Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

How to change background image: 1.Put your cursor on the slide 2.Than click with your right mouse button 3.And select the icon Format Background, there.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "How to change background image: 1.Put your cursor on the slide 2.Than click with your right mouse button 3.And select the icon Format Background, there."— Utskrift av presentasjonen:

1 How to change background image: 1.Put your cursor on the slide 2.Than click with your right mouse button 3.And select the icon Format Background, there will appear a menu. 4.Select Picture or texture fill 5.Click the button File to browse for an image. 6.Choose the image you want and click on the button insert. 7.Finish by a click on Tile picture as texture button. 8.You can close the menu. JACOBS DOUWE EGBERTS NORGE Oktober 2015

2 DEMB + MONDELEZ = JDE 2

3 Vår arv JACOBS DOUWE EGBERTS Mer enn 260 års erfaring. JACOBS DOUWE EGBERTS: en portefølje bestående av noen av de mest kjente merkevarer fra hele verden: -Power brands inkludert: Jacobs, Tassimo, Moccona, Senseo® og L’Or -Ledende lokale merkevarer inkludert: Douwe Egberts, Kenco, Pilao og Gevalia 1753 Douwe Egberts established (Netherlands) 2004 Tassimo established (France) 1992 L’OR established (France) 1965 Grand’ Mère established (France) 1923 Kenco established (England) 1907 Marcilla established (Spain) 1883 Harris established (Australia) 1859 Jacobs established (Germany) 1853 Gevalia established (Sweden) 1828 Jacqmotte established (Belgium) 1998 Piazza D'oro established (Australia) 1799 Friele established (Norway) 1989 Prima established (Poland) 1978 Pilao established (Brazil) 1960 Moccona established (Australia) 2001 Senseo ® established (Netherlands)

4 Tall og fakta 4 ET GLOBALT TEAM MED MER ENN KAFFE “CHAMPIONS” MER ENN 21 MERKEVARER PÅ VERDENSBASIS: POSISJON I 18 LAND I EUROPE, LATIN AMERIKA OG AUSTRALIA VÅRE BRANDS NYTES AV FORBRUKERE I OVER 80 LAND #1 #2 OR EN PRODUKT PORTEFØLJE BESTÅENDE BESTÅENDE AV NOEN AV DE MEST KJENTE MERKEVARER I VERDEN.

5 Verdens ledende rendyrkede kaffefirma GLOBALT KAFFE FMCG NETTO SALG (EUR MRD): Source: Company Fillings, 2013 % VIS KAFFESALG FOR KONSERN: JACOBS DOUWE EGBERTS NESTLÉ STRAUSS GMC JMS TCHIBO KRAFT LAVAZZA MELITTA STARBUCKS ILLY SEGAFREDO JACOBS DOUWE EGBERTS NESTLÉ 16% 100%

6 Innovasjoner som har skapt forandring 6 SENSEO PADS MACHINEOUT OF HOME COFFEE MACHINESTASSIMO INTELLIGENT BREWER MILK BASED PADSPORTIONED ESPRESSOWHOLEBEANS INSTANT PROPRIETARY LIQUID TECHNOLOGYCONSUMER TASTE PROFILE MAPPINGFULL BEVERAGE RANGE Pure, liquid coffee concentrate High quality coffee Barista standard Delicate product Proprietary technology From small office......to large events First to launch in Grocery Retail

7 Vårt løfte 7

8 How to change background image: 1.Put your cursor on the slide 2.Than click with your right mouse button 3.And select the icon Format Background, there will appear a menu. 4.Select Picture or texture fill 5.Click the button File to browse for an image. 6.Choose the image you want and click on the button insert. 7.Finish by a click on Tile picture as texture button. 8.You can close the menu. Møt JACOBS DOUWE EGBERTS NORGE AS 6. Juli 2015

9 JACOBS DOUWE EGBERTS NORGE AS 9 6. juli 2015 er en merkedag for Kaffehuset Friele. Da blir vi en del av verdens største rendyrkete kaffefirma: Jacobs Douwe Egberts (JDE). JDE er en sammenslåing av DE MasterBlenders 1753 og kaffedelen i Mondelez, med kjente kaffemerker som Tassimo, Gevalia og Jacobs(tysk). Kaffehuset Friele har vært deleiet av Douwe Egberts siden 1988 og helt frem til i dag. Dette eierskapet har bidratt til en profesjonalisering av selskapet, med blant annet tilgang til produkter, kompetanse innen innovasjoner og produktutvikling, samt metoder og systemer innenfor merkevarebygging mm.

10 JACOBS DOUWE EGBERTS NORGE AS 10 Vi vil fra 6. juli skifte navn til Jacobs Douwe Egberts Norge AS. Vi vil ha samme organisasjonsnr, firmaadresse, telefon numre og bankkonti etc som tidligere. Vi vil også ha samme epost-adresse som før, i en overgangsperiode. Rent praktisk vil derfor navneskiftet ha begrenset innvirkning på våre forretningsforbindelser. Selv om vi får nytt firmanavn, er det Friele-kaffe som er vårt viktigste produkt også i fremtiden. Kaffen vil bli produsert på vårt anlegg i Bergen som tidligere, av de samme menneskene og med den samme lidenskapen for kaffe. Vi gleder oss til fortsettelsen.

11 11 Når vi nå blir en del av en større enhet, vil dette bety tilgang til en enda større produktporteføje og profesjonell kompetanse. Vi har et godt utgangspunkt for videre vekst og utvikling gjennom JDE: Vi har sterke egne merkevarer, og får tilgang til internasjonale merkevarer. Vi har en av JDE-gruppens mest effektive og moderne kaffefabrikker. Vi har svært gode relasjoner, og tilgang til høy-kvalitets råvarer, i råkaffemarkedene. Vi har en av Norges største og beste salgsorganisasjoner, både innenfor dagligvare, storkjøkken og bedriftsmarkedet. Vi vil inngå i en nordisk gruppe i det nye selskapet, med søsterfirma i Sverige og Danmark, kalt JDE Nordics. JACOBS DOUWE EGBERTS NORGE AS

12 Sterke merkevarer 25

13 13 Våre brands i Norge

14 Kompakt og effektiv produksjon Fabrikken i Bergen har den mest effektive produksjonen i konsernet Årlig volum tonn R&G, 22 fulltids ansatte 26

15 Landsdekkende salgsapparat 15

16 16 Nøkkeltall 2014 Volum 10,9 mill kg Omsetning 889 mill kr. Resultat67,5 mill kr. Markedsandel36 % Ansatte 210 (130+80)

17 17

18 Om kaffe: 18 Verdens nest største handelsvare i verdi, etter olje. Eksportverdi ca. 75 milliarder kroner Importverdi til Norge: ca. 750 millioner kroner Kaffe er som vin; et jordbruksprodukt Forskjeller i smak fra land til land og fra år til år.

19 Kaffe dyrkes rundt den tempererte sone ved ekvator: 19

20 Kaffetyper i verden: South America 41% Central America 20% Africa 21% Asia e Oceania 18%

21  200 mill  BRIC  Dobling min. lønn på 5 år  Naturressurser  50% av verdens kaffe  Norge = 20 mill kg Brasil:

22 Ipanema Eier 13 % av selskapet mål 12 millioner kaffetrær Produserer i gj.sn sekker pr.år Resultat i 2013 ca NOK 20 millioner Irarema Eier 50 % av selskapet mål 1,2 millioner kaffetrær Produserer gj.sn sekker pr. år Resultat i Kaffefarmer:

23 MONTHLY NEW YORK COFFEE FUTURES (BASIS SPOT MONTH) FROM 1975 TILL JULY 2012 Frost Brazil Intervention Liquidation PANCAFE QUOTA Drought Brazil Quota Suspension Quota Reintroduction Retention NYC Certs drawn down to zero Quota Suspension Frost UScts/lb Drought Frost Low inventories PRISUTVIKLING RÅKAFFE

24 RÅKAFFE

25 25 VERDENS STØRSTE KAFFEKONSUMENTER 2014 FINLAND9,8 kg. NORGE9,6 kg. SVERIGE9,4 kg.

26 26

27 Visjon og verdier 27 Vi inspireres av vår tro på at Det er utrolig hva som kan skje over en kopp kaffe Vi drives av visjonen om at ALLE FORTJENER Å FÅ DEN KAFFEN DE LIKER Det er derfor vi er TILHENGER AV KAFFEDEMOKRATI For å få dette til fokuserer vi på tre områder KVALITET MANGFOLD TILGJENGELIGHET For å oppnå vårt mål OM Å SERVERE 5000 KOPPER KAFFE PR SEKUND Våre verdier styrer vår oppførsel ENKELHET KREATIVITET ANSVARLIGHET KUNNSKAP SAMHOLD Vårt løfte Kaffe til alle

28 Contents of this document are exclusively for demonstration, comparison and review. Individual images may belong to third parties and may not be reproduced in any way. THANK YOU! 28


Laste ned ppt "How to change background image: 1.Put your cursor on the slide 2.Than click with your right mouse button 3.And select the icon Format Background, there."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google