DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering 11.11.2014 Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Datasystemer og informasjonssystemer DRI pensumseminar
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
DRI2001 h05 - Introduksjon 17. aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI 2001– 1. forelesning 17. august 2005 Forelesningsplanen og pensum
E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi?
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
DRI 1001 Oppsummering 2005 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger
IKT i det offentlige – Saksbehandlersystemer mm DRI
DRI1001 h06 - Arild Jansen 1 Datasystemer og informasjonssystemer Veiledning til 1. obligatorisk oppgave Et datasystem kan defineres som [Ande89]: “Et.
DRI1001 h05 - Pensumseminar 24.aug Arild Jansen 1 Datasystemer og informasjonssystemer DRI pensumseminar Om pensumseminaret og obligatoriske.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
DRI 1001 Oppsummering 2007 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
DRI1001 Høst 2013 Arild Jansen 1 Automatisert saksbehandling og beslutningssystemer i forvaltningen Hva er saksbehandling og saksbehandlersystemer Beslutningsstøtte.
DRI1001 Høst 2015 Arild Jansen 1 Introduksjon til beslutningssystemer og automatisert saksbehandling i forvaltningen Litt mer om programmer og data Hva.
DRI 1001 Arild Jansen, AFIN, DRI Datasystemer og informasjonssystemer Innhold Hva er en datamaskin og hvordan virker den Data, informasjon og kunnskap.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Digitaliseringsprogrammet Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
DRI Datasystemer og informasjonssystemer
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Ad. oppsummering av FINF4001
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Dag Wiese Schartum, AFIN
Elektronisk forvaltning og jus
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
Digital postkasse Offentlige tjenester på nett
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Utskrift av presentasjonen:

DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet IKT–baserte saksbehandling og beslutningsprosesser Digitaliseringsprogrammet Styring av teknologiutvikling og bruk Andre temaer – etter ønske?

En datamaskin er IKKE data (alene) !!!! 2 En datamaskin Program : Sekvens av instruksjoner (Algoritme) som utfører en ”oppgave” Programmer styrer aktivitetene som datamaskin utfører Programmer må (som regel) ha inn-data for å produsere et resultat. Data: Alle typer opplysninger (tekst, bilder,..) på digital og binær form. Data er lagret ved tegnene 0 og 1 Data kan være tall, tekst, lyd, bilder eller en kombinasjon. Data kan være ustrukturerte (f eks eller i en eller annet struktur i et register ) Data lagres i datamaskinen i form av (data) filer, som kan fram finnes gjennom et navn, f eks. C:\afin\DRI1001

Formalisering og datamaskinprogrammer Datamaskiner skal utføre nøyaktig det som da(maskin)programmet gir instrukser om å gjøre (og bare det, heldigvis) –Forutsetter at instruksjonene er entydige –Forutsetter at dataene kan tolkes entydig –Forutsetter at det ikke er feil i programmer eller data Vi må derfor formulere instruksjoner på en formalisert form, dvs. følge fastsatte regler og formater som er definert i et programmeringsspråk. –Vi må fortelle datamaskinen hvilket språk vi faktisk bruker i en gitt situasjon –Vi må skrive instruksjoner i samsvar med en entydig «oppskrift» (algoritme Vi må «mate inn» data nøyaktig slik det aktuelle dataprogrammet forutsetter at dataene angis ( som regel DRI1001 Høst 2014 Arild Jansen 3

DRI 1001 Arild Jansen, AFIN, Formalisering av data Ikke naturgitt hvordan ”ting i verden” skal representeres som tekst, koder, datastrukturer.. Formalisering innebærer å tillegge informasjon en entydig betydning, blant annet gjennom koder og formater Hvem bestemmer hvilke koder og formater som brukes, f.eks for : –Personnr –Navn (fornavn, mellomnavn, etternavn) –Telefonnr (nasjonalt og internasjonalt) –Postadresse –Sivilstand –Kart-data (Gr/bnr), GPS-koordinater –Sykdomskoder, som bl. annet brukes av sykehusene På alle områder i samfunnet baseres vi oss i dag på standardiserte koder, både nasjonalt og internasjonalt

DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN Eksempel: StudentWeb’ Informasjonssystem Datasystem = formaliserbar del StudentWeb Organisasjon Rammer for systemet Universitetet som organisasjon (ansatte, studenter, og arbeidsrutiner med mer) sammen med de lover, instrukser osv. som gjelder denne virksomheten Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i OsloForskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo samt manuelle rutiner for studentadministrasjon mm De formaliserte deler av dette regelverket, prosedyrer, data ogmm IKT-systemet: De automatiserte deler av datasystemet Et datasystem: “Et system for innsamling, bearbeiding, lagring, overføring og presentasjon av alle former for data”. ’Samlingen av menneskelige og maskinelle ressurser samt regler og prosedyrer organisert for å utføre bestemte funksjoner og løse en bestemt oppgave

6 Informasjonssystemer og datasystemer: Eksemplet Nettbank Datasystemet Sikker innlogging Databaser, Saksbehandlersystemer andre «fagsystemer» Epost/ osv. Kunder (Brukerne) Rådgiver og saksbehandler (Brukerne) www. bank. no Informasjonssystemet Kundeavtalen Regelverket Organisasjonen: personell, kompetanse,

Regjeringens strategiske valg for framtidens digitale forvaltning bygger på følgende prinsipper: Digital kommunikasjon skal være hovedregelen for kontakt med forvaltningen (digitalt førstevalg) Forvaltningen skal tilby helhetlige og brukervennlige digitale tjenester Innlogging til offentlige nettjenester skal være enkel og sikker Alle innbyggere og bedrifter skal få post fra forvaltningen i én sikker, digital postkasse Innbyggere og bedrifter skal få varsling på sms og e-post Innbyggere skal få hjelp til å finne fram til og bruke digitale tjenester Utvikling av IKT-løsninger skal sees i sammenheng med forvaltningens arbeidsprosesser og organisering Hensyn til personvern og informasjonssikkerhet skal ivaretas Digitaliseringstiltak som har betydning for flere tjenester, skal samordnes

Felles tekniske løsninger Digital postkasse Felles løsning for eID Kontaktinformasjon ett sted Altinn som teknisk plattform Felles offentlige registre (grunndataregistre) –Folkeregistret (Opplysninger om alle innbyggere) –Enhetsregistret (opplysninger om næringslivet og offentlige etater ) –Matrikkelen (Opplysninger om eiendommer mm) –…flere etter hvert ) se mer konkret: Nødvendig for å realisere digitalt førstevalg og sikker samhandling

DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN Noen hovedtrekk ved statens styring av IKT-bruk Desentralisering og sektorisering Hver enkelt statlig virksomhet har ansvar for sin egen IKT-bruk –Omfatter både planlegging, utvikling/kjøp og bruk i egen oppgaveløsning –Må følge lover og regelverk Generelt lovverk (Offentlighet, Forvaltningslov. Arkivlov,.) Fagspesifikk lov, f eks. Lånekassen underlagt Lov om utdanningsstøtte Hver fagdepartement har overordnet ansvar for bruk av IKT innen sin sektor –Godkjenne større investeringer og utviklingsarbeider –Vurdere behov for infrastrukturtiltak og andre spesielle forhold Stortinget har overordnet myndighet vedr. budsjett, lovendring, etc. –Avklares gjennom St. prp 1 (budsjett etc.), ev. egne propososjoner Hver kommune og fylkeskommune velger sin egne IKT-løsninger og IKT-organisering Det er imidlertid en del statlige pålegg som styrer kommunenes IKT-løsninger –Lover og regler –Pålegg om innrapportering (f eks. økonomi, miljø, …) –Styring innen de enkelte sektorer (f eks. helse, skole, ….)

DRI1001 Høst 2014 Arild Jansen 10 Noen typer informasjonssystemer i forvaltningen (1) Intern-administrative systemer (økonomi/regnskap, arkiv…) Fagsystemer: Beslutnings(støtte)-systemer knyttet til spesifikt regelverk, f eks. Skatteberegning, NAV, Lånekassa, SO) Registre og databasesystemer (Folkeregisteret, Matrikkelen, …) Rene «informerende» nettsider (en-veis formidling, eks. laste ned PDF-filer) og interaktive (to-veis kommunikasjon), f eks. hjelpetjenester på mange nettsider (f eks. støttekalkulator) Nettbaserte, automatiserte søknadsbehandling (eks. SO, lånekassa, Elektronisk. sjølmelding,..). Omfatter også fagsystemer Hva med sosiale medier som Facebook, Twitter etc inngår de i forvaltningen IS ?? Tilgengelig via nett-basert grensesnitt Normalt ikke tilgengelig for innbyggere,..

11 IKT-baserte fagsystemer i forvaltningen Knyttet til den enkelte etats spesielle saksområde Hjemlet i særlov(er) med forskrifter og annet regelverk –Eks: SO, Lånekassa, NAV, Skatt, Studentweb Et fagsystem skiller seg fra ”vanlige” kontorstøtte- systemer ved at de hjemlet i og basert på et spesifikt regelverk Et fagsystem vil (som oftest) ha formalisert (fortolket) og helt eller delvis automatisert en eller flere rettsregler. –Beslutningsstøtte innebærer at saksbehandler fatter avgjørelse, basert på data og forslag til beslutninger fra fagsystemet –Automatisering innebærer at fagsystem fatter en avgjørelse uten at noen saksbehandler er (direkte) involvert

DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN Elektronisk saksbehandling – nivåer av automatisering Arbeidsprosess-støtte : – Innebærer at saksbehandlingsprosessen kan utføres med støtte av IKT i de ulike fasene –Et applikasjonsprogram som sikrer tilgang på nødvendige dokumenter, og understøtter arbeidet med å håndtere saksdokumenter korrekt og i riktig rekkefølge Beslutnings(støtte)system –En applikasjon som bistår en bruker i å ta en beslutning i henhold til regelverk Studentweb Beslutningssystem –En applikasjon som tar en beslutning etter gitte kriterier, f eks. forenklet ligning, bostøtte, med basert på rettsregler som er representert i form av programkode. Eks : Samordna opptak, Lånekassen, Skatteligningen

DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN Automatiserte beslutninger en forenklet beskrivelse Systemet mottar opplysninger (f eks. i en søknad) i på en standardisert form (ofte gjennom elektronisk skjema) Journalføring og arkivering skjer automatisk Data innhentes fra andre databaser ut i fra søknadens karakter Dataene kontrolleres for mulige feil/mangler så langt dette kan gjøres automatisk Data sammenstilles og behandles av en programrutine som er basert på en transformert programkode Beslutningen sendes til den/de det angår (med informasjon av beslutningen kan påklages med mer) samt til arkivet i forvaltningsorganet Etter avsluttet behandling avskrives og arkiveres

DRI1001 Arild Jansen 14 Eksempel: behandling av studielån (NB: Gammel, forenklet skisse som ikke er korrrekt i dag) WEB/ Front end Sentral database m/data fra lærestedene Skatte- direktoratets m/kontonur + fødselsnr LIS LKs bank- forbindelse Kundens bank- forbindelse Kontroll av opptak og betalt semester- avgift Søknad med kontonr Betalings- oppdrag 1 Kontroll av kontonr KUNDE E-post om at vedtak er fattet og kan leses på WEB 4 5 Kunden leser vedtak og underskriver låneavtale og Gjeldsbrev 6 Sentral database m/data fra lærestedene Skatte- direktoratets m/kontonr + fødselsnr LKs bank- forbindelse Kundens bank- forbindelse Vedtak Søknad med kontonr Dette er fagsystemet

Formalisering av opplysninger – hva kreves : Fødselsnummer Navn og adresse,…. Vitnemål Framdrift i studiet Økonomiske forhold Formalisering av handlingsregler ? Vurdering av om lånebetingelser er oppfylt Vurdering av tilbakebetalingsvilkår … DRI1001 Høst 2014 Arild Jansen 15 Hva slags formalisering har funnet sted ? Er formalisert Er (delvis?) formalisert Er digitalisert i NVD Er digitalisert i student-web Er digitalisert i skatt etaten

16 Elektronisk saksbehandling: automatisering eller informatisering (forenklet)? Automatisering : Erstatte menneskelige arbeid (utføring og kontroll) med maskiner –Behandlingen skjer på grunnlag av formaliserte data, hvor de underliggende opplysninger er kodet etter gitte standarder –Eks Lånekassen (LK) og Samordna opptak (SO) beslutningssystemer, hvor vedtaket er 100% maskinelt. Informatisering : Utnytte teknologien positive egenskaper til effektiv og forutsigbar informasjonsbehandling, men kan la menneskene foreta endelige vurderinger og ha styring og kontroll der dette er ønskelig –Utnytter også muligheten til å produsere nye data om prosessene og resultatet i saksbehandlingen, slik at en kan styrke grunnlaget for økt politisk styring og kontroll Eks: LK’s og SO systemer brukes også å lage statistikker, som oversikt over antall innvilgede søknader, hvilke kriterier som er anvendt etc. Dette kan f eks, danne grunnlag for å vurdere om regelverket fungerer etter hensikten DRI1001 Høst 2013 Arild Jansen

17 Lånekassa og samordnet opptak som en langvarig reformprosess DRI1001 Arild Jansen

18 Samordna opptak - fra kaos til automatisert opptak Bakgrunn og hovedidéer for Samordna opptak –Ett søknadsskjema – en saksbehandling og ett tilbud –Felles- samordnet sentral og desentralisert opptaksmodell –Tilrettelegge for (nær) automatisert opptak –Fleksibel modell som takler politiske reformer i utdanningssektoren Rettslige utfordringer –Samordning av regelverket –Tilrettelegge for automatiserte fortolkninger og beslutninger Tekniske hovedutfordringer –Bygge ut en teknisk infrastruktur som understøtter samarbeid og fleksibilitet i saksbehandlertildeling –Koding av opptaksregelverk - delautomatisering av saksbehandling –Koding og automatisert kontroll av elektroniske vitnemål fra vider.g skole DRI1001 Arild Jansen