Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Den historiske Jesus.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Den historiske Jesus."— Utskrift av presentasjonen:

1 Den historiske Jesus

2 Hovedregel: Eldre kilder har forrang framfor yngre Kilder

3 Kilder til Jesu liv Det nye testamente
Paulusbrevene (50-60) Evangeliene (70-90+) Muligens deler av Tomasevangeliet Kilder til Jesu liv

4 Brev fra ”apostolske fedre” med tolkninger av Jesus liv (90-150)
Omtaler hos jødiske og romerske historieskrivere (70-150): TACITUS (Romersk historieskriver, ) SUETONIUS (Romersk forfatter, ) JOSEFUS (Jødisk historieskriver ) Kilder til Jesu liv

5 ”Kilder” til Jesu liv Andre ”evangelieskrifter”, 150-400
Jakobs protevangelium Tomas’ barndomsevangelium Gnostiske evangelier, f eks Judasevangeliet og Nikodemusevangeliet ”Kilder” til Jesu liv

6 Koranen – 600tallet ”Kilder” til Jesu liv

7 ”Kilder” til Jesu liv Fromme Kristuslegender fra middelalderen
Romaner fra 1700tallet om ”Jesu liv” Oppdiktede evangelier fra de siste 200 år ”Kilder” til Jesu liv

8 ”Kilder” til Jesu liv Skrifter fra de siste 200 år, f eks
Essenerevangeliet (publisert 1937) – Jesus som vegetarianer og healer De tolv helliges evangelium (manuskript i Tibet, formidlet spiritistisk til Ouseley, engelsk spiritist) Jesus i Østen-teorier: Viktigst: Ahmad: Jesus overlevde korsfestelsen og kom til Kashmir ”Kilder” til Jesu liv

9 Jakten på den historiske Jesus

10 Opplysningstida – 1700tallet
Finne den historiske Jesus – fri seg/ham fra kirkens lære om Kristus Hermann Samuel Reimarus (d. 1768): Jesus forsto seg som en politisk messiasskikkelse Døde desillusjonert: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg? Disiplene stjal liket og proklamerte oppstandelsen Opplysningstida – 1700tallet

11 Mens kvinnene ennå var på veien, kom noen av vaktene inn til byen og fortalte overprestene alt som var hendt. Overprestene og de eldste kom da sammen, og de ble enige om hva de skulle gjøre. De gav soldatene mange penger og sa: "Dere skal si at disiplene hans kom om natten og stjal ham mens dere sov. Skulle landshøvdingen få høre det, skal vi snakke med ham, så dere kan være trygge." De tok imot pengene og gjorde som de fikk beskjed om. Og dette ryktet spredte seg blant jødene og har holdt seg til denne dag. MTT 28,11 - MTT 28,15

12 David Friedrich Strauss (d. 1874)
Mesteparten av evangeliestoffet er uhistorisk består av mytisk stoff som er produsert av urkirken. Strauss’ Jesus: representerte de evige sannheter forkynner en ren kultur- og humanitetsreligion. David Friedrich Strauss (d. 1874)

13 (1850-1920): Den klassiske Jesu liv-forskningen
Optimisme: Jesu liv KAN rekonstrueres på grunnlag av evangeliene ( ): Den klassiske Jesu liv-forskningen

14 Den liberale teologis Jesus-bilde
Apologetisk interesse Frisinnet og idealistisk Jesus-bilde ”Levende Jesus” Den liberale teologis Jesus-bilde

15 Adolf von Harnack (1851—1930) Das Wesen des Christentums
Guds rikes komme Gud som far og menneskesjelens uendelige verdi Den bedre rettferdighet og kjærlighetsbudet Adolf von Harnack (1851—1930)

16 Albert Schweitzer (1875—1965) Jesus en apokalyptisk botsforkynner
Kan ikke settes inn i vår tid – ”går forbi den for å vende tilbake til sin egen” Kan ikke være grunnlag for en religion i dag Etisk inspirator Albert Schweitzer (1875—1965)

17 1920-1950: Formhistorien Rudolf Bultmann (1884—1976): Avmytologisering
Det eksistensielle møte : Formhistorien

18 1950-1980: større optimisme – mulig å si noe historisk om Jesus
Nyere tid

19 Jesusforskning med spade og sosiologi/antropologi
Etter 1980

20

21

22 Jøden Jesus På hvilken måte var Jesus jøde?
Hvilken forståelse av jødedommen skal legges til grunn? Jøden Jesus

23 Schleiermacher – 1818: Jesus som lærer opptatt av nasjonens enhet
Strauss 1835/1864: Jesus som galileer i motsetning til det jødiske lederskapet i Jerusalem Lagarde (f 1827): Jesus som galileer i motsetning til jødedommen Chamberlain – bringer inn biologi Tysk nasjonalisme

24 Hitler-Tyskland Grundmann: Jesu religion ikke jødisk
Jesus ikke jøde ”av blodet” Hitler-Tyskland

25 Jesus i jødisk nasjonalisme
Bakgrunn: Sionismen Joseph Klausner 1922: Jesus var fullt og helt jøde Jesus i jødisk nasjonalisme

26 Ernst Käsemann (1950-tallet)
Nytt liv i jakten på den historiske Jesus Hva er ekte Jesusord? Forskjellskriteriet: Det som ikke kan avledes fra samtidig jødedom eller tidlig kristendom Implisitt: negativt bilde av jødedommen/jødiske ledere Ernst Käsemann (1950-tallet)

27 Martin Buber: Jesus ”min bror” To former for tro:
Hebraisk: Æmuna – Jesus Gresk: Pistis (Paulus) Martin Buber:

28 Et kunstnerisk uttrykk
Marc Chagall Et kunstnerisk uttrykk


Laste ned ppt "Den historiske Jesus."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google