MT BEREAN (1) A.O. Andersen & CO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Konkurransearena for fersk torsk i Europa NCE partnerskapskonferanse 16. juni 2009 Markedsanalytiker Ove Johansen, Eksportutvalget for fisk.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1814.
Hans Lie – år.
Litt mer om PRIMTALL.
Kapittel 17: Andre verdenskrig
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Spillere Postenligaen 2012/2013
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1. x Posisjon: x Fødselsdato: x Høyde; x Vekt: x
1. x Posisjon: x Fødselsdato: x Høyde; x Vekt: x
Hundre år siden skipet sank 14./15. april 2012
1. x Posisjon: x Fødselsdato: x Høyde; x Vekt: x
Konflikter som preget verden
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
1 Vivi Storvang Posisjon: Målvakt Fødselsdato:
1. Vegard B. Øien Født: Posisjon: Keeper Høyde: 190 Vekt:
Kapittel 14 Simulering.
Noen milepæler : Regjeringens informasjonskontor i London
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 22. Andre verdenskrig
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Quiz 4 våren mars 2014 Svar til temaet: ”Singapore og Hong Kong”
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
1..
1. Henrik Ruud Tovås Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 193
1. Stine Lidèn Mål Postenligaen: Født: Posisjon: Målvakt
1. Jeanette Engebretsen Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 178
1. Malene Solheim Mål Postenligaen: Født: Posisjon: Målvakt
1. Emily Stang Sando Posisjon: Målvakt Fødselsdato:
1. Sakura Hauge Mål Postenligaen: Født: Posisjon: Målvakt
2. Alette Stang Født: Posisjon: Høyre kant Høyde: 165 cm.
1 Hilde Skogstad Født: Posisjon: Målvakt.
1 Bjørn Olav Raasok Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 193.
1. Emil Jungman Født: Posisjon: Målvakt.
2 Simen K. Kroken Født: Posisjon: Bakspiller Høyde: 194.
1. Emil Jungman Født: Posisjon: Målvakt.
1 Guro Rundbråten Født: Posisjon: Målvakt.
1. Ingrid H. Tangen Født: Posisjon: Målvakt.
1 Kathrine Sæthre Født: Posisjon: Keeper.
2 Tonje Larsen Født: Posisjon: Bakspiller Høyde: 182.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
1 Sara Nirvander Født: Posisjon: Målvakt.
2. Alette Stang Født: Posisjon: Høyre kant Høyde: 165 cm.
1. Stine Lidèn Mål Postenligaen: Født: Posisjon: Målvakt
1.
Bayeux-teppet 01 Romansk
X x Født: x Posisjon: x Høyde: x.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
1 Stine Lidèn Født: Posisjon: Målvakt Høyde: 184 cm
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
FOTBALLQUIZ.
Treningsmentalitet -Hva kjennetegner de som ble best?
En lønnsom kystflåte Årsmøte Sogn og Fjordane Fiskarlag Florø, 7. april 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
1 Guro Rundbråten Født: Posisjon: Målvakt.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1. Håvard Åsheim Født: Posisjon: Målvakt 1.
Hva er klokka?
Den andre verdenskrigen
Utskrift av presentasjonen:

MT BEREAN (1) A.O. Andersen & CO Type: Tanker Flagg: Norsk Bygget ved: Haugesund Mek. Verk. O.A.Andersens Eftf. Oslo Parceltanker Sjøsatt: 16.01.1961 Ferdigstilt: April 1961 Tonn: 9003 Dwt: 13230 Største lengde: 155 mtr Største bredde: 19.8 ” Antall aksling/Propell: 1

MT BEREAN (1) A.O. Andersen & CO

MT BEREAN A.O. Andersen & CO Omdøpt i 1964 til ”ANCO STATE” og chartret av Anco Norway, men fortsatt eid av A.O. Andersen & CO. Solgt i 1967 til Ole Schrøder & Co Oslo og omdøpt til ”ANCO SAGA”. Fortsatt chartret av Anco Norway. Videresolgt til Ocean SS Co Ltd. England og omdøpt til ”POST RUNNER”. Videresolgt til Two Arrows Maritime, Panama og omdøpt til ”ARGENPUMA”.

MT BEREAN A.O. Andersen & CO

MT BEREAN A.O. Andersen & CO Videresolgt i 1978 til Grettel Maritime Corp. Panama og omdøpt til ”ACRON C”. Videresolgt i 1980 til Osiwell Ltd. Panama og omdøpt til ”CHELSEA PIONER”. Videresolgt i 1981 til Osiwell Ltd. & Siwell International Shipping Ltd. Panama. Båten beholdt samme navn: ”CHELSEA PIONER”.

MT BEREAN A.O. Andersen & CO

MT BEREAN A.O. Andersen & CO Videresolgt i 1983 til Koronas Shipping, Panama og omdøpt til ”PIONEER II”. Videresolgt i 1984 til Lara Shipping Corp. Panama og omdøpt til ”LARA”. Ankom Castellon, Spania den 20.august 1984 for hugging ved I.M Varela Davalillo.

MT FERNCREST (1) Fearnley & Eger Type: Tanker Flagg: Norsk Bygget ved: Eriksberg Mek .Göteborg. Sjøsatt: 18.11.1955 Ferdigstilt: Januar 1956 Tonn: 22399 Dwt: 34800 Største lengde: 208.0 mtr Største bredde: 26.6 ” Antall aksling/Propell: 1

MT FERNCREST Fearnley & Eger

MT FERNCREST Fearnley & Eger

MT FERNCREST Fearnley & Eger ”FERNCREST” ble solgt i 1964 til S.L.Paulsens rederi i Bergen og omdøpt til ”CRESTA”. I 1968 ble den videresolgt til Liberia og fikk navnet ”ARO”. Rederi ukjent. Båten ble sendt til opphugging den 27.11.1978 i Santander Spania.

MT FERNCREST (2) Fearnley & Eger Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Odense Staalskibsværft A/S for D/S Garonne, A/S Glittre, A/S Marina, Skips A/S Varild & Standard, (Fearnley & Eger), Oslo. Sjøsatt: 17.september 1966 Ferdigstilt: Desember 1966 Tonn: 52510 Dwt: 95750 Største lengde: 265.7 mtr Største bredde: 39.0 ”

MT FERNCREST (2) Fearnley & Eger

MT FERNCREST (2) Fearnley & Eger

MT FERNCREST (2) Fearnley & Eger Overført til Eger Tankers Inc. Monrovia. (Fearnley & Eger, Oslo), i 1975. Solgt i 1977 til Seablue Shipping Corp. Monrovia og døpt “JILL”. Ankom Kaoshiung, Taiwan 16.desember 1982 for hugging.

MS FERNWIND (1) Fearnley & Eger Type: Bulkbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Rheinstahl Nordsee, Emden Sjøsatt: April 1963 Ferdigstilt: Juni 1963 Tonn: 20322 Dwt: 31284 Største lengde: 192.3 mtr Største bredde: 25.8 ” Antall aksling/Propell: 1

MS FERNWIND (1) Fearnley & Eger

MS FERNWIND (1) Fearnley & Eger

MS FERNWIND (1) Fearnley & Eger Solgt i april 1974 til Monte Mabu Shipping Corp. Monrovia og døpt “MABU”. Videresolgt i august 1978 til Brilliance SS Corp. S.A. Panama og døpt “SEA WALRUS”. Videresolgt i oktober 1988 til Sunnyway Mar. S.A. Panama og døpt “SUNNYWAY”. Videresolgt i mai 1992 til Ever Advance Shipping Ltd. Panama. Beholdt samme navn. Hugget i Kina i 1994.

MS FERNWIND (2) Fearnley & Eger Type: Tankbåt (LPG) Flagg: Norsk Bygget ved: Chantiers Navals, La Ciotat, Frankrike som ”KRISTIAN BIRKELAND” for Hydro Tankships A/S, Gasocean Norsk A/S & Fearnley & Eger A/S. Sjøsatt: 16.mars 1968 Ferdigstilt: 12.august 1968 Tonn: 16532 Dwt: 17699 Største lengde: 171.1 mtr Største bredde: 24.4 ”

MS FERNWIND (2) Fearnley & Eger

MS FERNWIND (2) Fearnley & Eger Overtatt av Partrederiet Fernwind (Fearnley & Eger) i 1975 og omdøpt til ”FERNWIND”. Solgt 22.januar 1979 til Gas Shipping Ltd. Monrovia, Liberia. Omdøpt til “MUNDOGAS EUROPE”. Solgt i 1981 til Mundogas Bermuda S. A. (Øivind Lorentzen, Oslo) Monrovia, Liberia. Solgt i 1991 Enron Arbross Ship Management Co. Ltd., Hong Kong. Omdøpt til “MURRAY RIVER”.

MS FERNWIND (2) Fearnley & Eger Solgt i 1993 til Aris shipping Pte., Ltd. Monrovia, Liberia. Omdøpt til ”MUNDOGAS EUROPE”. Samme navn som den hadde fra 1979 til 1991. Fikk store skader under en eksplosjon og brann 4.september 1999 i en lastetank mens hun ble klargjort for utdokking ved Subic Shipyard, Subic Bay, Filippinene. 5 ble drept og 8 skadet. Kondemnert , da skadene var for store til å repareres. Ankom 4.sept. 2000 til Xinhua, Kina for hugging.

MT FERNHAVEN (1) Fearnley & Eger Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Conell Yard, Scotstoun England Sjøsatt: 8.januar 1958 Ferdigstilt: 4.april 1958 Tonn: 12689 Dwt: 18600 Største lengde: 169.5 mtr Største bredde: 22.3 ” Antall aksling/Propell: 1

MS FERNWIND (2) Fearnley & Eger MT FERNHAVEN (1) Fearnley & Eger

MT FERNHAVEN (1) Fearnley & Eger

MT FERNHAVEN (1) Fearnley & Eger Solgt til Italia i 1967 og døpt ” POLLUCE”. Rederi ukjent. Hugget i La Spezia, Italia i 1981.

MT FERNHAVEN (2) Fearnley & Eger Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Kawasaki Dockyard Co. Ltd, Kobe for D/S I/S Garonne, A/S Glittre (Fearnley & Eger) Sjøsatt: November 1968 Ferdigstilt: Januar 1969 Tonn: 108758 Dwt: 220023 Største lengde: 327.0 mtr Største bredde: 48.3 ” Antall aksling/Propell: 1

MT FERNHAVEN (2) Fearnley & Eger

MT FERNHAVEN (2) Fearnley & Eger

MT FERNHAVEN (2) Fearnley & Eger Overført i 1977 til A/S Fernhaven (Fearnley & Eger), Oslo. Solgt til K/S Karl Johan Shipping A/S (Olav Thon) og Fearnley & Eger, Oslo i 1980. Solgt i 1982 til Isid Nav. Ltd. Monrovia. (Selskap heleid av Fearnley & Eger, Oslo). Hugget i 1984 i Busan, Sør-Korea.

MT FERNROSE Fearnley & Eger Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Rosenberg Mek. for D/S I/S Garonne, Skips-A/S Varild, A/S Marina & Orkla Gruber og Fearnley & Eger, Oslo. Sjøsatt: 20.mars 1957 Ferdigstilt: 20.juni 1957 Tonn: 20371 Dwt: 32725 Største lengde: 203.1 mtr Største bredde: 26.5 ”

MT FERNROSE Fearnley & Eger

MT FERNROSE Fearnley & Eger Solgt i oktober 1966 til Saint Paul Marine Transport Corp., Liberia og døpt “ST.PETER”. Solgt til Union Carriers Corp., Monrovia i 1973. Solgt til Atlantic Tankers Inc., Monrovia i 1975. Båten ble forlatt den 4.februar 1976 etter en eksplosjon og brann NØ for Esmeraldas, på tur mellom Tumaco og Callao med tungolje som last. 13.februar sank båten i posisjon 01.30N, 79.30V

MS FERNWOOD (1) Fearnley & Eger Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: A/S Nakskov Skibsværft, Danmark Sjøsatt: 12.april 1930 Ferdigstilt: Juni 1830 Tonn: 4695 Dwt: 8200 Største lengde: 121.8 mtr Største bredde: 16.8 ” Antall aksling/Propell: 1

MS FERNWOOD (1) Fearnley & Eger

MS FERNWOOD (1) Fearnley & Eger

MS FERNWOOD (1) Fearnley & Eger I april 1940 ble båten overtatt av Nortraship. Tilbakelevert Fearnley & Eger i 1945. Kolliderte med et isfjell den 16.juni 1949 ved Newfoundland, på tur mellom Botwood, Canada og Bristol, England. Skipet fikk store baugskader og returnerte til Botwood. Solgt i 1955 til I/S M.S. Pehrson & Wessel, Oslo og døpt “WILLIAM”. Videresolgt i 1959 til Sigbjørn Birkeland Rederi, og døpt “TINE”.

MS FERNWOOD (1) Fearnley & Eger Videresolgt i 1963 til Compania Naviera Jezreel S.A., Panama og døpt “JEZREEL”. 16.september 1963 grunnstøtte båten i posisjon 32.34N, 130.6Ø utenfor Japan, på vei fra Misumi til Pusan med kull og stål. Båten brakk i to, men ble hengende sammen. Den 14.oktober klarte man å kappe for,- og akterskipet fra hverandre. Forskipet sank og akterskipet ble slept inn til Tanoura Moji, Japan hvor det ble hugget.

MS FERNWOOD (2) Fearnley & Eger Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Stord Verft, Leirvik Stord Sjøsatt: 6.oktober 1956 Ferdigstilt: Januar 1957 Tonn: 5177 Dwt: 6790 Største lengde: 122.4 mtr Største bredde: 16.5 ” Antall aksling/Propell: 1

MS FERNWOOD (2) Fearnley & Eger

MS FERNWOOD (2) Fearnley & Eger

MS FERNWOOD (2) Fearnley & Eger Solgt i januar 1970 til Armadora Consolisatos S.A., Piraeus, Hellas og døpt “PACIFIC PAUL”. Omdøpt i 1973 til “DAFRA PAUL”. Samme rederi. Videresolgt i september 1974 til Arta Cia. Nav. S.A. Piraeus, Hellas og døpt “MARIVANA RENA”. Videresolgt i 1981 til Selefkis Maritime Co. Piraeus, Hellas. Båten beholdt samme navn. Videresolgt samme år til M. Kontroubas & Federal Shipping & Trading Co. Piraeus, Hellas. Gikk i opplag 20.aug 83 i Ajman. Ankom Gadani Beach 19.mars 86 for hugging under navnet “BLUE”.

MT FERNWOOD (3) Fearnley & Eger Type: Tankbåt (LPG) Flagg: Norsk Bygget ved: Ch. Navals de la Ciotat, som “GASMASTER” for I/S Skibs A/S Golden West, Oslo. Sjøsatt: 25.august 1969 Ferdigstilt: Desember 1969 Tonn: 16573 Dwt: 17533 Største lengde: 160.9 mtr Største bredde: 24.4 ” Antall aksling/Propell: 1

MT FERNWOOD (3) Fearnley & Eger

MT FERNWOOD (3) Fearnley & Eger Solgt i august 1973 til P/R Fernwood (Fearnley & Eger), Oslo og døpt “FERNWOOD”. Videresolgt i febr 1979 til Gas Carriers Ltd. Monrovia Videresolgt i 1981 til Mundogas Bermuda S.A, eid av Øivind Lorentzen, Oslo. Båten har samme navn. Videresolgt i Mundogas Pacific Ltd. eid av Øivind Lorentzen, Oslo. Båten har samme navn. Videresolgt i 1990 til Enron Abross Ship Management Co. Ltd. og døpt “CLYDE RIVER” .

MT FERNWOOD (3) Fearnley & Eger Videresolgt i 1996 til Olympo S.A. Southern Shipmanagement Ltd. Valparaiso, Chile og døpt “CRONOS”. Ankom Guayaquil, Ecuador den 24.mars 2002 og gikk i opplag der. Ankom Chittagong, Bangladesh den 25.februar 2003 under navnet ”CRONOS I”. Navnebyttet var kun for denne turen. Kjørt opp på stranden i Chittagong den 4.mars 2003 og hugging startet der.

MS FERNSTATE Fearnley & Eger Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Connell & Co. Ltd, Glasgow for A/S Marina & A/S Standard (Fearnley & Eger), Oslo. Sjøsatt: 19.mai 1958 Ferdigstilt: August 1958 Tonn: 9405 Dwt: 11660 Største lengde: 155.6 mtr Største bredde: 19.6 ” Antall aksling/Propell: 1

MS FERNSTATE Fearnley & Eger

MS FERNSTATE Fearnley & Eger

MS FERNSTATE Fearnley & Eger Solgt i 1976 til ROC Maritime Inc., Panama og døpt “CERAM SEA”. Videresolgt til Kina i 1985 for hugging.

MS FERNVIEW Fearnley & Eger Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Gøtaverken A/B, Gøteborg for A/S Glittre & A/S Marina (Fearnley & Eger), Oslo. Sjøsatt: 8.oktober 1960 Ferdigstilt: 3.mars 1961 Tonn: 9690 Dwt: 10070 Største lengde: 155.5 mtr Største bredde: 20.8 ” Antall aksling/Propell: 1

MS FERNVIEW Fearnley & Eger

MS FERNVIEW Fearnley & Eger

MS FERNVIEW Fearnley & Eger Forlenget i 1970 ved Ishikawajima-Harima Heavy Industries til L=165.4 mtr x B=21.o mtr. Solgt 18.mars 1977 til P/R Tamtex Wilh.Wilhelmsen, Tønsberg og døpt “TEXAS”. Videresolgt i januar 1982 til Ahemed Abdul Qawi Bamaodah (Saudi Shipping Lines), Jeddah. Ankom Alang, India 19.mai 1986 for hugging.

MT OLYMP E. Lange Type: Tanker Flagg: Norsk Bygget ved: Tangen Verft Kragerø. Sjøsatt: 01.07.1961 Ferdigstilt: Ved Aker Mek Oslo 1962 Tonn: 13089 Dwt: 20600 Største lengde: 175.9 mtr Største bredde: 22.0 ” Antall aksling/Propell: 1

MT OLYMP E. Lange

Hugging av båten startet den 18.06.1984 i Pusan Korea. MT OLYMP E. Lange MT Olymp ble solgt i 1969 til Brøvigs Rederi i Farsund og skiftet namn til ”GUNDA BRØVIG” I 1981 ble båten solgt og skiftet namn til ”PRETTY”. Kjøper var Redwarf Bay Shipping Corp., Monrovia   Hugging av båten startet den 18.06.1984 i Pusan Korea.

MS ELISABETH BAKKE Knut Knutsen Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Gøtaverken Göteborg Sjøsatt: 19.12.1937 Ferdigstilt: Mars 1937 Tonn: 5450 Dwt: 8540 Største lengde: 132.9 mtr. Største bredde: 17.9 ” Antall aksling/Propell: 1

MS Elisabeth Bakke Knut Knutsen

MS Elisabeth Bakke Knut Knutsen Levert fra A/B Gøtaverken i mars 1937 som M/S  Elisabeth Bakke til D/S A/S Jeanette Skinner, Haugesund. I hele 1940 lå den i  Göteborgs havn. Brøt ut fra Göteborg den 23.1.1941 på natten sammen med fem andre norske skip (Inkludert MS John Bakke) og kom velberget til britisk havn. I Notraships tjeneste til krigens slutt. Ny hovedmotor ble installert i 1954, 5 cylindere 2 takt enkeltvirkende B&W. 6500 Bhk.

MS Elisabeth Bakke Knut Knutsen Tatt ut av linjefart i august 1940 og solgt til Mesa Industri & Shipping og omdøpt til ”ELISABETH”. Båten gikk i opplag i Sandefjord 30.6.1971 og solgt til Loretzens Rederi Co i Oslo. I januar 1973 ble den solgt til rederiet A\S Birga (Birger Gran) Oslo og omdøpt til MS ”BIRGA”. Båten ble solgt til spanske skipsopphuggere i 1974. Den 3.mars 1974 gikk den fra Sandefjord under slep og ankom Bilbao 11.mars 1974 for opphugging.

MS ELIN HOPE (1) Jakob Kjøde Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Fredrikstad Mek. Fredrikstad Sjøsatt: 29.10.1949 Ferdigstilt: Desember 1949 Tonn: 3923 Dwt: 7040 Største lengde: 118.3 mtr Største bredde: 17.5 Antall aksling/Propell: 1 Elin Hope kom i to versjoner i samme rederi. Den første…..

MS ELIN HOPE (1) Jakob Kjøde

MS ELIN HOPE (1) Jakob Kjøde MS Elin Hope ble solgt i 1961 og fikk navnet ”PROCYON”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Båten ble videresolgt i 1965 til ukjent rederi og omdøpt til ”KR.ASHOK”. Den 08.05.1967 brant båten i Madras i India og ble slept inn til en sandstrand samme sted i 1968 og hugget der.

MS ELIN HOPE (2) Jakob Kjøde Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: De Hoop, Lobith Holland Sjøsatt: 01.07.1961 Ferdigstilt: 1961 Tonn: 9139 Dwt: 13073 Største lengde: 154.7 mtr Største bredde: 18.8 Antall aksling/Propell: 1

MS ELIN HOPE (2) Jakob Kjøde

MS ELIN HOPE Jakob Kjøde MS Elin Hope ble solgt i 1970 til ukjent rederi og nasjonalitet. Båten fikk navnet FUCHUNKIANG. I 1976 ble båten igjen solgt til ukjent rederi og fikk da navnet XIN MING. Navnene på båten skulle indikere at begge rederiene er kinesisk. Båten ble hugget Kina 1992.

MS Skaugum (1) I.M. Skaugen & Co Type: Passasjerskip Flagg: Først tysk, så norsk Bygget ved: Howaldtswerke A/G, Kiel Sjøsatt: 17.januar 1940 Ferdigstilt: April 1949 Tonn: 11626 Dwt: 12300 Største lengde: 168.1 mtr. Største bredde: 20.3 ” Antall aksling/Propell: 2

MS Skaugum (1) I.M. Skaugen & Co

MS Skaugum (1) I.M. Skaugen & Co Sjøsatt 1940 ved Howaldtswerke, Kiel for HAPAG, Hamburg under tysk flagg og med navnet "OSTMARK”. Videre utrustning strandet p.g.a. 2 verdenskrig. I 1945 ble båten tatt som krigsbytte til Storbritannia. D/S A/S Eikland & Salamis A/S (I.M.Skaugen) Oslo kjøper båten i 1947. I april 1949 blir den ferdigstilt og levert fra Kieler Howaldtswerke som emigrantskipet "SKAUGUM”. Ombygd til bulkcarrier i 1957 tonnasjen økes til Tonn: 11.111, Dwt: 14.860.

MS Skaugum (1) I.M. Skaugen & Co Ny motor, M.A.N. BHK 8100 blir montert samme år, altså i 1957. I 1963 blir båten omregistrert til samme rederi D/S A/S Eikland & Salamis A/S (I.M.Skaugen & Co) Oslo, uvisst av hvilken årsak. Ocean Shipping & Enterprises S.A., Panama kjøper båten i 1964 og døper den "OCEAN BUILDER“. Solgt til Taiwan for opphugging i 1972. Huggingen startet i Kaohsiung, Taiwan den 25.august samme år.

MT Skaugum (2) I.M. Skaugen & Co Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Kawasaki Verft, Kobe Sjøsatt: April 1965 Ferdigstilt: November 1965 Tonn: 42377 Dwt: 77370 Største lengde: 244.0 mtr Største bredde: 35.9 ” Antall aksling/Propell: 1

MS Skaugum (2) I.M. Skaugen & Co

MT Skaugum (2) I.M. Skaugen & Co I 1976 selges båten og døpes MT ”IRINIO”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Hugging av skipet starter i Kaohsiung, Taiwan den 8.mai 1982.

MS Skaugum (3) I.M. Skaugen & Co Type: Bulkbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Jiangnan Yard, Shanghai Kina Sjøsatt: Juni 1996 Ferdigstilt: Januar 1997 Tonn: 27552 Dwt: 45269 Største lengde: 190.0 mtr Største bredde: 31.0 ” Antall aksling/Propell: 1

MS Skaugum (3) I.M. Skaugen & Co

MS Skaugum (3) I.M. Skaugen & Co I 1997 selges båten til Sveits og døpes ”LUZERN”. I 2005 selges den igjen til Marshall Islands og døpes ”GUNDULIC”. Båten seiler under Kroatisk flagg i dag og siste sporbare anløp var 12.desember i San Francisco.

MS Bolette (1) Fred Olsen & Co Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Fredrikstad Mek Verksted Sjøsatt: 18.juni 1910 Ferdigstilt: 8.oktober 1910 Tonn: 1431 Dwt: ? Største lengde: 74.1 mtr. Største bredde: 11.7 ” Antall aksling/Propell: 1

MS Bolette (1) Fred Olsen & Co

MS Bolette (1) Fred Olsen & Co Torpedert 60nm øst av Skerry den 22.august 1917. Andre kilder sier torpederingen skjedde vest av Feie. (Er dette samme posisjon?) Uansett er datoen riktig og båten sank.

MS Bolette (2) Fred Olsen & Co Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Akers Mek. Oslo Sjøsatt: 1.mars 1920 Ferdigstilt: 20.april 1920 Tonn: 1167 Dwt: ? Største lengde: 69 mtr Største bredde: 11.2 ” Antall aksel/Propell: 1

MS Bolette (2) Fred Olsen & Co

MS Bolette (2) Fred Olsen & Co Bombet av tyske fly og sank den 16.april 1941 i posisjon 50.25N/5.35V (utenfor Cornwall, England).

MS Bolette (3) Fred Olsen & Co Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Harland & Wolff, Belfast Sjøsatt: 28.september 1950 Ferdigstilt: 17.januar 1951 Tonn: 16394 Dwt: 24862 Største lengde: 190.0 mtr Største bredde: 23.9 ” Antall aksling/Propell: 1

MS Bolette (3) Fred Olsen & Co

MS Bolette (3) Fred Olsen & Co Solgt til Hellas i 1964 og omdøpt til ”MARIANNA”. Rederi ukjent. Videresolgt fra Hellas i 1975 og omdøpt til ”PETROLA XXXIII”. Rederi og nasjonalitet ukjent. I 1976 blir båten omregistrert, ukjent av hvilken årsak og får navnet ”PETROLA 33”. 26.mai 1984 starter hugging i Kaohsiung, Taiwan.

MS Bolette (4) Fred Olsen & Co Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Mitsui Yard, Tamano Japan Sjøsatt: Mars 1965 Ferdigstilt: September 1965 Tonn: 40284 Dwt: 76909 Største lengde: 243.9 mtr Største bredde: 36.9 ” Antall aksling/Propell: 1

MS Bolette (4) Fred Olsen & Co

MS Bolette (4) Fred Olsen & Co I 1975 ble båten solgt til Frankrike og døpt ”BERRY”. Rederi ukjent. Den blir videresolgt i 1976 og får navnet ”POLYS”. Rederi og nasjonalitet ukjent. I 1982 blir den igjen solgt og døpt ”BREEDEN”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Hugging startet 30.mars 1983 i Kaohsiung, Taiwan.

MS Bolette (5) Fred Olsen & Co Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Kockums Malmø som TT ”DAGHILD” for John P. Pedersen & Sønn Sjøsatt: 9.februar 1974 Ferdigstilt: 3.mars 1974 Tonn: 125120 Dwt: 260209 Største lengde: 340.5 mtr Største bredde: 51.9 ” Antall aksling/Propell: 1

MS Bolette (5) Fred Olsen & Co

MS Bolette (5) Fred Olsen & Co

TT Bolette (5) Fred Olsen & Co I 1979 selges TT ”DAGHILD” til Fred Olsen & Co og omdøpes til TT ”BOLETTE”. Båten selges i 1979 og får navnet ”WORLD JOY”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Solgt i 1980 og nytt navn ”ANDRES BONIFACIO”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Hugging startet 18.mars 1996 i Chittagong.

MS Bolette (6) Fred Olsen & Co Type: Ferge (PAX/RORO) Flagg: Finsk Bygget ved: J.L.Meyer, Papenburg Tyskland som MS ”VIKING 5” for Vikingline. Sjøsatt: 28.mars 1974 Ferdigstilt: 7.juli 1974 Tonn: 5286 Dwt: 1239 Største lengde: 117.8 mtr Største bredde: 17.3 ” Antall aksling/Propell: 2

MS Bolette (6) Fred Olsen & Co

MS Bolette (6) Fred Olsen & Co Båten selges i 1981 til rederiet Sally UK og omdøpt til ”THE VIKING”. Selges igjen i 1983 til Vaasanlaivat\Vasabåterna og får navnet ”SALLY EXPRESS”. Fred Olsen Lines kjøper båten i 1984 og døper den ”Bolette”. Fred Olsen Line selger båten i 1988 til sitt eget datterselskap Comarit og døper den ”BOUGHAZ”. Båten går i dag som ferge mellom Algeciras i Spania og Tanger i Nord-Afrika.

MS Bolette (6) Fred Olsen & Co

MT TANK REGINA Sigurd Herlofson & Co. A/S Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Gøtaverken AB. Gøteborg Sjøsatt: 8.januar 1965 Ferdigstilt: Mars 1965 Tonn: 40978 Dwt: 74480 Største lengde: 239.3 mtr Største bredde: 36.9 ” Antall aksling/Propell: 1

MT TANK REGINA Sigurd Herlofson & Co. A/S

MT TANK REGINA Sigurd Herlofson & Co. A/S

MT TANK REGINA Sigurd Herlofson & Co. A/S

MT TANK REGINA Sigurd Herlofson & Co. A/S

MT TANK REGINA Sigurd Herlofson & Co. A/S

MT TANK REGINA Sigurd Herlofson & Co. A/S Solgt til Sameiet MT Jane Stove i 1970 (Lorentzen Rederi Co.), Oslo og omdøpt ”JANE STOVE”. Videresolgt til Greek Tankershipping Co. Ltd. (Constantin Diamantis, managers) Piraeus, Hellas. Og omdøpt til ”FOTINI”.

MT TANK REGINA Sigurd Herlofson & Co. A/S Ble sterkt brannskadet akterut 20/08-1981, da hun lå på verksted i Kynosoura, Piraeus, Hellas. Brannen begynte i en tank, hun ble slept ut til sjøs neste dag. Brannen ble endelig slukket 22/08. Innredningen ble totalt utbrent og maskinrommet fylt med vann under slukkingen. Ble kondemnert, og lå flere år i opplag i Kynosoura, Hellas. Vraket ble seint på året i 1985 solgt til lokale huggere og hugging begynte i Kynosoura i januar 1986.

TT JAWACHTA Anders Jahres Rederi Sandefjord Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel Sjøsatt: 29.september 1962 Ferdigstilt: Januar 1963 Tonn: 32763 Dwt: 52555 Største lengde: 215.3 mtr Største bredde: 31.2 ” Antall aksling/Propell: 1

TT JAWACHTA Anders Jahres Rederi Sandefjord

TT JAWACHTA Anders Jahres Rederi Sandefjord Solgt til Norrøna Shipping (Pte) Ltd. Singapore (Jan P. Røed) i 1976 og omdøpt ”CHERRY LORD”. Solgt til opphugging til Lung Fha Steel Co. Ltd og ankom Kaohsiong Taiwan den 13.oktober 1982. 

MT JAMUNDA (1) Anders Jahres Rederi Sandefjord Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Kockums, Malmø som ”KONGSGÅRD” for A.Gowart Olsens Rederi, Stavanger. Sjøsatt: 22.januar 1949 Ferdigstilt: April 1949 Tonn: 10528 Dwt: 16100 Største lengde: 162.5 mtr Største bredde: 19.3

MT JAMUNDA (1) Anders Jahres Rederi Sandefjord

MT JAMUNDA (1) Anders Jahres Rederi Sandefjord Solgt til Anders Jahre 1959 og døpt ”JAMUNDA” Videresolgt til Hellas i 1967 og omdøpt til ”MARIMUNDA”. Rederi ukjent. Båten ble tatt i arrest i Singapore 30.april 1971 og kapteinen ble tiltalt for å ha griset til havna der. Hugging startet i Kaohsiung, Taiwan 24.april 1972.

TT JAMUNDA (2) Anders Jahres Rederi Sandefjord Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Tsu Shipyard, Nippon Kokan KK Sjøsatt: 14.januar 1971 Ferdigstilt: Mars 1971 Tonn: 128431 Dwt: 262901 Største lengde: 338.1 mtr Største bredde: 51.8 ” Antall aksling/Propell: 1

TT JAMUNDA (2) Anders Jahres Rederi Sandefjord

TT JAMUNDA (2) Anders Jahres Rederi Sandefjord

TT JAMUNDA (2) Anders Jahres Rederi Sandefjord Solgt i 1982 og døpt ”LANSER LION”. Nasjonalitet og rederi ukjent. Hugging startet i Ulsan, Sør-Korea 30.august 1982.

MT JAMUNDA (3) Anders Jahres Rederi Sandefjord Type: Tankbåt Flagg: Engelsk Bygget ved: Mitsui, Chiba Japan i 1977 som ”LITIOPA” for Shell Tankers UK. Sjøsatt: 6.august 1976 Ferdigstilt: April 1977 Tonn: 159633 Dwt: 310991 Største lengde: 330.0 mtr Største bredde: 56.1 ”

MT JAMUNDA (3) Anders Jahres Rederi Sandefjord

MT JAMUNDA (3) Anders Jahres Rederi Sandefjord

MT JAMUNDA (3) Anders Jahres Rederi Sandefjord

MT JAMUNDA (3) Anders Jahres Rederi Sandefjord Solgt i 1985 Hellenic Shipping, Hellas og døpt “FLAGSHIP L”. Videresolgt til Jahre Shipping i 1987 og omdøpt til ”JAMUNDA”. Solgt igjen til Sig. Bergersen i 1988 og omdøpt til “BERGE BRAGD”.

MT JAMUNDA (3) Anders Jahres Rederi Sandefjord

MT JAMUNDA (3) Anders Jahres Rederi Sandefjord

MT JAMUNDA (3) Anders Jahres Rederi Sandefjord Solgt i 2002 til Ocean Tankers i Singapore og døpt “Tai San”. Ombygget i 2005 til bøyelastingsskip. Omregistrert i 2007 i samme rederi og døpt FPSO “SAXI BATUQUE”. Båten er fortsatt i drift.

MT JAMUNDA (4) Anders Jahres Rederi Sandefjord Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Horten Verft i 1980 for Jan Petter Røed, Singapore som ”VIKING SNIPE” Sjøsatt: 4.mars 1980 Ferdigstilt: 27.mars 1980 Tonn: 30814 Dwt: 55872 Største lengde: 207.4 mtr Største bredde: 32.3 ”

MT JAMUNDA (4) Anders Jahres Rederi Sandefjord

MT JAMUNDA (4) Anders Jahres Rederi Sandefjord Solgt i 1985 til Jahre Shipping og døpt ”JAMUNDA”. Videresolgt i 1986 til Novorossiysk Shipping Company og døpt til ”GEROI NOVOROSSIYSKA”.

MT JAMUNDA (4) Anders Jahres Rederi Sandefjord

MT JAMUNDA (4) Anders Jahres Rederi Sandefjord Solgt i 2003 til Capital Shipmanagement Co. Panama, ombygget og døpt ”AYRTON”. Hugging startet i Alang, India 21.april 2005.

MS NOPAL PROGRESS Øyvind Lorentzen Rederi Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Kieler Howaldtswerke, Kiel Sjøsatt: 24.mai 1956 Ferdigstilt: Juli. 1956 Tonn: 7105 Dwt: 9390 Største lengde: 137.5 mtr Største bredde: 18.0 ” Antall aksling/Propell: 1

MS NOPAL PROGRESS Øyvind Lorentzen Rederi Oslo

MS NOPAL PROGRESS Øyvind Lorentzen Rederi Oslo

MS NOPAL PROGRESS Øyvind Lorentzen Rederi Oslo Solgt i 1974 og omdøpt til ”PUNTA ATALAYA”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Videresolgt i 78 og omdøpt til ”RECONQUISTA”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Videresolgt i 1984 og omdøpt til ”CONQUISTADOR”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Hugging startet 20.mai 1984 i Kaohsiung.

MS NOPAL TRADER Øyvind Lorentzen Rederi Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Kieler Howaldtswerke, Kiel Sjøsatt: 11.september 1956 Ferdigstilt: November 1956 Tonn: 7103 Dwt: 9390 Største lengde: 137.5 mtr Største bredde: 18.0 ” Antall aksling/Propell: 1

MS NOPAL TRADER Øyvind Lorentzen Rederi Oslo

MS NOPAL TRADER Øyvind Lorentzen Rederi Oslo Solgt i 1974 og fikk navnet ”KROHN TRADER”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Videresolgt i 1978 og døpt ”AGHIOS LEFTERIS”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Videresolgt i 1978 og omdøpt til ”CREST LION”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Videresolgt i 1980 og omdøpt til ”LARA”. Rederi og nasjonalitet ukjent. Grunnstøtte og sank i Tiranstredet 4.desember 1981, (mellom Akababukta og Rødehavet).

MS BLACK SWAN (1) Helmer Staubo A/S Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Swan Hunter, England som ”STAHOLM” for A/S Hav & Havtank-Helmer Staubo Sjøsatt: 3.mai 1954 Ferdigstilt: September 1954 Tonn: 5520 Dwt: 8840 Største lengde: 140.5 mtr Største bredde: 18.5 ”

MS BLACK SWAN (1) Helmer Staubo A/S Oslo

MS BLACK SWAN (1) Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Byttet navn til ”BLACK SWAN” i november 1957. Byttet navn til ”Staholm” i november 1960. Solgt til D/S A/S Gudvin - H.Gjerpens & Co. Oslo den 28.februar 1962 og døpt ”Gudvor”. Solgt til Guan Shipping Pte, Ltd, Singapore i februar 1972 og døpt ”Golden Land”. Ankom Hong Kong den 12.april 1978 for hugging.

MS BLACK SWAN (2) Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Kockums Malmø Sjøsatt: 8.desember 1960 Ferdigstilt: Mai 1961 Tonn: 5827 Dwt: 8650 Største lengde: 147.6 mtr Største bredde: 18.7 ” Antall aksling/Propell:1

MS BLACK SWAN (2) Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo

MS BLACK SWAN (2) Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Solgt til Hellas i 1976 og døpt ”NISSOS MYCONOS” Rederi ukjent. Videresolgt i 1985 og omdøpt til ” VALIANT No.1” Rederi og nasjonalitet ukjent. Hugging startet Huangpu, China 6.mai 1985.

MS BLACK TERN Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Øresundsvarvet som ”HERDIS” for Skips A/S Herstein (Sigurd Herlofson & Co. A/S, Oslo. Sjøsatt: 7.september 1940 og lå i opplag under krigen Ferdigstilt: 9.august 1945 Tonn: 4928 Dwt: 9350 Største lengde: 131.9 mtr Største bredde: 17.1 ”

MS BLACK TERN Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo

MS BLACK TERN Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Solgt til Delos Maritime S. A. Panama i 1967 og døpt ”BLACK KNIGHT”. Hugging startet 11.november 1971 i Kaohsiung, Taiwan.

MS BLACK CONDOR Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Bygget som ”HERMUND” i 1942 for Skips-A/S Oilexpress av Öresundsvarvet i Sverige Sjøsatt: 1.august 1942 Ferdigstilt: 23.august 1945 Tonn: 4936 Dwt: 9350 Største lengde: 132.4 mtr Største bredde: 17.6 ”

MS BLACK CONDOR Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo

MS BLACK CONDOR Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Båten lå i opplag under hele krigen og ble ferdigstilt i august 1945. Startet  seilinger for Black Diamond Line i 1950 mellom østkysten av USA og Europa og ble omdøpt til ”BLACK CONDOR”. Overtatt i 1952 av P. D. Herlofson & Hvattum (Sigurd Herlofson & Co. A/S, managers), Oslo.

MS BLACK CONDOR Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Fikk tilbake sitt gamle navn, ”HERMUND” i 1962. Solgt til Egil Næsheims Rederi A/S, Haugesund i 1965 og omdøpt til ”VARDAL”. Solgt til Black Diamond Navigation Co. S. A Panama i 1967 og døpt ”MONICA D”. Ankom til Briton Ferry, UK den 31.januar 1972 for hugging ved T. W. Ward Ltd.

MT TANK DUKE Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Bremer Vulkan, Vegesack ved Bremen Sjøsatt: 9.mai 1952 Ferdigstilt: Juni 1952 Tonn: 11377 Dwt: 16510 Største lengde: 165.2 mtr Største bredde: 20.8 ” Antall aksling/Propell: 1

MT TANK DUKE Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo

MT TANK DUKE Sig. Herlofson & Co. A/S Oslo Solgt til Italia i 1965 og døpt ”ELIA”. Rederi ukjent. Hugging startet i La Spezia den 8.april 1976.

MT BOW FAGUS (1) Odfjell Shipping Bergen Type: Tankbåt (Chemical) Flagg: Norsk Bygget ved: Wartsila Åbo, Finnland Sjøsatt: 7.april 1975 Ferdigstilt: Juni 1975 Tonn: 17919 Dwt: 31501 Største lengde: 170.7 mtr Største bredde: 25.9 Antall aksling/Propell: 1

MT BOW FAGUS (1) Odfjell Shipping Bergen

MT BOW FAGUS (1) Odfjell Shipping Bergen Skiftet navn til ”BOW REIDUN” i 1989. Samme rederi og nasjonalitet. Under lufting av tankene natt til søndag den 18.desember 1990, eksploderte båten, brakk i to og sank i løpet av få minutter, i Sørkinahavet 280 nm øst for Hongkong. To mennesker omkom. Forliset er identisk med “Bow Mariner” som også eksploderte under lufting av tankene, brakk i to og sank i løpet av minutter. Dette skjedde 28.februar 2004, 50nm utenfor kysten av Virgina, USA. Bare 6 av mannskapet på 23 overlevde.

MT BOW FAGUS (2) Odfjell Shipping Bergen Type: Tankbåt (Chemical) Flagg: Norsk Bygget ved: Kvaerner Florø Sjøsatt: November 1995 Ferdigstilt: November 1995 Tonn: 23197 Dwt: 37221 Største lengde: 183.1 Største bredde: 32.3 Antall aksling/Propell: 1

MT BOW FAGUS (2) Odfjell Shipping Bergen

MT BOW FAGUS (2) Odfjell Shipping Bergen

MT BOW FAGUS (2) Odfjell Shipping Bergen

MT BOW FAGUS (2) Odfjell Shipping Bergen ALGECIRAS, Spain 10 March 2009 21:45 ROTTERDAM 26 March 2009 01:00 PORT SAID 11 April 2009 02:00 FOS, France 23 May 2009 02:00 ROTTERDAM 13 June 2009 00:00 PORT SAID 24 June 2009 09:00 ROTTERDAM 15 December 2009 19:00 LAS PALMAS 24 December 2009 19:00

MS TIBER Wilh.Wilhelmsen Tønsberg Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Kockums, Malmø Sjøsatt: 29.januar 1954 Ferdigstilt: 20.mai 1954 Tonn: 6355 Dwt: 10300 Største lengde: 152.1 mtr Største bredde: 19.6 ” Antall aksling/Propell: 1

MS TIBER Wilh.Wilhelmsen Tønsberg

MS TIBER Wilh.Wilhelmsen Tønsberg

MS TIBER Wilh.Wilhelmsen Tønsberg

MS TIBER Wilh.Wilhelmsen Tønsberg

MS TIBER Wilh.Wilhelmsen Tønsberg Solgt i 1976 til Pacific International Lines Ltd. i Singapore og omdøpt til ”KOTA MOLEK”. Ankom Gadani Beach, Pakistan 3.november 1982. Firmaet Pak Mehran Ltd startet huggingen 16.april 1983.

MS STALHEIM (1) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Fredriksstad Mek. Verksted Sjøsatt: November 1912 Ferdigstilt: Desember 1912 Tonn: 1469 Dwt: 2550 Største lengde: 74.8 mtr Største bredde: 12.1 ” Antall aksling/Propell:

MS STALHEIM (1) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo

MS STALHEIM (1) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo Solgt til i 1917 til Bachke & Co. Tr.heim, men beholdt samme navn. Solgt tilbake til A/S Standard (J.B.Stang) i 1919 med samme navn. Solgt i 1936 til D/S A/S Gudvin (H.Gjerpen )Oslo og omdøpt til ”GUDVIN” Bombet av tyskerne og sank, SV av Kristiansand den 1.april 1942 etter at skipet gikk ut fra Gøteborg under engelsk flagg.

MS STALHEIM (2) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Nylands Mek. Som DS ”CARMELFJELL” for Olsen & Uglestad, Oslo Sjøsatt: 7.august 1935 Ferdigstilt: Oktober 1935 Tonn: 1334 Dwt: 2650 Største lengde: 77.0 mtr Største bredde: 12.6 ”

MS STALHEIM (2) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo

MS STALHEIM (2) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo Disponert av Nortraship under hele 2.verdenskrig. Solgt i 1950 til A/S Standard (J. B. Stang, Oslo) og fikk navn ”STALHEIM”. Solgt til A/S Motore & Co. i 1958 (Nils Hugo Sand, Oslo). Omdøpt til “SEAWAKE” i 1959. Solgt i 1960 til F. Meotto, Italia, og fikk navnet ”GIUDECCA”. Solgt i 1962 til kaptein Salvatore Lofaro, Torre del Greco, Italia, og fikk navnet ”ROSARIO LOFARO”. Hugget i Italia i 1.st kvartal 1969.

MS STALHEIM (3) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Fredrikstad Mek. Verkstad Sjøsatt: 13.juni 1936 Ferdigstilt: 15.juli 1936 Tonn: 1298 Dwt: ? Største lengde: ? Største bredde: 12.9 Antall aksling/Propell: 1

MS STALHEIM (3) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo

MS STALHEIM (3) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo Gikk på en mine og sank VSV South Pier, Port Talbot 31.juli 1940. Ytterlige opplysninger, eventuelle omkomne finnes ikke.

MS STALHEIM (4) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo Type: Stykkgods Flagg: Norsk Bygget ved: Van Duijvendijk's, Lekkerverk Holland. Sjøsatt: 19.august 1959 Ferdigstilt: 12.oktober 1959 Tonn: 1521 Dwt: 2525 Største lengde: 88.1 mtr Største bredde: 12.6 ” Antall aksling/Propell: 1

MS STALHEIM (4) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo

MS STALHEIM (4) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo Solgt i 1972 til United Star Shipping Com Panama og døpt "MUDISTAR“. Solgt i 1972 til Zar Shipping Co.S.A (Panama og døpt "PARDI“. Solgt i 1983 til Eurochart Shipping & Trading, Panama. Beholdt samme navn. Solgt i 1986 til Denizcilik  ve Ticaret A.S Panama. Beholdt samme navn. Solgt i 1994 til Sonita Shipping Ltd., Valetta, Malta og omdøpt til ”SONITA”         

MS STALHEIM (4) A/S Standard( J.B.Stang)Oslo Solgt i 1998 Sonita Shipping Ltd. Kingstown, St.Vincent. Omdøpt til “A.ASLI”. Solgt i oktober 2000 til Rota Denizcilik ve Ticaret AS Phnom-Pen, Vietnam. Beholdt samme navn. Solgt i februar 2008 til Metmar Mete Denizcilik Sanayi Ltd.Sti. Phnom-Pen, Vietnam. Beholdt samme navn. Båten er fortsatt i fart og ankom Famagusta, Kypros den 19.desember 2009 12:00.

MT HØEGH SHIELD (1) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo. Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Eriksberg Mek. Verksted, Göteborg. Sjøsatt: 14.desember 1953 Ferdigstilt: 11.mars 1954 Tonn: 11736 Dwt: 18050 Største lengde: 170.5 mtr Største bredde: 21.3 ” Antall aksling/Propell: 1

MT HØEGH SHIELD (1) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo.

MT HØEGH SHIELD (1) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo. Solgt i 1964 til Hamburg-Südamerikanische Dampfschiffges og døpt „JOHAN CAREL OETKER”. Solgt i 1967 til Agenor Shipping Co. Ltd., Kypros. Omdøpt til ”CAPTAIN PAPALIOS”. Solgt i 1969 til Destino Navegacion S.A., Panama. Omdøpt til ”AEGIS LUCK”. Lagt opp i Valletta, Malta i februar 1969 i skadet stand. Forlot Malta 14.august under slep, for hugging i Valencia, Spania hvor hun ankom 19.september.

MT HØEGH SHIELD (2) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo. Type: Tankbåt (LPG) Flagg: Norsk Bygget ved: Moss Verft Sjøsatt: 27.januar 1969 Ferdigstilt: 30.mai 1969 Tonn: 6817 Dwt: 8784 Største lengde: 122.9 mtr Største bredde: 18.6 ” Antall aksling/Propell: 1

MT HØEGH SHIELD (2) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo.

MT HØEGH SHIELD (2) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo.

MT HØEGH SHIELD (2) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo.

MT HØEGH SHIELD (2) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo. Solgt i 1982 til Hellas og døpt ”GAS MARINER”. Rederi ukjent, men drives av Leif Høegh og seiler under norsk flagg. Videresolgt i 1986 til ukjent rederi i Panama og omdøpt til ”GAZ AEGEAN” Hugging startet i Pipavat, India 7.mars 1993.

MT HØEGH SHIELD (2) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo.

MT HØEGH SHIELD (2) Skibs-AS Arcadia. (Leif Höegh & Co. A/S), Oslo.

MT VIVI (1) Halfdan Ditlev-Simonsen & Co. Oslo Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Aker Mek. Verksted Oslo Sjøsatt: Juli 1932 Ferdigstilt: Oktober 1932 Tonn: 6546 Dwt: 9815 Største lengde: 125.4 mtr Største bredde: 17.1 ” Antall aksling/Propell: 1

MT VIVI (1) Halfdan Ditlev-Simonsen & Co. Oslo

MT VIVI (1) Halfdan Ditlev-Simonsen & Co. Oslo

MT VIVI (1) Halfdan Ditlev-Simonsen & Co. Oslo Gikk for det meste i kystfart mellom engelske havner: Liverpool-Hull-Stanford le Hope-Swansea-Avonmouth-Falmouth, fram til sommeren 1939. Under “The Ministry of War Transport” kommando fra 30.april 1940. Management var: “Anglo-Iranian Oil Company”. For det meste i konvoifart i Atlanteren og Fjerne Østen med flybensin. Kaptein under hele krigen var: Mads Ansgar Danielsen.

MT VIVI (1) Halfdan Ditlev-Simonsen & Co. Oslo ”Vivi”  lå i havn i New York da det 5. januar 1945 inntraff en ulykke som kostet ti av mannskapet livet. Et panamaskip kolliderte med et amerikansk bensinlastet tankskip. Det oppsto en eksplosjon og brennende bensin flommet ut over havnebassenget. De fleste av de 50 skipene som lå i havna, klarte å komme ut av faresonen. Men " Vivi ", som lå bare 50 meter fra eksplosjonsstedet, tok fyr. Marinen og brannvesenet kom til, reddet de mange som lå i sjøen, og klarte etter stor innsats å slukke brannen. Vivi ble berget og reparert, og gikk inn i vanlig tankfart. Hugging startet i Milford Haven 7.mai 1955

MT VIVI (2) Halfdan Ditlev-Simonsen & Co. Oslo Type: Tankbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Aker Mek. Verksted Oslo Sjøsatt: 2.mars 1957 Ferdigstilt: Mai 1957 Tonn: 10375 Dwt: 15450 Største lengde: 163.9 mtr Største bredde: 19.8 ” Antall aksling/Propell: 1

MT VIVI (2) Halfdan Ditlev-Simonsen & Co. Oslo

MT VIVI (2) Halfdan Ditlev-Simonsen & Co. Oslo Solgt til Kina i 1970 og fikk navnet ”TA CHING 36”. Rederi ukjent. Videresolgt til annet ukjent kinesisk rederi i 1979 og omdøpt til ”DA QING 36”. Annen historikk, salg, hugging, etc. finnes ikke.

MS VIVI (3) Ditlev-Simonsen & Co. Oslo Type: Bulkbåt Flagg: Norsk Bygget ved: Uddevallavarvet for Odd Godager & Co som ”NORSE CAPTAIN” Sjøsatt: 3.september 1970 Ferdigstilt: November 1970 Tonn: 14724 Dwt: 22000 Største lengde: 169.0 mtr Største bredde: 21.4 ” Antall aksling/Propell: 1

MS VIVI (3) Ditlev-Simonsen & Co. Oslo

MS VIVI (3) Ditlev-Simonsen & Co. Oslo Solgt til Torud Shipping Corp. Hellas i 1979 og døpt ”PATRICIA”. Videresolgt til Ditlev-Simonsen i 1987, reparert og ombygd, døpt ”VIVI”. Videresolgt i 1988 til Norden Shipping Singapore, eid av Ditlev-Simonsen og døpt ”A.ELIZABETH”. Videresolgt i 1993 til Singleton Trading Inc. Liberia og døpt ”AVON”. Grunnstøtte i 2002 (sted ukjent) og ble hugget.

MS VIVI (4) Ditlev-Simonsen & Co. Oslo Type: Tankbåt Flagg: Engelsk Bygget ved: Horten Verft som ”POST CHARGER” for P&O Lines Ltd. & Ocean Transport & Trading Ltd. Sjøsatt: 20.juni 1973 Ferdigstilt: 5.oktober 1973 Tonn: 15974 Dwt: 25300 Største lengde: 165.1 mtr Største bredde: 25.1 ” Antall aksling/Propell: 1

MS VIVI (4) Ditlev-Simonsen & Co. Oslo

MS VIVI (4) Ditlev-Simonsen & Co. Oslo

MS VIVI (4) Ditlev-Simonsen & Co. Oslo Byttet navn til ”ANCO CHARGER” i 1978. Samme rederi. Byttet navn til ”GLOBE CHARGER” i 1984. Samme rederi. Solgt til Liberia i 1988 og døpt ”CHARGER”. Videresolgt i 1992 og døpt ”Kimberly”. Rederi og nasjon ukjent. Videresolgt i 1996 til Ditlev-Simonsen & Co. Oslo og døpt ”VIVI”. Hugging startet i april 2004 i Fangcheng, Kina.