Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Aktivering.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Aktivering."— Utskrift av presentasjonen:

1 Aktivering

2 Det er når avtalen er inngått at jobben begynner Men HVEM har ansvaret for å fullføre jobben? Sponsoren!

3 Hva avtalen innebærer Når man har inngått en avtale med et sponsorobjekt har man i bunn og grunn kun kjøpt seg rettigheter til å benytte seg av dette sponsorobjektet. De eneste ferdige produktene man har kjøpt er billetter, men selv disse kreves det en del jobb med for å kunne utnytte på best mulig måte. Prisen som er satt er en pris for å benytte seg av disse rettighetene. Man er avhengig av å benytte ekstra midler for å gjøre dette. Finnes ikke disse midlene, skulle man heller gått inn på en mindre avtale og brukt overskytende midler til aktivering. «…basing a sponsorship decision on mere exposure is a bit like putting the cart before the horse!» (Madrigal 2001)

4 Hva gjøres? I 2009 oppga ca. 52% av norske sponsorer et beløp tilsvarende 25% av avtalens beløp på oppfølging, 11% brukte 25-50%, 2% brukte 50-75% og 2% brukte % I disse beløpene ligger en stor del av grunnen til at et sponsorat fungerer eller feiler. En «regel» som brukes internasjonalt er at det bør være et 1 til 1 forhold med hensyn til pengeinnsats i selve avtalen og pengeinnsats i forhold til oppfølging. Noen sier til og med at det bør være et 2 til 1 forhold.

5 De mest vanlige former for aktivisering av sponsoravtaler - USA 2011 Kilde; IEG

6 Sponsorplattformen kan lett integreres som total kommunikasjonsplattform
Eksempler på kampanjeelementer; TV Avis Radio Internett Utendørs Billboards Buss Tog Taxi Instore Sjokkselgere Tema perioder Konkurranser Internmarkedsføring

7 Lansering av mobile banktjenester Utøver som ble brukt;
DnB NOR – 2010 Lansering av mobile banktjenester Utøver som ble brukt; Marit Bjørgen Therese Johaug Andreas Thorkildsen Christina Vukicevic Andreas Ygre Wiig m.fl.

8 Holdnings-/salgskampanje for frukt og grønt
BAMA – 2010/2011 Holdnings-/salgskampanje for frukt og grønt Utøvere som ble brukt; Morten Gamst Pedersen Huseklepp John Arne Riise Ole Einar Bjørndalen Øivind «Pølsa» Johansen Oddbjørn Hjelmeseth Astrid Urenholdt JAcobsen Når Bama kom med sin «Bend it» kampanje i 2005, som var forløper til denne kampanjen, økte salget av bananer med 15% i forhold til samme periode året før

9 Gilde «Go’ og Mager» kampanje med håndballjentene 2008/2009
Resultat; 34% økning i salg fra januar 2008 til januar 2009

10 Pølse med brøl februar og mars 2011;
- Gilde Kollenwiener: Mindre wienerpølse som passer i termosen og lompa - Gilde Kollengrill: Større og saftigere grillpølse som gir en ekstra smaksopplevelse Resultat; + 9 % pølsesalg sammenlignet med 2010 De to nyhetene stod for nesten 10 % av total pølsesalg i perioden + 1 % markedsandel for Gilde i perioden + 4 % andel på Wienerpølser og + 3 % på Grillpølser

11 Tine bruker ved hvert OL de rettighetene de har gjennom Olympiatoppen til å benytte seg av utøverne som er med i OL-troppen til markedsaktiviteter.

12 Kvikk Lunsj, norsk tursjokolade nummer 1 og sponsor av Den Norske Turistforening. Har et spesielt engasjement for turlederne.

13

14 Teller ønsket å gå inn på et sponsorat som kunne skape samhold og entusiasme internt, valget falt på SOS-Barnebyer. Samtidig ble det bygget en barneby hvor NFF var en av de største partnerne, Teller fikk blitt med her og fikk en ekstra effekt med å være sammen med NFF. Teller hadde også en avtale med Marit Bjørgen hvor hun skulle være treningsmentor for de Telleransatte. Denne fungerte ikke optimalt og var på vei til å gå ut. Teller tok derimot kontakt og hørte om hun kunne tenke seg å være en SOS-Barnebyer ambassadør, noe meget gjerne ville. Resultatet var at de Teller langt flere positive synergier ut av avtalen med Bjørgen enn de tidligere hadde gjort.

15 Fokus Bank engasjerer seg innen akademisk sponsing og «Pengeby» er et resultat av dette som innretter seg mot barneskoleelever

16 Tusse prosjektet ble startet av Gilde og Norges Håndballforbund i 1996 og lever i dag i beste velgående med nye samarbeidspartnere

17 Adeccoligalaget FK Follo kom overraskende nok til Cupfinalen i fotball 2010.
Motekjeden Lindex, en av sponsorene til FK Follo, er også en av hovedsponsorene til Rosa sløyfe kampanjen. Til semifinalen, mot RBK, stilte således FK Follo i rosa drakter for å ta en del i rosa sløyfe kampanjen. At de skulle vinne og komme til cupfinalen var det ingen som hadde sett for seg. Aktiviteten skapte en enorm blest rundt Rosa sløyfe aksjonen.

18 Tide – Loads of Hope Startet opp i etterkant av orkanen «Katarina» hvor de etter en forespørsel om hjelp satt opp dette mobile vaskeriet med 30 vaskemaskiner. Har nå blitt et fast tilbud fra Tide til katastroferammede områder vask i forbindelse med Katarina totalt siden starten

19 Braun og FIFA World Cup 2002 Man går vekk fra vinn en reise til noe som gir en autentisk sammenheng mellom barbering og fotball. Salget økte med 50% i Danmark i forhold til samme periode året før, uten andre endringer i markedskommunikasjonen.

20 Case: OK OK har ingen bensinstasjoner langs de store motorveiene eller i de største byene i Danmark 3. april 2017 20 20

21 3. april 2017 21 21

22 Salget gjennom disse avtalene utgjør 1 milliard årlig –den mest lojale milliarden til OK
OK er Danmarks desidert mest eksponerte sponsor – de er stor kjøper av arenareklame. 3. april 2017 22 22

23 Kjærlighet er ikke… Kjærlighet er… å være en del av støyen
å heve seg over støyen å være irrelevant i forbrukerens liv å være relevant i forbrukerens liv å være unik å være en del av flokken å skrike til å snakke med å krige å forføre «En sponsors handlinger, som oppfattes som fordelaktige eller sympatiske, belønnes med «goodwill», handlinger, som oppfattes som skadende for objektet, straffes gjennom negativ «goodwill»» (Søren Bo Jørgensen)


Laste ned ppt "Aktivering."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google