Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategi for flytting til sentrum

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategi for flytting til sentrum"— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategi for flytting til sentrum
Toril Nag, KPMG Fra Donald Trump One day, while walking down Fifth Avenue, hand in hand with Marla, pointed across the street to a man holding a cup and with a Seeing Eye dog. I asked, "Do you know who that is?” Marla said to me: "Yes, Donald. He's a beggar. Isn't it too bad? He looks so sad!"I said, "You're right. He's a beggar, but he's worth about $900 million more than me.” She looked at me and said, "What do you mean, Donald? How could he possibly be worth $900 million more than you?” I said, "Let's assume he's worth nothing (only from the standpoint of dollars)--I'm worth minus $900 million.” Donald Trump investerer i sentrum – det gjør KPMG også, gjennom vår plassering av våre kontorer.

2 Stavanger-regionen: Norges mest spennende arbeidsmarked
Over bedrifter med ansatte sysselsatte i fylket Kun 2,3 % arbeidsledige (2,9 i hele landet) I aldersgruppen 30 – 44 år er det de som bor i Rogaland som tjener best Hovednæringene er industri, inkludert energisektoren, det offentlige reiseliv, land- og havbruk Børsnoterte selskaper fra fylket har økt med 52 % siden 2005 – veksten på hovedindeksen er 27 % Mest internasjonale region i landet

3 Stavanger-regionen: Våre største utfordringer
Utvikle sektorer som er uavhengig av olje og gass Utvikle raske organisasjoner, med motiverte medarbeidere Skape virksomheter med internasjonalt potensial

4 Kort om KPMG Et av verdens ledende kompetansehus innen økonomi, skatt og virksomhets-rådgivning Representert i byer i mer enn 140 land KPMG har avdelinger i 25 byer i Norge og med hovedvekt i de store byene Divisjon Sør-Vest har den høyeste veksttakten blant alle avdelingene i KPMG Norge Stavanger er det eneste kontoret hvor KPMG har etablert et Center of Excellence KPMG New York

5 Vårt behov Tiltrekke oss de beste hodene Være tett på kundene
Delta i miljøer som ligner vårt eget Ha energi internt, føle den eksternt

6 Løsningen: En del av vårt regionale Financial District
Vellykkede klustere, særlig i utlandet (det finnes få i Norge) har noen konkurransemessige fortrinn: Nærhet mellom virksomheter Komplementære virksomheter Nærhet til råvarer – i vårt tilfelle kloke hoder Vågen i Stavanger har utviklet seg til et regionalt kluster innen finans Samler banker, investeringsmiljøer og rådgivere

7 Hvordan få bygget opp klustere?
Unfortunately, clusters are much like art: we know it when we see it Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi Det er ikke funnet noe godt svar på dette. Det er noen karakteristika på klustere som på foilen foran, men klustere har en tendens til å ha å utvikle seg på grunn av selskapene som er der, ikke hvilke føringer det er for utviklingen av et område. Selskaper som ser verdien av å være tett på hverandre søker sammen. Samtidig kan spesielt gode økonomiske rammebetingelser for enkelte typer virksomheter bidra til å tiltrekke seg firmaer, som i Irland.

8 Why do women have two hands?

9

10 And why do men have two hands?

11

12 Klustere kan plasseres hvor som helst
Klustere kan plasseres hvor som helst, så lenge tilgangen til innsatsfaktorene er god og infrastrukturen er på plass For rendyrkede kompetanse-virksomheter betyr dette som oftest i sentrum For andre, som IT, ser vi at de godt kan legges i randsonen, som Silicon Valley

13 Nær kundekluster eller eget kluster?
Skal vi være en del av oljeklusteret eller vårt eget kluster? Vi valgte vårt eget kluster, for å bli enda mer attraktive overfor dyktige fagpersoner i regionen og nærheten til det som skjer innen vår sektor

14 Vi skal bidra til å styrke et næringskluster
Med Skagen Fondene og SR Bank som drivkrefter er det nærliggende at vi har mulighet for å bygge opp et sterkt finanskluster i Stavanger Flyttingen bidro til at sentrum ble et enda sterkere finanssentrum, enn det som er mer spredt på Forus

15 I sentrum for kundene: Stavangers finanskluster
Problemstillingene for komplementære virksomheter er ikke så ulike Læring skjer fortsatt best i møte mellom mennesker, og de menneskene man er nær møter man oftere Det er enklere å etablere gode møteplasser på et geografisk lite område – tid er penger (i hvert fall i vår sektor)

16 KPMGs møteplass I KPMG skal vi være generøse og inkluderende
Våre lokaler skal være en møteplass for erfaringsdeling og kunnskapsoverføring Da må vi tilby både opplevelse – og enkel tilgjengelighet

17 Etter et halvt år… Vi er blitt en møteplass
Langt flere kundemøter på huset, enn tidligere De ansatte trives i lokalene Vi vokser raskest av avdelingene i Norge Vi har mer kontakt med vår egen sektor

18 Gjør dere attraktive Vær gode til å synliggjøre grupperinger av selskaper – som på sikt kan vokse til klustere Arbeid for god infrastruktur og tilgjengelighet Tenk på at at sentrum skal leve også på kvelden Engasjer næringslivsledere i utviklingen Ikke vær redd for å tenke stort

19 I had loftier dreams and visions
I had loftier dreams and visions. And there was no way to implement them building housing in the outer boroughs. Donald Trump

20 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Strategi for flytting til sentrum"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google