Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn Noen eksempler er avanserte for deltakere som starter på null. Derfor bør man for bruke tavle / flipover eller enda bedre: Gi deltakerne kort.
Advertisements

Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge. Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762.
VELKOMMEN TIL KURS VK 2 ”Spill Bridge2”.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. NYTT OPPLÆRINGSMATERIELL  BOKPAKKE SOM INNEHOLDER CD OG KORTSTOKKER.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. Spill bridge 2 Kapittel 3 Repetisjon av åpners andre melding.
Kapittel 2 Delkontrakt, utgang og slem. Fra sist (1) • NS spiller mot ØV • To deler • Meldedel bestemmer • hva som bli trumf og hvor mange stikk som skal.
Slemteknikk Noen tips og råd...
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS!
KAP 1: INTRODUKSJON  ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝  Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V.
Åpners andre melding Kapittel 6. Tidligere Har sett at svarhånda ofte kan melde sluttkontrakten direkte. Eksempel 1 NT – 3 NT 1 hj – 4 hj I andre tilfelle.
Innmeldinger Kapittel 8. Nord, ingen Eksempel ♠ D9 ♥ EK7632 ♦ 86 ♣ ED2 ♠ 62 ♥ Dkn108 ♦ kn4 ♣ ♠ kn743 ♥ 94 ♦ KD732 ♣ K8 ♠ EK1085 ♥ 5 ♦ E1095 ♣ kn109.
Opplysende dobling Kapittel 9. Dobling Oftest brukt når vi tror motparten går bet(er) Får da flere poeng. Udoblet teller 50 poeng for hver bet utenfor.
Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Gode eller dårlige kort Kapittel 3. Fra sist Melder i stigende rekkefølge fra 1kl (ru – hj – sp) til 7NT Kontrakten er bestemt når de 3 neste spillerne.
Kapittel 11 Svake åpningshender. Sperremeldinger Kan åpne noen ganger med mindre enn 12 hp Forutsetning – Bra farge på minst 6 kort Hensikt – Gi makker.
Meldingene etter 1NT-åpning Kapittel 4. Fra sist (1) Åpning – Minst 12 hp – 15 – 17 og balansert hånd → 1NT – Ellers Lengste farge Høyeste farge av 2.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
Svar på oppl. dobling V N Ø S 1 ru dobl p ?
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 5: Svar på åpning i 1 i farge SPILL BRIDGE 1 kapittel 5 og 6 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 28. OKTOBER 2014.
UTSPILL MOT TRUMFKONTRAKT I mange tilfeller bruker en samme regler for utspill mot trumf som mot NT-kontrakt. 1. Det høyeste kortet i en sekvens. K D Kn.
UTSPILL MOT NT-KONTRAKT
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS! SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 14. OKTOBER 2014.
DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING  6 3  E 10 7 Kn 4 2 E  E D Kn 2  K 5  D  E Kn 5 3 DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 7 og 8 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 4. NOVEMBER 2014.
FJERDE FARGE Når en av makkerne melder den fjerde fargen, viser ikke det i utgangspunktet lengde i fargen men ber makker vise hånden sin bedre. Eksempel:SN.
Øvingsoppgaver for meldinger Per Nordland. Øvingsoppgave meldinger 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 Pass.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 11 og 12 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 18. NOVEMBER 2014.
Vienna - tilpasning Hennings opplegg ♠ ♥ ♦ ♣. Åpning: 1 ♣ negativt svar Krav for en runde. Ingen 5-kortsfarge utenom eventuelt ♣. Minst 13 hp Svarhånd1.
Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.
Meldingene M1 Per Nordland Meldingsforløpsperioden starter og avsluttes (M2)  §17 A Meldingsforløpsperioden på et spill starter for en side når én av.
Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,
Spill bridge 3 Kapittel 8 Spilleføring i grand – tempo og teknikk.
Spill bridge 3 Kapittel 9 Spilleføring i trumfkontrakter.
Spill bridge 3 Kapittel 3 Stenbergs 2NT. Du sitter med ♠ kn 7 5 ♥ K D kn 9 8 ♦ E 8 ♣ E D kn og åpner med 1 ♥. Makker støtter til 4 ♥. Har vi slem (12.
Praktisk bridge Spill 21.
Praktisk bridge Spill 4.
Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.
Praktisk bridge Spill 2.
Praktisk bridge Spill 6.
Praktisk bridge Spill 12.
Praktisk bridge Spill 7.
Nord/Ingen Vest Nord Øst Syd 1NT 1
Praktisk bridge Spill 8.
Praktisk bridge Spill 13.
Praktisk bridge Spill 3.
Praktisk bridge Spill 23.
Praktisk bridge Spill 11.
Praktisk bridge Spill 5.
Praktisk bridge Spill 17.
Spill bridge 3 Kapittel 10 Oppsummering.
Praktisk bridge Spill 16.
Praktisk bridge Spill 1.
Praktisk bridge Spill 10.
Praktisk bridge Spill 9.
Praktisk bridge Spill 18.
Landslagssamling LetoHallen
Mer om innmeldinger Kapittel 8.
Utspill, påspill og styrkekast
Bridgekurs Xx skole Dato, 2018.
Mer om sterke åpningshender
Åpningshåndas andre melding
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Praktisk bridge Spill 19.
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Praktisk bridge Spill 14.
Praktisk bridge Spill 24.
Utskrift av presentasjonen:

Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge»

Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to farger tidligere og svarer en farge Viser gode kort, minst styrke til å invitere til utgang (11+ hp) når fjerde farge meldes på ett- eller totrinnet, krav til utgang når fjerde farge meldes på tretrinnet Ber om nærmere opplysninger fra åpner for å finne frem til beste kontrakt Sier ingen ting om hva man har i fargen Kapittel 6 - "Fjerde farge"

Svar på «fjerde farge» Svarene prioriteres på følgende måte: 1.Tre korts støtte til svarers (major)farge med hopp (viser tillegg og er krav til utgang) 2.Ekstra lengde i egne (major)farger 3.Grandmelding med hold i fjerde farge 4.Preferanse til svarers (major)farge uten hopp (viser minimum og to korts støtte) 5.«Støtte» fjerde farge (løfte ett trinn) med god hånd uten en god melding (utgangskrav) 6.Gjenmelde åpners primære farge uten andre muligheter (viser minimum, nødmelding) Kapittel 6 - "Fjerde farge"

Svar på «fjerde farge» - eksempler Meldingene går 1  – 1  2  – 2  ? Hva skal vi melde med? 1)  K D 10 E Kn  8  E Kn , tre korts støtte og tillegg (15+ hp) 2)  2 K Kn  E 10  K Kn , minimum og ekstra lengde i hjerter (prioriteres foran hold i ruter) 3)  10 E K Kn 10 4  Kn 8 4  E D Kn 2 3 , tillegg (15+ hp, ingen annen beskrivende melding) 4)  2 E K Kn 9 2   K Kn , nødmelding („mareritthånd“, minimum, lyver om fargelengde) Kapittel 6 - "Fjerde farge"

Svar på «fjerde farge» - eksempler (forts.) Meldingene går 1 – 1  2kl – 2ru ? Hva skal vi melde med? 5)  10 E D  K 10 4  D Kn NT, minimum (12-14 hp), hold i fjerde farge 6)  D 2 K Kn  Kn 10  E D  preferanse, minimum ( hp), to korts spar Kapittel 6 - "Fjerde farge"

Videre meldinger Etter fjerde farge på ett- eller totrinnet (minst invitt), kan svarer i neste runde passe på følgende meldinger: – 2NT – Gjenmelding av åpners farge uten hopp – Simpel preferanse til svarers farge (minimum og dobbelton) Kapittel 6 - "Fjerde farge"

Videre meldinger – viktige prinsipper Den eneste svake melding etter et svar på «fjerde farge» er pass. Alt annet etablerer krav til utgang «Fjerde farge» fulgt av frivillig støtte til 3 /  er sleminvitt «Fjerde farge fulgt av frivillig støtte til en minorfarge søker beste utgang Kapittel 6 - "Fjerde farge"

Bruk ikke fjerde farge unødig Velg en naturlig melding hvis du kan Velg fjerde farge hvis du mangler en naturlig melding Velg fjerde farge en sjelden for å invitere til utgang Velg fjerde farge dersom du er usikker på hvilken utgangskontrakt som bør velges Velg fjerde farge for å invitere til slem eller for å undersøke slemmuligheter Kapittel 6 - "Fjerde farge"

Videre meldinger – eksempler Meldingene går 1  – 1 1  – 2  2  ? Hva skal vi melde med? 1)  K 4 E D Kn  K 2  E Kn 2 3, sleminvitt 2)  5 2 E K 3 2  K  E  støtte av minor viser egen åpning, søker beste utgang (eller kanskje 3 NT?) Kapittel 6 - "Fjerde farge"

Videre meldinger – eksempler (forts.) Meldingene går 1  – 1 1  – 2  2 NT  ? Hva skal vi melde med? 3)  E 10 E D  D 8 4  Kn 10 3, søker etter beste utgang (4 hvis åpner har dobbelton), ikke sleminvitt, jf. forrige plansje 4)  K D 10 2 E K  E D   sterkere enn 4 , sleminvitt Kapittel 6 - "Fjerde farge"