Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjonsmøte for tjenesteeierne april 2010

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjonsmøte for tjenesteeierne april 2010"— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjonsmøte for tjenesteeierne - 27. april 2010
mandag, 30. oktober 2017 Produksjonssetting v1.0 Informasjonsmøte for tjenesteeierne april 2010

2 Ny og gammel løsning i sameksistens
Felles

3 Styrende dokumenter Masterplan v1.0 styrer/beskriver gjenstående aktiviteter for å nå BP1 Produksjonssetting av TUL, TT1 og TT2 Gjennomføring av omforent retteplan (release 1-4) Ytelsestesting Regresjonstesting Penetrasjonstesting Planlegging av produksjonssetting Produksjonssettingsplan Detaljerer alle aktiviteter ned på dager, timer og minutter. Inkl. vaktplaner, backuppersoner og detaljerte tilbakerullingsplaner. Beredskapsplan Dokumenterer oppgaver, roller og ansvar dersom det skulle oppstå ”unormale situasjoner” ifm med produksjonssetting

4 Produksjonssetting og beredskap

5 Hva betyr produksjonssettingen 11-15. juni?
For de som benytter SAML integrasjon: Endre konfigurasjonen (nye metafiler) hos tjenesteeier For de som benytter meldingstjenester (Altut): Endre shortname i meldingen som sendes til å korrespondere med tildelt tjenstekode og tjenesteutgavekode At en metadata som før styrtes av dataene i meldingen nå styres av metadata i TUL (rettigheter og autentiseringsnivå spesielt) Nye IP adresser for filgrensesnitt For sluttbrukere: Ny hovedside Klientstatusrapporten (regnskapsførere og revisorer) forsvinner og erstattes av funksjonaliteten i hovedsiden

6 Produksjonssettingsplanen
gjennomfører vi produksjonssetting som test. 28.5: BP1 – skal vi starte (fortsette) på produksjonssettingen? 3.6 – 11.6: Nullstilling etter test, klargjøring/flytting av databaser, konvertering 11.6: BP2 – skal vi stenge løsningen og fortsette produksjonssettingen? 11.6 – 14.6: Produksjonssetting med nedetid 14.6: BP3 – skal vi åpne løsningen for sluttbrukerne? 15.6: Offisiell åpning av ny Altinn-løsning

7 Produksjonssettingshelgen (11.6 – 15.6)
Tidspunkt Aktiviteter Fre 16:00 Løsningen stenges (nedetidsplakat legges ut) Fre 16-22 Kjøre alle batcher for å tømme løsningen, siste backup Fre 22 – lør 9 Installasjon Lør 9 – 22 Regresjonstesting, tilpasning av SAML på kundesiden Søn 8 – 20 Verifikasjon: - SKD (diverse) - SSB (RA-0500, lenketjenester/SAML) - BR (lenketjenester/SAML, RR-0002, BO-siden, samordnet registermelding, …) - NAV (lenketjenester/SAML, meldingstjenester over ebXML) - Mattilsynet, NVE, Post & Teletilsynet, SLF (lenketjenester/ SAML) Penetrasjonstest Man 16:00 Løsningen åpnes (offisielt først dagen etter kl. 08:00) Man 16-22 Verifikasjon av lenketjenester, samt selve åpningen

8 Tjenesteeiere med SAML
I perioden fredag 11.6 kl. 16:00 – søndag 13.6 kl. 07:30 må dere ha lagt inn ny konfigurasjon (nye metafiler). I perioden søndag 13.6 kl. 08:00 – 22:00 + mandag kl. 08:00 – 22:00 delta i verifikasjon og ev. feilsøk på tjenestene deres. Være forberedt på å ”rulle tilbake” til gammel konfigurasjon på mandag ettermiddag eller senere.

9 Tjenesteeiere med meldingstjenester
Innen første oversending av meldingstjeneste etter stenging av løsningen (11.6 kl. 16:00) endre shortname til å inneholde <tjenestekode>_<tjenesteutgavekode> Åpne for trafikk til/fra de nye int-biztalk serverne i produksjon ( / ) hvis filgrensesnitt blir benyttet.


Laste ned ppt "Informasjonsmøte for tjenesteeierne april 2010"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google