Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Verdsettelse Helge A Nordahl Telefon: (m), (a)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Verdsettelse Helge A Nordahl Telefon: (m), (a)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Verdsettelse Helge A Nordahl Telefon: 91606449(m), 67236084(a)
17. september 2018 Verdsettelse Helge A Nordahl Telefon: (m), (a) Web: blogg.hioa.no/helgenordahl LinkedIn: no.linkedin.com/in/helgenordahl

2 Viktig info i studiestarten
1. Semesterregistrering/betaling av semesteravgift Siste frist 15. september Gjøres på hioa.no/studentweb 2. Digitalt studentbevis/semesterkvittering til smarttelefon Appen får du på hioa.no/studentbevis OBS 1. Du trenger ikke kvittering på papir hvis du bruker appen OBS 2. Men du trenger fortsatt studiekort/adgangskort 3. Trenger du hjelp? Kontakt nærmeste: Servicetorg (P46 og Kjeller) eller Infosenter på fakultet (P32, P35, P52) hioa.no/studiestart Studiestart Høst 2014

3 Verdsettelse Kunst? Vitenskap? Eller begge deler?

4 Verdsettelsesprosessen
Aksjeanalyse Transaksjoner (kap 11, 12) Skatt (kap 13) Regnskap (kap 14, 15, 16) Foretaksstrategi Prognose (kap. 3, 4, 10) Markedsstørrelse Markedsandel Lønnsomhet Diskontering (kap. 5, 6, 10) Avkastningskrav Eksplisitt periode Sluttverdi Alternative metoder (kap. 7, 8, 10) Multipler Fundamentalverdi Opsjonsbasert Konklusjon (kap. 2, 9, 10) Anvendelser KAP. REFERERER TIL Kaldestad og Møller: Verdivurdering (2011)

5 Forelesningsplan Dato Tema Case Kap Introduksjon til verdsettelse 1, Strategisk analyse, makroanalyse, vekst H&M 3, Lønnsomhet, overskudd, skatt H&M 3, Investeringer, arbeidskapital H&M 3,4, Avkastningskrav, diskontering H&M Markedsbasert verdsettelse, multipler H&M Verdsettelse av eiendomsselskaper, skip O.Thon 10b,c INGEN FORELESNING Alternative metoder O.Thon Verdsettelse av oppstartsselskaper Facebook 10d,e Verdsettelse av finansinstitusjoner DNB Fusjoner og oppkjøp ? 9,11, Regnskap og skatt 13,14,15, Åpen, utdeling av prøveeksamen Gjennomgang av prøveeksamen

6 En typisk forelesning Repetisjon av teori fra forrige gang, introduksjon Diskusjon rundt funn. Hva ser vi? Tilpasning av funn i verdsettelsesmodellen Pause Teori til neste gang, oppgaver

7 Studentpanel

8 Vårt case

9 Typer verdsettelse Outside - in Inside - in
Basert på innsidekunnskap om bedriften Kan ta utgangspunkt i prognoser og budsjetter Basert på offentlig informasjon Tar utgangspunkt i publiserte regnskaper og eventuelt prognoser Svært begrenset tilgang til informasjon fra ansatte

10 Typer verdsettelse Top-down Bottom-up Basert på nøkkeltall Vekst
Lønnsomhet Kapitalbehov Prognose for bedriften kan fordeles på avdelinger Basert på detaljert prognose Inntekter pr prod./avd. Kostnader pr art Behov for spesifikke investeringer Stort informasjonsbehov, altså stort sett bare inside-in

11 Verdsettelsesmodell (DCF)
Vekstutvikling Lønnsomhets-utvikling CF 1 2 3 4 5 Stabil vekstrate Sluttverdi n Verdi Eksplisitt periode The four pillars of value: Cashflows Potential for high growth Length of the high growth period (before the firm starts growing at the same rate as the economy) Discount rate Note the variations and the need for consistency: With equity -> Cashflows to equity - > Growth rate in net income -> Discount at the cost of equity With firm -> Cashflows to firm - > Growth rate in operating income -> Discount at the cost of capital Avkastningskrav

12 Hva skal diskonteres? Utbytte? Fri kontantstrøm? Til egenkapitalen?
Utbytte er teoretisk riktig, men i praksis vanskelig å forutsi. Fri kontantstrøm er et godt estimat på utbytte over tid. Utbytte? Fri kontantstrøm? Til egenkapitalen? Til totalkapitalen? Før skatt? Etter skatt? Nominelt? Reelt? Vanlig å bruke kontantstrøm til totalkapital. Trekker da ikke fra rentekostnader, men må trekke fra verdi av lån for å finne verdi. Avkastningskrav for totalkapitalen. Må være konsistent med avkastningskrav. Vanlig å bruke kontantstrøm etter skatt og avkastningskrav før skatt pga dobbeltbeskatning. Nominelt mest vanlig, men reelt er aktuelt om inflasjonen er høyere/usikker. Må være konsistent med avkastningskrav.

13 En enkel DCF-modell

14 Verdens enkleste prognosemodell
*(1+Vekst) Salg i år * Margin Salg neste år =Profitt

15 Vekst Vekst i BNP +/- Endring i penetrasjon = Markedsvekst +/- Endring i markedsandel = Vekst i inntekt (topplinjevekst) +/- Endring i lønnsomhet = Vekst i profitt (bunnlinjevekst) (reell) + Inflasjon = Nominell vekst Mer presist: Nominell vekst = (1+BNPvekst)*(1+Endr. penetrasjon)*(1+Endr. markedsandel)*(1+Endr. lønnsomhet)*(1+Inflasjon)-1

16 Vekst i H&M-caset Vekst i BNP OECD-tall +/- Endring i penetrasjon Statistikk for penetrasjon = Markedsvekst +/- Endring i markedsandel Historiske markedsandeler = Vekst i inntekt (topplinjevekst) +/- Endring i lønnsomhet Lønnsomhetsutvikling = Vekst i profitt (bunnlinjevekst) (reell) + Inflasjon OECD-tall = Nominell vekst

17 BNP-vekst - kortsiktig

18 BNP-vekst – langsiktig (per capita)

19 BNP-vekst – langsiktig (per capita)

20 Befolkningsvekst - langsiktig

21 Penetrasjon – et eksempel

22 Oppgaver Finn konsum av klær og sko i deres land 57 mrd
Finn BNP i deres land og beregn andelen konsum av klær og sko ift BNP 2% Finn BNP per capita (USD) i deres land 65k Finn OECD og DNBs anslag for BNP-vekst i deres land 2.9%/1.9% Finn H&Ms markedsandel i markedet for klær og sko i 2009 og 2012 ?/6.7%

23 Linker H&M Investor Relations OECDs databank Household consumption BNP
BNP per capita OECD-rapport om langsiktig vekst Bruk appendix 8, side 75 Inflasjonsforutsetninger er nevnt på side 33 Økonomiske utsikter (DNB) Valutakurser

24 Hvordan finne BNP per capita hos OECD?
Trykk på Customize, velg selection og indicator Hak av for GDP per capita

25 Land Germany USA France UK Sweden China Netherlands Switzerland Spain
Italy Norway Austria Denmark Belgium Japan Canada Poland Russia Finland


Laste ned ppt "Verdsettelse Helge A Nordahl Telefon: (m), (a)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google