Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gunnar Kristiansen Norwegian Water Resources and Energy Directorate

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gunnar Kristiansen Norwegian Water Resources and Energy Directorate"— Utskrift av presentasjonen:

1 Flood Risk Management in Norway The Floods Directive and Climate Change
Gunnar Kristiansen Norwegian Water Resources and Energy Directorate Department for Landslides, Flood and River Management Section for Land Use and Watercourse Safety

2 Implementation of the Floods Directive
NVEs recommendation and decision; Ministry of Petroleum and Energy: Implementation of the directive will not by itself lead to a sufficient handling of flood risk in Norway Norway has few rivers crossing the boarders to other countries. Therefore is the need  of cooperation between neighboring countries is rather small Our main challenges aren’t from floods alone, but floods in cooperation/at the same time/place with landslides. We already have a good system for preventing damages from floods.

3 Norway will focus on floods, debris floods and landslides together:
further hazard mapping, better land use planning, measures, monitoring, emergency preparedness The relation between the water framework directive and the flood directive isn’t very close, especially since we planned to select few areas with potential significant flood risk. The “balance” between the two directives could be difficult. Norway will continue the international flood cooperation work in WFD were the FD are or can be handled It is important to continue the good collaboration established in PFRAs projects and different international cooperation projects NO DECISION IS MADE- is it EEA relevant?

4 Spring floods 23. feb. 2019

5 Example of a winter flood – January 2006
Precipitation ( mm in three days) and snowmelt (10-50 mm in three days) 23. feb. 2019

6 Summer flash floods 23. feb. 2019

7 Autumn flash floods – south west of Norway 2005 – induced by extremely intense precipitation
23. feb. 2019

8 Efforts to improve land use management after 1995
Guidelines for land use in flood prone areas with differentiated safety requirements – (may be revised?) Better information and advice to local municipalities on land use planning in flood prone areas Program for mapping of hazards along rivers Flood sone mapping Program for reducing the risk of quick clay landslides Program for mapping danger of debris flows 23. feb. 2019

9 Flood zone mapping project
140+ areas mapped between Maps show flooded area at different flood frequencies Municipalities main target group The maps are produced digitally and can be used directly in spatial planning together with other spatial data and information Are used as a decision tool for spatial planning and protection works Aim: to give local municipalities the means for better spatial planning and preparedness efforts and reduce flood damage by avoiding new developement in areas in danger of flooding. Hovedmål for prosjektet er å gi kommunene et betre grunnlag for arealplanlegging og beredskap. Det er en målsetting å redusere skader gjennom å unngå nyetableringer i flomutsatte områder. En forutsetning for at kommunene skal kunne ta hensyn til faren for flom i arealplanbehandlingen er en god kartlegging av områder som er utsatt for flom. Flomsonekartprosjektet som kom igang i 1998 og som er planlagt avsluttet i 2007 kartlegger de områdene langs våre vassdrag med størst skadepotensial. Totalt 129 områder langs totalt 1250 km vil bli kartlagt i løpet av prosjektet. Flomsonekartene viser vanndekket areal ved 6 ulike flomfrekvenser 10, 20, 50, 100, 200 og 500 årsflom. Kartene produseres digitalt og brukere kan utarbeide sine egne presentasjoner i kombinasjon med annen informasjon. karten kan også brukes direkte i arealplanlegging uten videre analyse. Det er kommunene som er viktigste målgruppe for prosjektet og en hovedutfordring er å få disse til å bruke kartene aktivt i sin arealplanbehandling. 23. feb. 2019

10 Program for reducing the risk of quick clay landslides
Cooperation between NVE-NGI Localise quick clay areas Evaluate landslide danger, consequences and risk Comfirm evaluation with complementary investigations Build safety measures Ensure correct land use – spatial planning Programmets hovedmål: Bidra til tryggere lokalsamfunn ved å redusere faren for tap av menneskeliv og verdier som følge av leirskred Områder med kvikkleirer ligger ofte i nær tilknyttning til vassdrag og en økning i ekstremnedbør kan medføre økt fare for utløsning av store kvikkleireskred. Forebyggende arbeid er viktigste virkemiddel. Ved informasjon og økt kunnskap om kvikkleireområdene i kommunene ønsker NVE å bidra til en bedre styring av arealbruken i skredutsatte områder. Som et ledd i programmet skal kartlagte kvikkleiresoner inndeles og plasseres i fem risikoklasser, basert på en vurdering av sannsynlighet for skred, og konsekvensen ved skred. Risikoklassifiseringen vil bedre grunnlaget for prioritering av bistand til sikringstiltak av de begrensede midler som årlig stilles til disposisjon til formålet over NVEs tildeling. Klassifiseringsarbeidet har avdekket områder med utilfredstillende sikkerhet, bl.a Skien, Meråker, Skaun, Trondheim I 2001 ble det brukt ca 15 mill. til sikringstilak mot kvikkleireskred. Sikringstilak mot kvikkleireskred vil ofte kreve store volum med stabiliserende masser. Disse tiltakene vil derfor bli relativt kostbare. Behov for midler vil øke ettersom resultatene foreligger. 23. feb. 2019

11 is evaluated by probability of a landslide and the
Each quick clay sone is evaluated by probability of a landslide and the consequences of one. Risk is the product of probability and consequence. 23. feb. 2019

12 Program for mapping debris flow hazard
23. feb. 2019

13 Climate Change NOU (2010:10) Adapting to a changing climate
Current climate research does not provide any definite answers, but do give an indication of the direction in which the climate will change. It is the committee’s opinion that we know enough to conclude that efforts to adapt must be introduced immediately. Climate change considerations are just one of many that must be made in planning. In the committee’s assessment it is important that adaptation is not separated from other planning processes. Fra hovedkonklusjonar og tilrådingar les vi:

14 Climate Change White paper no. 15 (2011-2012)
Under 7.4, safety standards and adaptation to climate change Recommendations and/or guidelines on how future climate should be adressed Land Use Planning (LUP) related to: - floods - sea level rise - land slides A White Paper adressing Future Climate is expected this fall. Klima og klimatilpasning – viser til Stortingsmelding om klimatilpasning som skal utarbeides som en oppfølging av NOU 2010:10 Tilpassing til eit klima i endring – avklaring på hvordan klimatilpasning skal håndteres i bla arealplanbehandling Kap 7.4 Sikkerhetsnivå og klimatilpasning – Klimafremskrivninger viser hyppigere episoder med styrtregn og større flommer i små vassdrag - særlig aktsomhets langs bratte vassdrag der vann kan grave nye løp eller rive med seg masse. Anbefaling om konkret måte å tilpasse seg der klimadata legges til grunn.

15 Climate Change Task: Preparedness of damage from floods, erosion and land slides– in a changing climate Fields: Hazard Mapping Land Use Planning Measures Monitoring Emergency preparedness

16 Climate Change Results indicate large regional variations in projected changes, with moderate to large increases in areas with rainfall- dominated flooding and possible decreases in areas with snowmelt-dominated flood regimes Changes in seasonality of floods and in the dominant flood generating mechanism is expected in some areas

17 Climate Change In practice (flood risk management, dam safety):
Projected change in 200-year flow Regional guidance has been developed using three categories: 0%, 20%, (40%) Specific numbers from projections for individual catchments not used TEK 10 = a regulation

18 PFRA and hazard map. Mosjøen

19 Flood Risk Management Plans
SAWA-report “Challenges in flood risk management planning. An example of a FRMP for the Finnish-Norwegian river Tana”. SAWA-report “Flomrisikoplan for Gaula ved Melhus” Lessons learned based on the two pilot studies: Basically, FRMP is a list of measures. Therefore, it’s important to have definite objectives. Priority of measures to be determined by the plans objectives. A common understanding on flood risk and its challenges related to all stakeholders interests. Ownership to the plan and to carry out the measures: land use planning and emergency preparedness


Laste ned ppt "Gunnar Kristiansen Norwegian Water Resources and Energy Directorate"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google