Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vipps matching the speed of startups

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vipps matching the speed of startups"— Utskrift av presentasjonen:

1 Vipps matching the speed of startups
Thang Manh Tran

2 Hva skjer i bankverden?

3 http://www. aftenposten
Kilde:

4 Prinsipper

5 Database (kunderelasjon)
Hva Vipps er #1 Vipps er for alle En nasjonal løsning Enkel å bruke Alt i Vipps skal tilbys alle norske person- og bedriftskunder på like premisser #2 Vipps er åpen DNB styrer tilgang til brukerne, kundedata og Vipps som nettverk DNB inviterer til bredt samarbeid med andre – i egen og andre bransjer – for å levere innhold og løsninger #3 Vipps forenkler Har betaling som kjerne Forenkler for personkunde og partnere Her snakker vi om hvordan vi skal klare å ta de 25% av markedet – hvilke problemer vi løser og hva som er verdiforslaget Kommunikasjon: vi Rune G Rot Likviditet Database (kunderelasjon)

6 how to build a minimum loveable product
NOT LIKE THIS BUT LIKE THIS 1.0 2.0 3.0 4.0 1.0 2.0 3.0 4.0 5.0 :( :) :) :D An mLp MUST… Support a ‘job to be done’ well for at least one customer segment: those who use it must think it’s great Teach you something about your assumptions about what will make a great User Experience An Minimum Viable Product is a very important concept. The idea is to get to market as quickly as possible, while providing the maximum user experience impact at minimum cost and effort. But a good MVP must be useful right from the start, as least to some section of our customer base, then as we build out towards the full service we will appeal to more users and provide more functionality. Another important aspect of the MVP is that it must teach you something about your assumptions. Right now we have assumptions (although extremely well considered and thought out assumptions) about what makes a great service. The MVP must teach us if some of those assumptions are correct or not. (Original image credit unclear but thought to be Spotify Design Team)

7 miminum loveable product
M P miminum loveable product “Det er bedre å bygge noe et fåtall elsker, enn det et flertall liker”

8 TENK STORT

9 start smått Starte smått betyr ikke at man ikke kan tenke stort.
Fra lego når de utforsket det nye konseptet Nexo nights, lagde de papirprototyper og inviterte barn inn. Deres første reaksjon var: hei, hvem er de slemme? Jeg kan ikke se forskjell på de gode og de slemme. Oops. Så designerne fortsatte å iterere og teste inntil de fant et design som appellerte til barna.

10 Å sende penger bør være like enkelt som å sende sms (i 2014)
442 FØR: «Jeg setter over penger når jeg har logget meg inn på nettbanken. Hvilket kontonummer skal jeg bruke?» Jeg setter over penger når jeg har logget meg inn på nettbanken. Hvilket kortnummer skal jeg bruke? Jeg vippser deg.

11 Successful companies sell outcome, not products
Forretningsmodell Successful companies sell outcome, not products

12 442 FØR: «Jeg setter over penger når jeg har logget meg inn på nettbanken. Hvilket kontonummer skal jeg bruke?»

13 NÅ: «Jeg vippser deg.» Jeg setter over penger når jeg har logget meg inn på nettbanken. Hvilket kortnummer skal jeg bruke? Jeg vippser deg.

14

15 = konkurransefortrinn
Vipps overlegne antall brukere = konkurransefortrinn og barriere mot vekst i bruk for øvrige apper brukere pr. september 92 % kjennskap: i befolkningen mCASH kommuniserer unike brukere: i utgangspunkt måleparameter i nettstatistikk. Viser til hvor mange separate brukere som har besøkt nettstedet/løsningen i løpet av en gitt tidsperiode  - sier ikke nødvendigvis noe om aktivitet/bruk MobilePay kommuniserer nedlastninger Kilde : Ipsos webbus befolkning uke 38/39 , brukertall MP ( beregnet ) Brukere: DNB egne data september 2016, Ipsos webbus befolkning uke 38/39, Tek.no INTERN BRUK

16 Hva er det neste?

17 Fakturamarkedet er stort, fragmentert og uten noen klart foretrukken løsning
Her er det definitivt et potensiale til å ta en stor markedsandel! Få kunder velger e-faktura og avtalegiro, så utstederne må sende mange fakturaer i posten Vanskelig å etablere avtaler Tungvint å godkjenne e-faktura Avtalegiro gjør at kunden opplever å ikke ha kontroll Beskjed om betalingsforpliktelse er for lite tilgjengelig og må oppsøkes aktivt Kunder glemmer at de har fakturaer til forfall Papirfaktura er det betalerne er minst fornøyde med *Elektronisk består av e-faktura, AvtaleGiro og e-post

18 Alle fakturaer i vipps Konfidensielt Når vi i høst lanserer fakturabetaling tar vi et enda bredere grep om betalingsverdikjedene i Norge. 62 % av trafikken til nettbankene er til regningsbetaling. Vipps faktura vil gjøre Vipps enda mer relevant for brukerne på bekostning av andre bankers (og egne) nett- og mobilbanker. Det vil også gjøre oss mer robuste overfor konkurranse fra nye aktører som foreløpig ikke tilbyr 360 graders betaling. Fakturaposisjonen vil også gi muligheten til å øke inntektspotensialet ytterligere.

19 Konfidensielt Vipps faktura handler om forenkling overfor konsumenten, gjøre dårlige betalere til gode betalere og derigjennom addere verdi til utsteder. Men den unike posisjonen Vipps er i, er vi i sterk posisjon til å gjennomføre akkurat dette. Men det skal nevnes at eFaktura som er det nærmeste har brukt lang tid for å komme dit man er.

20


Laste ned ppt "Vipps matching the speed of startups"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google