Hva er gevinsten av dette?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

Produkter for en bedre hverdag…
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Prosjekt samordnet kommunikasjon
Salg og forsyningskjeder
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
BankID i Vital Forsikring ASA
Nye Nytt biblioteksystem sett fra Biblioteksystemkonsortiet Hva har skjedd og hva skjer videre? Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket Nestleder i styringsgruppen.
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
Bliksund.no.
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
© Olav Skundberg Innføring i datakommunikasjon 1 Kap 1: Introduksjon  Datakommunikasjon omgir oss over alt: – Flere mobilabonnement enn antall nordmenn.

Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Kapittel 8: Nettverk i praksis
NextGenTel Møte Åsbråten 15. juni June Innhold • Om NextGenTel • Hva er gjort den siste perioden • Hva skjer fremover • Status Åsbråten.
Uni Eiendom FDV Veien videre

Tjenestenett Presentasjon for 12k rådmannsgruppen 8 mai 2008.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
VI VET HVA DU TRENGER I MORGEN.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
VELKOMMEN TIL NORDISK UTDANNINGSKONFERANSE – VVS
Copyright Nord Europas største møteplass for innkjøpere og leverandører ! Oslo,17. desember 2007 Side 1.
Digin IT-direktør Onsdag 9. sept 2009.
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Opplæring: Telefoni Fraværsmarkering fra terminal DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført Ketil HansenOpprettet Ketil HansenOffisiell.
Sikkerhetssystemer UIO-cert
Systemintegrasjon og strategi bak valgene hos UiA
1 Trådløst Campus Patrick Mostad Trådløst Campus – Patrick Mostad.
Uninett telefonisystemer. © 2010 Avaya Inc. All rights reserved. Dagens løsning  Uninett sfærens telefoniløsninger fra Avaya er per i dag preget av mange.
Samordnet kommunikasjon (UC) i HiNT Vårt valg basert på: Brukerbehov Totalkost (Langsiktig) Krystallkula – Hvordan utvikler verden seg…. Strategi: Ønsker.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
1 FELLES ADM. DRIFT - Sensitiv datasentral - et praktisk eksempel - Nye muligheter for 9K?
Presentasjon av masteroppgave
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Datanettet ved UiO Kjetil Otter Olsen –Seksjonssjef –Seksjon for IP-Nett.
Fra IP telefoni til IT telefoni…
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Hydro Representert i ca. 70 land ansatte, hvorav ca. halvparten i Norge Omsetning ca. 150 milliarder NOK Intern.
HOVEDPROSJEKT 2002 JAVA-basert utvikling av IP-telefonfunksjoner.
Per-Christian Døhl Oslo, Telefonitjenester i SSB - Dialogkonferanse.
Strategi Fortsatt fokus på utvikling av Voldsløkka
Strategi Utkast.
IT-arkitektur – leveransemodell
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Moderne nett…
Standardisering av IT-virksomheten
Utskrift av presentasjonen:

Hva er gevinsten av dette? En av Norges største telefonsentraler med ca 12.000 abonnenter har i 2010 lagt taletrafikken over på IP.  Hva er gevinsten av dette? Terje Buseth, seksjonssjef NTNU IT Lars Kjennerud, Aastra

Telefon-løsningen hos NTNU og SINTEF NTNUs datanett 5.000 ansatte og 20.000 studenter samt studentbyer 32 rutere og 35.000 svitsjeporter i 250 kommunikasjons-rom 1.600 basestasjoner Egen fiber-ring i Trondheim Telefon-løsningen hos NTNU og SINTEF 10.000 abonnenter i Trondheim og Oslo 1.200 mobilabonnement hos NTNU

Hovedpunkter Telefoniløsningen vår Telefonsentralen, fra BC13 til MX-One 4.0 Hva er gevinsten ? En av utfordringene

MÅLBILDE FOR TELEFONITJENESTEN Samme tjenestespekter for alle typer tale-terminaler Mer bruker-funksjonalitet i webgrensesnitt Integrere med andre løsninger

Dataserver Call handle server Sentralbord Agent server icu, etc Drift & vedlikehold Debit. logger Kalender, mail etc. offentlig nett

NYTT TELEFONI-KJERNENETT Planlagt og realisert arkitektur for kjernenett og nett ut til hver enkelt terminal 26 lokasjoner i Trondheim Nytt kjernenett består av 14 ruterdomener

HVORFOR OPPGRADERE ? Vår telefonsentral-plattform og alle andre går den veien, og Aastra leverer et modent produkt Følger vår strategi om oppgradering hvert 2. – 3.år Bedre ROI på oppgradering enn å bytte til annet produkt

HVA ER GEVINSTEN ? Eierne ser gode tall på ROI og at vi leverer en moderne og god tjeneste Vi fortsetter å levere telefonitjenesten på en stabil og moderne plattform og kan fortsette med gradvis utskifting av komponenter Rimeligere å levere til mindre bygg utenfor campus Vi kan raskt levere når noen kommer med nye krav og ønsker Vi har god erfaring med å oppgradere hvert 2. – 3. år Vi holder oss innenfor de sw-versjoner produsenten støtter

Hva er gevinsten ? (2) Kompetansebygging på håndtering av sanntids-strømmer i datanettet på videre utbygging av datanettet generelt i tele- / datanett-/ og server-gruppene våre Bidrar til at NTNU er en attraktiv arbeidsgiver

EN AV UTFORDRINGENE Tale-terminal på IP-nettet: oppetid som før ? Kantsvitsjer i 250 rom Egne svitsjeporter for tale-terminalen krever flere svitsjer PoE-svitsjer krever større plass PoE-svitsjer gir større varmeutvikling(kjøleanlegg?) Oppetid som før krever UPS-anlegg Investeringsbehov? Hva er ”riktig” nivå på krav til oppetid ?

GLASSKULA I løpet av 5 år er alt ”godt gammeldags” telenett og telesentralkomponenter i dagens løsning borte Det er erstattet av egne applikasjoner eller inngår som komponenter i større løsninger Pc-en er også kontor-tale-terminalen

Takk for meg terje.buseth@ntnu.no Lars.kjennerud@aastra.com