Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn Noen eksempler er avanserte for deltakere som starter på null. Derfor bør man for bruke tavle / flipover eller enda bedre: Gi deltakerne kort.
Advertisements

Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge. Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762.
VELKOMMEN TIL KURS VK 2 ”Spill Bridge2”.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. NYTT OPPLÆRINGSMATERIELL  BOKPAKKE SOM INNEHOLDER CD OG KORTSTOKKER.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. Spill bridge 2 Kapittel 3 Repetisjon av åpners andre melding.
Kapittel 2 Delkontrakt, utgang og slem. Fra sist (1) • NS spiller mot ØV • To deler • Meldedel bestemmer • hva som bli trumf og hvor mange stikk som skal.
Slemteknikk Noen tips og råd...
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS!
KAP 1: INTRODUKSJON  ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝  Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Åpners andre melding Kapittel 6. Tidligere Har sett at svarhånda ofte kan melde sluttkontrakten direkte. Eksempel 1 NT – 3 NT 1 hj – 4 hj I andre tilfelle.
Innmeldinger Kapittel 8. Nord, ingen Eksempel ♠ D9 ♥ EK7632 ♦ 86 ♣ ED2 ♠ 62 ♥ Dkn108 ♦ kn4 ♣ ♠ kn743 ♥ 94 ♦ KD732 ♣ K8 ♠ EK1085 ♥ 5 ♦ E1095 ♣ kn109.
Opplysende dobling Kapittel 9. Dobling Oftest brukt når vi tror motparten går bet(er) Får da flere poeng. Udoblet teller 50 poeng for hver bet utenfor.
Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Gode eller dårlige kort Kapittel 3. Fra sist Melder i stigende rekkefølge fra 1kl (ru – hj – sp) til 7NT Kontrakten er bestemt når de 3 neste spillerne.
Kapittel 11 Svake åpningshender. Sperremeldinger Kan åpne noen ganger med mindre enn 12 hp Forutsetning – Bra farge på minst 6 kort Hensikt – Gi makker.
Meldingene etter 1NT-åpning Kapittel 4. Fra sist (1) Åpning – Minst 12 hp – 15 – 17 og balansert hånd → 1NT – Ellers Lengste farge Høyeste farge av 2.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
Svar på oppl. dobling V N Ø S 1 ru dobl p ?
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 5: Svar på åpning i 1 i farge SPILL BRIDGE 1 kapittel 5 og 6 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 28. OKTOBER 2014.
UTSPILL MOT TRUMFKONTRAKT I mange tilfeller bruker en samme regler for utspill mot trumf som mot NT-kontrakt. 1. Det høyeste kortet i en sekvens. K D Kn.
UTSPILL MOT NT-KONTRAKT
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS! SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 14. OKTOBER 2014.
DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING  6 3  E 10 7 Kn 4 2 E  E D Kn 2  K 5  D  E Kn 5 3 DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 7 og 8 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 4. NOVEMBER 2014.
FJERDE FARGE Når en av makkerne melder den fjerde fargen, viser ikke det i utgangspunktet lengde i fargen men ber makker vise hånden sin bedre. Eksempel:SN.
Øvingsoppgaver for meldinger Per Nordland. Øvingsoppgave meldinger 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 Pass.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 11 og 12 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 18. NOVEMBER 2014.
Vienna - tilpasning Hennings opplegg ♠ ♥ ♦ ♣. Åpning: 1 ♣ negativt svar Krav for en runde. Ingen 5-kortsfarge utenom eventuelt ♣. Minst 13 hp Svarhånd1.
Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.
Spill bridge 3 Kapittel 2 Kortvurdering. Balansert hånd krever normalt 12 honnørpoeng (hp) for åpning med 1 i farge Åpning 1 i farge med bare hp.
Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,
Spill bridge 3 Kapittel 8 Spilleføring i grand – tempo og teknikk.
Spill bridge 3 Kapittel 9 Spilleføring i trumfkontrakter.
Spill bridge 3 Kapittel 3 Stenbergs 2NT. Du sitter med ♠ kn 7 5 ♥ K D kn 9 8 ♦ E 8 ♣ E D kn og åpner med 1 ♥. Makker støtter til 4 ♥. Har vi slem (12.
Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.
Praktisk bridge Spill 21.
Praktisk bridge Spill 4.
Praktisk bridge Spill 2.
Praktisk bridge Spill 6.
Praktisk bridge Spill 12.
Praktisk bridge Spill 7.
Nord/Ingen Vest Nord Øst Syd 1NT 1
Praktisk bridge Spill 8.
Praktisk bridge Spill 13.
Praktisk bridge Spill 3.
Praktisk bridge Spill 23.
Praktisk bridge Spill 11.
Praktisk bridge Spill 5.
Praktisk bridge Spill 17.
Spill bridge 3 Kapittel 10 Oppsummering.
Praktisk bridge Spill 1.
Praktisk bridge Spill 10.
Praktisk bridge Spill 9.
Praktisk bridge Spill 18.
Landslagssamling LetoHallen
Mer om innmeldinger Kapittel 8.
Utspill, påspill og styrkekast
Bridgekurs Xx skole Dato, 2018.
Mer om sterke åpningshender
Åpningshåndas andre melding
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Praktisk bridge Spill 19.
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Praktisk bridge Spill 14.
Praktisk bridge Spill 24.
Utskrift av presentasjonen:

Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding

Svarers styrkeintervaller Svak 6-9 Invitt 10-12 Utgangskrav 13+ Hvordan viser du makker hvor sterk du er? Med 6-9 Meld 1NT eller 2 i åpningsfargen Med 10-12 Meld 2NT, 3 i åpn.fargen eller egen 5 kortsfarge Med 13+ Meld 3NT, 4 i en vist farge, egen farge, eller «Fjerde Farge» Kapittel 5 - Svarers andre melding

Kapittel 5 - Svarers andre melding Nå vil oftest åpner ha avgrenset sin styrke ved å melde NT gjenmelde åpningsfargen støtte svarers farge   Svarer har nå best oversikt over den samlede styrke. Han er derfor kaptein og skal ta stilling til hvor høyt paret skal Vi ser på noen eksempler. Kapittel 5 - Svarers andre melding

Svarers andre melding Eksempel 1 Svarer har ♠ E K 10 9 3 2 ♥ 9 3 ♦ 10 9 5 ♣ K 5 Meldingene har gått: 1♣ 1♠ 2♣ ? Hva bør svarers andre melding være? 3♠ Invitt til utgang i den gode 6-kortsfargen Kapittel 5 - Svarers andre melding

Svarers andre melding Eksempel 2 Svarer har ♠ K D 10 2 ♥ E kn 9 ♦ K kn 8 ♣ kn 10 3 Meldingene har gått: 1♣ 1♠ 2♣ ? Hva bør svarers andre melding være? 3NT Paret har maks 30 htp til sammen Kapittel 5 - Svarers andre melding

Svarers andre melding Eksempel 3 Svarer har ♠ K kn 10 9 7 ♥ 10 9 3 2 ♦ 2 ♣ K 3 2 Meldingene har gått: 1♣ 1♠ 2♠ ? Hva bør svarers andre melding være? Pass Åpner har vist 12-15. Pass må være meldingen nå. Kapittel 5 - Svarers andre melding

Svarers andre melding Eksempel 4 Svarer har ♠ E 9 8 3 ♥ 10 5 2 ♦ 10 3 ♣ E K 4 2 Meldingene har gått: 1♣ 1♠ 2♠ ? Hva bør svarers andre melding være? 3♣ Det må inviteres til utgang i spar, men samtidig gi mulighet å stoppe i 3♣ om åpner har minimum og kun 3 spar. Kapittel 5 - Svarers andre melding

Svarers andre melding Eksempel 5 Svarer har ♠ E K kn 9 8 ♥ 2 ♦ D 4 2 ♣ D kn 10 3 Meldingene har gått: 1♣ 1♠ 2NT ? Hva bør svarers andre melding være? 3♣ som naturlig støttemelding. Etter hoppet til 2NT er alle meldinger krav, - også støtte til åpners farge. Om åpner nå melder 3♦, bør slem vurderes. Om hun melder 3NT, bør svarer passe. Om hun melder 3♥, må 3NT fra svarer være fornuftig Kapittel 5 - Svarers andre melding

Svarers andre melding Eksempel 6 Svarer har ♠ E D 10 4 2 ♥ K 10 9 3 ♦ 6 2 ♣ 10 9 Meldingene har gått: 1♣ 1♠ 2NT ? Hva bør svarers andre melding være? 3♥ 3♥ beskriver hånden godt, og er krav til utgang. Åpner kan deretter velge mellom 3NT, 4♥ eller 4♠, avhengig av tilpasning. Kapittel 5 - Svarers andre melding

Åpners andre melding er ny farge Eksempel 1 Meldingene har gått: 1 ♥ 1 ♠ 2 ♦ ? Svarer har ♠ E K 9 5 2 ♥ 9 3 ♦ D 5 ♣ D 10 7 5 Hva bør svarers andre melding være? 2NT for å vise 10-12, og invitere til utgang. Meldingen må vise hold i umeldt farge (kløver). Kapittel 5 - Svarers andre melding

Åpners andre melding er ny farge Eksempel 2 Meldingene har gått: 1♥ 1♠ 2♣ ? Svarer har ♠ E D 10 4 2 ♥ K 3 ♦ 6 5 2 ♣ E 10 9 Hva bør svarers andre melding være? 2♦ «Fjerde Farge» viser en god hånd uten annen god melding til rådighet. Åpners tredje melding avgjør hvor vi skal spille. Kapittel 5 - Svarers andre melding

Svarers andre melding Viktige poeng Ny farge viser tillegg Hvis mulig, velg en naturlig melding framfor «Fjerde Farge» «Fjerde Farge» meldes på gode hender uten andre alternativer 2NT og 3 i meldt farge viser 10-12 Preferansemelding viser normalt 6-9 Preferanse til åpners første farge garanterer ikke mer enn 2 kort Hoppstøtte garanterer min. åtte trumf til sammen Støtte til åpners andre farge garanterer fire kort i den fargen Kapittel 5 - Svarers andre melding