Spill bridge 3 Kapittel 2 Kortvurdering. Balansert hånd krever normalt 12 honnørpoeng (hp) for åpning med 1 i farge Åpning 1 i farge med bare 10-11 hp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn Noen eksempler er avanserte for deltakere som starter på null. Derfor bør man for bruke tavle / flipover eller enda bedre: Gi deltakerne kort.
Advertisements

Vi gikk på kurs høsten 2013 og spiller nå fast i klubb – hvorfor?
Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge. Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762.
BEVIS I DENNE ART-TIMEN VAR DU SPESIELT BRA DU VISTE DATO: _______.
VELKOMMEN TIL KURS VK 2 ”Spill Bridge2”.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. NYTT OPPLÆRINGSMATERIELL  BOKPAKKE SOM INNEHOLDER CD OG KORTSTOKKER.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. Spill bridge 2 Kapittel 3 Repetisjon av åpners andre melding.
Kapittel 2 Delkontrakt, utgang og slem. Fra sist (1) • NS spiller mot ØV • To deler • Meldedel bestemmer • hva som bli trumf og hvor mange stikk som skal.
Slemteknikk Noen tips og råd...
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS!
Lær bridge med Mo Bridgeklubb
Lynkurs: Lær bridge på 1-2-3!
KAP 1: INTRODUKSJON  ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝  Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V.
Åpners andre melding Kapittel 6. Tidligere Har sett at svarhånda ofte kan melde sluttkontrakten direkte. Eksempel 1 NT – 3 NT 1 hj – 4 hj I andre tilfelle.
Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Gode eller dårlige kort Kapittel 3. Fra sist Melder i stigende rekkefølge fra 1kl (ru – hj – sp) til 7NT Kontrakten er bestemt når de 3 neste spillerne.
Meldingene etter 1NT-åpning Kapittel 4. Fra sist (1) Åpning – Minst 12 hp – 15 – 17 og balansert hånd → 1NT – Ellers Lengste farge Høyeste farge av 2.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 5: Svar på åpning i 1 i farge SPILL BRIDGE 1 kapittel 5 og 6 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 28. OKTOBER 2014.
UTSPILL MOT TRUMFKONTRAKT I mange tilfeller bruker en samme regler for utspill mot trumf som mot NT-kontrakt. 1. Det høyeste kortet i en sekvens. K D Kn.
UTSPILL MOT NT-KONTRAKT
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS! SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 14. OKTOBER 2014.
DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING  6 3  E 10 7 Kn 4 2 E  E D Kn 2  K 5  D  E Kn 5 3 DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 7 og 8 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 4. NOVEMBER 2014.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 11 og 12 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 18. NOVEMBER 2014.
Vienna - tilpasning Hennings opplegg ♠ ♥ ♦ ♣. Åpning: 1 ♣ negativt svar Krav for en runde. Ingen 5-kortsfarge utenom eventuelt ♣. Minst 13 hp Svarhånd1.
Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.
Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,
Spill bridge 3 Kapittel 8 Spilleføring i grand – tempo og teknikk.
Spill bridge 3 Kapittel 9 Spilleføring i trumfkontrakter.
Spill bridge 3 Kapittel 3 Stenbergs 2NT. Du sitter med ♠ kn 7 5 ♥ K D kn 9 8 ♦ E 8 ♣ E D kn og åpner med 1 ♥. Makker støtter til 4 ♥. Har vi slem (12.
Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.
Praktisk bridge Spill 21.
Praktisk bridge Spill 4.
Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.
Praktisk bridge Spill 2.
Praktisk bridge Spill 6.
Praktisk bridge Spill 12.
Praktisk bridge Spill 7.
Praktisk bridge Spill 8.
Praktisk bridge Spill 13.
Praktisk bridge Spill 3.
Praktisk bridge Spill 23.
Praktisk bridge Spill 11.
Praktisk bridge Spill 5.
Praktisk bridge Spill 17.
Spill bridge 3 Kapittel 10 Oppsummering.
Praktisk bridge Spill 16.
Praktisk bridge Spill 1.
Praktisk bridge Spill 10.
Praktisk bridge Spill 9.
Praktisk bridge Spill 18.
Mer om innmeldinger Kapittel 8.
Utspill, påspill og styrkekast
Bridgekurs Xx skole Dato, 2018.
Mer om sterke åpningshender
Introduksjon til bridge

Åpningshåndas andre melding
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Praktisk bridge Spill 19.
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Praktisk bridge Spill 14.
Fiske Legge lavt eller høyt Lektion 6.
Praktisk bridge Spill 24.
Turnering i MiniBridge
Utskrift av presentasjonen:

Spill bridge 3 Kapittel 2 Kortvurdering

Balansert hånd krever normalt 12 honnørpoeng (hp) for åpning med 1 i farge Åpning 1 i farge med bare hp dersom du har fin fordeling og bra farger: Kapittel 2 - Kortvurdering ♠ K kn 8 3 ♥ - ♦ E D ♣ 8 4 ♠ E K ♥ D kn ♦ 2 ♣ 2

Kortvurdering Pluss- og minusfaktorer Å regne honnørpoeng gir bare en grov vurdering av håndas verdi Å regne honnørpoeng er et hjelpemiddel Mange ulike pluss- og minusfaktorer Kapittel 2 - Kortvurdering

Plussfaktorer Sammenhengende honnører er verdifulle: ♠ E 3 2 ♥ K 3 2 er som regel dårligere enn: ♠ E K 2 ♥ Kapittel 2 - Kortvurdering

Plussfaktorer Honnører samlet i langfarge: ♠ E K D kn ♥ 7 3 ♦ 5 2 ♣ 6 4 er bedre enn samme honnørstyrke spredt: ♠ E ♥ K 3 ♦ D 2 ♣ kn 4 Kapittel 2 - Kortvurdering

Plussfaktorer Gode mellomkort (10, 9 og 8) er verdifulle, spesielt sammen med honnører Honnør(er) i makkers farge(r) er bra Honnør(er) bak motspillers farge er bra Jo flere trumf jo bedre. – Med 9 eller flere trumf til sammen kan kravet til honnørstyrke for utgang reduseres Kapittel 2 - Kortvurdering

Plussfaktorer Gode mellomkort kan være veldig verdifulle, spesielt sammen med honnører i fargen Om du har: ♠ E D 2 mot ♠ kn 4 3 må du ha flaks for å få 3 stikk Men med tieren på ene hånda, blir det annerledes: ♠ E D 10 mot ♠ kn 4 3 Denne kombinasjonen gir 3 stikk om Vest har kongen Kapittel 2 - Kortvurdering

Plussfaktorer Honnør(er) i makkers farge(r) Din makker har: ♠ E K kn 9 4 ♥ E kn 7 3 ♦ 8♦ 8 ♣ Du har: ♠ D 8 3 ♥ K D 6 ♦ ♣ stikk enkelt her med normal sits Din makker har: ♠ E K kn 9 4 ♥ E kn 7 3 ♦ 8♦ 8 ♣ Du har: ♠ ♥ ♦ K D 5 2 ♣ D 8 3 Må kjempe hardt for 8 stikk her Kapittel 2 - Kortvurdering

Plussfaktorer Lange farger er et pluss – også i grand Flere ess gir god kontroll – så vel i farge- som i grandspill Kapittel 2 - Kortvurdering

Plussfaktorer God fordeling – Flere ess Ene hånda: ♠ E K 3 ♥ E 9 4 ♦ E 6 5 ♣ Andre hånda: ♠ ♥ ♦ ♣ E K D kn 8 sikre stikk her. Men ytterligere en kløver på ene hånda, vil gi 9 sikre stikk med samme poengstyrke! Flere ess Ess er ofte verd mer enn sine 4 honnørpoeng Flere ess gir spillefører bedre kontroll Selv konger er ofte bedre enn sine 3 honnørpoeng En hånd med mange ess og konger er ofte bedre enn hva honnørpoengene tilsier Kapittel 2 - Kortvurdering

Minusfaktorer «Ensomme» honnører, spesielt i korte farger Ugarderte honnører Mangel på honnør(er) i makkers farge(r) Honnører foran motspillers farge Dårlig fordeling Essløs hånd; damer og knekter er relativt sett mindre verdt enn ess og konger Kapittel 2 - Kortvurdering

Kortvurdering Oppsummering Med flere pluss- enn minusfaktorer bør du oppvurdere hånden Med flere minus- enn plussfaktorer bør du nedvurdere hånden Kapittel 2 - Kortvurdering