Sikker Digital Postutsendelse Espen Nergaard 12.november
Agenda Bakgrunn: Hva skjer i det offentlige? Ekspederingsmodul med adapter til Sikker Digital Post Gevinster og oppsummering
Digitaliseringsrundskrivet ”Er en sammenstilling av pålegg og anbefalinger vedrørende digitalisering, og gir et helhetlig bilde av hvilke føringer som gjelder” Alle offentlige virksomheter skal ta i bruk Sikker Digital Postkasse (SDP) til innbyggere innen første kvartal 2016 Innen 1.juli 2015 skal man i samråd med Difi ha utarbeidet en plan å ta SDP i bruk Alle med årlig innsendingsvolum over 3000 skal tilby elektroniske skjemaer innen 30.juni 2015
Fremtidsbildet: Den elektroniske «sirkelen» Innkommende henvendelse fra innbygger Automatisk opprettelse av sak/innsyn Behandling av henvendelsen Ekspedering og digital signering Utsendelse til elektronisk postkasse Link i den elektroniske utsendelsen Mulighet til å logge inn på egne saker for å komme med mer info Nettsider eller skjemaportal med elektronisk skjema Skjemaimport eller integrasjon Saksbehandling i Public 360° eller fagsystem Elektronisk ekspedering til SDP
Digital kommunikasjon som hovedregel Digital kommunikasjon med Innbyggere Anbud Q1 2014: Digipost og eBoks valgt som leverandører av postkasse Næringslivet Difi skal i samarbeid med Skatteetaten og Altinn komme med anbefaling (på oppdrag fra FAD) på løsningskonsept ila 2014 Mellom offentlige virksomheter Difi har etablert et forprosjekt for å utrede konsepter. Skal være ferdig ila 2014
Viktige milepæler i digitaliseringen av Norge
Felles målbilde for offentlig sektor – Sikker Digital Posttjeneste (SDP)
Hva gjør 360° ekspedering til SDP? Konverterer dokumentet som skal ekspederes til PDF-A Legger inn en digital signatur med virksomhetssignatur om man har modul for dette. Sjekker mot nasjonalt reservasjonsregister om kontakten har reservert seg for digitale utsendelser Sender til preferert kanal: eBoks, Digipost eller på papir Logger og registrerer i Public 360° Bruker kan ha egen liste for kontroll på utsendelser
Prosessen Sikker Digital Post
Ekspedering rett fra Outlook
Ekspedering fra Webklient
Oversikt over mottakere og kanaler
Digipost
eBoks
Infrastrukturmessige og andre krav Installer adapter til Sikker Digital Post Sikker Digital Post identifiserer mottakerne vha personnummer Hentes fra FS Jobbes med integrasjon med Folkeregisteret Kontakt Difi for å: Godkjenne brukervilkår Informere om at dere tar løsningen i bruk
Betraktninger om gevinster Moderne og bedre tjenestetilbud: økte krav til digitale tjenester fra brukerne Sikker digital kommunikasjon selv ved sensitiv informasjon. (Kan sende på sikkerhetsnivå 4.) Effektivisere saksbehandlingen: ekspedere digitalt fra Public 360° reduserer behov for manuell utsendelse, samt at raskere kommunikasjon med kontakter på en digital flate åpner for raskere tilbakemeldinger Kostnadsbesparelser: målt i porto og vel så viktig besparelsen ved å redusere arbeidstid for de ansatte
Gevinster ~ 80% kostnadsreduksjon i forhold til fysiske utsendelser Bortfall av kostnader til papir, print, konvoluttering, etc. Betydelig reduksjon i portokostnader Reduserte kostnader ifm. retur
Gevinster Sak/arkiv Selvbetjening …og i andre deler av kommunikasjonskjeden er mulighetene enda større! Digital utsendelse Sak/arkiv Sømløs ekspedering til post fra sak/arkiv 3-8 kr Kommune Innbygger ~25 kr Automatisert respons Selvbetjening ~120 kr
Gevinster Difi har utarbeidet en gevinstkalkulator for å synliggjøre gevinster ved å gå over på SDP for en offentlig virksomhet. Gevinstkalkulatoren sendes til alle webinar deltakerne i etterkant
Oppsummering Sett dere inn i Digitaliseringsrundskrivet! Kartlegg hvilke initiativ det er vedrørende Digitaliseringsrundskrivet i din virksomhet. Bestill før 31.12.2014 og: Få en sømløs overgang til Sikker Digital Post (SDP) når den er klar i starten av 2015 Unngå å måtte utarbeide en plan (i samråd med Difi) angående overgang til SDP Men kanskje viktigst: begynn så tidlig som mulig å høste gevinster på digitale utsendelser!
Hvordan kommer man i gang? Hver enkelt virksomhet må sende en bestilling til prosjektleder Jorunn Næss (jorunn.nass@software-innovation.com) hos Software Innovation innen tidsfristen 31.12.2014 for å benytte seg av prisene i det stående tilbudet Software Innovation garanterer at din virksomhet får implementert Sikker Digital Post når løsningen er klar. Bestill nå, og velg selv når dere ønsker implementering Software Innovation vil ikke belaste din virksomhet for prisøkningen vedrørende utviklingen som kommer når Difi har ferdigstilt endelig løsning (estimert til 30 %). Dette bortfall av merkostnader representerer en rabatt til Uninett sine virksomheter.
Hvordan kommer man i gang? Software Innovation tilbyr følgende priser på Sikker Digital Post: Lisenspris på modul inkl mva: Liten: 37 000 kr Medium: 78 500 kr Stor: 113 500 kr Teknisk oppsett: 8 timer Årlig service & vedlikehold: 21 % av lisenspris Software Innovation vil gi et nytt tilbud basert på nye priser i løpet av første kvartal 2015 for de virksomheter som ikke bestiller sikker digital post innen 31.12.2014.