Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Fremgangsmåte for å oppdatere brikkenavn og antall i T-DOC for operasjonsavdelingene Trondheim, 8. juni 2010.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Nasjonale bibliografiske tjenester
Velkommen til Biblioteksentralen AL og Bibliotekenes Hus Besøk fra bibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Oslo, fredag 1.april 2005.
Oppstilling i bibliotek Norske erfaringer
RYFYLKEBIBLIOTEKET • Samarbeid organisert i Ryfylke IKS • Felles tekniske løsninger • Samarbeid om arrangement • MM3 + BS Weblån • E-bøker fra desember.
Kundetilfredshets-undersøkelse postalt, juni 2008
Pansoft, WebDewey 2.0 og MARCXML
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Skriv ett eller flere søkeord:
FJERNLÅN, INNLÅN, NORGESLÅN…
Forelesning på Høgskolen i Oslo JBI
Deweys desimalklassifikasjon og Norge
Registeret til DDK5 En bok uten register er som et rom uten lys
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Datatilsynet og tilgang på langs Helge Veum, overingeniør Tilgang på langs (TTec) Tromsø 13. juni 2007.
Finn Musikken Søk i databaser Frida Røsand
«Nån jävla ordning ska det va’» Små folkebibliotek om Dewey Unni Knutsen, 21. mars 2012.
Høgskolen i Oslo Fragmentering eller fellesløsning? Unni Knutsen 17. mars 2010.
Biblioteksøk – fjernlån Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket
Biblioteksøk – status Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket.
Ikke kortreist, men fortreist
BS emneord Kjersti Feiring Myrtrøen Bibliotekmøtet Hamar 2010.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
Mandag 8. November Powerpoint..
Hva er det med fjernlån? Forelesning på Høgskolen i Oslo JBI
Unni Knutsen Nasjonalbiblioteket, avdeling Oslo
Bibliotekkatalogen vs. Google Kjersti Feiring Myrtrøen Januar 2006.
Kunnskapsorganisasjonsdagene 27. januar 2006 Nasjonalbibliotekets supersøk - i nød og i lyst, eller i gode og onde dager Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket.
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
Tilvekstlister/Nyhetssøk 2. november 2007 Øystein Reiersen.
BS Selger bøker og annet materiale til bibliotek Katalogiserer alt vi selger: bøker, lydbøker, filmer, musikk, elektroniske medier 7-8 som.
Dewey: Gjenfødt digitalt Ingebjørg Rype Elise Conradi KORG-dagene 2012.
Dynamiske hyllesignaturer
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Norsk webversjon av Dewey
Miriam Bakkeli om resultater fra bacheloroppgaven våren 2010
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
Brukerundersøkelse ved Deichmanske Bibliotek Vi utformet og utførte en brukerundersøkelse om brukernes lånevaner etc. på Deichmanske Bibliotek i Oslo.
generell norsk tesaurus
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Prosjekt ny norsk Deweyutgave (DDK5) prosjektleder og redaktør Isabella Kubosch.
Biblioteksentralens emner og emneordssetting Biblioteksentralens emner i WebDewey BS-emner i norsk WebDewey.
Nasjonalbibliotekets tjenester i et regionalt perspektiv Jonny Edvardsen Avdelingsdirektør Tilvekst og kunnskapsorganisering, Nasjonalbiblioteket.
Fra DDK5 til DDK23 Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
Klassifikasjonspraksis og klassifikasjonspolitikk Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
0-9 med Dewey. Oversikt Deweys desimalklassifikasjon – grunnleggende struktur Hvordan klassifisere etter DDK Funksjoner og prinsipper i hovedtabellene.
Introduksjon til Norsk WebDewey
Norsk WebDewey: Sluttbrukerløsninger. Disposisjon WebDewey Search Tilgjengelige datasett.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Lånesamarbeid = ressursdeling Nina Karlstrøm Seniorrådgiver ABM-utvikling Bodø.
Opplæring i norsk WebDewey Ingebjørg Rype. Bakgrunn– hvorfor WebDewey, hvorfor fullstendig oversettelse? Om prosjektet Lisenser.
0-9 med Dewey.
Norsk WebDewey: Sluttbrukerløsninger
BS-emner i norsk WebDewey
Opplæring i norsk WebDewey
CcMapper-opplæring Mapping mot norsk WebDewey.
Hvorfor mapper vi? Ledermøtet på UB, 13. desember 2016
Bibliotekmøte i Nordland, september 2017 Helén Sakrihei
Pansoft, WebDewey 2.0 og MARCXML
Dewey: Gjenfødt digitalt
Depotbiblioteket. Biblioteksøk. «Fra fjern og nær»
Felles biblioteksystem
BIBBI-emner i Norsk webDewey
BS Selger bøker og annet materiale til bibliotek
Utskrift av presentasjonen:

Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket En Dewey for alle? Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket

Hvordan kan Dewey bli et nyttig verktøy både for fag- og folkebibliotek? Tjenester rundt Norsk webDewey -Lisenser -Organisering av klassifikasjonsarbeid -Noe å lære av Sverige? Brukerundersøkelse Hvordan ivareta bibliotekenes behov? I forbindelse med hvordan framtidige tjenester rundt webDewey skal organiseres, hadde NB behov for kunnskap rundt bruken av Dewey i Norge i dag. Brukerundersøkelse NB utførte høsten 2011, og vil skissere opp en del mulige måter å samarbeide på. En del av resultatene er mest interessante for ”internt bruk på NB – i forbidnelse med hvor mange lisenser det vil trengs, hvor mange på hvert biblioteke som vil jobbe med Dewey. Osv. Utgangspunktet til Nasjonalbiblioteket er at alle bibliotek skal få tilgang til webDewey. Resultater fra brukerundersøkelsen Veien videre: Kan bibliotekene organisere arbeidet med klassifikasjon på andre måter – effektivisere? Samarbeide mer? Er det noe med dagens situasjon (bruk av flere Dewey-utgaver) som vanskeliggjør samarbeid og gjenbruk? Har folke- og fagbibliotek ulike behov? Hvordan skal Dewey bli et nyttig verktøy både for fag- og folkebibliotek?

Bruk av Dewey i dag – hva ville vi undersøke? Hvilke Dewey-utgaver blir brukt? Sammenheng mellom Deweyugave som blir brukt og litteraturbelegg, størrelse, type bibliotek? Gjenbruk og samarbeid Forskjell mellom små og store bibliotek? Forskjell mellom fag- og folkebibliotek? Hvordan det bibliografiske arbeidet i Norge foregår, er tidligere undersøkt av Unni Knutsen (Ut å stjæle hester), 2007 og av Unni Knutsen og Kristine Abelsens i forbidnelse emd ABM-rapporten ”Fragmentering eller fellesløsning” fra 2009. Ut å stjæle hester undersøkte folkebibliotekenes tidsbruk, gjenbruk av bibliografiske poster. I forbiondels emed Fragmentereing og fellesløsnign ble det også foretatt en spørreundersøkelse blant fagbibliotek utenfor Bibsys og blant mindre folkebibliotek. Undersøkelsene viste at de minste bibliotekene ikke bruker Biblioteksentralen, at i den grad det blir gjort endringer i Biblioteksentralens poster, er det angående klassifikasjon. At biblioteke Hvilke utgaver av Dewey blir brukt? Grad av kjøp/gjenbruka av poster fra andre. Sammenhenger mellom Dewey-utg. og gjenbruk? (dette for å vite mer om sjansen for en én Deweyutgave vil føre til mer ensrettet klassifikasjon, Samarbeid. Bruk av emenord / kontrollregisterForskjeller mellom fag- og folkebibliotek? Forskjell mellom små og store bibliotek? Også noen spørsmål som gikk på antall eksemplarer bibliteket hadde av Dewey – nyttig i forbindelse med lisensspørsmål. Enklte av spørsmålene var mest til ”internt” bruk – opplsyninger Nasjonalbiblioteket vil trenge når vi skal finne ut av hvor mange lisenser som trengs.

Bruk av Dewey i dag – hva ville vi undersøke? Spørsmål til bruk for videre utredning av behov for lisenser: Hvor mye tid blir brukt på klassifikasjon? Hvor mange eksemplarer har biblioteket av Dewey? I forhold til antall ansatte? I forhold til bestand / tilvekst . Enkelte av spørsmålene var mest til ”internt” bruk – opplsyninger Nasjonalbiblioteket vil trenge når vi skal finne ut av hvor mange lisenser som trengs. En del av resultatene er mest interessante for ”internt bruk på NB – i forbidnelse med hvor mange lisenser det vil trengs, hvor mange på hvert bibliotek som vil jobbe med Dewey. Osv.

Hvem svarte på undersøkelsen? Utgangspunkt i Base Bibliotek. Basert på bibliotekenes egne opplysninger om bruk av Dewey. 394 e-postinvitasjoner. Iflg. Base bibliotek er det ca 125 fagbibliotek som bruker Dewey (inkludert høyskolebibliotek). Det finnes folkebibliotek i alle norske kommuner, dvs. 429 hovedbibliotek, 496 skolebibliotek i videregående skoler og 2261 skolebibliotek i grunnskolen. Veldig få av disse rapporterer til Base bibliotek. Allikevel var svarprosenten dårlig når det angår folke- og skolebibliotekene. Dårlig svarprosent. Hvorfor? I tråd med undersøkelsen til Knutsen og Abelsnes. Hvorfor så fåsvar fra folkebiblitoekene? Svarprosenten fra fagbibliotekene var bra. (ta inn en annen figur? Med prosenter? Svargrunnlaget fra folke-og skolebiblioteke for lave til å si noe sikkert, men kan vise tendelser. Også noen tilfeller der avdelinger svarte, for eksempel fakultetsbibiliotek ved UB’ene, avdelinger av høyskolebibliotek. 74 fagbibliotek svarte, 54 folkebibliotek, 35 skolebibliotek, 5 kombinasjonsbibliotel, 3 fylkesbibliotek. Når det gjelder størrelsen på bibliotekene som svarte, definerte vi lite bibliotek som 3 ansatte og under, mellomstort 4-10 og stort over 10 ansatte. Blant fagbibliotekene var det en svært jevn fordeling emllom de som svarte, dvs en fordeling som tilsvarer bibliotekene ”i virkeligheten” også. Blant forlkebibliotekene var det overvekt av store, og det var bare 7 biblitek med én ansatt som svarte, mens det i Norge finnes (?) enheter med (?) ansatte. Vet for lite om de små folkebibliotekene. Dette var bakgrunnen for undersøkelsen Unni Knutsen har utført i forbidnelse med dette – de små folkebibliotekene er vanskelig å få tak i. For eksempel svarte over 40 av de små fagbibliteokene på udnersøkelsen, mens gare 15 av de små folkebiblitoekene. 3 fylkesbibliotek 5 kombinasjonsbiblitotek 35 skolebibliotek 54 folkebibliotek 74 fagbibliotek

Hvilken Dewey-utgave brukes hovedsakelig – alle bibliotektyper? 18 bibliotek oppga at de hovedsaklelig brukte DDK 4. 5,1 DDC21, 19 DDC 22. Hvem bruker DDK 4? Hvem bruker DDC 22?, ”Andre”: DDC 23, ikke oppgitt

Hvilken Dewey-utgave brukes hovedsakelig? - Fagbibliotek

Hvilken Dewey-utgave brukes hovedsakelig - Folkebibliotek Hovedsakelig DDK 5 som blir brukt, både i folke- og fagbiblioteke. Litt overrraskende: at også DDK 4 blir brukt. DDC 22 brukes ikke av folkebibliotek i det hele tatt.DDC 21 til en viss grad, men nok mest for støtte. Hovedinntrykket : DDK 5 er dominerende, også i fagbiblioteke. Alle folkebibliotek (med unntak av veldig få so mbruker DDK 4 (!), bruker hovedsakleig DDK 5. Finn ut av hvem som bruker DDK 4! Er det de veldig små? Hvem er det som bruker DDC 21 som støtte? Hvem er det som bruker DDc 22/ WebDewey

Bruken av DDK 4 Små bibliotek som bruker DDK 4 Folke- og skolebibliotekene som oppga å bruke DDK 4, var også hovedsakelig BS-kunder Klassifiserte mindre enn 10 % selv

Bruken av DDC 22 Fagbibliotek Både store og små Mest samsvar med bruk av webDewey Stor utenlandsk tilvekst

Hyllesignatur Hovedsakelig Dewey til hyllesignatur Unntak: Skjønnlitteratur og enkelte andre materialtyper Vanskelig for lånerne å forstå lange signaturer I liten grad skille mellom Deweynummer og hyllesignatur

Hvor mye klassifiserer bibliotekene selv Ca 80 % abv folkebibliotekene kjøper poster fra BS! Er det noen sammenheng med antall ansatte? tilvekst? utenlandsk tilvekst? hvilken Dewey-utgave som brukes?

Gjenbruk /sjekke hvordan andre har klassifisert Nesten alle folkebibliotek konsulterer andres klassifikasjon Mange fagbibliotek sier de ikke gjør det - kan ha noe med litteraturbelegget å gjøre? Fag- og folkebibliotek bruker i stor grad ulike kilder

Gjenbruk /sjekke hvordan andre har klassifisert Fagbibliotek: Bibsys (UBB, UBO nevnt spesielt), LC, BL, WorldCat, Sambok, Libris Folke- og skolebibliotek: Andre folkebibliotek, Bibliofils dugnadsbase, Mentor, BL, LC, Bibsys, Sambok (og kjøper selvfølgelig i stor grad fra BS)

Oppsummering Mange utgaver i bruk i dag i fagbibliotekene Folkebibliotekene mer ensrettet Mange kilder for klassifikasjon Vet lite om små folkebibliotek

Mål Mer ensartet klassifikasjon - ett dokument skal bare behøve å bli klassifisert én gang Alle bibliotek bør ha tilgang til webDewey WebDewey bør være enkelt å bruke

Hvordan vil webDewey endre måten å jobbe med klassifikasjon på? Fullstendig utgave fører til: Lengre klassenumre -flere bygde numre i tabellene -men mer informasjon i numrene Hva med de små bibliotekene? Hjelp til klassifikasjon innebygd i webDewey Mer vekt på skille mellom hyllesignatur og klassenummer! -

Hvordan vil webDewey endre måten å jobbe med klassifikasjon på? Kontinuerlig oppdatert utgave fører til: Enklere å bruke klassifikasjon fra andre direkte -vi vil bruke samme utgave som f.eks. LC, BL, KB Kan lage koblinger mellom utgaver maskinelt - slippe omklassifisering?

Hvordan vil webDewey endre måten å jobbe med klassifikasjon på? Flere registertermer / ord å søke på vil føre til: Enklere å finne riktig klassenummer Kan lage gjenfinningsverktøyer basert på Dewey + ord

Hvordan vil webDewey endre måten å jobbe med klassifikasjon på? Instruksjoner om hvordan bygge nummer / bruke hjelpetabeller Bygge opp samling av bygde numre etter hvert - deling

Hvordan kan vi få en mer ensartet klassifikasjon? Godta nummeret som er i boka fra før (i prinsippet skal for eksempel alle norske bøker være klassifisert av NB/BS) Alltid angi klassifikasjonskilde Alltid angi utgave Bruke marc-felt 083 til alternative numre Lære av Sverige?

Utfordringer Folke – og skolebibliotekene Dra nytte av OCLCs arbeid med en automatisk forkortelse på Abridged Dewey-nivå? Enkelt å bruke som arbeidsverktøy Integrert i katalogsystemene? Bygde numre Skille mellom klassifikasjon og hyllesignatur Lisenser – felles nasjonal lisens Alle bibliotek bør ha tilgang

Hva mener bibliotekene? Hva er viktig å tenke på når vi utvikler en webDewey?

Takk for meg! Ingebjorg.rype@nb.no