Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertArnhild Bakke Endret for 9 år siden
1
Statsbudsjettet for 2014 Høring i Kommunal- og forvaltningskomiteen 11. november 2013
2
2 Hva går den «frie» inntektsveksten til i 2014? Mrd kroner Demografikostnader2,8 - 3,5 Pensjonskostnader Økte kostnader pga underliggende vekst i barnevern og ressurskrevende tjenester 0,5 Styrking av skolehelsetjeneste/helsestasjon, brannvern0,2 Rammeoverføring til økt vedlikehold av fylkesveger0,8 Endring rammebetingelser enslige mindreårige flyktninger0,1 Totaltca 6 mrd Endring rammebetingelser ressurskrevende tjenester 2013 0,2 Ikke rom for økte standarder og dekningsgrader innenfor de frie midlene – uten ved effektivisering/innovasjon/ny organisering
3
3 Eksempler
4
4
5
5
6
6 Pensjon dyrere og premiene ikke regnskapsført – premiesatsen godt over 20 pst i 2014 pensjonskostnadene øker med om lag 1¼ mrd utover forventet lønnsvekst premiesatsen forventes å utgjøre om lag 23-24 pst av lønn i 2014, inklusive arbeidstagers andel akkumulert premieavvvik på ca 28 mrd ved utgangen av 2014 (belaster kommunenes regnskap med ca 3 mrd årlig i 10 år)
7
7 Den økonomiske balansen i kommunesektoren har vært for svak til å finansiere aktivitetsveksten Nto driftsresultat – bør normalt ligge på 3 pst over tid, iflg TBU – har vært for lavt for å finansiere uvanlig høye investeringer – er påvirket av midlertidige inntekter mv merskattevekst ift RNB undervurderte pensjonskostnader TBU vil revidere kravet neste år pga endret momsføring fra 2014
8
8 Fra Stoltenberg til Solberg Regionale utviklingsmidler - 430 mill Regionale utviklingsmidler - 430 mill Frie inntekter - 576 mill Frie inntekter - 576 mill Fylkesveier + 250 mill Komp. økt arbeidsgiveravgift + 20 mill Oppgavereduksjon barnehage - 335 mill Oppgavereduksjon skole - 178 mill Oppgavereduksjon skole - 178 mill Priskompensasjon +250 mill Ny øremerket ordning rustiltak- 343 mill Annet + 30 mill Kutt 160 mill Rentekomp. Kirker/skolebygg + 92 mill Lærlingetilskudd + 79 mill Invest.tilskudd omsorg + 92 mill Kompetansetilskudd kommunale omsorgstjenester + 50 mill Omprioriteringer og kuttNye satsinger
9
9 Flere mottakere av ressurskrevende tjenester
10
10 Opprettholde tilskuddsandelen uendret – innebærer at det foreslåtte kuttet på 214 mill. kroner ikke gjennomføres Utvide refusjonsordningen for personer som har vært under ordningen før fylte 67 år og som fyller 67 år i 2014: vil koste ca 15 mill kroner over statsbudsjettet i 2014 Ressurskrevende tjenester – hva bør gjøres?
11
11 Barnevernsrefusjonen for enslige mindreårige bør ikke kuttes Staten har oppfordret kommunene til å iverksette barnevernstiltak ved bosetting av enslige mindreårige Risikerer lengre ventetid i mottak for mindreårige, som alle er enige om at bør bosettes raskt 100 kommuner må bære et tap på 240 mill. kroner
12
12 Bosetting av flyktninger – hva må gjøres for enda flere vedtak? For å løse det økende bosettingsbehovet må utgiftene til flyktningarbeidet dekkes: -Tilskudd som gis kommuner for personer med funksjonshemming må omfatte familiegjenforente til flyktninger -Tilskuddet til voksenopplæring, norsk for innvandrere må prisjusteres
13
13 Likebehandling mellom private og kommunale barnehager 2009: 85 % minimum tilskuddsandel til private barnehager 2014: 98 % minimum tilskuddsandel til private barnehager 2009 og 2014: Kommune alene gjennom egne barnehager har plikt til å sikre at barn med rett til barnehageplass prioriteres ved opptak Store forskjeller i kostnader ved pensjonsordninger som ikke reflekteres i tilskuddsordningene Flere eller løpende opptak forutsetter mindre rigid tolkning av regelverk for bemanning
14
14 Landsstyre i KS om kommunereform: Et eventuelt reformvedtak i Stortinget må bygge på et bredt og stabilt flertall Må starte med en klar definisjon av hvilke oppgaver det lokale og regionale nivå skal løse i framtiden Må utformes i nært samarbeid med kommunesektoren, bygge på lokale prosesser og gi økt kommunal frihet Mer overordnet og mindre detaljert statlig styring som en del av en slik reform kan bidra til økt oppslutning om den lokalt Må vurdere desentralisering av oppgaver fra sentral eller regional stat til større folkevalgte regioner
15
15 Forenkling og modernisering i offentlig sektor - detaljstyring
16
16 Forenkling og modernisering i offentlig sektor - digitalisering Det er behov for sterkere nasjonal samordning av IKT-området. Nasjonale digitaliseringssatsinger må finansieres over statsbudsjettet også for kommuner og fylkeskommuner. Store IKT-løft i offentlig sektor bør flyttes fra sektoransvar til program. Norge trenger en NTP for IKT. KS har opprettet Program for IKT-samordning i kommunesektoren (KommIT). Kommunene betaler ca 1 kroner per innbygger til programmet. KS er tilfreds med at regjeringen støtter KommIT med inntil 10 mill. kroner i 2014
17
17 Forenkling og modernisering i offentlig sektor - innovasjon For å få bærekraftige endringer i kommunal sektor trenger vi: Etablering av et innovasjonssystem; utdanning, forskning, risikoavlastning og tilpasning av lovverk En nasjonal pådriver for kommunal innovasjon – en pådriver som gir risikoavlastning i form av økonomisk og faglig støtte til kommuner og fylkeskommuner Tett samarbeid mellom KS og regjeringen, formalisert gjennom en avtale om innovasjon forankret i konsultasjonsordningen
18
Statsbudsjettet for 2014 Høring i Kommunal- og forvaltningskomiteen 11. november 2013
19
19 Reservefoiler
20
20 Stabil sysselsettingsvekst i kommunesektoren – høye, men avtakende investeringer
21
21 Det meste av inntektsveksten har vært bundet opp
22
22 Fortsatt vedlikeholdsutfordring Vedlikeholdsetterslep i kommunesektoren: 1.125 mrd kr for byggene, reelt redusert med 40 mrd kr siden 2008 2.75 – 100 mrd kr for vegene 3.Usikkert for vann og avløp - trolig rundt 100 mrd kr 30-40 pst av årlige investeringer i bygg har sammenheng med vedlikehold Det brukes 3-4 mrd kr for lite hvert år til verdibevarende vedlikehold av bygningsmassen
23
23 Mulig endring i eiendomsskatten I følge den politiske plattformen vil regjeringen at industrianlegg skal fritas for eiendomsskatt på «fastmonterte, ikke-integrerte maskiner» Uklart begrep introduseres - vil skape nye avgrensingsproblemer. Kommunenes eiendomsskatt på produksjonsutstyr utgjør om lag 1 ½ mrd kroner Inntektstapet må kompenseres, og omfordelingsvirkningene vurderes særskilt
24
24 Digitalisering Konkrete forslag i budsjettet Regjeringen foreslår å styrke Husbankens satsing på digitale selvbetjeningsløsninger med 16 millioner kroner. Kommunesektoren må involveres der det er relevant for sektorens bruk av løsningen. Regjeringen foreslår å bevilge 10 millioner kroner til å utvikle nye digitale opplæringsprogrammer rettet mot statlig sektor. KS mener at digitale opplæringsprogram i felleskap bør etableres for både stat og kommune. Regjeringen foreslår 250 millioner kroner til investeringer i IKT og medisinsk-teknisk utstyr i helseforetakene. KS er bekymret for at igangsatt arbeid knyttet til utvikling og implementering av felles standarder for informasjons- og meldingsutveksling for hele helsetjenesten ikke prioriteres ferdigstilt. Regjeringen foreslår å bevilge 701 millioner kroner til en omfattende IKT- modernisering i Arbeids- og velferdsetaten. Det er avgjørende for å lykkes med IKT-modernisering i NAV at hele partnerskapet i NAV omfattes av moderniseringen. Kommunesektorens behov for IKT-utvikling og integrasjon mellom de kommunale og statlige løsningene på NAV- kontorene må inngå i IKT-moderniseringen i NAV.
25
25 FylkeKap 551.60 -430 mill fordelt etter fylkesfordeling 2013 (MILL KR) Kap. 572.60 + 280 fordelt etter tabell C (MILL KR) Østfold -710 Akershus -517 Oslo -312 Hedmark -2316 Oppland -2516 Buskerud -1012 Vestfold -311 Telemark -1811 Aust Agder -108 Vest Agder -1011 Rogaland -1017 Hordaland -2124 Sogn og Fjordane -2814 Møre og Romsdal -3722 Sør Trøndelag -2517 Nord Trøndelag -3214 Nordland -7423 Troms -5017 Finnmark -379
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.