Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT."— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT

2 Informasjon og Internet Internet er stadig viktigere, for alt og alle Stor del av både privat- og yrkesliv Offentlige og private «snushaner» Digitale «spor» i mange former –Innhold (dokumenter, forskningsdata) –Metadata (hvem gjør hva, når, hvordan) Vi (UiO) bør være bevisste Internet-brukere –Også når det gjelder hvilke spor vi legger igjen.

3 Offentlige «snushaner» Snowden «avslørte» de offentlige –NSA og GCHQ utpekt som «verstinger» Tett samarbeid med private selskaper –Hemmelige avtaler og hemmelige politiske vedtak Gir store muligheter –Fordi mange bruker tjenester som er i USA –Og mye av verdens kommunikasjon går via USA

4 De viktigste Internet-linjene i 2009 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20115

5 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20116

6 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20117

7 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20118

8 Offentlige «snushaner» Anses ikke som en stor trussel for UIO i dag Men teoretisk kan det være det Spesielt om politikk og samarbeide endres Viktige oppfinnelser og forskningsresultater –Hvorfor forske når du kan «lete og finne» Forretnings«hemmeligheter» –Sikre kontrakter til egen industri.

9 Private «snushaner» Samler informasjon og analyserer den Tilrettelegger f.eks. reklame

10 Private «snushaner» Informasjonen kan brukes til mye –Hva du kjøper gir et bilde av deg –Kan brukes til mer enn dagligvarekjøp Tenk deg «Coop LivsForsikring» Vil de øke premien for potetgull-elskere? Eller bare ha kunder som spiser epler? Big Data = Big business.

11 Private «snushaner» UiO må vite om Mange samler informasjon fra Internet –Google, Facebook, Yahoo, Hotmail etc etc Informasjonen analyseres, og vi profileres –Tilrettelegging av søk Vi får bare se det de vil at vi skal se –Tilrettelegging av reklame Friste oss med utvalgte produkter, ikke det vi vil ha Som UiO-ansatte må vi være bevisste –Hva skal «snushanene» samle om oss? –Er det vi ser tilrettelagt eller objektivt?.

12 Et eksempel: Hotmail Gratis e-post-tjeneste fra Microsoft –Heter også Live.com og Outlook.com All e-post lagres hos Microsoft, i USA Innholdet er fullt tilgjengelig –For Microsoft og USAs myndigheter –Vet vi hva de gjør med innholdet? Avsender og mottager logges –Kan koples med annen informasjon –Danner grunnlag for profiler av UiO og personer Vil vi «mate» Microsoft med slik informasjon?.

13 Et annet eksempel: Google Analytics Statistikktjeneste for nettsteder Logger informasjon om besøkende –Hvem de er og hva de ser på Lagres hos Google, i USA Kan koples sammen med annen informasjon –Fra Google søk, Google+, Gmail etc Gir en profil på hvem som er interessert i UiO –Og informasjon om de besøkende Vil vi «mate» Google med slik informasjon?.

14 Et tredje eksempel: Dropbox Gratis lagrings-tjeneste fra Dropbox Inc. Privat-eid selskap, registrert i USA Alle filer lagres i USA Innholdet er fullt tilgjengelig –Vet vi hva de gjør med innholdet? Hva om eierstrukturen endres? –Eies av investeringsfond i dag Vil vi lagre informasjon så usikkert?.

15 Mange flere eksempler Google, Gmail, Google+, Google Docs Hotmail, Bing, Office 365 Apple Facebook Amazon (skytjenester).

16 Hva bør UiO gjøre? Tenke igjennom hva vi ønsker –Hva ønsker vi å etterlate av spor –Hva ønsker vi å eksponere av informasjon –Vurdere risiko mot nytte Gjøre bevisste valg!


Laste ned ppt "Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google