Hva er gevinsten av dette? En av Norges største telefonsentraler med ca 12.000 abonnenter har i 2010 lagt taletrafikken over på IP. Hva er gevinsten av dette? Terje Buseth, seksjonssjef NTNU IT Lars Kjennerud, Aastra
Telefon-løsningen hos NTNU og SINTEF NTNUs datanett 5.000 ansatte og 20.000 studenter samt studentbyer 32 rutere og 35.000 svitsjeporter i 250 kommunikasjons-rom 1.600 basestasjoner Egen fiber-ring i Trondheim Telefon-løsningen hos NTNU og SINTEF 10.000 abonnenter i Trondheim og Oslo 1.200 mobilabonnement hos NTNU
Hovedpunkter Telefoniløsningen vår Telefonsentralen, fra BC13 til MX-One 4.0 Hva er gevinsten ? En av utfordringene
MÅLBILDE FOR TELEFONITJENESTEN Samme tjenestespekter for alle typer tale-terminaler Mer bruker-funksjonalitet i webgrensesnitt Integrere med andre løsninger
Dataserver Call handle server Sentralbord Agent server icu, etc Drift & vedlikehold Debit. logger Kalender, mail etc. offentlig nett
NYTT TELEFONI-KJERNENETT Planlagt og realisert arkitektur for kjernenett og nett ut til hver enkelt terminal 26 lokasjoner i Trondheim Nytt kjernenett består av 14 ruterdomener
HVORFOR OPPGRADERE ? Vår telefonsentral-plattform og alle andre går den veien, og Aastra leverer et modent produkt Følger vår strategi om oppgradering hvert 2. – 3.år Bedre ROI på oppgradering enn å bytte til annet produkt
HVA ER GEVINSTEN ? Eierne ser gode tall på ROI og at vi leverer en moderne og god tjeneste Vi fortsetter å levere telefonitjenesten på en stabil og moderne plattform og kan fortsette med gradvis utskifting av komponenter Rimeligere å levere til mindre bygg utenfor campus Vi kan raskt levere når noen kommer med nye krav og ønsker Vi har god erfaring med å oppgradere hvert 2. – 3. år Vi holder oss innenfor de sw-versjoner produsenten støtter
Hva er gevinsten ? (2) Kompetansebygging på håndtering av sanntids-strømmer i datanettet på videre utbygging av datanettet generelt i tele- / datanett-/ og server-gruppene våre Bidrar til at NTNU er en attraktiv arbeidsgiver
EN AV UTFORDRINGENE Tale-terminal på IP-nettet: oppetid som før ? Kantsvitsjer i 250 rom Egne svitsjeporter for tale-terminalen krever flere svitsjer PoE-svitsjer krever større plass PoE-svitsjer gir større varmeutvikling(kjøleanlegg?) Oppetid som før krever UPS-anlegg Investeringsbehov? Hva er ”riktig” nivå på krav til oppetid ?
GLASSKULA I løpet av 5 år er alt ”godt gammeldags” telenett og telesentralkomponenter i dagens løsning borte Det er erstattet av egne applikasjoner eller inngår som komponenter i større løsninger Pc-en er også kontor-tale-terminalen
Takk for meg terje.buseth@ntnu.no Lars.kjennerud@aastra.com