Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGunnar Hoff Endret for 9 år siden
1
LANDBRUKET I OSLO Strategiseminar 20. – 21. mars 2013 Landbruksbasert næringsutvikling Regionalt næringsprogram 2014-2016 OPPSUMMERING FRA GRUPPEARBEID
2
Landbruket i Oslo – grunnlag for videre prosess Regionalt bygdeutviklingsprogram for Oslo og Akershus for perioden 2013 – 2016 En oppfølging av St. meld. 9 om landbruks- og matpolitikken Seminaret ble arrangert av Fylkesmannens landbruksavdeling og Innovasjon Norge
3
Regionalt bygdeutviklingsprogram for Oslo og Akershus (RBP) Fylkesmannen har det strategiske ansvaret for å utvikle, vedta og iverksette RBP i nært samarbeid med fylkeskommunene, kommunene, Innovasjon Norge og næringsorganisasjonene i landbruket RBP skal målrette landbruksbasert næringsutvikling med miljø- og klimahensyn, og synliggjøre sammenhengen mellom følgende delprogrammer: 1. Regionalt næringsprogram (RNP) 2. Regionalt miljøprogram (RMP) 3. Regionalt skog- og klimaprogram (RSK)
4
Modell for arbeidet
5
Regionalt næringsprogram – videre prosess og fremdrift: 1) Strategi 2014 – 2016 2) Handlingsprogram 2014 Strategi- samling 20.-21. mars Interne prosesser og tilbake- meldinger før 15. august Utkast før 1. oktober Høringsfrist 15. november Ferdigstilling før 15. desember
6
SWOT-analyse Landbruket i Oslo SWOT – Strengths / Weaknesses / Opportunities / Threats Styrker Stort engasjement Kjøpesterkt marked Positivt omdømme for landbruket Svakheter Uavklarte roller i forvaltningen for brukerne – de passer ikke inn i rammene som er satt Lite midler til tiltak Muligheter Påvirke forbrukerne Knytte tettere bånd mellom bonde/forbruker Matopplevelser Undervisning/utdanning Stort marked Øke selvforsyningsgraden Trusler Produksjon er prioritert, mens de andre verdiene ved landbruk ikke er så synlige Vi er midt i høykonjunktur (kortsiktighet livsstil, men dette er også en mulighet) Maktkonsentrasjonen i kjedene. Kortreist mat fra regionen har få omsetningskanaler.
7
Muligheter – satsninger 2014-2016 1 Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid! A. Tilrettelegging av aktiviteter fra det offentlige – kunnskapsoverføring Byutvikling Kartlegging av parseller, skolehager Bogstad – besøksgårdutvikling Nasjonalt kompetansesenter for urban dyrking Kåring av den fineste hagen Opprette nye områder for dyrking → Handelsmessig gevinst? Hva er lønnsomt, og hvordan møter man spørsmål knyttet til lønnsomhet, hvordan måler man det? B. Kunnskapsoverføring – møteplasser Mellom bonde/forbruker på gårdene Natur og Ungdom – Grønt Spatak Skjøtselsplanen for Sørkedalen – ta vare på kulturlandskapet versus gjengroing Oslo Kooperativ – felles innkjøpsordning direkte fra bonde Besøksgårdene (Bogstad, Abildsø, Nordre Lindeberg, Søndre Ås, Skjerven gård, Bygdø Kongsgård) Maridalens venner (dugnad) Øverland andelslandbruk / Abildsø
8
Muligheter – satsninger 2014-2016 1 Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid! B. Kunnskapsoverføring – møteplasser (forts.) Mellom bonde/forbruker på gårdene NU – Grønt Spatak Sørkedalsprosjektet Besøksgårdene (Bogstad, Abildsø, Nordre Lindeberg, Søndre Ås, Skjerven gård) Maridalens venner (dugnad) Opplevelser i kulturlandskap Øverland andelslandbruk/Abildsø Geitmyra Matkultursenter Mellom bonde/forbruker i byen Bondens Marked Matstreif Mathallen Vulkan Oslo Kooperativ Restauranter Epleslang og lignende tiltak
9
Muligheter – satsninger 2014-2016 2 Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid! B. Kunnskapsoverføring – møteplasser (forts.) Mellom bonde/forbruker på gårdene NU – Grønt Spatak Sørkedalsprosjektet Oslo Kooperativ Besøksgårdene (Bogstad, Abildsø, Nordre Lindeberg, Søndre Ås, Skjerven gård) Maridalens venner (dugnad) Øverland andelslandbruk Mellom bonde/forbruker i byen Bondens Marked Mathallen Oslo Kooperativ Restauranter Epleslang
10
Muligheter – satsninger 2014-2016 3 Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid! B.Kunnskapsoverføring – møteplasser (forts.) Bybønder Parsellhage/terassehager BYBI – bier på takene og hagene Kolonihagene Skolehagene Villahagene Blindern studenthage Botanisk hage Geriljahagedyrkere Herligheten (omdømme) Parker, friområder MaJoBo Oslo Hagelag 4H
11
Muligheter – satsninger 2014-2016 Hvilke ser vi, og hvordan realisere disse? Fra nåtid → framtid! JORD – kjøpe jord, resirukulere hageavfall til jord og kompost Bruke jord/tilgang på jord – OsloKomposten (Grefsen, Bygdøy) → utbyggingsområder – bevare og ta vare på (Jordbank) Få frem samfunnsverdiene ved å dyrke mat og holde dyr i byen, og verne om dyrka- og dyrkbar jord i byen Skifte mentalitet hos forbrukerne – disse aktivitetene kan bidra til dette, økt kunnskap for å ta miljøvennlige og bærekraftigevalg → dypere forståelse Egenverdi – trivsel Sosial arena – integrering av innvandrere, grønt arbeid (NAV) Stolthet og tilhørighet ved å dyrke egen mat. Beitedyr skaper tilhørighet og trivsel i lokalmiljøet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.