Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til foreldremøte 5.trinn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til foreldremøte 5.trinn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til foreldremøte 5.trinn

2 Torridal skole Trygghet skaper trivsel - trivsel skaper læring

3 Saksliste Oppstart Samarbeid skole - hjem Fag Nasjonale prøver
Klassemiljø og sosiale tiltak Helsesøster Eventuelt.

4 Lærere og assistenter I år vil disse være involvert i klassen:
Anne Grethe (Anna) Fadnes (Kontaktlærer) Liv Heidi S. Håland (kontaktlærer) Ola Storå(Assistent) og Johnny Hafnor (Assistent) + Kjersti (frivillig) Hanne Filtvedt Aas (KRLE)

5 Forventninger til hjemmet
At eleven kommer uthvilt til skolen. At eleven har klær etter vær på seg. At eleven har med energigivende nistemat. At dere snakker pent om skolen, lærere og medelever At dere støtter opp om lekser og signerer At dere leser ukeplanen og følger opp informasjon som skolen sender ut. At dere abonnerer på nyheter på E-post sendes til begge lærere ved fravær At eleven ikke tas ut av skolen uten i helt spesielle anledninger – lekser gjøres uansett OBS: 10 dager maks til sammen

6 Forventninger til hjemmet…
At dere viser interesse for elevens skolehverdag. Still spørsmål!! Hva har du lært i dag? Hva er det kjekkeste som har skjedd i dag? Har du hjulpet noen? Var det noe som var vanskelig å forstå? Hvem var du sammen med i friminuttet? Så du noen som stod alene? Husket du å rette opp hånden når du ville si noe…. INKLUDERING: Hva kan dere gjøre for å bidra til et godt klassemiljø? Nevner elevene noen som ikke har det bra? Gjør noe. Invitere med flere og forskjellige med hjem.

7 Forventninger til eleven…
At de gjør leksene. At de følger skolens ordensreglement. At de følger klassereglene. At de møter presis til timene. At de viser respekt for alle medelever og voksne. At de deltar i undervisningen. At de gjør sitt beste. Hva hvis de ikke har med riktig bøker hjem? Ansvarlig gjøres!

8 Forventninger til læreren
Det viktigste for oss er At ALLE elevene skal kjenne seg trygge. At ALLE elevene skal bli sett. At ALLE elevene skal ha et godt læringsmiljø rundt seg. For å få dette til vil vi….

9 Forventninger til læreren
Vi har alltid ELEVENS og KLASSENS BESTE i fokus! Vi er godt forberedt til undervisningen. Vi tilrettelegger for læring og utvikling for den enkelte. Viktig informasjon kommer på ukeplan/ Vi svarer på henvendelser fra hjemmet. Vi vil ellers ta kontakt med hjemmet ved behov Vi vil være åpne for innspill og meninger fra hjemmene. Vi vil arbeide aktivt for et godt og inkluderende klassemiljø .

10 Informasjon Gymtøy: tirsdag og torsdag
Fritak fra gym – foreldre må gi beskjed Tirsdager: mitt valg/klassens time Bibliotek fredag/ bibliotekshjelpere Drops/halspastiller, -gi beskjed hvis drops er nødvendig Hytteprosjekt i skogen Beintøft,- motiver elevene. September Lus- sjekk ditt barn

11 Norsk Elevene skal kunne:
-bruke læringsstrategier som BISON, tankekart, VØL-skjema, nøkkelord -Lese med flyt, betone (legge til tonefall) -Ulike teksttyper, sjangre -ordklasser, grammatikk -diverse rettskrivingsregler, inkl. dobbel konsonant -formulere seg skriftlig -digitale skriveferdigheter  Leseflyt,-må øves høyt. Synonymer, antonymer, diftonger

12 Norsk Fokus Samtale, gjenfortelle, diskutere, argumentere (CL)
Lesing er en ferdighet, brukes i alle fag! Leseglede og leseopplevelser Ryddig og leselig skrift Rettskriving Utvikle godt og variert skriftspråk

13 Matematikk 5A Hele tall: Måling:
5A Hele tall: Oppsummering av fjoråret; addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon og negative tall. Statistikk: Diagrammer, median og typetall Desimaltall: Tideler, hundredeler, avrunding, addisjon og subtraksjon. Geometri: Figurer, vinkler.   5B Måling: Lengde, omkrets, areal Brøk: Større/mindre enn en hel, utvide, sammenligne, regne Multiplikasjon og divisjon: Multiplikasjonstabellen, flersifret multiplikasjon, deling som omvendt art, hele hundrere, ulike strategier, divisjon med rest Mønster: Speiling, forskyvning, rotasjon, tallmønstre Matematikk

14 Regnestrategier, eksempler
Hoderegning: aktiv bruk av tiervenner og multiplikasjonstabell Forskjellen mellom 49 og 72 (50 og 73) 67 x 8 = (60x8, 7x8) Hele tiere, hundrere…. (10, 100..) 132 : 3 = (90, 30, 12) Snakk matematikk! Forklare tankegang. Klokke, digital/analog. Forventes at de kan klokka nå.

15 Engelsk Stairs 5 – ny utgave. Step 1,2,3
Listen: Lytte til og forstå innholdet i tekster Speak: bruke høflighetsuttrykk, situasjonrelaterte uttrykk, kunne starte, holde i gang og avslutte en samtale, uttale og intonasjon, begrunne egne meninger Read: lese og forstå ulike tekster av varierende omfang Write: skrive tekster som forteller, gjenforteller og beskriver, rettskriving og anvende grammatikken i skriftlig arbeid – egen skriveoppgave til hvert kapittel. Grammar: arbeide med grammatikk for så å anvende det i muntlig og skriftlig arbeid Step 1: kjent – lære noe nytt. Alle skal lese den. Step 2: lengre tekster og mer komplekse. Mål: alle skal komme hit og mestre slike tekster. Step 3 – utfordrenede også for de flinke.

16 Engelsk – noen tips Engelskfaget har mange læringsarenaer. Dere kan hjelpe barna! Gjør leseleksen til en hyggelig stund og en fast rutine. Jevn trening er viktig. Les høyt 2-3 ganger og oversett/gjenfortell. Snakk om innholdet. Gir leselekse til Step 1 og step 2 Gloser – øv sammen med dem. Egen skrivebok til engelsklekser. Sjekk læringsmål for uka Gloseprøve - torsdag, type test vil variere Kapittelprøve; lytte, lese, skrive og grammatikk

17 Nasjonale prøver Hva er nasjonale prøver?
Formålet er å gi skolene kunnskap om elevene sine grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk Uke 42 – 44 Digitalt; 60/90 minutter Viktig at elevene er forberedt og trygge på oppgavetypen Vi øver på skolen og de får lekser i eksempeloppgaver Krevende og sammensatte oppgaver som skiller sterke og mindre sterke elevers ferdigheter – prøver- eksempeloppgaver Resultater vil bli presentert på utviklingssamtalene OBS: også de flinke må jobbe grundig.

18 Klassemiljø Sosiale tiltak for hele trinnet – forslag
(årshjul lages sammen med foreldrekontakter) Forslag: «frisørkurs», jakt, laksegyting, disko, cupcakes-kurs… Vennegrupper? Uenighet, diskuteres videre Klassekasse 14/30 betalt – dekker bl.a Krossholmen Bursdager – Sfo/gymsal/Skolekjøkken lånes gratis. Skolen oppfordrer til å invitere alle av samme kjønn. Diskutere sosiale tiltak og vennegrupper. Klassekasse: 14 betalt

19 Annet Helsesøster informerte om arbeid rundt seksuelle overgrep, fra 2. trinn «Sinnamann», opplegg om barn som opplever vold, 5. trinn Oppfordrer til å holde aldersgrenser for sosiale medier! Barn i puberteten kan være utfordrende. Foreldre oppfordres til å «tåle» dem.

20 - både trivsel og læring!
Husk: Vi skal arbeide sammen for elevens beste, - både trivsel og læring! Vær snar med å ta kontakt om dere har spørsmål, reagerer på noe eller vil melde ifra om noe!


Laste ned ppt "Velkommen til foreldremøte 5.trinn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google