Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Automatiseringsvennlig lovgivning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Automatiseringsvennlig lovgivning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Automatiseringsvennlig lovgivning
Dag Wiese Schartum,

2 Noen utgangspunkter Forelesningen gjelder primært forvaltningslovgivning som er gjenstand for automatisering, dvs. der enkeltvedtak vil bli truffet av «beslutnings-systemer» Temaet er imidlertid ikke begrenset til forvaltningsretten: tenk f.eks. på muligheten for å automatisere bestemmelser vedrørende skifteoppgjør Automatiseringsgraden i norsk forvaltning er økende, og er ikke begrenset til lovgivning som primært gir anvisning på beregninger Når et lovarbeid blir igangsatt vil det nesten alltid være klart om enkeltvedtak i hht loven vil bli automatisert Et hovedspørsmål er derfor om denne gjennomføringsmåten bør få innvirkning på selve lovarbeidet Tilnærmingen er i slekt med det Bing allerede for 40 år siden kalte automatiseringsvennlig lovgivning verken den gangen eller nå – handler dette om å skrive lover som datamaskinprogrammer

3 “Automatiseringsvennlig” ?
Hva vil det si at lover er automatiseringsvennlige? At lovgiver tar hensyn til hva datamaskinsystemer krever og er egnet til At transformeringen fra lovtekst mv derfor er relativt lite arbeidskrevende Åpenbare krav Alle opplysningstyper bør være klart angitt og definert Opplysningstyper som finnes i maskinlesbar form bør foretrekkes framfor andre opplysningstyper Prosesser må være fullstendig og klart angitt og definert Lovgiver bør unngå skjønn Presisering Det er ikke alltid gode nok grunner til å gjøre alle deler av forvaltningslover automatiseringsvennlige Derfor mulig at «automatiseringsbevisst» lovgivning er bedre uttrykk Automatiseringsvennlige løsninger bør ikke velges dersom det ikke samtidig er mulig å oppnå lovgivning med legitimitet og som oppfattes som rettferdig Godt innhold i lover må nesten alltid ha prioritet framfor effektiv bruk

4 Fra saksorientert til systemorientert fortolkning
Tradisjonell fortolkning er saksorientert; en tar stilling til de fortolkningsspørsmål som hver enkeltsak reiser Ved utvikling av beslutningssystemer må en i stedet ta utgangspunkt i hva det planlagte systemet krever

5 Saksorientert fortolkning vedtak faste vage skjønnsmessige
Bare de fortolkningsspørsmål som enkeltsaker aktualiserer blir løst Fortolkning skjer over en lang tidsperiode Fortolkningen er forholdsvis dynamisk og fleksibel

6 Systemorientert fortolkning Beslutningssystem faste vage
skjønnsmessige Systemorientert fortolkning Beslutningssystem vedtak ALLE fortolkninger skjer FØR virkelige saker blir avgjort Statisk: Fortolkninger kan ikke bli endret uten å gjøre endringer i systemløsningen (noe som kan være dyrt og tidkrevende)

7 Rettslige systemavgjørelser
Systemorientert fortolkning innebærer å ta stilling til flere rettsspørsmål som blir bestemmende for innholdet av myndighetsutøvelsen: «Rettslige systemavgjørelser» Avgjørelser av hvorledes tolkningstvil skal løses Avgjørelser av hvordan skjønn skal håndteres i systemet Avgjørelser av om og på hvilken måte eksisterende rettsregler på området må suppleres Automatiseringsvennlig lovgivning innebærer at de fleste slike avgjørelser flyttes fra systemutviklingen til lovgivningsprosessen

8 mandat lovvedtak system Systemutvikling (SU) med rettslige
systemavgjørelser skjer normalt etter lovvedtak SU tar ofte lang tid fordi systemkompleksiteten er stor automatiseringsgraden er høy SU inneholder ofte mange og tunge rettslige vurderinger De rettslige vurderingene munner ut i avgjørelser om hvordan loven skal forstås og praktiseres SU avdekker feil, mangler og «unødvendig» tolkningstvil knyttet til lovteksten SU kan derfor ses på som et «fortsatt lovarbeid» En bør derfor vurdere å flytte noen av de analyser som i dag utføres som del av SU til lovforarbeidet Lov- forarbeid Bruk system System- utvikling Bruk Bruk

9 Fra lovutkast til implementering
Normal prosess Pragmatiske og rettslige analyser Lovutkast Lovvedtak Systemorientert analyse, systemutvikling Krevende og langsom implementering Alternativ prosess Lovvedtak Systemorienterte analyser Lettere og raskere implementering Systemutvikling Lovutkast Pragmatiske og rettslige analyser Iterasjon  Gjennomanalysert og politisk klarert  enklere implementering En får flere rettsspørsmål å ta stilling til i lovforarbeidet Flere spørsmål løftes opp på demokratisk styringsnivå (effektivitet eller rettferdighet?) Lovforarbeidet vil ta noe lenger tid Systemutviklingen vil kunne ta betydeligere kortere tid (kortere tid fra vedtak til ikrafttredelse) Lovtekstene vil kunne få bedre kvalitet

10 Sentrale opplysningstyper bør være klart angitt og definert av lovgiver
Lovgiver bør tydelig angi alle opplysningstyper som skal være beslutningsgrunnlag for enkeltvedtak Lovgiver bør vurdere om hver slik opplysningstype kan defineres ved hjelp av kriterier som krever lite vurderinger Opplysninger slik de er registrert i maskinlesbare kilder Eksisterende enkeltvedtak i samme og andre forvaltnings-organer Ikke nødvendigvis legaldefinisjoner i streng forstand Lovgiver bør om mulig arbeide ut i fra informasjons-/begrepsmodeller innen det aktuelle forvaltningsområdet Bør om mulig legges til grunn i alle fremtidige lovarbeider Kan gjerne omfatte flere lover

11 Pasient (Registrert) Helseopplysninger (Personopplysning) Avidentifiserte helseopplysninger Pseudonyme helseopplysninger Behandlingsrettet helseregister (Personregister) Helseregister Databehandler (Databehandler) Helsetjenesten Helseinstitusjon Kommunale helse- og sosialtjenester Helsepersonell Pasientens pårørende Helsehjelp Samtykke (Samtykke) Behandling av helseopplysninger Registrert Databehandlings-ansvarlig (Behandlings-ansvarlig) 1 * Hentet fra Ivar Berg-Jacobsen og Marius Raugstad: Legaldefinisjoner og juridisk interoperabilitet i helsesektoren (masteroppgave i forvaltningsinformatikk, 2011)

12 Prosesser må være klart angitte og definerte
Lovgiver må klart angi alle vilkår og rettsfølger (jf. hvis – så) om vilkårene er alternative eller kumulative alle beregninger hvordan beregningene skal utføres ved å bruke matematiske operatorer (?) hvordan prøving av alle vilkår og beregninger mv skal lenkes sammen til sammenhengende prosedyrer prosedyreorientert disposisjon av regelteksten eksterne og interne henvisningsstrukturer “informasjonsbestemmelser“

13 Eksempel fra personvernforordningen
Article 4 Definitions For the purposes of this Regulation: […] (11) ‘consent’ of the data subject means any freely given, specific, informed and unambiguous indication of the data subject's wishes by which he or she, by a statement or by a clear affirmative action, signifies agreement to the processing of personal data relating to him or her; Article 8 Conditions applicable to child's consent in relation to information society services 1. Where point (a) of Article 6(1) applies, in relation to the offer of information society services directly to a child, the processing of the personal data of a child shall be lawful where the child is at least 16 years old. Where the child is below the age of 16 years, such processing shall be lawful only if and to the extent that consent is given or authorised by the holder of parental responsibility over the child. Member States may provide by law for a lower age for those purposes provided that such lower age is not below 13 years. 2. The controller shall make reasonable efforts to verify in such cases that consent is given or authorised by the holder of parental responsibility over the child, taking into consideration available technology. 3. Paragraph 1 shall not affect the general contract law of Member States such as the rules on the validity, formation or effect of a contract in relation to a child. Article 6 Lawfulness of processing 1. Processing shall be lawful only if and to the extent that at least one of the following applies: (a) the data subject has given consent to the processing of his or her personal data for one or more specific purposes; […] Article 7 Conditions for consent 1. Where processing is based on consent, the controller shall be able to demonstrate that the data subject has consented to processing of his or her personal data. 2. If the data subject's consent is given in the context of a written declaration which also concerns other matters, the request for consent shall be presented in a manner which is clearly distinguishable from the other matters, in an intelligible and easily accessible form, using clear and plain language. Any part of such a declaration which constitutes an infringement of this Regulation shall not be binding. 3. The data subject shall have the right to withdraw his or her consent at any time. The withdrawal of consent shall not affect the lawfulness of processing based on consent before its withdrawal. Prior to giving consent, the data subject shall be informed thereof. It shall be as easy to withdraw as to give consent. 4. When assessing whether consent is freely given, utmost account shall be taken of whether, inter alia, the performance of a contract, including the provision of a service, is conditional on consent to the processing of personal data that is not necessary for the performance of that contract.

14 Art. (A) Data subjects’ power to consent
(1) Data subjects with power to consent, and others who exercise power to consent on behalf of data subjects, must be of full personal capacity. (2) Data subjects at the age of 18 years or older have full power to consent to the processing of personal data concerning themselves. (3) Data subjects 16 years old up to the age of 18 have power to consent to the processing of personal data concerning themselves to the extent that the processing relates to information society services. (4) Data subjects 13 years old and up to the age of 16 have power to consent to the processing of personal data concerning themselves to the extent that the processing relates to information society services, and provided that power to consent is authorised by a parent. Art. (B) Power to consent on behalf of the data subjects [...] Art. (C) Conditions for valid consent Art. (D) Collection of consent

15 Hvis så – Fra vegtrafikkloven § 32:
Dersom politiet har skjellig grunn til å tro at innehaver av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn ikke lenger fyller de krav som er fastsatt til syn, helse og førlighet for slik førerett, herunder at innehaveren ikke må misbruke alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller at innehaveren ikke har de kunnskaper eller den kjøreferdighet som hensynet til trafikksikkerheten krever, kan politimesteren eller den han gir myndighet pålegge innehaveren - dersom denne fortsatt ønsker å nytte sin førerett - innen en fastsatt frist å underkaste seg slik legeundersøkelse som finnes påkrevd og framstille seg til helt eller delvis ny førerprøve. Dersom politiet har skjellig grunn til å tro at innehaver av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn ikke lenger fyller de krav som er fastsatt til syn, helse og førlighet for slik førerett, herunder at innehaveren ikke må misbruke alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller at innehaveren ikke har de kunnskaper eller den kjøreferdighet som hensynet til trafikksikkerheten krever, kan politimesteren eller den han gir myndighet pålegge innehaveren - dersom denne fortsatt ønsker å nytte sin førerett - innen en fastsatt frist å underkaste seg slik legeundersøkelse som finnes påkrevd og framstille seg til helt eller delvis ny førerprøve. Hvis

16 Vegtrafikkloven paragraf 32 strukturert på
Hvis politiet har skjellig grunn til å tro at innehaver av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn ikke lenger fyller de krav for slik førerett som er fastsatt til syn, helse og førlighet, eller fravær av misbruk av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller slike kunnskaper som hensynet til trafikksikkerheten krever, eller slik kjøreferdighet som hensynet til trafikksikkerheten krever, kan politimesteren eller den han gir myndighet gi pålegg som nevnt i annet ledd. Er vilkårene i første ledd oppfylt kan det gis pålegg om at innehaveren av førerkortpliktig motorvogn underkaster seg slik legeundersøkelse som finnes påkrevd, og framstiller seg til helt eller delvis ny førerprøve. Politimesteren kan bare gi pålegg som nevnt dersom personen fortsatt ønsker å nytte sin førerrett. Politimesteren skal fastsette en frist for når lege-undersøkelsen og førerprøven skal være gjennomført. Vegtrafikkloven paragraf 32 strukturert på «automatiseringsvennlig» måte Hvis


Laste ned ppt "Automatiseringsvennlig lovgivning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google