Innholdet i arrangørhåndboka

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
KITING SOM EN DEL AV NSF. BÅT OG SAMFUNN: NSF arbeider mot myndighetene for å sikre områder/vannspeil å seile i. På lik linje vil vi kunne jobbe for områdene.
Fotballen.eu Her følger en detaljert oversikt over muligheter for annonsering på fotballen.eu Du får også oversikt over statistikk samt historikk.
CSK Fotball J-2000 Foreldremøte •Nytt trener team •Opplegg for sesongen •Reisecup •Økonomi/dugnad •Roller •Annet Agenda.
HURRA! Vi skal arrangere friidrettsstevne!
Klamydiaprosjekt 2012/2013 Evaluering Engø 7. oktober 2013.
Lagledermøte Statoil NC, U23 mesterskap og NM sprint junior Ett lagledermøte vil bli avholdt.
Lagledermøte NNM 2014 Torsdag 03.april. Agenda •Opprop •Presentasjon av rennkomiteen •Presentasjon av jury •Værmelding •Gjennomgang av stadion/arena •Gjennomgang.
VMs VISJON Hundekjøring rekrutterer, inkluderer, begeistrer og inspirerer!
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
NM SPONSOR 2007 Alvøen Rideklubb har i 2007 fått tildelt Norgesmester skapet i dressur ridning. BLI MED PÅ LAGET OG HJELP OSS MED Å LAGE TIDENES MESTERSKAP!!
Lagledermøte NNM 2014 Lørdag 05.april. Agenda •Opprop •Værmelding •Gjennomgang av Stadion/arena •Gjennomgang av løyper og preparering. •Seeding, start.
1 • Informasjonsmøte Lyngdal cup LYNGDAL CUP
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
En sesongcup for årsklassene J15, J16, G15, G16 etter modell av NorgesCupen OASSK Cupen !
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Det lille friidrettsstevnet. Forarbeid Approbere stevnet Approbere stevnet Leie stadion Leie stadion Hvem arrangerer vi for Hvem arrangerer vi for Øvelsesutvalg.
LAGLEDERMØTE LØRDAG 22. FEBRUAR KL.17 ORKLAHALLEN.
9. – 10.februar. Agenda lagledermøte 1. Organisasjonskomite 2. Stadion 3. Rennprogram lørdag 9.februar og søndag 10.februar 4. Løyper 5. Værmelding 6.
Sesongen 2011 Arrangementsseminar 9/3-11. Program 10:00 – 10:15Velkommen, presentasjon. 10:15 – 11:00Nødvendige dokumenter 11:00 – 13:00Nyheter og fokusområder.
Juniororganisering 2007/2008. Agenda Velkommen og bakgrunn for møtet Arbeidsgruppen Juniororganisering 2007/2008 Junioropplegget for sesongen 2007/08.
Arrangørkurs i friidrett Tilrettelagt for Arrangementshåndbok i friidrett.
Agenda 14 år Valg av referent Info om klubben 14 åringer Valg av foreldrekontakt Andre foreldreoppgaver Sportslig.
Mini- og småbasket arrangement Nora Hindar
Mikro, mini- og småbasket cup
VI INVITERER deg/ditt firma til Søve som UTSTILLER PÅ MINIDYRSKU’N Sted: SØVE VIDEREGÅENDE SKOLE ULEFOSS Lørdag 1. juni 2013 Søve kan feire 120 år som.
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
SKANDINAVISK CUP/ STATOIL NORGESCUP
Lagledermøte, torsdag 24.mars kl. 1900
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Lagledermøte, fredag 25.mars kl. 1800
Vår, sommer og høstsesongen 2014 Tirsdagstrening/treningsløp Fast klubbtrening i ulike terreng tirsdager fra april til september. Her er det løyper i ulike.
FRISTER: 25. mai 2010 Påmelding med antall personer alle tropper med innbetaling av kr. 500,- pr. person, og ønske om type innkvartering. Ved påmelding.
Informasjonsmøte LSU 19. juni 2013
Arrangørutdanning trinn 2 Modul 3: Sportslig gjennomføring langrenn November 2008.
Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité 1 Spillemidler til utstyr 2009 Frister: 14. Sept: Ordningen åpnes for søknader 20. Nov: Søknadsperioden.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Langhus håndball Leder Nestleder Økonomi KassererDugnader/loddUllmax Informasjon Sekretær WEB-ansvarlig Event/arrangement JulecupArrangementEvent SPTKMarkedInnkjøp’matrialforvalter.
Hovedlandsrennet 2005 Meråker Kretsstyremøte 1.des 2004.
Bendit Kvalfossprinten januar og 1. februar Holmenkollen.
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET I slidene under kommer et forslag til oppsett for presentasjon av lagledermøtet for DNB Cup / Statkraft Junior Cup. Rennleder.
Velkommen til Alta og Junior NM 2015, Statkraft Junior Cup 5 og DNB Cup6.
Landevei 2015 Soon CK Agenda  Velkommen til møte  Klubbinfo  Son BikeDays  Landevei 2015 men Soon CK og treninger  Enebakk Rundt.
Renninfo KM langrenn 2015.
VELKOMMEN TIL STRYN DNB CUP 4 STATKRAFT JUNIOR CUP 3 ARRANGØ RLOGO.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
ANSKAFFELSE AV ENTREPRENØR FOR UTBYGGING AV HOLMENKOLLEN TILBUDSKONFERANSE OG -BEFARING ​ 130-BYM-2013.
VM Mønstring junior 2016 Åsen IL Lagledermøte. NB!! Ny starttid fredag Juryen har besluttet: På bakgrunn av forventet temperaturutvikling utsettes starten.
VELKOMMEN TIL VIK I SOGN NM RULLESKISKYTING 2016.
SpareBank 1 cup i samarbeid med Buskerud Skikrets Sesongen 2016 / 2017.
LAGLEDERMØTE Fredag 3. mars. LAGLEDERMØTE Fredag 3. mars.
Handlingsplan LK – Buskerud Skikrets
Midt Norsk Mesterskap Surnadal 29. – 31. januar Lagledermøte 29
Profileringsmuligheter på Oslo Design Fair
VELKOMMEN TIL MERÅKER Hovedlandsrennet 2017.
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET
HORDALAND RYTTERKRETS
Arbeidsoppgaver fordelt pr person i styret pr januar 2016
3er-vant NFF TFK.
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET
Informasjon for norges skiskytterforbund
Arrangørkonferanse 20. – 21. oktober 2017
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET
VELKOMMEN TIL SIMOSTRANDA
VELKOMMEN TIL SIMOSTRANDA
Velkommen til Birkebeineren Ski- og skiskytterstadion, Lillehammer
Klubbutvikling oppfølging
VELKOMMEN TIL LAGLEDERMØTE!
Utskrift av presentasjonen:

Innholdet i arrangørhåndboka Søkeprosess Ved tildelt arrangement Markedsføring av arrangementet Sponsorarbeid Logistikk Storskjerm Skytebane Smørebod Akkreditering

Søkeprosessen vedr NM/NC/HL På større nasjonale renn skal klubbene sende sine søknader inn til sin krets, som igjen gjør en prioritering ved flere søkere innenfor samme krets og sender søknadene videre til NSSF. Teknisk komité innstiller hvilke arrangører som skal få arrangement, og til slutt vedtar forbundsstyret dette.

Søkeprosessen arrangement generelt Alle arrangører som skal arrangere renn må søke via www.sportsadmin.no innen 15. september hvert år. Rennsøknaden kan enten legges inn av leder i klubben eller arrangementsansvarlig. En klubb kan ha flere arrangementsansvarlige og dette kan leder i klubben tildele. Ta kontakt med IT support på 03 615 ved spørsmål.

Ved tildelt arrangement NM/NC/HL Når forbundsstyret har tildelt arrangøren et arrangement eller mesterskap, sendes det ut kontrakt mellom arrangøren og NSSF. Det blir også sendt ut en kontrakt mellom arrangøren og en reservearena ved avlysning på grunn av snømangel, kulde osv. Begge disse kontraktene må sendes inn til forbundet så fort som mulig etter tildelt arrangement.

Ved tildelt arrangement NSSF utnevner to Tder til hvert arrangement. Det er Tdens ansvar å ta første kontakt med arrangør. Det er også ønskelig at TD sammen med NSSFs har en befaring i anlegget og oppstartsmøte med arrangøren der hvor man finner dette nødvendig. Det blir årlig arrangert en Arrangørkonferanse vanligvis i månedsskifte oktober/november og her blir ulike temaer tatt opp fra år til år.

Markedsføring av arrangement

Markedsføring av arrangement Vær tidlig ute å annonser tildelt arrangement «vi fikk tildelt NM senior i konkurranse med 5 andre søkere» Dernest kan man lage pressemeldinger til lokale og regionale medier av ulike type arter, f.eks lokale utøvere, dugnader, arrangementsdato, stor sponsor på plass osv.. Det anbefales å lage f.eks bannere, plakater, annonser osv.

Marked og sponsorarbeid Det kan være lurt å avtale et møte med samarbeidspartnere for å presentere det man ønsker å selge inn. Det er mange ting man kan selge inn på arrangement, se forslag til liste under. Får man ikke til et salg i første møte, husk å avtale et nytt møte før dere går hver til sitt. Noen ganger er det ikke praktisk mulig å møtes ansikt til ansikt. Da kan det være lurt å sende en e-post for å presentere hva man har å tilby, samt å følge opp samarbeidspartneren på telefon. Sjekk alltid ut hva du som arrangør kan selge, før salgsarbeidet starter.

Marked og sponsorarbeid Forslag til hva man kan selge på arrangement: Startnummer og lårnummer Arenareklame og logovegg Reklameskilt over skivene Reklame over tallen på standplass-skilt Storskjerm-annonser, logoer, filmer og tekstplakater Varer til f.eks kiosken eller premieutdeling Annonse i rennprogram og/eller klubbprogram

STADIONREKLAME 12 meter 4 meter 4 meter 4 meter Det bør være minimum 12 meter reklame av samme sponsor etter hverandre, før neste sponsor. Dette for å få mest mulig effekt ut av hver partner.

før og etter målstreken Målområdet på DNB Cup før og etter målstreken DNB Portal Statkraft x 3 Arrangøren x 3 Logovegg Løyperetning Utgang DNB Portal Statkraft x 3 Arrangøren x 3

Logistikk ved NM/NC/HL NSSF har alt av startnummerserier som trengs disse arrangementene. Vanlige startnummer fra 1-600 og stafettnummer 1-90 med 4 etapper. Det er til en hver til noen av NSSFs partnere som er dekorert på disse startnumrene. I tillegg stiller NSSF med lårnummer, gule ledertrøyer og sikkerhetsnåler. Det vises til skjemaet for mer info av hva som kommer når.

Logistikk ved NM/NC/HL Arrangøren må melde inn kontaktperson og leveringsadresse hvor alt utstyr skal leveres. Det blir sendt ut et skjema fra NSSF på hva som kommer, hvor det kommer fra og til hvilken adresse utstyret skal sendes videre. Det er arrangørens ansvar å påse at alt utstyr har ankommet og sendt videre – meld i fra hvis noe mangler så raskt som mulig. Ta vare på kvittering av frakt og send dette inn til NSSF for refusjon.

Storskjerm

Storskjerm Når en arrangør blir tildelt NM, NC eller HL, så får de mulighet til å leie storskjermen til en redusert markedspris via NSSF frem til og med 2015-16 sesongen. Det er en egen storskjermkontrakt som blir utarbeidet mellom NSSF og arrangør, se mer detaljert info i kontrakten. Arrangører ut over dette kan ta direkte kontakt med leverandør og får tilbud noe under markedspris: morten@tobemore.no

Storskjerm Arrangøren må sende inn en kontaktperson for storskjerm til NSSF i god tid før arrangementet. Dette for å avklare plassering av storskjerm, sende inn logoer/videoer osv som skal ut på skjermen med mer. NSSF sammen med arrangør og leverandør bestemmer når skjermen ankommer og hentes fra arrangørsted. Vanligvis kommer skjermen dagen før offisiell trening.

Fakta om storskjermen 24 kvm stor veier rett over 3 tonn og blir fraktet på henger skjermen blir levert med to pcer og 4 kameraer inkl. kabler og kamerastativ krever 30 kw ved oppstart og bruker i gjennomsnitt 9 kw, samt krever 400 volt og sikring type D (dette er viktig) skjermen leveres med 25 meter strømkabel, 3 fas 5 leder-system, 63 amper, 400volt. Arrangøren må stille med kabler ut over dette.

Skytebanen

Oppsett skytebane Norges Cup og NM forutsatt 30 skivers anlegg 1 person koster matter og 1 person drar opp skiver 6 5 4 3 2 1 Kontroll: Tastekontroll Kontroll: Manuell skriving Kontroll: Tastekontroll Kontroll: Manuell skriving Leder-roller: 1 stk skytebanesjef, ass skytebanesjef skive 1-15 og ass skytebanesjef skive 16-30 Antall funksjonærer: 43 stk inkl skytebane sjef og ass skytebane sjefer

Oppsett skytebane HL forutsetter 30 skivers anlegg 1 person koster matter og 1 person drar opp skiver. Disse to er også behjelpelig med å fjerne våpen fra våpenstativ underveis i konkurransen. 6 5 4 3 2 1 Kontroll: Tastekontroll Kontroll: Manuell skriving En person til å legge ut våpen Kontroll: Tastekontroll Kontroll: Manuell skriving En person til å legge ut våpen Leder-roller: 1 stk skytebanesjef, ass skytebanesjef skive 1-15 og ass skytebanesjef skive 16-30 Antall funksjonærer: 45 stk inkl skytebane sjef og ass skytebane sjefer

Organisering av skytebanen Rolleavklaring: Skytebanesjef er øverste leder av skytebanen som deltar på rennkomité-møter på vegne av skytebanen og rapporterer til rennleder. Skytebanesjefen deltar på evt jurysaker hvis vedkommende blir kalt inn til det. Ass skytebanesjef har hovedansvar innenfor sine skiver. De har også ansvaret for å løse caser som oppstår for eksempel kryss-skyting, flytting av våpen, stenge defekt skive.

Organisering av skytebanen Denne organisering bør føre til: Raskere resultatservice via speaker, storskjerm og liveresultater Mindre etterkontroll av skyteresultat Tidligere klar med offisiell liste Tidligere klar med premieutdeling Tidligere ferdigstilling av startliste til neste dag (f. eks. jaktstart) som igjen vil føre til tidligere kveld for de som skal pakke startnummer…

Smøreboder - utstyrsleverandører Arrangøren tilrettelegger for best mulig forhold for smørere og utstyrsleverandører

Smøreboder - utstyrsleverandører Arrangørens forpliktelser: Opplyse om kontaktperson som utstyrsleverandører kan kontakte via nettsiden/innbydelse Legge til rette for gode arbeidsforhold God nok strømkapasitet Nærme løyper/utøvere Nødvendig info som værmeldinger, opplyse om evt endringer i rennprogram, startlister, resultatlister og annen relevant info. Brøyte og evt strø i området utstyrsleverandørene er.

Smøreboder - utstyrsleverandører Utstyrsleverandørens forpliktelser: Kontakte arrangøren på et tidlig tidspunkt for å melde sin ankomst Meld i god tid til arrangøren på hvilke tidspunkt du ankommer (ukurrante tider). Delta på lagledermøter og følge de retningslinjer som arrangør gir.

Smøreboder - utstyrsleverandører Prisliste: * makspris kan være et litt lenger arrangement som f.eks onsdag-søndag. Type Grunnpris Pris per dag Maks. pris * Leie av strøm og plass 0,- 500,- 2.500,- Leie av smørebod på arena inkl strøm 1.000,- 3.500,- Leie av brakke inkl. strøm (ved innleide brakker) 5.000,-  

Akkreditering På NM/NC/HL er det en akkreditering for å komme inn på skytebanen. Hovedregelen er at det er 2 akkrediteringsvester pr. skive pr. krets. Vestene skal kvitteres inn og ut pr. arrangement Alle skoler og team som har meldt inn sitt behov før sesongen får egne vester gjennom hele sesongen. Skoler/team kvitterer ut vester på første Norges Cup og inn igjen på siste Norges Cup