Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategiplan NBF Bandyseksjonen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategiplan NBF Bandyseksjonen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategiplan NBF Bandyseksjonen
Gjennomgått på . Seksjonsstyremøte 7. mai. Oppdatert og sendt til Seksjonsstyret 9. mai for siste innspill og godkjenning.

2 Bandyseksjonens Hovedmål
Best på ungdom

3 Videre prosess? Aktivitet Når Ansvarlig Status
Forslag til strategiplan presenteres forbundsstyremøte (input fra strategikomiteen og seminar på Randsvangen) Okt 2011 Strategi- komite OK Forbundsstyret beslutter overordnet strategi (visjon, verdier, virksomhetsidé og hovedmål) innen 2011 Innen 2011 Forbunds-styret Arbeid med handlingsplan igangsettes. Seksjonsstyrene ++. Felles workshop arrangeres for oppstart. Januar 2012 Arbeid med handlingsplaner videreføres. Involvering fra kretser og klubber. Februar / mars 2012 Seksjons-styrene ++ Handlingsplan for hvert virksomhetsområde og idrett ferdigstilles April2012 Handlingsplanene godkjennes av forbundsstyret April/mai 2012 Felles strategi og handlingsplaner for hver idrett legges frem på årsmøtene til hver seksjon juni 2012 Juni 2012 Leder i hver seksjon Felles strategi legges frem for NBFs ting for endelig godkjennelse Sept 2012 President

4

5 Handlingsplan for «Aktivitet»
Ambisjon: Flere aktive på alle alderstrinn av begge kjønn, herunder hindre frafall. Spilleglede og fair play. Gjelder for: Bandy Delmål Kritisk suksess faktor Hvordan Når Hvem Måle-para-meter Sjekk-punkt Opp-følging Egen komité for jentesatsning Ren jente- og damekomite Rekruttering gjennom Årsmøte og spillere Start høsten 2012 Seksjonsstyret Plan for flere jentelag foreligger Rapportering til seksjons-styret Seksjonsstyre-møtene Styrke Landslagene Styrke kretslagene Bedret økonomi. Dyktige trenere, ledere og støtteapparat Tydeliggjøre krav overfor klubbene Lage en optimal plan for Landslagene med tydelige mål og ressursbehov Start våren 2012 Landslags-komiteen og Adm. Kretsene Optimal plan foreligger Flere sponsorer; differensiert (hvert lag) eller sentralt (alle samlet) Bandyskoler i alle klubber og minst en i tre nye regioner Bandyskole-håndboken og god kommunikasjon med kretsene og klubbene Koblet mot utvidelse av idretten Utdanningsansvarlig i NBF gjennomfører i samarbeid med kretser og klubber og Utviklings-komiteen Utdannings-ansvarlig NBF Min fire bandyskoler etablert pr år Rapportering til Seksjons-styret

6 Handlingsplan for «Aktivitet»
Ambisjon: Flere aktive på alle alderstrinn av begge kjønn, herunder hindre frafall. Spilleglede og fair play. Gjelder for: Bandy Delmål Kritisk suksess faktor Hvordan Når Hvem Måle-para-meter Sjekk-punkt Opp-følging Øke geografisk spredning God kommunikasjon og samhandling med kretsene. Arbeidet må samhandles med gjeldende planer for anlegg Adm. gjør dette i samarbeid med kretser og Utviklings-komiteen. Lage en plan for rekruttering og utvikling Oppstart høsten 2012 Utviklings-komiteen, Administrasjonen, Kretsene Seksjonsstyret Fortsette med Bandy Bandy på studiesteder utenfor Oslo og vilje til samhandling mellom eksisterende klubb og nærliggende studiested. Bedre samarbeid mellom klubbene lokalt. Tydeligere og mer brukervennlig regelverk. Samarbeid med andre forbund Reetablere ”NTB”, som i dag, eller mer knyttet til seksjonen. Reetablere og styrke Kretser og regioner. Etablere et bedre samarbeid med andre Idrettsforbund. Kanskje primært Fotballforbundet Anleggs-, Utviklings-komiteen og Utviklingsansvarlig i NBF. Seksjonsstyret, Forbundsstyret Oversikt over studenter i Bergen, Trondheim og nær ”bandyland”. Eliteserieklubbene etablerer samarbeid med en eller flere nærliggende klubber. Forslag godkjent på Årsmøte. God oppfølging av Bergen og Trondheim. Klubber nær større studiesteder gjøres oppmerksom på spillere. Regelverket blir kommunisert ut. Rapportering til seksjons-styret

7 Handlingsplan for «Arrangement»
Ambisjon: Øke kvaliteten på våre arrangement for aktive, funksjonærer, media, publikum og sponsorer Gjelder for: Bandy Delmål Kritisk suksess faktor Hvordan Når Hvem Måle-para-meter Sjekk-punkt Opp-følging Gjennomførbare og oppnålige Eliteserie-lisenskrav Godkjenning av nye Eliteserie-lisenskrav på Årsmøte 2012 Gjennomgå eksisterende og evt. etablere og innføre nye Lisenskrav Våren 2012 Årsmøte 2012 Seksjonsstyret og Lisensutvalget Status på eksist. lisenskrav gjennomført Saken ”Lisenskrav” avsluttet i Seksjonsstyret NM-uken fast på Frogner Stadion At anlegget på Frogner er i orden Etablere en fast NM-organisasjon i Bandy-seksjonen Årsmøte 2012? Seksjonsstyret Forslag NM-organisasjon godkjent i Seksjonsstyret og Forbundsstyret Nils og TAS har gjort ferdig forslaget Seksjonsstyre-møter Kommunikasjon Mediaansvarlig i NBF? Lage en kommunika-sjonsstrategi Leie inn, eller kjøpe tjenesten Forbundstinget 2012 Forbundsstyret ”Opplegget” godkjent av alle seksjonene og Forbundsstyret Opplæring av kampsekretariater Klubbene tar ansvar og de ansvarlige /operative stiller opp Lage en standard ”kjøreliste” fra Seksjonen. Klubbene pålegges å lage sin plan for sitt sekretariat. Egen samling med de operative/ ansvarlige.

8 Handlingsplan for «Trenere, lagledelse og støtteapparat»
Ambisjon: Flere og bedre trenere, ledere og støtteapparat med gode holdninger Gjelder for: Bandy Delmål Kritisk suksess faktor Hvordan Når Hvem Måle-para-meter Sjekk-punkt Opp-følging Flere og bedre trenere med gode holdninger Synlig opplæring i NBF God kommunikasjon med klubbene Beskrivelse av ”Gode Holdninger” Lage beskrivelsen av ”Gode Holdninger”. Kommunikasjons-planen etableres NBFs ”Trenerplan?” Ferdig september 2012 Seksjonsstyret og administrasjonen Ferdigstillelse av: ”Gode holdninger” Kommunikasjons-plan ”Trenerplan” Presentasjon i Seksjonsstyret høsten 2012 Seksjonsstyret Styrke trener og lederutdanningen Gode forelesere NBFs trenerplan-/strategi på plass Ledelse er del av utdanningen Kraven medtatt i Lisenskravene Samling en lørdag i Oslo. Tema: Bandyfaglig Idrettsledelse /coaching Trenerløypa Oppstart høsten 2012 Adm. Aksept i Årsmøte Alle trenere i eliteserieklubbene og Landslag skal stille. Seksjons-styremøtene Flere og bedre støtteapparat med gode holdninger Som over Som over, men ”Trenerplan” erstattes med ”Støtteapparat”. Mer aktiv klubbutvikling Klubb-besøk

9 Handlingsplan for «Dommere»
Ambisjon: Flere dommere og dommere med evne til god kommunikasjon Gjelder for: Bandy Delmål Kritisk suksess faktor Hvordan Når Hvem Måle-para-meter Sjekk-punkt Opp-følging Flere dommere. Beholde dommere Dommere, spillere og trenere som aktive medspillere ”Ros en dommer du også”-kampanje. Dommernes ”Vær-varsom-plakat” Synliggjøre ”Foreldreplakaten” Våren og høsten 2012 Dommer-foreningen. Spiller og trenere i Eliteserien Adm. og klubbene Møte i dommer-foreningen 17. April 2012 Flere dommere Klubbene følger opp spillere som slutter Klubbene rapporterer til seksjonen om potensielle dommere. Kommiteen følger opp F.o.m. høsten 2012 Klubbene og dommer-komiteen Kommunikasjons-trening av dommere Coaching som en del av dommer-utdannelsen Tas inn i alle utdannings-trinn og i den årlige ”testen” Dommer-komiteen

10 Handlingsplan for «Anlegg»
Ambisjon: Flere enkle spillearenaer (utendørs kunstisanlegg) og ett mesterskapsanlegg (fleridrettsanlegg innendørs i Oslo-området) Gjelder for: Bandy Delmål Kritisk suksess faktor Hvordan Når Hvem Måle-para-meter Sjekk-punkt Opp-følging Strategiplan Anlegg Enighet internt i seksjonen Forslag lages av seksjonsstyret og adm. Våren 2012 Anleggskom. Geografisk begrensning og spredning. Geografisk fokus. Seksjonsstyre-møtene God samhandling med NSF, NIF og Kulturdept. Strategiplan Anlegg bandy Pågår, men fokuseres kanskje annerledes etter strategiplanens ferdigstillelse Pågår Referatene fra møtene med disse Optimal og kontinuerlig politisk posisjonering, for eksempel posisjonering av bandy-folk i idrettsrådene Vilje til politisk ansvar i bandy-Norge Synliggjøre hva, hvordan og hvorfor, og derigjennom ut- og oppfordre ledere i bandy-Norge. Kontinuerlig og først og fremst på årsmøtene Seksjonen og seksjonsstyret Oversikt over bandyledere i Idrettsråd, idrettskrets, ansatt i ”rette” offentlige instanser og politiske verv Videreutvikle kompetansebank Bruk av Norconsult-avtalen Oppfølging av anleggsutvikling i klubbene, synliggjøre Norconsult-avtalen og dens muligheter Kontinuerlig Anleggs-komiteen Antall prosjekter (alle) Ferdig anlegg

11 Handlingsplan for «Organisasjon og ledelse»
Ambisjon: Godt organisert, gode ledere, prosesser og systemer Gjelder for: Bandy Delmål Kritisk suksess faktor Hvordan Når Hvem Måle-para-meter Sjekk-punkt Opp-følging Bandy inn i Kretsene Forståelse for Kretsenes politiske og operative virksomhet og plassering Behovet fra Adm. side tas opp på første Årsmøte Årsmøte våren 2012 Seksjonsstyret Situasjonsoversikt vedr. Kretsene. Bandykretsenes oppgaver tydeliggjort Seksjonsstyremøtene Synliggjøring av organisasjonen Tydelig hjemmeside. God kommuni-kasjon Beskrivelse av personer og oppgaver. Oppgradert hjemmeside, i samarbeid med Forbundsstyret 2012 Forbundsstyret, Seksjonsstyret og Gen.sek. Ny hjemmeside på budsjettet. Arbeids-beskrivelsene foreligger Igangsatt senest oktober 2012 God samhandling mellom; Seksjon, krets og klubb. Innstille på, til NBF, bidrag til nasjonal og internasjonal posisjonering Kretsene besatt. Tydelige roller og oppgaver. Styrke kretsene med bandy. Ta opp dette på årsmøte 2012. Fordele oppgavene på flere i og utenfor seksjonsstyret Årsmøte 2012 Entydig beskrivelse av arbeids-fordelingen og ”idrettens utvikling” og ”utvikle egen aktivitet”. Beskrivelsene gjort av Forbundsstyret Seksjonsstyret.

12 Handlingsplan for «Organisasjon og ledelse»
Ambisjon: Godt organisert, gode ledere, prosesser og systemer Gjelder for: Bandy Delmål Kritisk suksess faktor Hvordan Når Hvem Måle-para-meter Sjekk-punkt Opp-følging Styrket økonomi En / to Hovedsponsor Leverandør-/ustyrsavtale Pågår Alle Kommunikasjon Mediaansvarlig i NBF? Lage en kommunika-sjonsstrategi Leie inn, eller kjøpe tjenesten Forbundstinget 2012 Forbundsstyret ”Opplegget” godkjent av alle seksjonene og Forbundsstyret


Laste ned ppt "Strategiplan NBF Bandyseksjonen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google