Klikk for å redigere undertittelstil i malen Fagkonferanse 2009 Rettssikkerhet for personer med lærevansker i straffesakskjeden – Hva må gjøres? Erik Søndenaa.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagkonferanse, Stjørdal 11. november 2010
Advertisements

Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Spillmeny NHF Region Vest sesongen 2008/09.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Rusmestringsenheter: Hvorfor – For hvem – Hva – Hvordan
Legge beskjeder på nettsiden som trener eller tillitsvalgt En kort innføring Til nettsiden:
Drammen flyklubb Gavekort kan du redigere selv eks. Vi ønsker å bidra til at du får drevet med det du liker og har overført.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen STØY Temamøte: Hvordan skal Oslo kommune revidere sin handlingsplan mot støy Ratab-Ul-Lissan Malik Statens.
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
Klikk for å redigere tittelstil •Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Spilltilbud 11 års klassen NHF Region Øst.
Oppdatering for Adobe Reader Når du får oppdateringer fra Adobe Reader, kommer det en tekstboble nede til venstre på skjermen (se bildet under), her klikker.
Foreldrelaget vg En god skole for alle elever
Høgskolen i Oslo Strukturering av studie- og vurderingsopplegget (SU) Samarbeid på nettet ved hjelp av programmet Task 2.0 En kort innføring laget av Sissel.
Gå til ditt dokument som ligger under arbeid (dokumentet har da status R for reservert) og klikk på fanen Rettigheter. Velg deretter Ny rettighet.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
”utviklingshemmede som bryter straffeloven" FoU konferansen 3 og 4 juni 2009 Forskning i klinisk praksis Erik Søndenaa, Phd.
”Identifisering av utviklingshemning hos lovbrytere"
TILTAK FOR Å STYRKE UTVIKLINGSHEMMEDES RETTSSIKKERHET
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Kriminalomsorgens utdanningssenter KRUS Straffegjennomføring med elektronisk kontroll Nå vet vi –
Arbeidsmiljø og rettsikkerhet for tiltaksdeltakere i skjermet sektor Terje Olsen Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse 2009.
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Vurdering/mål Lønnsevalueringssystem MTF landsmøte Tromsø mai 2009 Per-Arne Jørgensen Servicesjef Medisinsk-teknisk avdeling.
Foto: Carl-Erik Eriksson Fagkonferanse FO/2010 John Stene.
Opprette håndballskole NB:I tillegg se komentarer fra “Billetter” ppt.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
LK06 - hovedintensjon Å sette elever/lærlinger/lærekandidater i stand til å kunne møte og løse komplekse utfordringer og oppgaver på en rekke områder i.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
RUSMESTRINGSENHETEN VED RAVNEBERGET FENGSEL
Høgskolen i Oslo Nettbasert samarbeidslæring Deltid studieår Felles forfatterskap på nettet ved hjelp av Task 2.0 En kort innføring laget av Sissel.
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Hva må til for å etablere seg i egen bolig?. Fanger må ha bistand for å få bolig. Fanger er de fattigste blant de fattige. For å få prøve må man ha en.
Fagkonferanse om SARS Geir Stene-Larsen
1 Klikk for fasit! Klikk for fasit!
Delta i dialogen om TEORETISERING I SKOLEN. TEORETISERING I SKOLEN! Pisasjokket ”Lekeskolen” Tiltak: –K06 –Teoretisering av alle fag i skolen Fokus på.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD engelsk mal under ”oppsett”. Evalueringen av forbrukerapparatet (2015) Avd.dir. Eivind Gram-Johannessen Nettverksmøte.
Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Spilltilbud 11 års klassen NHF Region Øst.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen «Fra dokumentasjon til aksjon» Temamøte hos norsk forening mot støy 15.mars 2012 Marthe Røgeberg, seksjon.
Hva nå? Neste versjon og videre fremover. Brukersamling 2016 | Erik Wold | 11. – 13. mars Versjon 12 Kollisjonssjekk Mot modellens egne objekt Mot innsatt.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Karlsøy kommune Arealplan Ronald Hardersen Hansnes 14/
Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Møter om ungdomshåndballen 18. Februar 2014.
1 11 Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Håndball mot homohets «Ytringer kan skade»
INKLUDERINGSKOMPETANSE FAGKONFERANSE OM INKLUDERINGSKOMPETANSE 27 OG 28 AUGUST Oppsummering. Presentasjon til Vilje viser veien eksternt team.
Tvangsforsk Erik Søndenaa, SIFER Midt-Norge
Brukerveiledning for Agenter i Doffin
Av Guri Astrid Venåsen.
Tilpasse «framhevet bilde» i paint
Bildebiblioteket – legge til media
Titteloppsett Undertittel.
Titteloppsett Undertittel.
Titteloppsett Undertittel.
Veien videre – oppfølging fra sentrale myndigheter
Klikk for å legge til en tittel
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Klikk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Titteloppsett Undertittel.
Slik lager du dørskilt VELG MALTYPE SKRIV UT SKILTET MALTYPER
Titteloppsett Undertittel.
Titteloppsett Undertittel.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Rusmestringsenheter: Hvorfor – For hvem – Hva – Hvordan
Veiledere klimatilpasning Halden kommune
Bildemal for sosiale medier
Brukstips! Det blå tekstfeltet i denne filen er en tekstboks. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte det rundt og kopiere hvis du vil. Du kan endre.
Titteloppsett Undertittel.
Utskrift av presentasjonen:

Klikk for å redigere undertittelstil i malen Fagkonferanse 2009 Rettssikkerhet for personer med lærevansker i straffesakskjeden – Hva må gjøres? Erik Søndenaa

Bakgrunn  Forskningen sier:  10 % av domfelte innsatte har IQ<70  Disse har ikke vært fanget opp som personer med utviklingshemning  De benytter ikke de tjenestene som tilbys fra kriminalomsorgen  Høyere tilbakefallsrate med gjentatte lovbrudd  Ingen ekstraordinære tiltak styrker rettsvernet til disse lovbryterne.

Innsatte med utviklingshemming i Norge  Hadde behov for hjelp i skolen  Mangler yrkesretta utdanning  Oftere diagnostisert m/dysleksi  Hadde psykiske problemer som barn  Er medisinert for psykiske lidelser  Er undersøkt rettspsykiatrisk  Flere soninger i fengsel  Lengre tid i fengsel  Begår sjeldnere narkotikaforbrytelser Søndenaa et. al (2008).

Kjente problemer for mennesker med utviklingshemming gjennom straffesakskjeden. Problemområder:  Blir lettere arrestert  Ved pågripelse  Lett påvirkelig/ukjent med rettigheter  Ofte rask tilståelse  Spørsmål om skyld Konsekvenser  Overveielse av lovbrudd dårlig fundert  Ofte tiltalt under pågripelse  Uvitende om rettigheter,  opptrer suggestibel  Tilstår lett for å komme ut av presset situasjon Kilde: bl.a. Garner et al. 1998; Petersilia, 2000; Hayes, 1992; Gudjonsson, 2002.

Klikk for å redigere formatet på disposisjonsteksten Andre disposisjonsnivå  Tredje disposisjonsniv å Fjerde disposisjons nivå  Femte disposisjo nsnivå  Sjette disposisjo nsnivå  Sjuende disposisjo nsnivå  Åttende disposisjo nsnivå  Niende disposisjonsnivåKlikk for å redigere tekststiler i malen  Andre nivå  Tredje nivå  Fjerde nivå » Femte nivå Kognitive og psykososiale problemer for mennesker med utviklingshemming gjennom straffesakskjeden (forts.) Problemområder:  Appellerer ikke dommen  Dårlig tilpasning  Manglende rehabilitering  Sjelden prøveløslatelse/ permisjon Konsekvenser  Får ikke behandlet saken videre  Forlenger opphold, reduserer permisjon  Ønsket effekt av soning uteblir  Lengre soning for samme lovbrudd Kilde: bl.a. Garner et al. 1998; Petersilia, 2000; Hayes, 1992; Gudjonsson, 2002.

Internasjonale studier på prevalens av utviklingshemming blant innsatte.  7.1 % (Hayes et al., 2007) n= 140.  20 % (Chitsabesan et al.,2007) n=301  28.8 % (Murphy et al., 2000) n= 264  10 % (Petersilia, 2000)  15.5 % (Dwyer & Frierson, 2006) n=270  10.8 % (Søndenaa et al., 2008) n=143

Hva er…  Identifisert som utviklingshemmede  Sannsynligvis moderat-dyp utviklingshemmet  IQ<50-55  Ikke identifisert  Lett-borderline utviklingshemmet  IQ  Implikasjoner?

Lærevansker og strafferett Moderat–alvorlig utviklingsh.(IQ<55):Ikke str. Tilregnelig kan ikke straffes Alternativ: 1. Tvungen omsorg (§44-§39a straffeloven) 2. Lovhjemlet bruk av tvang i omsorg (§4a sos.tj.l) Lett Utviklingshemning (IQ 55-70)Tilregnelig kan straffes Alternativ:1. Fengsel, bøter, samfunnsstraff osv.. Mulig anvendelse av §56c i straffeloven 2. Lovhjemlet bruk av tvang i omsorg (§4a sos.tj.l)

Stm. 37 (2008)  Vekt på kriminalitetsforebygging og rehabilitering  Styrket utdanning  Rehabiliteringsprogram  Ettervern  Bolig  Arbeid  Sosiale nettverk  Løslatelsesgaranti

Prosjektgruppe  Sør Trøndelag statsadvokatembete  Kriminalomsorgsregion Nord  Friomsorgen  Trondheim fengsel  Habiliteringstjenesten for voksne  Sør Trøndelag politikammer  Konfliktrådet  Justis- og politidepartementet  Domstolsadministrasjonen  Kompetansesenteret for sikkerhet-, fengsels og rettspsykiatri, Brøset

Nettverk Før lovbrudd Etter løslatelse

Nettverks-prosjekt  Ulike aktører i straffesakskjeden samles, utveksler erfaringer, skaper flyt i informasjon og kunnskap.  Rutiner for identifikasion og ivaretakelse under alle ledd i straffeprosess og gjennomføring, samt ettervern.  What works internationally  Brukervennlig håndbok.

Identifikasjon: HASI  Enkel å administrere  Tilpasset personer over 13 år  Indikerer behov for videre testing  Administrasjon og skåring tar 5-10 minutter.  Tilgjengelig for ikke-profesjonelle testere

Mulig identifikasjons-sløyfe Checklist (n=139) Screening; HASI (n=83) Neuropsychological assessment (n=46) Score 0 (n=56) Score ≥ 1 (n=83) Over cut-off (≥85) (n=37) Under cut-off (<85) (n=46) IQ<70 (n=15)IQ≥70 (n=31) Sjekkliste: 1. Har du lærevansker? 2. Har du brukt medisiner for psykisk lidelse? 3. Trengte du støtteundervisning da du gikk på skole?

Identifikasjon: hva så?  Nevropsykologisk undersøkelse  Vil gi svar på dybden i lærevanskene  Vil gi profil  Konsekvenser av store lærevansker/ utviklingshemming:  Spørsmål om tilregnelighet (Str.l. §44, §56)  Formidling av informasjon  Tilrettelegging under straffegjennomføring

Hva gjør hvem?  Sosial-/omsorg-/helsetjenesten  Politi  Kriminalomsorg