Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Geologisk tid Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole, vgs, høyskoler/universitet)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
versjon 7 Innføringskurs
Advertisements

Idrettshall og uteanlegg Kantine
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
Tid: fredag Vi holder dørene åpne fra Sted: Making Waves, Kristian IVs gate 13, Oslo Påmelding:
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Orden i eget hus åpner nye dører Viola Kuldvere Mari Lundevall
8 Skumlesing.
Geofag Fra himmel til jord – fra jordens indre til ytterst i atmosfæren. Geofagene er studiene av planeten Jorden; atmosfæren, hydrosfæren inkludert hav,
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Samisk skolehistorie Hva vet vi – og hva vet vi ikke
Bente Søgaard Fagansvarlig utdannings- og kompetansepolitikk
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Merutnyttelse av emne- og klassifikasjonsdata Emneord og webens verktøykasse : Realfagsbibliotekets emneordsprosjekt snekrer videre og bygger broer mot.
Evolusjon, systematikk Time 2
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Sedimentære bergarter Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole, vgs,
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Strukturgeologi og tektonikk Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole,
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Om jorden og geologisk tid: De første tre kapitlene Kan brukes fritt til undervisning.
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Norges geologi Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole, vgs, høyskoler/universitet)
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Gologiske prosesser i dag Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole,
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Geologisk feltundervisning i Oslo-området
Nes Arena – sentralt på Østlandet
Samarbeid fagskole høgskole
Introduksjon til eldre historie
Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Magmatiske bergarter Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole, vgs,
Kjell Erik Killi Olsen Kjell Erik Olsen ble født i Trondheim i 1952.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
Emneord som bindeledd mellom biblioteket og eksterne tjenester Realfagsbiblioteket.
Prosjektsekretariatet i Akershus Tordis Holm, Bibliotekledermøte, Hedmark.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Valg av matematikk og realfag
Samfunnsviterne - hvem er vi?

© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Naturfag.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
BIBELEN Lovbøker: de fem mosebøkene.
KLP, utfordringer i skolen
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 12. november 2004: Prosjekter av interesse for lokalsamlinger.
Sedimenter og sedimentære bergarter -Introduksjon
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Vestlandet Fjorder og fosser!.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Skolen som arbeidsplass Einar M. Skaalvik. Følelse av tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager Motivasjon for å slutte som lærer.
1 Mai 2013 Formidling og kommunikasjon. 2 Mai 2013 Kommunikasjonsmål Aktiv bidragsyter i den offentlige debatten Bistår med forskningsbasert kompetanse.
Buss- og Sporveisbetjeningens Forening 6-timers arbeidsdag i bytte mot 2- skifts ordning? 50% av befolkningen sier ja takk!
Geologiske tidsskalaen
- En bærekraftig historie Erling Fossen, Oslo Metropolitan Area.
Likner du på han her? Tema: Hominidene Plan for timen:
Van Hiele-modellen.
Samling hos NTNU januar 2014 Naturhistorie
Universitetsmuseenes nasjonale databaseprosjekt
Prekambrium 4,6 milliarder – 543 millioner år
Økt 3 Lyspæra.
Kapittel 10 Atferdsøkonomi
Helsefakultet en mulighet?
Organisering av tjenestene
NTNUs deltakelse i Horisont og veien videre Prorektor for forskning Bjarne Foss Rektors møte med instituttlederne 21. november 2017.
1.
INTRODUKSJON EKSOGEN GEOLOGI
Velkommen til studiestart 4. år!
Universitetsmuseenes nasjonale databaseprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Figurer fra boken “Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje” Geologisk tid Kan brukes fritt til undervisning i skoleverket (grunnskole, vgs, høyskoler/universitet) og til personlig bruk. For komersiell bruk (kurs i oljeselskaper, videre publisering etc) kontakt forfatteren (haakon.fossen@geo.uib.no). Merk at rettighetene til noen av fotografiene tilhører andre fotografer, som navngitt i figurteksten i boken.

Profil langs en dypseismisk linje som strekker seg vestover fra Bergen og over på britisk sektor (grensen går gjennom Statfjordfeltet).

Scannet fra G.A. Nathorsts to store bind “Jordens Historia” fra 1894-1896.

Laget fra grunnen. Små figurer av dyr og menneske er laget av Anne Aspen, Bergen Museum, Universitetet i Bergen.

Laget fra grunnen, basert på den internasjonale stratigrafiske komites (ICS’s) tidsskala.

Bigganjargga innerst i Varangerfjorden. Lokaliteten er fredet.

Brachiopode ved navn Rhynconella. Funnsted: Gotland Brachiopode ved navn Rhynconella. Funnsted: Gotland. Fra Bergen Museums samlinger.

Forsteinet tre, Petrified Forest, Arizona.

Molermuseet, Morsland, Jylland

Trilobitt (Asaphus) og graptolitt (Dicellograptus)

Brachiopoder (Rhynconella nucula), Oslofeltet (kalkstein fra ordovicium)

Bikakekorall, Langøya, Oslofeltet + krinoidestilk (fragment)

Tegningen er laget av Bogdan Bocianowski, Naturhistorisk Museum, Universitetet i Oslo. Museum, UiO

©Ron Blakey

©Anne Aspen/BM

©Ron Blakey

Fig. 3.18. Mennesket (slekten Homo) gjorde sin inntreden på slutten av kenozoikum, Homo sapiens for rundt 200 000 år siden. Det er mange gåter knyttet til relasjonen mellom Homo sapiens og de andre menneskeartene som vi vet eksisterte de siste par millioner år. Ill: Anne Aspen/BM. ©Anne Aspen/BM