Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon for Fet kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presentasjon for Fet kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Presentasjon for Fet kommune 8.3.2018
Rv. 22; kryssing av Glomma, KDP med KU. Planendringer etter offentlig høring.

2 Status: Planforslaget lå ute til høring 8.4-9.6.2017.
Det kom inn 68 merknader, herav 5 innsigelser. - Innsigelser mot A2: NVE og Riksantikvaren - Innsigelser mot D2.1: NVE og Riksantikvaren - Innsigelser mot E2: NVE, Fylkesmannens landbruks- avdeling, Fylkesmannens miljøvernavdeling og Statens vegvesen. D2.1 ble trukket og bygge- og deleforbudet opphevet etter høringsperioden.

3 Innsigelser: NVE: Manglende fremstilling av grunnforhold i kartdelen (hensynssone) og underkommunisering av tiltak ifb. med grunnforholdene. Fylkesmannens landbruksavdeling: Innsigelse mot E2 på grunn av stort inngrep i dyrket mark (62 da). Fylkesmannens miljøvernavdeling: Innsigelse mot E2 på grunn av inngrep i Merkja, Hoelsevja og Stintevja. Riksantikvaren: Innsigelse mot D2.1 og A2 på grunn av negativ innvirkning på henholdsvis Fetsund stasjon og Fetsund lenser. Statens vegvesen: Innsigelse mot E2 på grunn av samfunnsøkonomisk vurdering.

4 Høringsuttalelser: Hovedinntrykk:
Lokalvegbru og lokalvegnett må opprettholdes. Tilgjengelighet til og utvikling av Fetsund sentrum. Tilgjengelighet til Fetsund stasjon. Innvirkning på Fetsund lenser. Støy- og luftforurensning. Inngrep i dyrket mark. Med bakgrunn i innsigelser og høringsuttalelser er det gjort følgende endringer i planmaterialet:

5 Punkt 1: Ny lokalvegbru bygges samtidig med ny 4-felts bru og tett inntil ny 4-felts bru. - Lokalvegbru vil binde Fetsund tettsted, med viktige målpunkter på begge sider av Glomma, tettere sammen, gi minst mulig omveger og beholde dagens kjøremønster og lave hastighet for lokaltrafikken og pendlere fra øst. - Separerer de ulike trafikantgruppene og er best trafikk- sikkerhetsmessig. - Gir fullverdig omkjøringsveg. - Bedre forberedt på en mulig ring 4.

6

7 Eksisterende bru må rives før ny lokalvegbru kan
fullføres (4 av 5 fundamenter/søyler kan bygges før riving). Riving av eksisterende bru skal gjennomføres med minst mulig berøring av Glomma og blir en komplisert oppgave. I byggetiden for fullførelse av ny lokalvegbru må det vurderes hvor gang-/sykkeltrafikken skal gå (enten på jernbanebrua eller innordnes på ny 4-felts bru). Ny Gardervei blir da eneste adkomst til Fetsund sentrum. Det skal i reguleringsplanfasen utarbeides en rapport som viser hvordan eksisterende bru skal rives og hvordan trafikken skal avvikles i byggeperioden.

8 Punkt 2: Nye bruer trekkes så langt nord som mulig på vestsiden.
Senterlinje rv. 22 er trukket ca m lenger mot nord. Dette er positivt for Sootbrakka og Fetsund lenser.

9 Punkt 3: Kryss ved Jan Steneruds vei fjernes
- Ny lokalvegbru benyttes av trafikk til sentrum fra øst, mens trafikk fra vest til sentrum kan benytte ny Gardervei (ferdigstilles i 2020). Fetsund sentrum får 2 adkomstmuligheter. - Boliger i Jan Steneruds vei får adkomst via Helleveien. - Ingen omveger for trafikk til sentrum. - Ny rv. 22 kan dermed legges lenger mot nord og med mindre skjæring ved Hovinhøgda og Jan Steneruds vei; medfører mindre inngrep i ravinedal og på dyrket mark (reduseres fra 42 til 27da), og mindre kostnader.

10

11

12 Punkt 4: Nye busslommer - Eksisterende busslommer ved Hovinbakken bru og ved Jan Steneruds vei erstattes av nye ved Hovinhøgda. - Busslommer ved Herredshuset opprettholdes.

13 Punkt 5: Brukonstruksjonen skal ikke ha brukar/pilarer i skipsleia langs den vestre elvebanken, og hvis mulig ingen brupilarer i det fredede området overhodet. Fundament i akse 2 kan legges på land, nær vannkanten. Ett fundament; akse 3, må legges i fredet område, ca. 120m fra land, minimum 16m fra nærmeste installasjon i vannet. Bruene bygges ved at stålkassene monteres på land (seksjoner som sveises sammen på stedet) og skyves ut, sannsynligvis fra øst mot vest. Dette vil redusere byggeaktiviteten fra vann. Etablering av fundament/pilar må gjennomføres fra flåte. Denne sikres med wire og holdes utenfor sikkerhetssonen på min. 16m. Fundamentflate er ca. 35m x 6m og dekker begge bruene. Det skal slås peler til fjell og støpes fundament/pilar. Synketømmer i fundamentområdet må fjernes. Synketømmer vil bli registrert og det vil bli utarbeidet en rapport og en ROS- analyse som del av reguleringsplanen.

14

15

16

17 Ny lokalvegbru med gang-/sykkelbane inntil ny 4-felts bru:

18 Punkt 6: Det kan garanteres at eventuelle brukar/pilarer i det fredede området ikke skal forhindre framkommeligheten og vedlikeholdet av Fetsund lenser. Vi forutsetter at det fremlegges en utredning som dokumenterer dette. Det skal avholdes en plan- og designkonkurranse for endelig utforming av bruene i reguleringsplanfasen. De viste forutsetningene for spenninndeling over skipsleia og de vannfaste installasjonene, skal være utgangspunkt for endelig utforming av bruene. Nye bruer vil bli bygget så tett inntil eksisterende bru som mulig og ha felles fundamenter. Antall fundamenter i Glomma reduseres fra 5 til 3 på grunn av lengre bruspenn på nye bruer, men antall pilarer øker på grunn av 2 bruer. I reguleringsplanen vil det bli utarbeidet en rapport som viser hvordan strømningsforholdene i elva påvirkes av nye fundamenter/pilarer, eventuelle avbøtende tiltak vil bli vurdert.

19 Punkt 7: Det kan garanteres at ingen av Fetsund lensers vannfaste installasjoner blir ødelagt i byggeprosessen og at sikring av anlegget med tanke på mulige skader ved oppvirvling av synketømmer eller annet blir gjort på en tilfredsstillende måte. Det ble i fjor høst gjennomført en kulturminneregistrering under vann for alternativ A2 for å avdekke mulige automatisk fredede kulturminner og gi et førsteinntrykk av synketømmeret. Synketømmer må fjernes før etablering av fundamenter. Det vil senere bli nødvendig med målinger med bunnpenetrerende ekkolodd for å fastslå dybden av synketømmeret. På grunnlag av disse undersøkelsene vil det bli utarbeidet en rapport og avklart hvordan tømmeret skal fjernes, nødvendig sikkerhetsavstand til vannfaste installasjoner og eventuelle tiltak for å sikre tilgrensende synketømmer. Entreprenør vil bli pålagt strenge krav til utførelse for å unngå skader på synketømmer og vannfaste installasjoner.

20 Punkt 8: Både firefeltsvei for gjennomgangstrafikk og lokalvegtrafikk med gang-/sykkelveg legges på felles brukonstruksjon med felles fundamentering, men holdes fysisk adskilt. Dette for å unngå flere brukonstruksjoner ved siden av hverandre og unødvendig mange brukar i elva. Fundamentene for de 2 bruene vil være felles, men det vil være egne søyler for hver av de 2 brukonstruksjonene. Disse er plassert tvers overfor hverandre slik at det synsmessig vil se ut som ett fundament. Bruene vil bli støpt sammen i dekket, men fysisk adskilt med tett støyskjerm på grunn av blendingsfare.

21 Punkt 9: Herredshuset flyttes til en annen egnet tomt på Statens vegvesens regning. Statens vegvesen påtar seg alle kostnader ved flytting av Herredshuset til en egnet tomt i nærheten. Det forutsettes at det er teknisk mulig å flytte huset og at Fet kommune stiller tomt til rådighet. Det avklares i reguleringsplanen om Herredshusets tilstand er forenlig med at det flyttes.

22 Punkt 10: Ny 4-felts bru støyskjermes på begge sider.
Foreløpige støyberegninger viser at alternativ A2 med støyskjerming forventes å gi samme støysituasjon som dagens vegløsning vil gi på samme tidspunkt (2045). Støyskjerm på nordsiden må være tett på grunn av blendingsfare mellom bruene.

23 Endringer i alternativ E2: Kryss på vestsiden fjernes.

24 Endringer i alternativ E2: Bru forlenges ca. 120m mot øst.

25 Kostnader pr : Alternativ A2 med ny lokalvegbru: 2876 mill. kr. (2018). Alternativ E2 med ny lokalvegbru: 4336 mill. kr. (2018). Differense: 1460 mill. kr. (2018). Ramme i NTP: 2550 mill. kr. (2018). Kostnadsøkningen er under vurdering i Vegdirektoratet. Dersom økningen utelukkende tas på bompengedelen, vil gjennomsnittlig bomtakst øke fra 15 til 19 kr.


Laste ned ppt "Presentasjon for Fet kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google