Kap 05 Abstrakte datastrukturer. Arv - Implementering Interface / Abstrakte klasser / Konkrete klasser Concrete classAbstract class Interface extends.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring
Advertisements

Datafiler og serialisering Tekstfiler Scanner-klassen Binær overføring av data Direkte tilgang til filinnholdet Serialisering LC191D Videregående programmering.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
NUUG.topic = Ruby.new Johannes Brodwall Takk til Dave Thomas for bruk av enkelte slides.
Polymorfi og arv, del 1 LC191D Videregående programmering Semesterplan: Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling.
1 Java 6 Mer om metoder Tekster Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet i Oslo.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Kap.8 Sortering og søking sist oppdatert • Del 1 Søking - lineær søking m/u sorterte elementer - binærsøking - analyse • Del 2 Sortering - ”gamle”
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Java 4 Mer om forgreninger While-løkker Ole Christian Lingjærde
Objektorientert programmering Objektorientert systemutvikling
Objektorientert programmering i PHP del 2
App A Java programmering
C# for javaprogrammerere
Objekt-orientering og Java
En gang til!? .
Fag LO189D - Objektorientert programmering Objektorientert programmering© Else Lervik, TISIP - HiST/IDB vår-99Leksjon 11 Applet’s Hva karakteriserer applet’sside.
Kap 06 Ordnede / Sorterte lister. Ordnede lister / Sorterte lister OrderedList:Listestruktur hvor rekkefølgen har betydning Eks:Innholdsfortegnelse i.
1 App_A_17 Et eksempel på OOP knyttet til 2-dim figurer.
Objekt Orientert Programmering (OOP). Objektorientering (OO)1/6 Objektorientering er en grunnleggende måte å organisere komplekse fenomener på.
Introduksjon til Java 5.0. Hva er nytt i 5.0? Generiske typer For-løkke med iterator (for-hver løkke) Automatisk innpakking av primitive typer Metadata.
1 Kap 08 Kø. 2 Kø - Definisjon En kø (eng queue) er en lineær struktur hvor elementer kan innsetttes kun i den ene enden av listen, kalt bak, og fjernes.
Design Patterns Iterator & Mediator. Gruppe 8 Presentasjonsgruppe:Resten av gruppen: Marianne AtesAndrè Johansen Tom Vidar LundeHege-Kristin Johansen.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Objektorientert programmering
ADA 95 – del3 Foreleser: Olaf Hallan Graven Bok: Programming in ADA95 (2nd) John Barnes.
JavaOne oppsumering tobias k torrissen
  Den perfekte julegaven til Javakoden din Johannes Brodwall Steria.
Java 11 Programmering med og uten objekter: hva er forskjellen?
Fitnesse i PDMT 05. mai 2008 Finn-Robert Kristensen Systemarkitekt.
OOT Seminar H-97 CORBA Praktisk del. Valg av ORB implementasjon n Har valgt å bruke Visigenic sin ORB implementsjon n ORB’en er 100% Java kodet n Bygger.
1 Kap 06 Ordnede / Sorterte lister Oppgave nr 06_02 Polynomer Klassehierarki Javadokumentasjon.
Arv og polymorfi, del 3 Modifikatoren abstract side 2-3
Løsningsforslag til MOFScript oppgave. Metamodellen.
Å lese tall fra en fil, klassen Scanner 1.Et Scanner-objekt kan knyttes til et strømobjekt eller til en streng. 2.Kan skanne teksten etter data av ulike.
02 - Java datatyper Grundlæggende om datatyper og variable.
CORBA Noen hull som må fylles: ORB Object Adapters CORBA services IDL Factory Objects.
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
09 – Arv og polymorfi i java
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  Kan sees på som det samme. Personen Per kan være både et objekt og en instans av klassen.
1 App A Java programmering. 2 Enkelt Java-program.
INF Objektorientert programmering
Programmering i Java versjon september 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Kapittel 6 Objektorientert design. 6.1 Programvareutvikling Skriving av kode ein liten del av arbeidet med å lage programvare Fire hovudaktivitetar Kravspesifikasjon.
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Kapittel 3 Bruk av klasser og objekt. 3.1 Å lage objekt Eit variabelnamn i Java representerer Ein primitiv verdi (f eks boolean, int ) Eit objekt (f eks.
Containerklasser – klassifikation og brug.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringContainerklasser.2 Mange objekter.
Kapittel 12 Samlingar Samlingar og datastrukturar Ei samling (collection) blir brukt til å oppbevare og handtere andre objekt ArrayList – klassen.
Typeparametrisering Generel kode (generisk kode).
Arv Gjenbruk. Begreper Super Overriding – Samme signatur Polymorfi – «en ting kan bety mange ting»
Iterator i Java boolean hasNext() E next() void remove()
Triks Avslutt alle klasser, metoder og løkker samtidig som du lager dem. Deklarer alle variablene/referansene på begynnelsen av klassen. Hvis du definerer.
Primitive typer, klasseegenskaber samt identitet og lighed
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
IS-102 Interaksjon med objekter
BilSalg klassedatastruktur Bil klassedatastruktur
Klassehierarki - Abstrakte datastrukturer
CMPE 152: Compiler Design April 23 Class Meeting
Eric Jul PSE Inst. for informatikk
BilSalg klassedatastruktur Bil klassedatastruktur
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kap 05 Abstrakte datastrukturer

Arv - Implementering Interface / Abstrakte klasser / Konkrete klasser Concrete classAbstract class Interface extends Interface extends Interface implements Interface implements Concrete class Abstract class Concrete class extends Concrete class

A_Object I_Comparable Klassehierarki I_Container A_Container I_Stack I_Queue I_Graph I_Tree I_SearchableContainer I_OrderedList I_SortedList I_HashTable I_Set A_Graph A_Tree A_SearchableContainer I_SearchTree A_HashTable A_Set StackAsArrayStackAsLinkedList QueueAsArrayQueueAsLinkedList GraphAsMatrixGraphAsLists SetAsArray ChainedHashTable GeneralTree BinaryTreeBinarySearchTree OrderedListAsArrayOrderedListAsLinkedList SortedListAsArraySortedListAsLinkedList Wrappers

Klassehierarki - Abstrakte datastrukturer IntA_Object I_Comparable Dbl Chr Str I_Container A_Container I_SearchableContainer I_Visitor I_Enumeration A_Visitor A_SearchableContainer InterfaceAbstract classWrapper class I_Iterator

Arv-Klassehierarki Object X X Enhver Java-klasse X (inkludert array’er) vil alltid være arvet (direkte eller indirekte) fra en klasse kalt Object. Object A A X X

Klassen Object Litt av innholdet i klassen Object: public class Object { public Object( );// creates a default object protected Object clone( ); // object cloning protected void finalize( );// destroying object public boolean equals (Object obj);// equal if ref to the same object public final Class getClass ( );// runtime class descript for the object public int hashCode ( );// calculates a hash code for the obj public void notify( );//wakes up a single waiting thread public void noifyAll( );// wakes up all waiting threads public String toString ( );//string representation of the object public final void wait( );//causes the current thread to wait public final void wait(long timeout);//waiting in milliseconds public final void wait(long timeout, int nanos)//waiting for nanoseconds }

Interface I_Comparable Interface I_Comparable som inneholder sammenligningsmetoder:

Abstract (1/4) A_Object Abstract A_Object som implementerer I_Comparable

Abstract (2/4) A_Object Abstract A_Object som implementerer I_Comparable

Abstract A_Object (3/4) Implementering av compare og innføring av abstract compareTo

Implementering av clone Abstract A_Object (4/4)

Wrapper classes Wrapper classes: W_Chr:Character W_Str:String W_Int:Integer W_Dbl:Double Original class Wrapper class

IntA_Object I_Comparable Wrappers Dbl Chr Str

W_Chr

W_Str

W_Int

W_Dbl

Interface I_Container Interface I_Container som inneholder andre objekter:

Abstract A_Container (1/2) Abstract class A_Container som implementerer I_Container:

Abstract A_Container (2/2) Abstract class A_Container som implementerer I_Container:

Interface I_Visitor Interface I_Visitor som benyttes til traversering av objekter:

Abstrakt klasse A_Visitor Abstrakt klasse A_Visitor som implementerer I_Visotor:

Interface I_Enumeration Interface I_Enumeration som benyttes til traversering av objekter:

Interface I_Iterator Interface I_Iterator som benyttes til traversering av objekter:

Interface I_SearchableContainer Interface I_SearchableContainer som gir søkemuligheter:

ENDEND