Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppsummeringer fra arbeidsgruppene

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppsummeringer fra arbeidsgruppene"— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppsummeringer fra arbeidsgruppene
SKS’ seksjonsseminar mars 2017 Brukerreise & tjenestedesign

2 Trine – ny student 19 år Kritiske faser i rekrutteringen: Før søknadsfristen, før omprioriteringsfristen, derifra til oppmøte og oppstart på UiO Før søknad Veiledningsinfo til de som ikke vet hva de vil bli: hvordan løse? I hvilke kanaler? Chat for søkere. At Knutepunktet setter av mer tid til veiledning vs korte og effektve samtaler. Rekrutteringsopplæring i Knutepunktet Lage videoer med tips til søkere på YouTube? F.eks gjenbruke innlegg fra Rådgiverdagen/ Åpen dag. Eller følge ulike søkere i prosessen, ekte studenter forteller om sine erfaringer. UiO påvirke samfunnsdebatten om studievalg

3 Trine (forts) Fra «søknad» til «takke ja»
Ekstra oppfølging/ onboarding Vurdere om vi kan bruke info om hva studentene har søkt på til å skreddersy info og målrette innhold i sosiale medier? Kontakte søkere til UiO (slik som HF) der det er utfordring med rekruttering og å holde på søkere på prioriterte studier Fra «takke ja» til «registrering» (1.9.) Enkle sjekklister – hva må jeg huske å gjøre? Frafall Piloten til Karrieresenteret med infor til 1. års studenter: kan vi samkjøre innhold og budskal i rekruttering, Knutepunktet og Karrieresenteret? Tettere samarbeid!

4 LONG FIX FREDRIK Tverrfaglig prosjekt «Onboarding søker/1. året»
Rekruttering, nett, veiledning KP, SFFU (frafall), SOT?, fakulteter Lage flere personaer til rekrutteringsaktivitetene Kartlegge personaers preferanser koblet til alder (søkerund) 1) Faller fra i søkeprosessen, 2) Klarer søkerprosessen, 3) Faller fra i 1. semester, 4) Gj.fører 1. semester Hvilke innganger har de ulike personaene på nett? Hvor forventer de ulike personaene å få info og i hvilken STIL? Hva er kritiske punkt, hvor kan vi miste søkere? Felles workshop studiestartsnettverk & rekrutteringsnettverk Hvordan «nudge» søkere slik at de møter opp? Best practice > lage retningslinjer for oppfølging etter søknadsfrist/studiestart Avklare hvem som har ansvaret for perioden 15.4 – 20. juli

5 TIDSPLAN LONG FIX FREDRIK
Før sommeren Arbeidsgruppe i SKS for prosjektet (forankre hos Hanna?) Legge plan, fremdrift Utvikle personas i grove trekk Forankre prosess i nettverk (studieledernettverket) Etter studiestart Workshop brukerreise søker/1. semester. Utvikle personaene ut fra grovskisser Lage brukertjenestetidslinje med kritiske punkter Plan for oppfølging av kritiske punkter Hva er den ideelle brukerreisen? Oppfølgingsworkshop? Underlag: frafallstall, hvor mange omprioriterer? September/oktober Research, dybdeintervjuer, fokusgrupper. Hva sier brukerne faktisk? Oktober Iverksette tiltak ANSVAR ELISABETH

6 QUICK FIX FREDRIK Innhold på Face april – august ANNE/MALIN
«Nudging» passe på at de kommer! Ikke omprioritere oss! Veiledningstilbud KP april – august KP NETT Samarbeid med SiO? Guiding fra UiO om studieinfo Mer fokus på mye tekster? Om bolig/byen? Bruke personas i utviklingen av innhold til studiekatalogen MALIN

7 Ella – ny EU-master 24 år Behov for analyse: Tiltak UiO
Hvordan er denne gruppa prioritert? Strategi? Antall plasser? Skal UiO prøve å få flere kvalifiserte søkere? UiB 1100 søkere – 600 kval – 134 tilbud – 35 møtte Nasjonal samordning? Europeisk samordning? Tiltak UiO Mer rekrutterende informasjon Helhetlig informasjon Plan for oppfølging av studenter etter tilbud (onboarding) Invitasjon til å kontakte studentinfohvis de lurer på noe. Bruker vi standardsvar i for stor grad? Mer silingsinformasjon på et tidligere tidspunkt, jfr Skatteetaten. For eksempel hvilket land, finansiering.

8 Ella (forts) Prosjekt «admission»sidene. Se på språket på sidene – opptaksord. Hvordan oppleves nettsidene fra et rekrutteringsperspektiv? En «rekrutteringsstrategi» må gi oppfølgingstiltak for nettinfo, på uio.no og hos SiO. Skal UiO ha en rekrutteringsstrategi? Hva slags? Det trengs en skikkelig gjennomgang i samarbeid med SFUI og SOT. Det er mange målgrupper for nettsidene – hvem/hva er viktigst? Markedsføre karrieremuligheter for EU-borgere i Norge?

9 John – SFM-søker 25 år Strategi Nettsider - programsidene:
Hva er UiOs strategi for opptak av internasjonale studenter utenfor EU? Ofte tilfeldig i dag hvem som søker, krever ofte kjennskap til Norge eller UiO. Nettsider - programsidene: Det er vanskelig å se om man er kvalifisert ut fra programsidene. Er programsidene og tekstene gode nok for internasjonale søkere? Bør opptaksprosessen tydeliggjøres? Screening av søkerne via programsidene, slik det er på opptakssidene? Helårsinformasjon om opptak, ikke bare i søkeperioden?

10 John (forts) E-post: At første kontakt fra søker på epost til studieredaktør-adressen nederst på sidene: Hvor ofte skjer det, er det et problem vi bør se nærmere på? I dag er det lenge mellom første informasjon om opptak til informasjon om studiestart etc på høsten. Velkomst-e-post fra rektor til EU-studentene? Knutepunktet bør se på sine standardsvar på epost. Kan de bli mer inviterende for nye søkere? I dag er det nøkternt og faktabasert. Knutepunktet henviser til fakultetet – er det uklart hva som gis av info lokalt og sentralt? Er det tydelig ansvarsfordeling?

11 John (forts) Frafall og gjennomføring UiO – SiO
Mange søker og får tilbud om plass, men møter ikke opp: Undersøke hvorfor, hvor mange? Hvordan er frafallet og gjennomføringen for internasjonale studenter? UiO – SiO Informasjon om depositumskonto er godt gjemt; fordi den har blitt brukt til hvitevasking av penger, bla.(!) Studentene spør oss om ting som er SiOs informasjonsansvar, for eksempel avstand bolig – studiested. SiOs nettsider kunne trenge bilder som viser boliger etc. Vi bør melde videre til SiO. Har samarbeidet med SiO forbedringspotensiale?

12 Wenche (ansatt) – skal planlegge arrangement (case Åpen dag)
Tiltak i arrangementsplanlegging: Brief, dokumentasjon fra tidligere år. Prosess, ressurser, kontaktpersoner. Fremdriftsplan Sjekkliste ROS-analyse, innlemme risiko ved prosess Vortex, nettskjema Koble til eksisterende verktøy. Bruke best practice. Mentor i SSA? Gode prosesser for oppnevning av arbeidsgruppe. Involvering av faste nettverk? Workshoper på fakultetene?


Laste ned ppt "Oppsummeringer fra arbeidsgruppene"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google