Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

3. Mozis (Mo-tzus) opprør mot Konfusius Pensum: - Graham 33-53 - Ching 68-72 - Sommer 49-54.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "3. Mozis (Mo-tzus) opprør mot Konfusius Pensum: - Graham 33-53 - Ching 68-72 - Sommer 49-54."— Utskrift av presentasjonen:

1 3. Mozis (Mo-tzus) opprør mot Konfusius Pensum: - Graham Ching Sommer 49-54

2 Opposisjon mot Konfusius og hans etterfølgere (moralistisk): De mest kjente er Legalismen (politisk) og Daoismen (naturalistisk)

3 Mindre kjent er mohismen

4 Mozi (ca fvt.) Mozi 墨子 Mo Di 墨翟

5 De seks filosofiske skoler klassifisert under Han dynastiet: Ru ( 儒 ) Konfusianisme Mo ( 墨 ) Mohisme Ming ( 名 ) Sofisme Fa ( 法 ) Legalisme Dao ( 道 ) Daoisme (Taoisme) Yinyang ( 阴阳 ) Yinyang-skolen

6 Mohismen mojia 墨家

7 Begynnelsen på en kinesisk debatt bian 辩 “å argumentere ut alternativer” utledet fra: bian 辨 “å adskille”

8 Korrekt og galt shi 是 fei 非 (argumentativt og ikke etisk)

9 Av håndverker-klasse og ikke fra aristokratiet

10 Opptatt av praktiske spørsmål og nytteverdi ikke spesielt opptatt av etikk og menneskelig verdi basert på etiske normer baserer seg heller ikke på den tidligere Zhou tradisjon

11 Boka Mozi 墨子

12 Skrevet ned av hans disipler 10 doktriner presentert i 3 versjoner + sen mohisme

13 Godt organisert skole basert på åndetro og passifistisk militærstrategi

14 Senere delt i 3 sekter doktrinene stod sentralt

15 Kapitler i Mozi

16 Uenighet om forfedretilbedelse Mohistene la stor vekt på tradisjonelle religiøse ritualer, men var motstandere av den konfusianske vekt på forfedrene

17 Mozis kritikk av konfusianerens praksis Konfusianeren hevder at det ikke finnes ånder og at man må studere offerritualene. Da svarer Mozi: ”Å hevde at det ikke finnes ånder og samtidig studere offerritualene, er som å studere seremoniene for å behandle gjester uten å ha noen gjester.”

18 Kritikk av konfusianere (ru’er) Når en av foreldrene dør, legger konfusianerne ut liket i lang tid før de kler det til begravelsen mens de klatrer opp på taket, kikker ned i brønnen, pirker i rottehullene og leter i vaskefatet på leting etter den døde mann. Hvis de tror at de vil finne den døde mann der, må de virkelig være dumme. Hvis de derimot leter alle disse steder til tross for at de vet de ikke vil finne ham, er dette intet annet enn den største falskhet.

19 Universell omsorg jian’ai 兼爱

20 Himmelens omsorg Hvordan vet vi at Himmelen har omsorg for alle mennesker under Himmelen? Fordi den opplyser dem alle på samme måte. Hvordan kan vi vite at den opplyser dem alle på samme måte? Fordi den er i besittelse av dem alle på samme måte. Hvordan kan vi vite at den er i besittelse av dem alle på samme måte? Fordi den mottar ofringer fra dem alle på samme måte.

21 Nytte og omsorg for alle Basert på håndverkertradisjonen som et oppgjør mot aristokratiet og familieverdiene

22 Barnet som faller i brønnen Mengzi vil redde det fordi menneskenaturen er god. Mozi vil redde det fordi man har omsorg for alle (jian’ai).

23 Nytteverdi og logikk Nytteverdi (li 利 ) er målet. En ”objektiv” standard for nytten kan oppnås gjennom å adskille (bian 辨 ) og argumentere (bian 辩 ) for hva som er korrekt (shi 是 ) og hva som er galt (fei 非 ). Løsrevet fra tradisjonen. Avviser ’skjebnen’.

24 Konfusianske begravelser avvises som unyttige

25 Motstander av musikk og glede Musikk yue 乐 Glede le 乐

26 Hvorfor lager man musikk? Mozi spurte en konfusianer: Hvorfor lager man musikk? Musikk er å regne for en glede, var svaret. Du har ikke svart på spørsmålet, sa Mozi. Sett at jeg spør: Hvorfor lager man et hus?, og du sier: For å finne ly i dem mot kulden om vinteren og heten om sommeren, og at det er huset som holder menn og kvinner adskilt. Da har du fortalt meg hvorfor man laget et hus. Men nå har jeg spurt hvorfor man lager musikk, og du har svart at musikk er å regne for en glede. Det er det samme som hvis jeg hadde spurt: Hvorfor lager man et hus? og du hadde svart: Et hus er å regne for et hus.

27 Sparsommelighet aristokratiet/hoffet og begravelsene sløser penger på folkets vegne

28 Fremme de dyktige poster skal ikke arves

29 Styrke staten mot en sterk lokalmakt

30 Taktisk passifisme basert på et regnestykke om nytte og skade trente militærstrategi

31 Kapitler i Mozi

32 Senere mohister og Mo-skolens død


Laste ned ppt "3. Mozis (Mo-tzus) opprør mot Konfusius Pensum: - Graham 33-53 - Ching 68-72 - Sommer 49-54."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google