Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT"— Utskrift av presentasjonen:

1 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

2 VELKOMMEN

3 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
Pensum Hovedforfatter er Inger Marie Vingdal, førstelektor i kroppsøving ved Høgskolen i Oslo og Akershus. AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

4 Presentasjon av kurset
Hver modul har et tydelig mål som sier noe om dere deltagerne skal sitte igjen med etter modulen. Den viktigste læringen skjer gjennom refleksjon og gruppediskusjoner Navn på modul Mål Modul 1: barneidrettens verdigrunnlag Forstå og vite hva god barneidrett er Modul 2: Barns læring og utvikling Forstå og ha kunnskap om barns utvikling og læring gjennom aldersrelatert trening Modul 3: Aktivitetslederrollen Forstå og praktisere de viktigste elementene med aktivitetslederrollen Modul 4: Praktisk planlegging og gjennomføring av økt Planlegge, gjennomføre og evaluere hensiktsmessige aktiviteter i variert miljø som utvikler hele barnet

5 Forventninger til kurset
Bilde fra Klepp IL AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

6 NIFs visjon - Idrettsglede for alle

7 Plan for gjennomføring
0. E-læring – en modul Barneidrettens verdigrunnlag Første dag/kveld: Barneidrettens verdigrunnlag 1 t Barns læring og utvikling teori 1 t Praktisk økt med grunnleggende ferdigheter, lek og fysisk trening 3 t Andre dag/kveld: Aktivitetslederrollen, 3t gruppearbeid m/dialogduk. Praktisk økt i sal/ute hvor deltagerne gjennomfører en økt med eller uten barn 4 t Totalt 14 timer NB! Denne kan variere etter hvordan man velger å legge opp kurset!

8 Hva vil vi lære barna? Her settes ting på spissen. Vi ønsker å skape stemning og litt selvironi

9 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
Modul 1 – BARNEIDRETTENS VERDIGRUNNLAG Idrettens verdigrunnlag Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett Politiattest Introduksjon e- læring. AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

10 Idrettens verdigrunnlag
Visjon – idrettsglede for alle Aktivitetsverdiene: Idrettsglede, felleskap, helse og ærlighet Hva er idrettsglede for alle? At det sikres et tilbud uten forskjellsbehandling og uavhengig av barnets og dets foreldres kjønn, etniske bakgrunn, livssyn, seksuelle orientering, fysiske utvikling og funksjonsevne». Gjennomfør gjerne en verdistafett. Hva betyr hver enkel verdi?

11 Barneidrettens verdigrunnlag
Idrettens barnerettigheter: Setter barnets behov i fokus Bestemmelser om barneidrett: Regulerer barnas konkurranseaktiviteter Barneidrettsansvarlig . Alle idrettslag skal oppnevne en person som barneidrettsansvarlig , der det foregår aktivitet for barn. Barneidrettsansvarlig har bla som oppgave å sikre at medlemmene for vite om bestemmelser og rettigheter.

12 Idrettens barnerettigheter
Trygghet Vennskap og trivsel Mestring Påvirkning Frihet til å velge Konkurranser for alle På barns premisser Hva er det viktigste i et barns liv? Rettighetene baserer seg på FNs barnekonvensjon. Trygghet – barn har rett til å delta i et trygt treningsmiljø, fritt for press og utnyttelse. Barn under 6 år skal ha med seg en voksen på aktiviteten. Tenk sikkerhet. Vennskap og trivsel – Barn ha rett til å delta i trenings- og konkurranseaktiviteter der det er lagt til rette for at de skal utvikle vennskap og solidaritet. Mestring – Barn har rett til å oppleve mestring og lære mange ulike ferdigheter. De skal ha mulighet for variasjon, øving og samspill med andre. Påvirkning – Barn har rett til å si sin mening og bli hørt. De skal ha mulighet for til å være med i planlegging av egen idrettsaktivitet sammen med trenere og foresatte. Frihet til å velge – Barn har rett til å velge hvilken idrett, eller hvor mange idretter de vil delta i. De bestemmer selv hvor mye de vil trene. Konkurranser for alle – Barn har rett til å velge om de vil delta i konkurranser eller ikke. Barn som melder overgang fra en klubb, innen samme idrett, skal ha full rett til å delta i konkurranser for en ny klubb straks overgangen er registrert. På barnas premisser – Barn ha rett til å delta i trenings- og konkurranseaktiviteter som er tilpasset deres alder, fysiske utvikling og modningsnivå. Hva betyr vennskap, mestring og påvirkning?- disse rettighetene bygger på ideen om å skape indre motivasjon- dette ønsker vi fordi det er mer varig enn ytre motivasjon. Hva er forskjellen på indre og ytre motivasjon?- diskuter- se kursveileder side 7

13 Rettigheter: https://www. youtube. com/watch
Det er masse informasjon når det kommer til rettighetene og bestemmelsene, så vi har laget noen filmer som skal vise det viktigste:

14 Bestemmelser om barneidrett
Regulerer hvor du konkurrerer når(alder) At alle skal få premier, der premiering skjer At ingen rangering skjer før du er 11 år Hva er hovedtrekkene- og forklar forskjellene på idrettene- vannski med et anlegg i hele Norge, og fotball som har et anlegg i en hver bygd osv.

15 Bestemmelser om barneidrett
Film bestemmelser:

16 Hvorfor har vi bestemmelsene?
Unngå resultatfokus- som gir kortsiktighet Gi alle barn muligheter til å delta i konkurranser der det er forsvarlig For å regulere hvor langt man reiser- pga kostnad, tid og progresjon De vanligste bruddene er – reise til utlandet, deltagelse i mesterskap tidlig, utvelgelse til å delta i konkurranse

17 Animasjonsfilmene https://www.idrettsforbundet.no/tema/barneidrett/
Ta med rettigheter og bestemmelser gjennom hele kurset. Etter filmen- reflekter Visste dere dette? Reaksjoner? Dilemma?

18 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
Politiattest Hva? Hvem? Hvordan? Hvorfor? Alle som er trener/leder barn og funskjonshemmede i idrettslag må levere politiattest! Bakgrunn for innføringen av Politiattest: Styret i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) vedtok 10. mars 2008 at hele norsk idrett skal kreve politiattest. Ordningen gjelder for alle som skal utføre oppgaver som i vesentlig grad innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige og personer med utviklingshemming Ordningen trer i kraft 1. januar Idrettsstyret mener at en felles praksis i hele idretten best mulig sikrer hensynet til barna, hensynet til personvern og hensynet til organisasjonen. Alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming, skal avkreves politiattest. • Det skal gjøres kjent når en stilling eller aktivitet krever fremvisning av politiattest. • Styret oppnevner en person som er ansvarlig for å avkreve politiattest. • Idrettslaget lager en bekreftelses til den som skal søke politiattest at vedkommende skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Den enkelte må søke selv. Selve attesten sendes fra politiet hjem til den enkelte som selv må fremvise den for den styreoppnevnte personen i idrettslaget. Skjemat finner du her • Politiattesten skal bare fremvises og aldri lagres hos idrettslaget. • Personer som ikke leverer politiattest eller har anmerkninger på attesten, skal ikke gis oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. • Idrettslaget kan når som helst kontakte NIF for råd og veiledning i disse sakene: e-post: AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

19 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
MODUL 2 - BARNS LÆRING OG UTVIKLING Aktiv for livet Fysisk, motorisk, psykisk og sosial utvikling Biologisk og kronologisk alder Individuelle forskjeller AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

20 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
Aktiv for livet Hva mener vi med kroppens ABC? Diskusjon- grunnleggende ferdigheter som løpe, hoppe, gå, kaste, klatre osv. På samme måte som barn skal lære seg å lese og skrive, er det viktig at de lærer motoriske ferdigheter. Hva menes med Idrettens ABC? I for eksempel friidrett er dette løp, hopp kast, i turn er det rytme, balanse, styrke og bevegelighet, koordinasjon som romorientering som gir kroppsbevissthet. Et barn som har fått anledning til å lære kroppens ABC og idrettens ABC , er godt rustet for et fysisk aktivt liv. De har også fått mulighet til å utvikle verdifulle psykiske og sosiale ferdigheter. Kroppslig dannelse er å lære å kjenne kroppen sin, stole på den og øve opp allsidig kroppslig kompetanse ut fra egne muligheter som igjen har stor betydning for selvrealisering, selvoppfatning og selvtillit og evnen til å samhandle bra med andre. Legg inn filmen om physical literacy AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

21 Aktiv for livet Fra den internasjonale physical literacy organisasjonen

22 Utviklingsområder barn 6-12 år
SOSIAL UTVIKLING MOTORISK UTVIKLING PSYKISK UTVIKLING FYSISK UTVIKLING AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

23 Psykisk utvikling: - Emosjonell utvikling - Kognitiv utvikling
Kognitive egenskaper: oppfatte, tenke, vurdere, løse utfordringer, konsentrere seg. Hva Hvordan Hvorfor

24 Å være trygg Å være sammen med andre Å få anerkjennelse
Sosial utvikling Å være trygg Å være sammen med andre Å få anerkjennelse

25 Kronologisk og biologisk alder
Kronologiske alder er levealder, din faktiske alder Biologisk alder er fysisk alder som avgjøres av motorisk, psykisk og sosial utvikling. Hvor stor er du? Hvor sterk er du? Hvor koordinert er du? Hvor moden er du? Hvordan samarbeider du med andre? Like gamle Store forskjeller AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

26 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
Fysisk utvikling Er barn små voksne? Hva vil dette si for oss som er aktivitetsledere? 20% muskelmasse- 40% hos voksne hvilke konsekvenser får dette? Mer brusk enn ben, mindre brudd, hopp og støt gir styrket benmineraltetthet Under vekstspurt er det viktig å tøye og bøye for lettere å tilpasse «ny kropp» Utholdenhet- mindre hjerte, hurtigere puls Hjernen består av milliarder av nerveceller og styrer bevegelsene vd å tole informasjon og gi beskjed via andre nerveceller til musklene. Mye og allsidig bevegelseserfaring styrker hjernen og nervesystemet. Det blir flere og bedre nerveforbindelser og hurtigere nerveimpulser, slik at styringen av bevegelsene blir raskere og mer nøyaktig. Bilde fra Shutterstock.com AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

27 Utviklingsstadier- grunnleggende opplæring og tilvenning i idrett
AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

28 Grunnleggende bevegelser
AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

29 Motorikk og koordinasjon
Hva er motorikk Hva er koordinasjon? AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

30 Fysisk trening- 5 hovedområder
Styrketrening Spensttrening Hurtighetstrening Utholdenhetstrening Bevegelighetstrening/ AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

31 Grunnleggende ferdigheter

32 Oppsummering

33 Grunnleggende ferdigheter i idrettene
turn ballidretter friidrett dans svømming ski skøyter klatring kampidrett andre idretter AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

34 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
Utvikle robuste barn Robust kropp, god selvfølelse, motivasjon og initiativ til egenorganisert aktivitet AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

35 MODUL 3 – Aktivitetslederrollen
Dialogduk Oppsummering av punktene og reflekter over følgende: Forventninger Indre og ytre motivasjon Mestringsklima Relasjonsbygging

36 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT 2013
Undervisningsmetoder Se side (Barneidrettstreneren) AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT 2013

37 Undervisnings- prinsipper
- KAMPVISE: Konkretisering Aktivisering Motivering Progresjon, Variasjon Individualisering Samarbeid Evaluering Undervisningsprinsipper side 93 Barneidrettstreneren) Kampvise se side 81 (Barneidrettstreneren)

38 Trener- og aktivitetslederrollen

39 Oppsummering Hva kjennetegner en god aktivitetsleder?
Oppsummering av punktene og reflekter over følgende: Forventninger Indre og ytre motivasjon Mestringsklima Relasjonsbygging Læringsoptimist kontra læringspessimist Relasjonsbyggeren Diskuter hva kjennetegnene er og hvordan man praktiserer dette på trening Vis til «du kan være Den ene» kampanjen av UNICEF Fra UNICEFs «Du kan være Den ene» - kampanjen AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT 2015

40 Planlegge aktiviteten Organisere aktiviteten Evaluering
MODUL 4 - PRAKTISK GJENNOMFØRING AV ØKTER Planlegge aktiviteten Organisere aktiviteten Evaluering AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

41 Husk dette under planlegging av aktiviteten:
Du er en omsorgsperson Hindre stigmatisering av ulike barn, bevisstgjøring av kostnad Gi tilbakemeldinger til alle Differensier Slå ned på mobbing Tilrettelegge for barn med funksjonsnedsettelse Unngå kø Avgrense området Forebygg skader Ivareta sikkerhet AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

42 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
Foresatte som ressurs Hvordan involvere foresatte? Bruke besteforeldre, foresatte, søsken eller andre Foreldreguiden Olympiatoppen Animasjonsfilm AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

43 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
Ta vare på alle Hvor mange barn per voksen? Notere hva hver enkelt får til Se alle Barna hjelper hverandre og lærer av hverandre AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

44 Idrettsglede

45 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT 2013
Lage egen økt i grupper Grunnleggende ferdigheter, fysiske, motoriske, psykiske og motoriske Forskjellige miljø, idretter, identifisere hva man øver på og hvorfor Se alle, indivisualisering Skape det trygge, gode og sosiale miljøet som utvikler læringsoptimister kommunikasjon AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT 2013

46 AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT
Evaluere Grundig evaluering og tilbakemelding til hver enkelt deltager Still åpne spørsmål- hvorfor valgte du denne øvelsen og hvorfor løste du de slik? Ha i bakhodet de tre viktigste prinsippene som skal ivaretas. Evaluering av eget kurs- Hva var bra, hvorfor var det bra, hva kan bli bedre? Hvordan kan det bli bedre? Bruke barn under praksis hvis mulig AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT

47 Hjelpemidler www.idrett.no/tema/barneidrett


Laste ned ppt "AKTIVITETSLEDERKURS BARNEIDRETT"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google