Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tore Olsen, Salgsansvarlig Norge Telenor Cinclus

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tore Olsen, Salgsansvarlig Norge Telenor Cinclus"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tore Olsen, Salgsansvarlig Norge Telenor Cinclus
Kari Marthinussen, Markedsdirektør Telenor Cinclus

2 Agenda Telenor ASA Telenor Cinclus AS
AMR/AMM – en telekomoperatørs syn på verdikjeden Nye forretningsmuligheter med verdiøkende tjenester Telenor ASA Hvem er Telenor Cinclus AS Erfaringer fra prosjekt i Norge og Sverige Telenor Cinclus teknologi og tjenester for effektiv fjernavlesning av måledata AMR kan være mer enn fjernavlesning av målerstand Fra AMR til M2M SEAS NVEs erfaring med AMR og hva er deres planer fremover?

3 Telenor ASA

4 En betydelig global mobiloperatør
Norge Telenor Mobil 100% Ukraina Kyivstar Danmark Sonofon 56.5% 100% Russland Beeline Sverige Telenor Mobile Vodafone Sweden 100% 29.9% Bangladesh GrameenPhone 62% Ungarn Pannon 100% Malaysia DiGi 61% Montenegro ProMonte 100% Thailand DTAC* Pakistan Telenor Pakistan Telenor has undergone momentous change as a group – from being a strong, national operator with significant international holdings to be coming an international, world-class provider of mobile communications services. Telenor’s international mobile footprint covers approximately 650 million people and Telenor continues to evaluate new markets and growth opportunities whilst enhancing the competitive edge of its current operations. Telenor now has mobile operations in 12 markets around the world, many of them high-growth markets. In each of these markets we will drive towards greater competitiveness, building on the many strengths we have forged during our more than 150-year history and on the lessons we have learned internationally. 69.3% 100% Østerrike One 17.5% Mer enn 100 millioner abonnenter globalt Antall ansatte: 31,750 årsverk (21,000 utenfor Norge) Markedsverdi pr 25. juli 2006: NOK 133 milliarder *Economic exposure

5 Hvorfor Telenor fokuserer på M2M
I dag: 6 Mrd mennesker på jorden 2 Mrd mobilbrukere Potensiale: 30 – 50 Mrd maskiner Mer enn 40% av maskinene vil kommunisere (M2M), Gartner Group => 12 – 20 Mrd nye mobile brukere

6 Telenor Cinclus AS

7 Europa – et enormt marked
Så langt har kun Italia regulert AMR ... … sammen med Sverige E.on 3 Norway Sweden Finland Denmark UK Poland Netherlands Italy Greece Germany France Spain Portugal Other TOTAL 2 5 3 23 19 8 27 7 43 33 25 32 237 (Målepunkter i millioner ) SAMS Tildelte kontrakter 350 1 000 Fortum E.on 2 850 Markedet for AMR i Europa utvikler seg raskt 3 840 141 C4, Landskrona Vattenfall 1-2, Sydkaft 1, etc. 450 300 800 Vattenfall 3-4 2006 Total (Målepunkter i tusen

8 Over 1.mill kontraktsfestede målepunkt
Skagerak Energi – målepunkt (dagens avtale målepunkt) 100% GPRS-basert Fokus: verdiøkende tjenester E.ON – målepunkt i Skåne i Sverige (TietoEnator) 90% GPRS basert og 10% Mesh-radio basert (Tritech), Første storskala AMR prosjekt basert på GPRS i Sverige. Fortum – målepunkt rundt om i hele Sverige 90% GPRS-basert og 10% PLC (Hunt Tech. Turtle TS2).

9 En partner for fremtiden
Telenor Cinclus: 66% Telenor ASA og 34 % Skagerak Energi 75 ansatte i Norge, Sverige og Finland Med utgangspunkt i vår erfaring: Avanserte IT- og kommunikasjons infrastruktur prosjekter Omfattende vedlikeholds- og overvåkningsløsninger Solid forståelse for utfordringene knyttet til AMR både fra et kunde- og leverandørperspektiv =>Ledende AMR tjenesteleverandør/muliggjører Telenor Cinclus er et selskap som kun fokuserer på AMR (og M2M) Cinclus har som mål å bli markedsledende inne AMR i Skandinavia Utvikle og tilby en åpen infrastruktur Nyttiggjøre Telenors finansielle styrke Utnytte bransjekunnskapen – energi og kommunikasjon Være fokuserte og dedikerte Cinclus er fundamentert på: Telenors erfaring med utrulling og drifting av avansert IT- og kommunikasjons infrastruktur Skagerak Energis innsikt i energibransjen og krav og forståelse til AMR både fra leverandør og kundesiden Cinclus Cinclus

10 Vår value proposition Redusere økonomisk og teknisk risiko ved implementering av AMR/AMM Skape muligheter for forbedring av: Inntjening gjennom kostnadskutt - fakturering Kundeservice Egne tjenester Imøtekommelse av regelverket (effektiv overvåkning av strømbrudd – refusjon) Muliggjører av nye tjenester Online overvåkning av strømavbrudd Fjernstyrt tilkobling/utkobling Verdiøkende tjenester Telenors hovedkontor ligger på Fornebu utenfor Oslo. Hovedkontoret har blitt gjenstand for stor internasjonal oppmerksomhet på grunn av dets arkitektur og integrering av kunst, i tillegg til at det fremmer effektive arbeidsløsninger. Telenors hovedkontor er et viktig knutepunkt i konsernets stadige vekst i Europa og Asia. Telenor begynte planleggingen av hovedkontoret allerede i 1997, da området fortsatt fungerte som Norges hovedflyplass. Fem år etter – den 22. september 2002, kunne Telenor feire den offisielle åpningen av hovedkontoret. Telenor har mottatt en rekke priser for sitt hovedkontor. I 2004 vant bygget det Amerikanske Arkitekt Instituttets pris for enestående arkitektur, interiør og urbant design.

11 AMR Suksessfaktorer Garanti for 100% kommunikasjon til/fra hvert målepunkt Pålitelig skalerbar løsning uavhengig av topologi i strømnettet Gjennomprøvd og pålitelig kommunikasjonsteknologi Arkitektur forberedt for nye, fremtidige tjenester Uavhengighet av leverandør (f.eks. målere) Papirløs dataflyt (PDA ) etc...... Intet behov for nye besøk hos sluttbruker Fokus på kvalitet – installasjon og service garanti (SLA) Systemer og rutiner for håndtering av avvik Vedlikehold og overvåkning av hele kommunikasjons verdikjeden (ende/ende)

12 AMR/AMM

13 Effektivisering og nye muligheter med AMR
Automatisk innsamling av måleverdier Strøm (register/sanntidsavlesing) Fjernvarme Vann Gass Avfall (vekt) Temperatur overvåking Fjernstyring Energi / kjelestyring / lavprioritert forbruk /RKOM Gatebelysning /områdebelysning Fjernutkopling av anlegg

14 Funksjonalitet

15 AMR Verdikjede Tjeneste IRIS Mobil GPRS/ IP - VPN GSM/SMS Entreprenør
PLC løsning MDMS Data lesing WO og integrasjon Mobil GPRS/ GSM/SMS IP - VPN Meshnet løsning KIS Integrert løsning P2P - GPRS Webtjenester P2P - GPRS Entreprenør

16 Turnkey solution Forretningsidé
Skape internasjonal AMR/M2M operatør, med Norden som hjemmemarked Utnytte forretningspotensialet som ligger i AMR Tilby komplett system for innsamling, måling og kontroll ved bruk av kjent og åpen teknologi Skape nye forretningsmuligheter for kunder og leverandører Energiselskaper Tjenesteleverandører Strategi Åpen og bæreruavhengig infrastruktur Nært samarbeid med komplementære partnere Ta et helhetlig ansvar for leveransen som AMR operatør med kvalitetsgaranti (SLA) Oppstart av virksomheten baseres på Volumutrulling av AMR så AMR tilleggstjenester og M2M Først Norden, så verden.

17 Nye muligheter

18 Produkter og tjenester.....
Røyk/brannsensor Innbruddssensor Vannsensor Lysbue Jordfeil Overspenningsvern Låsesystemer Lysstyring Varmestyring Avlesningsutstyr Temperatur Tilleggsprodukter ......som også kan redusere sluttbrukerens forsikringkostnader

19 Turnkey løsning m/Cinclus technology
Testet og velprøvd teknologi Trådløs Mhz/ZigBee/GPRS Ikke mulig via PLC To-veis kommunikasjon fra detektor til sluttbruker Tilpasset Cinclus AMR terminal og klar for verdiøkende tjenester EN 50131/50136 godkjent

20

21 Mulig kommunikasjon i panel

22 Takk for oss


Laste ned ppt "Tore Olsen, Salgsansvarlig Norge Telenor Cinclus"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google