Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stiftelsesforeningen 19. april 2017 Professor dr. juris Tore Bråthen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stiftelsesforeningen 19. april 2017 Professor dr. juris Tore Bråthen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Stiftelsesforeningen 19. april 2017 Professor dr. juris Tore Bråthen
Valg og avsettelse av styremedlemmer i en stiftelse – i dag og etter forslaget til ny stiftelseslov Stiftelsesforeningen 19. april 2017 Professor dr. juris Tore Bråthen

2 - i dag og etter forslaget til ny stiftelseslov
Lov om stiftelser (stiftelsesloven) LOV NOU 2016:21 Stiftelsesloven. Forslaget til ny stiftelseslov Forslag om to års tilpasningstid til organisasjonsreglene Professor dr. juris Tore Bråthen

3 Professor dr. juris Tore Bråthen
Bakgrunnen Stiftelsers særpreg som organisasjonsform Stiftelser har ikke eiere («selveiende») Bestemt formål Selvstendighet Varighet Professor dr. juris Tore Bråthen

4 Antallet styremedlemmer
«Antallet eller laveste og høyeste antall styremedlemmer» skal fremgå av vedtektene, jf. stiftl. § 10[1]c) Ikke lovbestemt maksimum Som utgangspunkt ikke lovbestemt minimum, jf. stiftl. § 26 Vurdert i lovforarbeidene NOU 1998:7 s. 67: Foreslått minst 3 styremedlemmer Begrunnelsen: Styret er stiftelsens høyeste myndighet og treffer «beslutninger som er vesentlige for stiftelsens organisering og forvaltning» Ot.prp.nr.15( ) pkt Selv om et slikt krav vil være med å sikre en mer betryggende saksbehandling, mener departementet at kravet kan virke vel strengt særlig for de små stiftelsene. Professor dr. juris Tore Bråthen

5 Professor dr. juris Tore Bråthen
Antallet ... Minimumsantallet som praktisk konsekvens av reglene om ansatterepresentasjon Bakgrunnen: Styret treffer vedtak ved flertallsbeslutning, jf. stiftl. § 33/NOU § 42. Styrelederen har dobbeltstemme ved stemmelikhet Professor dr. juris Tore Bråthen

6 Professor dr. juris Tore Bråthen
Antallet ... GK MNOK 3 el. mer: minst 3 styremedlemmer Gjelder både alminnelige stiftelser og næringsdrivende stiftelser Begrunnelsen, jf. Ot.prp.nr. 15( ) … bare bør gjelde stiftelser som forvalter verdier av en viss størrelse … loven bør sikre at beslutningene treffes på et mest mulig betryggende grunnlag … legger også vekt på den tillit det skaper utad at stiftelsen har et solid styre … etter en helhetsvurdering = nytte vs. kostnader (?) Professor dr. juris Tore Bråthen

7 Professor dr. juris Tore Bråthen
NOU 2016:21 Alltid minimum 3 styremedlemmer, jf. § 23[1] «… et krav om minst tre styremedlemmer vil bidra til å sikre tilliten til beslutningsprosessen i stiftelsene, og at styrets vedtak er forsvarlig behandlet og er i stiftelsens interesse.» « … Det er nok riktig … at et lovkrav om minst tre styremedlemmer kan få som konsekvens at driftsutgiftene øker og at det blir mindre igjen til å realisere stiftelsens formål. Utvalget ser det likevel slik at de mulige økte kostnadene oppveies av de fordelene et krav om minst tre styremedlemmer vil ha for beslutningsprosessen i stiftelsene og allmennhetens tillit til stiftelsesformen mer generelt.» Avveiningen av hensynet til kvaliteten på styrebehandlingen og styrevedtakene vs. kostnadene. Professor dr. juris Tore Bråthen

8 Hvem kan velges til styremedlemmer?
Krav som følger Direkte av loven mv. Indirekte av reglene om fjerning av styremedlem Av vedtektene Ot.prp.nr.15( ): Det kan bestemmes i vedtektene at ett eller flere styremedlemmer skal velges blant ledelsen eller de ansatte i en juridisk person ... Vedtektene må ligge innenfor det som er lovlig Professor dr. juris Tore Bråthen

9 Professor dr. juris Tore Bråthen
Hvem kan velges ... Bare fysiske personer, jf. stiftl. § 27[1] NOU 1998:7 s. 67: Det kan ikke bestemmes at et organ, f eks et menighetsråd (alene) utgjør styret i en stiftelse Ingen juridisk person kan være styremedlem i en stiftelse. Begrunnelsen, jf. Ot.prp.nr.15( ) Faren for ansvarspulverisering Hensynet til stiftelsens selvstendighet Kontinuiteten og effektiviteten i styrets arbeid svekkes hvis den juridiske person lar seg representere av forskjellige Tilsvarende i NOU 2016:21 § 24[1] Bestemmelsen «viderefører» stiftl. § 27[1] Professor dr. juris Tore Bråthen

10 Professor dr. juris Tore Bråthen
Bare fysiske personer ... Tilpasninger NOU 1998:7 s. 67: Det er imidlertid ikke noe i veien for at de enkelte medlemmer av organet, i eksempelet menighetsrådet, velges som medlemmer av stiftelsens styre. På denne måten vil formålet med en slik bestemmelse uansett kunne oppnås. Ot.prp.nr.15( ) pkt : … det fortsatt vil være mulig å bestemme i vedtektene at ett eller flere styremedlemmer skal velges blant ledelsen eller de ansatte i en juridisk person, eventuelt at den juridiske personen selv har rett til å oppnevne styremedlemmer. Professor dr. juris Tore Bråthen

11 Professor dr. juris Tore Bråthen
Bare fysiske personer ... Unntak: Stiftl. § 21[2] Eiendeler fra flere stiftelser lagt under felles forvaltning av en stiftelse «Forvalterstiftelsen» kan være stiftelsenes styre Forvalterstiftelsen Stiftelse A Stiftelse B Professor dr. juris Tore Bråthen

12 Krav om tilknytning til riket
Styret må ha tilstrekkelig tilknytning til riket Ikke krav til det enkelte styremedlem, men til styrets sammensetning Stiftl. § 27 (2): Minst halvparten av styremedlemmene skal være Bosatt i riket, eller Statsborger og bosatt i stat som er part i EØS-avtalen Tilsvarende i NOU 2016:21 § 24[2] Bestemmelsen «viderefører» stiftl. § 27[2] Professor dr. juris Tore Bråthen

13 Professor dr. juris Tore Bråthen
Hvem kan velges ... Særlig om oppretteren og likestilte som styremedlem De motstridende hensyn Oppretterens ønske om å bidra til realiseringen av formålet Hensynet til stiftelsens selvstendighet Stiftelsens disposisjoner bør skje uavhengig av personer som av økonomiske, historiske eller andre forhold har en særinteresse i stiftelsen som kan tenkes å påvirke styrets beslutning Professor dr. juris Tore Bråthen

14 Professor dr. juris Tore Bråthen
Hvem kan velges ... Løsningen: Den som har avgitt en formuesverdi som inngår i grunnkapitalen m.fl. kan ikke være eneste styremedlem, jf. stiftl. § 27[3] Det må være mer enn ett styremedlem om vedk. og likestilte skal velges Den som har avgitt en formuesverdi som inngår i grunnkapitalen = ofte oppretteren, men ikke nødvendigvis Gjort til et poeng i NOU 2016:21 s Forslag om også oppretteren skal tas med for å motvirke muligheten for omgåelse Professor dr. juris Tore Bråthen

15 Professor dr. juris Tore Bråthen
Hvem kan velges ... Personer som ikke kan være eneste styremedlem, jf. stiftl. § 27[3] Den som har avgitt en formuesverdi som inngår i GK Rammer ikke oppretteren «Nærstående» til den som har avgitt en formuesverdi som inngår i GK «Nærstående» er definert i stiftl. § 5 Nær familie (og selskaper som kontrolleres) av vedk. selv el. nær familie Professor dr. juris Tore Bråthen

16 «Nærstående» Den som har avgitt formuesverdi til GK Barn Barn
Beste-foreldre Beste-foreldre Ektefelle/samboer Ektefelle/samboer Foreldre Foreldre Den som har avgitt formuesverdi til GK Ektefelle/samboer Søsken Ektefelle/samboer Søsken Ektefelle/samboer Ektefelle/samboer Barn Barn Ektefelle/samboer Barne-barn Barne-barn Professor dr. juris Tore Bråthen

17 Personer som ikke kan være eneste styremedlem, jf. stiftl. § 27[3]...
Person som har tillitsverv i, eller står i et ansettelses- eller underordningsforhold til den som har avgitt en formuesverdi som inngår i GK Ikke selvstendige oppdragstakere, f.eks. selvstendig advokat Den som har bestemmende innflytelse i en juridisk person som har avgitt en formuesverdi som inngår i GK Professor dr. juris Tore Bråthen

18 «Juridiske personer» Tillitsforhold
Styremedlem, medlem av BF, representantskap, kontrollkom etc., varamedlemmer «Bestemmende innflytelse» + «nærstående» f.eks. flertallet av aksjene Den som har avgitt formuesverdi til GK «Ansettelse eller underordnings-forhold» Professor dr. juris Tore Bråthen

19 Personer som ikke kan være eneste styremedlem, jf. stiftl. § 27[3]...
Forsøk på omgåelse kan rammes av selvstendighetskravet Ot.prp.nr.15( ): Gjelder f.eks. der noen plasserer «gode venner» istedenfor familiemedlemmer som er uttrykkelig omfattet Professor dr. juris Tore Bråthen

20 Professor dr. juris Tore Bråthen
Hvem kan velges … Ikke forbudt å velge personer med tilknytning til destinatarkretsen («målgruppen», (potensielle) mottakere) I hvert fall ikke der destinatarkretsen er generelt bestemt Mer usikkert der destinatarkretsen er individuelt bestemt, f.eks. familiestiftelser Selvstendighetskriteriet Professor dr. juris Tore Bråthen

21 Professor dr. juris Tore Bråthen
Hvem kan velges ... NOU 2016:21 s. 59 – Heretter minst 2 uavhengige styremedlemmer Stiftl. § 27[3] ikke i tilstrekkelig grad sikrer stiftelsens uavhengighet. Ett styremedlem alene vil ofte ha liten tyngde i styrearbeidet, og ha vanskelig for å komme tilorde og få gjennomslag for sine motforestillinger mot disposisjoner som styreflertallet ønsker å gjennomføre. Dette utvalget mener derfor at det minst bør være to uavhengige styremedlemmer. Det vil styrke de uavhengige styremedlemmenes posisjon i styret. Samtidig tar man vare på de hensynene som tilsier at oppretteren og den eller de som har skutt inn grunnkapitalen og hans eller hennes nærstående mv., likevel kan få utgjøre styrets flertall.» Professor dr. juris Tore Bråthen

22 Professor dr. juris Tore Bråthen
NOU 2016:21 s. 60 Ikke ønskelig å lovfeste uavhengighet av destinatarkretsen Habilitetsregelen, jf. NOU 2016:21 § 52 Professor dr. juris Tore Bråthen

23 Professor dr. juris Tore Bråthen
NOU 2016:21 s. 60 Minst to styremedlemmer kan ikke ha tillitsverv eller være ansatt i stiftelsens datterselskaper, jf. NOU 2016:21 § 24[3]e) Skal forhindre interessemotsetninger mellom stiftelsen og datterselskapet Professor dr. juris Tore Bråthen

24 NOU: Tilknytning til datterselskap
Stiftelsen Datterselskap Styremedlem mv. Ansatte Professor dr. juris Tore Bråthen

25 Professor dr. juris Tore Bråthen
Hvem kan velges ... Ansatterepresentanter Stiftl. § 41 jf. asl. § 6-4 (1) og (2): Ansatterepresentanter «velges av og blant de ansatte» Tilsvarende i NOU 2016:21 § 25 Professor dr. juris Tore Bråthen

26 Professor dr. juris Tore Bråthen
Hvem kan velges ... Ikke valgbare, jf. stiftl. § 27[1] Mindreårige Personer som er fratatt rettslig handleevne Personer i konkurskarantene, jf. krsl. § 142 Tilsvarende i NOU 2016:21 § 24[1] Professor dr. juris Tore Bråthen

27 Ansatterepresentasjon
Ansatterepresentanter velges «av og blant de ansatte», jf. stiftl. § 41 sml. asl. § 6-4 (1) og (2) Deltar bare ved behandlingen av saker som gjelder næringsvirksomheten Omfanget av representasjonen 31-50 ansatte: 1 styremedlem + 1 observatør ansatte: minst 2 styremedlemmer 201- ansatte: 1/3 + 1 styremedl / 1/3 + 2 observatører Professor dr. juris Tore Bråthen

28 Kjønnsrepresentasjon
Bakgrunnen, jf. stiftl. § 27a For hvilke stiftelser og styremedlemmer? Når staten, en fylkeskommune eller kommune oppnevner hele eller medlemmer av styret Hele styret Deler av styret – reglene gjelder forholdsmessig Professor dr. juris Tore Bråthen

29 Hva innebærer kjønnsrepresentasjonen, jf. likestillingsloven § 13?
Antall styremedlemmer Kjønnsfordelingen 2 eller 3 Begge kjønn skal være representert 4 eller 5 Hvert kjønn skal være representert med minst 2 6, 7 eller 8 Hvert kjønn skal være representert med minst 3 9 Hvert kjønn skal være representert med minst 4 10 eller flere Hvert kjønn skal være representert med minst 40 prosent Professor dr. juris Tore Bråthen

30 Hvem kan velges til styreleder?
Utgangspunktet – ethvert styremedlem kan velges til styreleder Unntak: Stiftl. § 27[4] Forbud mot å velge den «som har avgitt en formuesverdi som inngår i grunnkapitalen» mv. til styreleder hvis bare 2 styremedlemmer Professor dr. juris Tore Bråthen

31 Hvem kan velges til styreleder?...
Unntak: Stiftl. § 34[1] Forbud mot å velge daglig leder til styreleder i visse næringsdrivende stiftelser Bakgrunnen Løsningen: Daglig leder kan ikke være styreleder Næringsdrivende stiftelser som (a) har til formål å drive næringsvirksomhet («hovednæringsdrivende stiftelser»), eller (b) driver næringsvirksomhet («binæringsdrivende stiftelser»), og Grunnkapital på MNOK 3 eller mer Lovforarbeidene til stiftelsesloven 2001: Diskusjon om daglig leder skulle kunne være styremedlem. NOU 1998:7 s. 71: Foreslått forbud mot kombinasjonen. Forbudet kritisert i høringen, jf. Ot.prp.nr.15( ) s Bl.a. kritisert av Advokatforeningen: «Forbudet mot at daglig leder skal kunne være styremedlem virker uhensiktsmessig. I mindre stiftelser er det naturlig at et av styremedlemmene eller styrets formann forestår forretningsførselen for stiftelsen.» Departementet mente «at utvalgets forslag virker noe strengt». Kompromiss stiftl. § 34[1]: Bare forbud i stiftelser som har plikt til å ansette egen daglig leder Professor dr. juris Tore Bråthen

32 Hvem kan velges til styreleder?...
NOU 2016:21 § 23[2] tredje punktum: Generelt forbud mot at daglig leder er styreleder Begrunnelsen: Styrets kontrolloppgaver NOU 2016:21 s. 94: «En av styrets sentrale oppgaver er å føre tilsyn og kontroll med daglig leders ledelse av stiftelsens virksomhet. Det harmonerer ikke med denne oppgaven for styret at daglig leder samtidig skal kunne være styrets leder.» Professor dr. juris Tore Bråthen

33 Valg av styremedlemmer
Vedtektene skal angi «hvordan styret skal velges», jf. stiftl. § 10[1]c) Tilsvarende i NOU 2016:21 § 15[1]c) Professor dr. juris Tore Bråthen

34 Valg av styremedlemmer …
Vedtektsbestemte ordninger Hvem som skal utgjøre styret At oppretteren eller bestemte andre skal velge styremedlemmene Valg foretatt av et organ i eller utenfor stiftelsen Adgang til å differensiere mellom styremedlemmene Professor dr. juris Tore Bråthen

35 Valg av styremedlemmer …
Styret/styremedlemmer kan selv utpeke nye styremedlemmer («selvsupplering») Gjelder hvis ikke vedtektene sier noe annet Bør det være adgang til selvsupplering? Jf. NOU 1998:7 s Avveiningen Positivt: Kan bidra til et godt styre Negativt: Avhengighet, inkompetente styremedlemmer, svekket mulighet for korreksjon av styret Hva skulle være alternativet? Professor dr. juris Tore Bråthen

36 Valg av styremedlemmer til stiftelser
Andre organer i stiftelsen kan gis myndighet til «å velge styremedlemmer…», jf. stiftl. § 36[2]a) Professor dr. juris Tore Bråthen

37 Valg av styremedlemmer ...
Ansattevalg, jf. stiftl. § 41 sml. asl. § 6-4 Stiftelsens art Næringsdrivende stiftelse som a) Har til formål å drive næringsvirksomhet selv, eller b) driver næringsvirksomhet selv, jf. stiftl. § 4[1] bokstav a og b Mer enn 30 ansatte Bare «for så vidt gjelder næringsvirksomheten» Professor dr. juris Tore Bråthen

38 Stiftelsestilsynets kompetanse til å oppnevne styremedlemmer
Stiftl. § 29 Stiftelsestilsynet kan Oppnevne styremedlem for en stiftelse når den er uten kompetent styre etter loven eller vedtektene Videreført i NOU 2016:21 § 31[1] Hjemmel for opprettelse av settestyre, jf. NOU 2016:21 s. 96 F.eks. ved inhabilitet, stiftelse oppnevnt ved testament, men tvil/tvist om gyldigheten av testasjonen eller testator ikke oppnevnt styre for stiftelsen Professor dr. juris Tore Bråthen

39 Styremedlemmenes tjenestetid og tilbaketreden
Tjenestetiden er 4 år hvis ikke annet bestemt i vedtektene, jf. stiftl. § 28[1]/NOU § 28 Rett til å tre tilbake før tjenestetidens utløp, jf. stiftl. § 28[2]/NOU § 29 Hva ligger i kravet om «særlig grunn»? Stiftelsestilsynet «Fratreden er dermed ikke helt kurant.» «Fratreden skal meldes til styret, som da må vurdere om det foreligger slik «særlig grunn» at vedkommende kan fratre. Saken må behandles i styremøte. Styret må varsle eventuelt valgorgan om fratredenen og be om oppnevning av nytt styremedlem.» Professor dr. juris Tore Bråthen

40 Avsettelse av styremedlem
Hvem kan avsette? Stiftelsestilsynet Særskilt oppnevningsmyndighet Ansatte? Styret Systematikken i reglene Endring i NOU 2016:21 Ny lovregel om avsettelse av styremedlem som «vesentlig tilsidesetter sine plikter» mv., jf. NOU 2016:21 § 29 Bare innpakningen eller materiell betydning? Professor dr. juris Tore Bråthen

41 Stiftelsestilsynets kompetanse til å avsette styremedlem
Stiftl. § 29 Stiftelsestilsynet kan avsette styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet, klart viser seg uegnet, eller ikke fyller lovens krav til å være styremedlem Strenge vilkår for avsettelse av styremedlemmer Skjer likevel i en viss utstrekning Professor dr. juris Tore Bråthen

42 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Må ses i sammenheng med styremedlemmenes plikter og oppgaver iht. lov og vedtekter, jf. LB (Grønne Norden) «Lov» = stiftelsesloven og annen lovgivning Ulovfestet rett = lojalitetsplikt, taushetsplikt Professor dr. juris Tore Bråthen

43 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Jf. «hevning pga. vesentlig mislighold» Sammensatt helhetsvurdering, bl.a. om stiftelsen rammes hardt, en engangsforeteelse? styremedlemmets subjektive forhold Professor dr. juris Tore Bråthen

44 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet «Vesentlig» tilsidesatt sine forpliktelser Tyder på at det skal mye til Professor dr. juris Tore Bråthen

45 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Stiftelser er selveiende og selvstendige, ikke er gjenstand for ekstern eierskapskontroll eller kontroll fra medlemmer mv. Styret er øverste organ, ingen andre organer har myndighet eller mulighet til å føre kontroll med styrets forvaltning Kan tilsi at det bør stilles ekstra strenge krav til at styremedlemmene i stiftelser utfører sine plikter etter lovgivningen og stiftelsens vedtekter I motsatt retning dersom det er en ideell stiftelse som i stor grad baserer seg på frivillig innsats uten et profesjonelt styre. Professor dr. juris Tore Bråthen

46 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Bare mislighold av plikter i tilknytning til utøvelse av styrevervet Professor dr. juris Tore Bråthen

47 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Plikten til å medvirke lojalt til at styret kan utføre sine lov- og vedtektsbestemte oppgaver Trenering Brudd på inhabilitetsregler Professor dr. juris Tore Bråthen

48 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Styremedlem som bidrar til at styret ikke oppfyller sin forpliktelse til å forvalte stiftelsen, herunder å sørge for at stiftelsens formål ivaretas og at utdelinger foretas i samsvar med vedtektene Professor dr. juris Tore Bråthen

49 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Uforsvarlig kapitalforvaltning Brudd på separasjonsplikten Professor dr. juris Tore Bråthen

50 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Mislighold av styrets plikt til å holde seg orientert om stiftelsens økonomiske stilling og plikten til å påse at stiftelsens virksomhet, regnskap og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll, samt føre tilsyn med daglig leder og stiftelsens virksomhet for øvrig Mangelfull regnskapsførsel, herunder ikke innsendt regnskap Styret ikke sørger for at regnskapet blir revidert. Professor dr. juris Tore Bråthen

51 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Styremedlem som trenerer forespørsler fra Stiftelsestilsynet, jf. stiftl. § 7 annet ledd Professor dr. juris Tore Bråthen

52 Nærmere om vilkårene for å avsette
Avsettelse av styremedlem som vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet Styremedlem som har stemt mot Nyvalgt styremedlem Professor dr. juris Tore Bråthen

53 Nærmere om vilkårene for å avsette…
Avsettelse av styremedlem som klart viser seg uegnet Dekker egentlig de andre vilkårene Styremedlemmet må være «uegnet», og dette må være «klart» Professor dr. juris Tore Bråthen

54 Nærmere om vilkårene for å avsette…
Avsettelse av styremedlem som klart viser seg uegnet Sykdom, alderssvekkelse Styremedlemmet opptrer i strid med stiftelsens formål Økonomiske misligheter på andre områder? Et alminnelig krav om hederlig vandel? Professor dr. juris Tore Bråthen

55 Nærmere om vilkårene for å avsette…
Avsettelse av styremedlem som ikke fyller lovens krav til å være styremedlem Jf. lovbestemte krav Satt under vergemål I konkurskarantene Styremedlem flytter ut av riket slik at styret ikke lenger tilfredsstiller bostedskravet Professor dr. juris Tore Bråthen

56 Professor dr. juris Tore Bråthen
Avsettelse av ... Andre organer Spørsmålene Kan andre organer avsette? Vilkårene Nærmere om avsettelse ved Særskilt valgmyndighet Ansatte Styret Professor dr. juris Tore Bråthen

57 Professor dr. juris Tore Bråthen
Særskilt valgorgan Kan tillegges myndighet til å avsette Må det fremgå tydelig av vedtektene? Lovens krav til avsettelsesgrunnlaget Gjelder ikke ansatterepresentanter Kan vedtektene åpne for avsettelse i andre tilfeller? Professor dr. juris Tore Bråthen

58 Ansatterepresentanter
Kan ikke avsettes av sine velgere i løpet av funksjonsperioden Professor dr. juris Tore Bråthen

59 Styrets myndighet til å avsette
Kan styret avsette styremedlemmer? Woxholth: En regel om at styret uten forbehold kunne fatte vedtak om at et styremedlem måtte trekke seg, «ville kunne føre helt på ville veier. Et styremedlem er gitt et verv han skal oppfylle uavhengig av om han f eks er uenig med andre styremedlemmer i større eller mindre spørsmål» Hva er utgangspunktet? Kan vedtektene oppstille mindre strenge vilkår? Professor dr. juris Tore Bråthen

60 Styrets myndighet til å avsette
NOU 2016:21 § 29 [2] Rett for oppnevningsmyndigheten til å avsette styremedlem som «vesentlig tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet, som klart viser seg uegnet, eller som ikke fyller lovens krav til å være styremedlem». Professor dr. juris Tore Bråthen

61 Styrets myndighet til å avsette
Kan styret avsette hvis særskilt valgmyndighet? Woxholth, Knudsen/Woxholth, NOU 2016:21 Professor dr. juris Tore Bråthen

62 Styrets myndighet til å avsette
NOU 2016:21 § 29 [2] annet punktum Styret skal ha subsidiær rett til å avsette et styremedlem som tilsidesetter sine plikter ved utøvelse av vervet, som klart viser seg uegnet, eller som ikke fyller lovens krav til å være styremedlem dersom oppnevningsmyndigheten ikke selv avsetter styremedlemmet Professor dr. juris Tore Bråthen

63 Styrets myndighet til å avsette
Kan styret avsette styremedlem valgt av og blant de ansatte ved vesentlig mislighold mv.? Utgangspunktet: NEI! Men … Tas stiftelsesloven og NOU 2016:21 på ordet, kan særskilt oppnevningsmyndighet ikke avsette ansattevalgte styremedlemmer ved vesentlig mislighold mv., men både Stiftelsestilsynet og styret kan avsette ansattevalgte styremedlemmer Professor dr. juris Tore Bråthen

64 Styrets myndighet til å avsette
Husk: strenge vilkår for at styremedlem skal kunne avsettes Loven bør tas bokstavelig Begrunnelsen En annen løsning kunne true stiftelsens selvstendighet og eksistens Styreverv kan ikke stå i en særstilling slik at vervet kan vesentlig misligholdes uten at det får konsekvenser for kontraktsforholdet Det finnes ikke lovgivning som taler mot dette, og heller ikke relevant rettspraksis eller juridisk teori Professor dr. juris Tore Bråthen

65 Styrets myndighet til å avsette
Om det er grunnlag for å avsette et styremedlem valgt og blant de ansatte i en stiftelse, må ses i lys av at det gjelder ansattevalgte styremedlemmer Loven tillater ikke at styret skal kunne overprøve de ansattes valg Det skal mye til! Alminnelig misnøye med styremedlemmet eller vedkommendes stemmegivning er åpenbart ikke tilstrekkelig Grovt brudd på taushetsplikt eller legitim varsling? Professor dr. juris Tore Bråthen


Laste ned ppt "Stiftelsesforeningen 19. april 2017 Professor dr. juris Tore Bråthen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google