Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAnnette Olsen Endret for 9 år siden
1
Interaktive bridgetjenester for Internett og mobile klienter Masteroppgave 2007-2008 Eirik Tenold & Remy Monsen Veileder: Sven-Olai Høyland
2
2/29 Agenda Hva er bridge? Prosjektet Administrasjonssystem for NM-klubber Program for bridgespilling på mobil Gjennomføring Erfaringer UP vs. XP Utfordringer på mobile klienter
3
3/29 Prosjektet Består av to underprosjekter Administrasjonssystem for NM-klubber Web-basert system for administrasjon av bridge- turneringer Program for bridgespilling på mobil Utvikling av klient for mobiltelefon, hvor fire spillere skal kunne spille sammen over Bluetooth eller GPRS (evt. annet IP-basert nettverk)
4
4/29 Kort om Bridge Kortspill for fire personer hvor to og to danner makkerpar som spiller mot hverandre. Spillet minner en del om ”Amerikaner”. Mer om Bridge senere...
5
5/29 Bridge i Norge Stort bridgemiljø Nesten 30 000 registrerte spillere, 10 000 av disse er medlemmer i en klubb 454 offisielle bridgeklubber fordelt på 25 kretser Organiserte turneringer i regi av Norsk Bridgeforbund NM for Klubblag Seriemesterskap NM Par +++ Verdensmester i 2007
6
6/29 NM for Klubblag Arrangert av NBF 2007/2008: 301 påmeldte lag fra hele landet 4-6 spillere per lag 7 runder Over 400 kamper totalt Går over 9 måneder (september – mai) Lagene arrangerer selv kampene, med unntak av siste runde (finalen) NBF står for trekning, og mottar resultatrapporter fra lagene etter spilt kamp
7
7/29 Situasjonen før Påmeldinger ble sendt via faks, epost eller brev til NBF Kampresultater ble sendt via faks eller brev til NBF NBF måtte manuelt behandle disse dataene for å: Finne ut hvilke lag som går videre til neste runde Registrere og publisere resultat Belaste klubbene for rundeavgifter Tildele forbundspoeng til spillere
8
8/29 Administrasjonssystem for NM- klubber Web-basert turneringssystem for avvikling av bridgeturneringer Hovedsakelig tiltenkt NM for klubblag, men kan også benyttes til andre turneringer Styrer alle deler av turneringen Påmelding, deltageravgifter, trekninger, resultatrapportering, mm. Gir raskere og bedre oversikt for sluttbrukerene (Trekninger, Resultater, etc)
9
9/29 BTS Systemet gikk live August 2007. Systemet var da ikke ferdig utviklet. Måtte ta hensyn til dette, unngå å innføre feil ved videre utvikling. Benyttet egen testserver. Kontinuerlig tilføring av nye funksjoner mens systemet var i drift.
10
10/29 BTS
11
11/29 BTS Utviklet i PHP (Benyttet cakePHP rammeverk) Utviklet basert på Unified Process (UP) som utviklingsmetode Kompatibilitet med NBF sine servere. PHP4 og MySQL4
12
12/29 BTS - Tilbakemeldinger Fleste tilbakemeldinger positive. De få negative tilbakemeldingene vi fikk var av prinsipiell art. Tilbakemeldinger både fra NBF og brukerne av systemet antyder at situasjonen nå er bedre enn før.
13
13/29 BTS - Demo If(presentation.timeLeft >= demo.timeRequired()) { presentation.minimize();browser.maximize();browser.navigateTo(”http://127.0.0.1”);}
14
14/29 BTS – Fremtiden NBF ønsker å utvide BTS med flere funksjoner og turneringstyper En gruppe studenter har fått videreutvikling av BTS som sin bacheloroppgave for våren 2008
15
15/29 Program for å spille via mobil Skal kunne kommunisere via Bluetooth IP (f.eks over GPRS og WLAN) Platformer Java SE Java ME QTopia (Greenphone) ?
16
16/29 Java Java ME Støttes av et stort antall moderne telefoner Tildels varierende implementasjoner og versjoner på forskjellige mobiler Relativt primitiv versjon av Java SE
17
17/29 Andre løsninger Qtopia Standarisert C++ platform for mobile enheter basert på QT. Native Leverandørspesifik Vanligvis C/C++ basert
18
18/29 Volt Bridge
19
19/29 Volt Bridge Bridge for mobile enheter Kommunikasjon via Bluetooth og TCP/IP (GPRS, WLAN, etc) Kan kommunisere med PC- basert klient (TCP/IP). Dynamisk tilpasset forskjellige skjermstørrelser
20
20/29 Utviklingsmobilene Symbian S60 Wi-fi Bluetooth 2.0 240x320 roterbart display CLDC 1.1 + MIDP 2.0 Symbian 9.1 Wi-fi Bluetooth 2.0 240x320 touch skjerm CLDC 1.1 + MIDP 2.0 Sony Ericsson W960 Nokia N95
21
21/29 Utfordringer Java ME oppfører seg ikke likt på alle mobiler, selv med de samme spesifikasjonene (CLDC, MIDP) Java ME er basert på en redusert versjon av Java SE 1.3 (mai 2000), noe som gjør at mange nyere elementer i Java IKKE fungerer. Mange av klassene man finner i 1.3 er heller ikke tilstede.
22
22/29 Utviklingsmetoder Bruker forskjellige metoder på hvert underprosjekt UP (Unified Process) XP (eXtreme Programming) Gjort for å få erfaring med flere metoder, og for å gi rapporten mer bredde Lett gjennomførbart, siden hvert delprosjekt er selvstendig.
23
23/29 Verktøy, Språk & Plattformer Eclipse (IDE) NetBeans (IDE) Sun Wireless Toolkit Subversion Wordpress Mantis dotProject MediaWiki mySQL Java (J2ME + J2SE) PHP CakePHP
24
24/29 http://master.relativt.net
25
25/29 http://master.relativt.net
26
26/29 http://master.relativt.net
27
27/29 Tidsplan MOD250 INF270 INF234 Oppgave MOD251 INF245 Oppgave INF143 Oppgave Høst 2006Vår 2007Høst 2007Vår 2008 Turneringssystem 01.01.200701.08.200701.01.200801.06.2008 Bridge for mobil
28
28/29 Fag - Obligatoriske INF234 – Algoritmer Effektivitetsanalyse Algoritmer MOD250 – Avansert programvareteknologi J2EE XML Web services MOD251 – Moderne systemutviklingsmetoder XP Patterns
29
29/29 Fag - Valgfrie INF270 – Innføring i optimeringsmetoder Simplexmetoden Svært teoretisk INF245 – Sikre trådløse nett Wi-fi Bluetooth/mobilprogrammering INF143 – Sikkerhet i distribuerte systemer Web-sikkerhet Personvern og etikk
30
Konklusjon og oppsummering
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.