Stiftet 1938

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ekko/Aureosen IL Stiftet 1938"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ekko/Aureosen IL Stiftet 1938
NFF kvalitetsklubb nivå 1 siden 2015

2 NFF Kvalitetsklubb NFF Kvalitetsklubb 1 er det første av tre nivåer i NFF Kvalitetsklubb. Målet er å stimulere til god klubbutvikling som vil forsterke helheten. Godt strukturerte klubber tiltrekker seg frivillige og gir grobunn for sunn barne- og ungdomsidrett. I retningslinjene for Kvalitetsklubb står dette om AKTIVITETEN, som er det essensielle i hver klubb: «Det er krevende å lykkes med å tilrettelegge for alle med mye og god aktivitet. En rekrutteringsplan med en ansvarlig bidrar til en stabil og forutsigbar klubbdrift. Dommerne har en naturlig plass og rekrutteres tidlig og bredt. Sportsplanen sikrer kvalitet på treningsfeltet og kamparenaen, og krever solid implementering og oppfølging av klubbens trenere gjennom treneransvarlig.» Andre viktige element: «Klubben som sjef» er et begrep som beskriver en godt organisert klubb med en struktur som ikke er personavhengig. En godt strukturert klubb som vil beholde og rekruttere frivillige er avhengig av hensiktsmessige ansvarsfordelinger, klare rollebeskrivelser og god økonomistyring . En klubbhåndbok gir en helhetlig oversikt over klubbens struktur og roller. Strukturerte og bevisste klubber gir nok og positive tillitsvalgte, godt omdømme, trivsel, en solid organisering og bedre og flere fotballspillere. Punkter som skal være beskrevet for å bli kvalifisert: AKTIVITET- rekruttering, rekrutteringsansvarlig, sportsplan, trenerveileder, dommeransvarlig ORGANISASJON- organisasjonskart, økonomistyring, klubbhåndbok, FIKS, Kvalitetsklubbansvarlig KOMPETANSE- lederkompetanse, trenerkompetanse SAMFUNNS- OG VERDIARBEID- Verdisett, hjemmekamper, retningslinjer for barn og unge, verdimøte, politiattest, trygge rammer, skade og forsikring, FAIR PLAY-ansvarlig

3 Visjon, verdigrunnlag Klubben er en sammenslåing av IL Ekko og Aureosen IL. Klubben skal favne alle innbyggere i Søre-Fræna og fastlandet av Aukra. I jobben som ble gjort i prosessen for å bli kvalifisert til NFF Kvalitetsklubb nivå 1, ble det utarbeidet en klubbhåndbok og sportsplan som skal fungere som et styringsverktøy for all aktivitet i klubben. VISJON : Aktivitet for alle – basert på idrettens grunnverdier VERDISETT: fair play-respekt - glede

4 Styrets sammensetning -Organisasjonsplan
Hovedstyret består av ledere i hver enkelt undergruppe samt styreleder og adm.leder som sitter som sekretær, til sammen 10 medlemmer. Hver undergruppe har egne møter og aktiviteter gjennom året der leder i gruppen rapporterer til hovedstyret om aktivitet som har vært mellom styremøter. STYRELEDER har ansvaret for å sette agenda for styremøter og lede møtene. Har det overordnede ansvaret for utarbeidelse og videreutvikling av strategier og planer i klubben Er klubbens pressekontakt.

5 Adm.leder Ansatt 60 % stilling
Stillingsbeskrivelser/ansvarsområde: Kvalitetsklubb-ansvarlig FIKS ansvarlig : overgang FIKS og spillerregistrering Hovedansvarlig for kontakt NFF,NIF, kretskontor etc. Sponsor-ansvarlig Daglig drift og korrespondanse Bistå lagets styremedlemmer og undergruppene ved behov Kontakt med regnskapskontor og kontering av fakturaer Organisering av fergekort til bruk for lagene Søknader alle typer inn/ut Sekretær for styret og fotballgruppe, protokollfører for laget Oppdatering av lagets hjemmeside, medlemsregister, politiattester og facebook-side. Romsdalscupkontakt.

6 Fotballgruppe Leder og 6 Medlemmer:
Nestleder, ansvarlig Tine fotballskole, delt jenteansvarlig Trenerveileder under utdanning Dommerkoordinator og Fair play-ansvarlig, delt jenteansvarlig Knøtte-ansvarlig, merketaking ansvarlig Tine fotballskole, FIKS-medarbeider merketaking, oppstartsansvarlig Gruppen har samlet ansvar for all fotballaktivitet i klubben, bruke klubbhåndbok og sportsplan som et levende og aktivt planverk. Adm.leder er ansvarlig for at alle oppgaver og retningslinjer i kvalitetsklubb blir vedlikeholdt og ivaretatt, og jobber derfor tett på fotballgruppen. Arrangement: Romsdalsbanken knøtteturnering – alle klubber som er med skal være vertsklubb en gang i løpet av sesongen. Her er det knøtteforeldre og G/J9 som stiller på dugnad med merking av baner, kiosk ,rigging/rydding. Tine fotballskole – arrangeres i løpet av august mnd, tilbud for alle i klubben 6-12 år. Instruktører er eldre spillere i klubben og andre. Fokus på sunn mat, lik andel gutter og jenter. Til hjemmekamper: kampvert, klubbdommer (9-12 år + J15), kretsdommer for ungdomsfotball (garderobe,kamrapport), kiosk.

7 Breddeprofil Ekko/Aureosen fotball
- Ekko/Aureosen IL er en BREDDEKLUBB. Dette innebærer at det satses på alle spillerne, og vi skal gi et tilbud til både de svakeste, de i midten og de sterkeste. Alle spillerne på laget skal ha spilletid i kamper. Det skal vektlegges at spillerne er flinke å møte opp på treninger i sesongen. Spillerne skal føle at de blir mest mulig rettferdig behandlet ut i fra et breddeperspektiv. Frem til 14 års alder skal det ikke være spissing av lag. Det kan være et laguttak i forkant av kampene, men dette skal likevel gjenspeile at alle spillere på det aktuelle laget får spilletid under kampen. - Knøtter skal ha “stoppeklokke” for spilletid, altså skal alle spillerne ha tilnærmet lik spilletid under turneringer og kamper. Knøttene er foreldrestyrt, altså er det opp til hver enkelt foreldre å bistå sitt barn under kamp og trening i tillegg til treneren. - For barnefotball gjelder også medvirkning, men her er gruppene mer trenerstyrt. Det skal være lik spilletid på turnering og kamper, og ikke forekomme spissing av lag. Fokus skal være trivsel og fair play. - En vil oppleve at motstandere kan ha spisset sine lag forut for kamp/turnering. Fokus for vår klubb er likevel det samme, og avviker ikke fra kamp til kamp. - Dersom en velger å foreta et laguttak, skal alle spillerne være involvert i kampen og få spilletid, og fokus skal være bredde. Spillerne skal også i størst mulig grad være enige og stille seg bak et slikt uttak. - Fra 14 års alder, vil Ekko/Aureosen IL tillate mer spissing av lagene. Fokus skal likevel være at alle på laget har tilhørighet og får spilletid på kampene, og at ingen opplever å “slite benken” selv om de er flinke å møte på hver trening gjennom sesongen. Ekko/Aureosen Il oppfordrer trenere og spillere til å favne om alle på laget sitt.

8 Turngruppe Leder og 3 Medlemmer
Gruppeinndeling :Gymlek (førskolebarn 3-5 år) Idrettens grunnstige (6-10 år) Troppsgymnastikk (11 – 15 år) Delt inn i to sesonger – vår og høst , sesongslutt markeres med felles avslutning med oppvisning og premieutdeling. Gruppen jobber ut fra Kvalitetsklubbkonseptet, skal utarbeide sin egen sportsplan. Leder har satt opp treningsprogram, med egen plan for alle aktive uker, for gruppene Gymlek og Idrettens grunnstige. Arrangement: Idrettens grunnstige-godkjenning, barnekretsturnstevne, saltokonkurranser, troppskonkurranser. Fordeling i gruppen: Leder har ansvar for trenere og sportsligansvar. Medlemmer i gruppen er foreldrekontakter som tar ansvar for infoskriv, påmeldinger, dugnader og annet. Boot camp : trening for ungdom og voksne, variert styrketrening med både egenvekt og enkelt utstyr. Variabel oppvarming og avslutning, som lek, ballspill og annet.

9 Breddegruppe Leder og 3 Medlemmer
Arrangement: - Turorientering i Julsundmarka: 10 poster fra 1.mai-22.september - Myldrestevne vår og høst -Idrettsskole: fra uken etter høstferie til slutten av februar. -Setertrimmen: 2.søndag i september til Fjellsetra. Nye grupper som er lagt under bredde: Håndball: Oppstart med treninger i vår, trener i gymsalen på Julsundet skole og skal utvide på høsten. Innebandy: Oppstart med trening i vår , trener i gymsal Jendem skole.

10 Rekrutteringsansvarlig
Jobber opp mot de andre gruppene. Ansvarlig for trenere på tvers av idrett, delaktig i sportsplan og trenerforum. Utdanningskontakt, rekruttere til trenerkurs. Leder for valgkomiteen, kartlegge og rekruttere nye frivillige.

11 Økonomigruppe Leder Leder basarkomitee Leder festkomitee Materiellforvalter
Gruppen har ansvar for stabile inntekter, budsjettansvar, store sponsoravtaler, organisere dugnader(koordinering), sponsorkontrakter, annonsekontakt og materiellansvarlig. Klubben har sponsorkontrakter som gjelder ut 2019, det skal derfor jobbes med fornying og utarbeiding av nye kontrakter med sponsorer i løpet av året. Adm.leder bistår i den daglige korrespondansen med sponsorer. Adm.leder sender ut medlemskontingenter, treningsavgifter for den enkelte aktivitet i løpet av året, samt fakturering til sponsorer og leie av bane,anlegg,klubbhus og annet.

12 Kontanthåndtering og hverdagsøkonomi i Ekko/Aureosen IL
Økonomistyring Økonomisk prinsipp: -Den overordnede økonomistrategi er at drift og investeringer skal være selvfinansiert gjennom inntektsbringende tiltak og egenandeler. Budsjett: - Klubben skal hvert år utarbeide budsjett for kommende år. Det budsjetteres på kontonivå, dvs. på et mest mulig detaljert nivå og tilsvarende som i regnskapet (slik at avvik lett kan følges opp). Budsjettet bør alltid baseres på forsiktighetsprinsippet, dvs. at man tar med kun sikre inntekter og tar høyde for alle kjente utgifter. Regnskap: -Alle idrettslag er regnskaps- og revisjonspliktige. Regnskapet følger i utgangspunktet kontantprinsippet, dvs. at inntekter og kostnader bokføres i den regnskapsperiode(år) der posten har oppstått, men ved større beløp kan det likevel foretas avsetning/periodisering slik at bokføring skjer på”rett år”. Klubben har engasjert Sparebank 1 Regnskapshuset som fører regnskapet forklubben. Klubben får regnskapsrapporter annenhver måned. Regnskapsåret følger kalenderåret. Kontanthåndtering og hverdagsøkonomi i Ekko/Aureosen IL • Alle kvitteringer stiftes på ”skjema for refusjon”, fylles korrekt ut og leveres til adm. leder for utbetaling. • Alle kontanter (f.eks. ved loddsalg, kiosk eller annen dugnad) skal telles av to personer som begge skal skrive under på oppgjørsskjemaet at korrekt beløp er talt før pengene leveres til adm.leder. • Dommerregninger, kjøreregninger etc. skal sendes til adm. leder som attesterer og sender til utbetaling. • Ved henting av fergekort/påfylling av fergekort, ta kontakt med adm. leder. Det er adm. leder i klubben som attesterer alle regninger. Adm. leder har også sammen med styreleder innsyn til kontoene til klubben, men det er regnskapsfører som betaler regningene. Det blir ikke betalt noe uten at regningen har vært innom både adm. leder og ansvarlig regnskapsfører. Dette gir alle en tryggere økonomisk hverdag i klubben.

13 Anleggsgrupper Ekko Leder Utleie klubbhhus Baneansvarlig Øyra Leder og utleie klubbhus Baneansvarlig
Gruppen er ansvarlig for baner, utleie av klubbhus , dugnadsansvarlig for anlegg. Adm.leder er ansvarlig for fakturering av utleie. Egne komiteer for brøyting, merking og klipping av baner til kamp/turnering. Adm.leder setter opp lister over hjemmekamper på baner(vår/høst) så det skal være mulig å forberede både klipping, brøyting og merking.

14 Arrangementsansvarlig
Arrangementsansvarlig jobber opp under de andre gruppene, ledere av undergrupper tar kontakt i god tid før arrangement. Av og til kan det være greit for arrangementsansvarlig å delta på planleggingsmøte før større arrangement, for et lettere innblikk i behov. Ansvarlig for alle arrangement i klubben, fester, kiosk, basar mm. Ansvarlig for Idrettsfrokost som arrangeres sammen med Myldrestevne vår. Idrettsfrokost er basert på sponset innhold og er gratis for alle medlemmer i klubben. Skape møteplasser og forum, sosiale aktiviteter.

15 Romsdalscupen Årets dugnadsfest
Cupen er et samarbeid mellom EAIL og MIL, i 2019 skal cupen arrangeres for 36.gang, så dette er en lang og solid tradisjon. Cupen har tre arenaer: hovedarena Øyra, Ekko og Malmefjorden. Totalt 14 baner fra 3er til 9er. Cupen har et eget styre som er sammensatt av tillitsvalgte fra begge klubber. Leder hentes fra EAIL da klubben har hovedvekt av andel i cupen (60/40). I tillegg knyttes det til andre ressurspersoner fra begge klubber. Cupen er dugnadsbasert, og dermed årets største dugnadsfest der både foreldre, spillere, dommere og andre frivillige deltar i samme ånd. Overskuddet fra cupen går rett tilbake til klubbens barn og unge , og bidrar til at vi har lav egenandel til cuper som vi sender våre lag på. Viktig og god investering rett tilbake til aktiviteten. Det er så moro med cup!


Laste ned ppt "Ekko/Aureosen IL Stiftet 1938"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google