SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn Noen eksempler er avanserte for deltakere som starter på null. Derfor bør man for bruke tavle / flipover eller enda bedre: Gi deltakerne kort.
Advertisements

Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge. Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762.
VELKOMMEN TIL KURS VK 2 ”Spill Bridge2”.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. NYTT OPPLÆRINGSMATERIELL  BOKPAKKE SOM INNEHOLDER CD OG KORTSTOKKER.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. Spill bridge 2 Kapittel 3 Repetisjon av åpners andre melding.
Kapittel 2 Delkontrakt, utgang og slem. Fra sist (1) • NS spiller mot ØV • To deler • Meldedel bestemmer • hva som bli trumf og hvor mange stikk som skal.
Slemteknikk Noen tips og råd...
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS!
KAP 1: INTRODUKSJON  ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝  Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Åpners andre melding Kapittel 6. Tidligere Har sett at svarhånda ofte kan melde sluttkontrakten direkte. Eksempel 1 NT – 3 NT 1 hj – 4 hj I andre tilfelle.
Innmeldinger Kapittel 8. Nord, ingen Eksempel ♠ D9 ♥ EK7632 ♦ 86 ♣ ED2 ♠ 62 ♥ Dkn108 ♦ kn4 ♣ ♠ kn743 ♥ 94 ♦ KD732 ♣ K8 ♠ EK1085 ♥ 5 ♦ E1095 ♣ kn109.
Opplysende dobling Kapittel 9. Dobling Oftest brukt når vi tror motparten går bet(er) Får da flere poeng. Udoblet teller 50 poeng for hver bet utenfor.
Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Gode eller dårlige kort Kapittel 3. Fra sist Melder i stigende rekkefølge fra 1kl (ru – hj – sp) til 7NT Kontrakten er bestemt når de 3 neste spillerne.
Kapittel 11 Svake åpningshender. Sperremeldinger Kan åpne noen ganger med mindre enn 12 hp Forutsetning – Bra farge på minst 6 kort Hensikt – Gi makker.
Meldingene etter 1NT-åpning Kapittel 4. Fra sist (1) Åpning – Minst 12 hp – 15 – 17 og balansert hånd → 1NT – Ellers Lengste farge Høyeste farge av 2.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
Svar på oppl. dobling V N Ø S 1 ru dobl p ?
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 5: Svar på åpning i 1 i farge SPILL BRIDGE 1 kapittel 5 og 6 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 28. OKTOBER 2014.
UTSPILL MOT TRUMFKONTRAKT I mange tilfeller bruker en samme regler for utspill mot trumf som mot NT-kontrakt. 1. Det høyeste kortet i en sekvens. K D Kn.
UTSPILL MOT NT-KONTRAKT
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS! SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 14. OKTOBER 2014.
DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING  6 3  E 10 7 Kn 4 2 E  E D Kn 2  K 5  D  E Kn 5 3 DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 7 og 8 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 4. NOVEMBER 2014.
FJERDE FARGE Når en av makkerne melder den fjerde fargen, viser ikke det i utgangspunktet lengde i fargen men ber makker vise hånden sin bedre. Eksempel:SN.
Øvingsoppgaver for meldinger Per Nordland. Øvingsoppgave meldinger 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 Pass.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 11 og 12 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 18. NOVEMBER 2014.
Vienna - tilpasning Hennings opplegg ♠ ♥ ♦ ♣. Åpning: 1 ♣ negativt svar Krav for en runde. Ingen 5-kortsfarge utenom eventuelt ♣. Minst 13 hp Svarhånd1.
Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.
Spill bridge 3 Kapittel 2 Kortvurdering. Balansert hånd krever normalt 12 honnørpoeng (hp) for åpning med 1 i farge Åpning 1 i farge med bare hp.
Meldingene M1 Per Nordland Meldingsforløpsperioden starter og avsluttes (M2)  §17 A Meldingsforløpsperioden på et spill starter for en side når én av.
Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,
Spill bridge 3 Kapittel 8 Spilleføring i grand – tempo og teknikk.
Spill bridge 3 Kapittel 9 Spilleføring i trumfkontrakter.
Spill bridge 3 Kapittel 3 Stenbergs 2NT. Du sitter med ♠ kn 7 5 ♥ K D kn 9 8 ♦ E 8 ♣ E D kn og åpner med 1 ♥. Makker støtter til 4 ♥. Har vi slem (12.
Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.
Praktisk bridge Spill 21.
Praktisk bridge Spill 4.
Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.
Praktisk bridge Spill 2.
Praktisk bridge Spill 6.
Praktisk bridge Spill 12.
Praktisk bridge Spill 7.
Praktisk bridge Spill 8.
Praktisk bridge Spill 13.
Praktisk bridge Spill 3.
Praktisk bridge Spill 23.
Praktisk bridge Spill 11.
Praktisk bridge Spill 5.
Praktisk bridge Spill 17.
Spill bridge 3 Kapittel 10 Oppsummering.
Praktisk bridge Spill 16.
Praktisk bridge Spill 1.
Praktisk bridge Spill 10.
Praktisk bridge Spill 9.
Landslagssamling LetoHallen
Mer om innmeldinger Kapittel 8.
Utspill, påspill og styrkekast
Bridgekurs Xx skole Dato, 2018.
Mer om sterke åpningshender
Åpningshåndas andre melding
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Praktisk bridge Spill 19.
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Praktisk bridge Spill 14.
Praktisk bridge Spill 24.
Utskrift av presentasjonen:

SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014

Opplysende dobling Kapittel 9

Problem Nord åpner med 1 ♥. Som Øst har du: ♠ ED85 ♥ 3 ♦ Kkn104 ♣ EK54 Har 17 hp Har ingen femkortsfarge å melde inn Kan ikke melde 1 NT siden vi mangler stopper i hjerter Bruker dobling direkte over åpningsmeldingen for å vise interesse i de umeldte fargene

Opplysende dobling Det viser seg at en sjelden ønsker å doble åpningsmeldingen som straff Har mye oftere en åpningshånd, men ingen god melding Dobling direkte av åpningsmeldingen er opplysende (OD) og viser – umeldte fargene – en hånd som er for sterk til enkel innmelding – en hånd som er for sterk til å melde 1 NT

Svar på opplysende dobling Du må svare bortsett fra når – Du er veldig sterk i motpartens farge slik at du regner med at de går bet. For eksempel: KDkn109 – Makker til åpner melder Husk at siden du må melde, så kan du ha 0 hp når du melder en farge billigst mulig Invittmelding avgis ved hopp

Øvingsoppgaver Du sitter Vest og Nord åpner med 1 ♥. Makker Øst dobler og Syd passer. Hva melder du med? 1. ♠ 432 ♥ 5432 ♦ 432 ♣ ♠ KDkn32 ♥ 6 ♦ kn976 ♣ D73 3. ♠ 9854 ♥ kn2 ♦ D765 ♣ ♠ EKkn85 ♥ 98 ♦ K982 ♣ D5 5. ♠ D98 ♥ 85 ♦ K10975 ♣ ♠ 85 ♥ Kkn102 ♦ ED64 ♣ Kkn5 7. ♠ KDkn5 ♥ 98 ♦ 9872 ♣ D52 8. ♠ D98 ♥ Ekn9 ♦ 5432 ♣ D ♠ 85 ♥ kn102 ♦ EDkn1064 ♣ D5 1♥1♥ Dbl pass ?

S TRAFFEDOBLING Brukt når vi tror motparten går bet(er) Udoblet: 50 poeng for hver bet utenfor faresonen og 100 i faresonen. Doblete beter Utenfor sonen: 100 for første, deretter 200 for hver bet I sonen: 200 for første, deretter 300 for hver bet Klarer motparten kontrakten, får de flere poeng Etter en dobling skal det som vanlig være tre passer før meldingsforløpet er slutt

R EDOBLING Dersom en i makkerparet som blir doblet, tror at de klarer kontrakten, kan han eller hun redoble Enda mer poeng for beter og enda mer poeng om man klarer kontrakten Etter en redobling har alle de tre andre anledning å melde på nytt.

K APITTEL 10 Sterke åpningshender Kunstige meldinger

SANDEFJORD BRIDGEKLUBB Hjemmeside: sandefjordbk.org Nyheter: Bridgekurs Artikkel – les mer

Å PNING 2♣ Så langt har vi stort sett åpnet med lengste farge når vi har minst 12 hp Makker må svare med minst 6 htp Noen ganger har man (nesten) utgang på egen hånd 2♣ brukes som eneste kravmelding Minst 22 hp eller (nesten) utgang på egen hånd Makker svarer alltid 2♦ for at åpner kan beskrive hånden nærmere

E TTER 2♣ – 2♦ 2♥/♠ = minst 5-kortsfarge, utgangskrav 2 NT= 22 – 24 hp, jevn hånd 3♣ /♦ = minst 5-kortsfarge, utgangskrav 3 NT = 25 – 27 hp, jevn hånd

S VARHÅNDENS 2. MELDING Negative meldinger – Nærmeste melding. Eks: 2♣ – 2♦ 2♥ – 2♠ – Hopp til utgang Positive meldinger – NT – ikke nærmeste melding – Høying i trumf, ikke til utgang – Ny farge – ikke nærmeste melding Med ca 10 hp eller mer, bør man undersøke slem

B ALANSERTE HENDER 12 – 14 hp, åpner i lengste farge og gjenmelder grand lavest mulig 15 – 17 hp, åpner med 1 NT 18 – 19 hp, åpner i lengste farge og gjenmelder grand med hopp 20 – 21 hp, åpner med 2 NT 22 – 24 hp, åpner med 2♣ og gjenmelder 2 NT 25 – 27 hp, åpner med 2♣ og gjenmelder 3 NT

S PØRSMÅL OM ANTALL ESS / KONGER Når man melder slem er det viktig å kontrollere at motparten ikke har 2 ess Bruker 4 NT for å spørre makker om hvor mange ess han/hun har. Svar: – 5♣ = 0 eller 4 ess – 5♦ = 1 ess – 5♥ = 2 ess – 5♠ = 3 ess 5 NT spør etter antall konger – Garanterer at makkerparet har samtlige ess – Samme svar som ovenfor

O PPGAVER Du åpner med 2 ♣. Makker svarer 2 ♦. Hva melder du med? 1. ♠ EK ♥5 ♦EKDkn82 ♣EKkn10 2. ♠ KDkn106 ♥E5 ♦EKD7 ♣E2 3. ♠ EDkn8 ♥EKD ♦KDkn2 ♣E10 4. ♠ K8 ♥ED105 ♦EDkn ♣KDkn5 5. ♠ E5 ♥EKD86 ♦EKD87 ♣E 6. ♠ 5 ♥EKDkn10765 ♦4 ♣EKD 2 ♣ ? Pass 2 ♦ Pass