Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMonica Bråthen Endret for 9 år siden
1
TITLE RI Presidentens forventninger til D2310 Distriktssamling D2310 23.3.2014
2
| 2 VALUES IN ACTION RI presidentens forventninger til klubbene og distriktene uttrykkes i Rotarys strategiske plan – 3 Strategiske mål Står fast/endres sjelden hvert med underliggende delmål – 5 kjerneverdier Kameratskap (Fellowship) Integritet Mangfold Tjeneste Lederskap
3
| 3 Rotarys Vision Vi vil være den foretrukne serviceorganisasjon med dynamiske, handlingsorienterte klubber, som bidrar til å forbedre livet i samfunnet over hele verden
4
| 4
5
| 5
6
| 6 STRATEGI – VÅRT BUDSKAP SAMLE LEDERE UTVEKSLE IDEER GJØRE INNSATS(TAKE ACTION)
7
| 7 Distriktene og klubbenes mål har RIs strategiske mål som ramme Basert på RIs strategi mål skal vi viderføre planene i distrikt og klubber – Distriktenes strategiske planer (normalt 3 – års planer med årlig rullering) – Klubbenes mål og planer Klubbens plandokument= kontrakten mellom klubben og DG for det kommende året Klubbens 3-års plan Planene er limet som holder Rotarys 3 nivåer sammen
8
| 8 Hva innebærer RIs overordnede mål for oss Støtte og styrke klubbene Fokusere på og øke humanitær innsats Styrke Rotarys offentlige omdømme og synlighet - PR og kommunikasjon
9
| 9 PLAN FOR INSPIRASJON Støtte og styrke klubbene Fokusere på og øke humanitær tjeneste PR kommunikasjon Foster club innovation and flexibility Encourage clubs to participate in a variety of service activities Promote membership diversity Improve member recruitment and retention Develop leaders Start new, dynamic clubs Extend Rotary Encourage strategic planning at club and district levels Eradicate polio Increase sustainable service focused on programs and activities that support oYouth and young leaders oTRF’s six areas of focus Increase collaboration and connection with other organizations Create significant projects both locally and internationally Unify image and brand awareness Publicize action- oriented service Promote core values Emphasize vocational service Encourage clubs to promote their networking opportunities and signature activities 9
10
| 10 Støtte og styrke klubbene
11
| 11 En levende klubb i vekst planlegger sin egen fremtid! Vi må binde Rotary-årene sammen – Første år er grunnlaget for de detaljerte planene – Sikre samarbeid mellom etterfølgende presidenter – felles mål for utvikling av klubben – Gjøre etterfølgeren god! Vi er ”omvendt” demente – det finnes ikke langtidsminne – (Oldtiden = alt som er mer enn 5 år siden) Vi trenger verktøy som hjelper oss å følge opp utviklingen i klubben 3-års planer – en nøkkel til klubbutvikling
12
| 12 Planlegging styrker klubbene 3 års planer bidrar til å: – Formulere/tydeliggjøre Rotary’s visjoner – Gir klubbene et rammeverk å jobbe innenfor Planene ”eies” i fellesskap av 3 etterfølgende presidenter (Incomming – sittende – immediate past) Rullering fremmer fornyelse uten stadig skifting av kurs: Vi skal ikke finne opp kruttet hver år Involvere klubbens medlemmer – dette er ikke bare Presidenten(e)s ”greie” – Suksess forutsetter fokus på et begrenset sett med mål
13
| 13 Støtte og styrke klubbene Oppmuntre til fleksibilitet og nyskaping – ”Vi har ikke gjort det slik før” begraver vi Oppmuntre klubbene til å delta i et mangfold av service prosjekter Utvikle ledere i klubbene Fremme mangfold i medlemsmassen – vi skal speile lokalsamfunnet: – Yrke – Alder – Etnisk bakgrunn
14
| 14 Rekruttering og medlemspleie (Retention) er kritisk Vi blir færre: – Men siste ti år fått 766 flere kvinner (nå 17%) – 2310 har økt med 8 i år Vi blir eldre – Gj.snitt Norge=64.3 år – 2310 = 66.15 år – 75% av 2310 > 60 år – 40% er > 70 år 2003/20042013/2014 23102.6672.298 NORGE13.73711.399
15
| 15 Hvordan få til medlemsutvikling i klubbene (1) Klubben må ha bred erkjennelse av at noe må gjøres Få en medlemsutviklingsmotor. Rekruttering defineres som et viktig klubbprosjekt Engasjere de yngre medlemmene i rekrutteringsarbeidet – Få inn en større gruppe nye medlemmer av gangen (min 5 helst opp mot 10) hvor mange kjenner hverandre fra før
16
| 16 Hvordan få til medlemsutvikling i klubbene (2) Undervise i Rotarykunnskap i mindre grupper Aktivt bruke faddere/mentorer – potensielle medlemmer bør velge fadder selv Ha en bank med potensielle medlemmer – og utnytte nye medlemmers nettverk Jobbe langsiktig – rekruttering må være en kontinuerlig prosess. Vi er aldri i mål!
17
| 17 Eksempel Lågendalen i D 2290 Liten klubb i liten innlandskommune (2400 innbyggere) Chartered for snart 10 år siden (lå lenge på 25-26 medlemmer: liten avgang, men også få nye) Ønsket å styrke kvinneandel. Presidenten ønsket å få mer liv inn i klubben og fikk tilslutning til å ta kontakt med så mange potensielle medlemmer som mulig. Brukte all mulige nettverk. Resultat: 6 nye medlemmer – hvorav 4 kvinner En REVITALISERT KLUBB
18
| 18 Fokusere på og øke humanitær innsats
19
| 19 OPPGAVE NR. 1 – END POLIO – Hvorfor er det viktig med fortsatt fokus på END POLIO? – Fordi Rotary for snart 30 år siden lovet verden å utrydde polio! – Rotarianere holder sine løfter: da forventes det av hver enkelt at vi bidrar til å nå målet Hvordan kan vi øke forståelse i klubbene og lokalsamfunn for End Polio og Rotary’s viktige rolle? Hvordan skaffe bidrag til End Polio arbeidet? – Felles arrangementer (markering/ innsamling)? ·
20
| 20 ROTARY FOUNDATION – 6 FOKUSOMRÅDER 1.Fred og konfliktforebygging/løsning 2.Sykdomsforebygging og behandling 3.Vann og sanitær 4.Barn- og mødrehelse 5. Grunnutdanning og leseferdighet 6. Økonomi- og samfunnsutvikling
21
| 21 Klubbene forventes å bidra til løsninger innen et eller flere av de 6 områdene Mål: Alle klubber engasjert i minst ett internasjonalt prosjekt – gjerne i samarbeid med andre klubber = muliggjøre større satsinger
22
| 22 Styrke Rotarys offentlige omdømme og synlighet
23
| 23 Tiltak for å styrke Rotary omdømme Gjennomføre lokale prosjekt som gir synlighet og bygger økt lokalt omdømme – Gjerne økt effekt gjennom samarbeide mellom naboklubber Aktiv offentlig informasjon om det vi gjør – sørge for at kjerneverdiene våre er kjent (og at vi lever opp til dem) Nytt fokus på yrkestjenesten Presentere oss gjennom ROTARY DAY arrangementer
24
| 24 ESSENCE STATEMENT - KJERNEVERDI Rotary samler ledere fra alle kontinent, kulturer og yrker for å utveksle ideer og gjøre innsats til gavn for samfunnet lokalt og internasjonalt.
25
| 25 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN ! Kontaktinfo: Fred Schwabe-Hansen, Risør R K Ass. Rotary Coordinator sone 16 fred.sh@online.no Mobiltlf. 9519 6240
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.