Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Per Jensen, Diakonhjemmet Høgskole, Oslo

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Per Jensen, Diakonhjemmet Høgskole, Oslo"— Utskrift av presentasjonen:

1 Per Jensen, Diakonhjemmet Høgskole, Oslo jensen@diakonhjemmet
Per Jensen, Diakonhjemmet Høgskole, Oslo Hotel Tylösand Narrativene som förbinder… På letning etter narrativer som knytter klinikere og psykoterapeuters praksis sammen med deres private og personlige livserfaring. En rapport fra mitt forskningsprosjekt ved Tavistock Clinic, London

2 Forskningsfråga: Hur kan terapeuters egen livshistorie og personlige och private erfaringer påvirke sättet han eller hon forstår og praktiserer systemisk familieterapi?

3 Varför har ”ingen” forskat på de frågorna ”alla” finner interessanta?

4 Refleksjon: Kan du berätta en historia från terapi eller klinisk arbete där du vet at det du gjorde var influerat av dina personliga og privata livserfaringer? (2 minutter) Beretta för den vid din sida. (3 minuter vardera) Tilsammans 8 minuter

5 Evidensbasert forskning og evidensbasert praktik

6 Evidensbasert praksis, guldstandard:
Behandlingseffekten är bevisad gjennom ”double-blind” behandling och kontrollgrupper med upprepning i minst två oberoende studier. Behandlingen har blitt overført til en ”behandlingsmanual”. Behandlingen har använts på en spesiell del av klientpopulasjonen og på spesifikke probleme, som till eksempel deprimert ungdom.

7 ”Når det gjelder helse ser det ut til å
være statens mål at vi alle bør leve evidensbaserte liv,” Tor-Johan Ekeland, 21. september 2007

8 Felles faktorer (Common factors)

9 Felles faktorer M. J. Lambert 1992

10 Bruce E. Wampold 2001: I would happily give up my perspective if the scientific evidence supported the current trend to conceptualize psychological treatments as analogues of medical treatments. The Great Psychotherapy Debate, Lawrence Eelbaum Associates

11 Bruce E. Wampolds konklusjon i 2007:
”Not a scintilla of evidence to support empirically supported treatments as more effective than other treatment.” (. S. 299) Fra: Norcross, Beutler and Levant: Evidence-Based Practices in Mental Health, Washington: American Psychological Association

12 Hans Skjervheim (1977): Den instrumentalistiske feilslutningen (slutsats):
Kritiserte pedagogikken for å se bildningsprosesser som något man kan mäta og kontrollere på samme sätt som tekniske prosesser i industrien

13 Å skape mønstre som henger sammen:
Analyse Ny historie Intervju Video

14 Den kontekstuelle modellen i psykoterapi (Jerome Frank 1991):
1. Psykoterapi representerer en känslomässig og tillitsfull relasjon med en engagerad terapeut. 2. Det er ett läkande sammanhang hvor klienten(e) möter en profesjonell person som klienten tror kan bidra med hjelp. 3. Det foreligger en rationell begrepsapparat eller en mytbildning som erbjuder en plausibel forklaring på klientens problemer. Denne forklaringen måste aksepteres av både klient og terapeut, men den behöver ikke være ”sann”. 4. Klienten måste tro på eller bli ledd till att tro på selve behandlingen.

15 Konstantinos P. Kavafis (1911)
ITHAKA … Keep Ithaka always in your mind. Arriving there is what you're destined for. But don't hurry the journey at all. Better if it lasts for years, so you're old by the time you reach the island, wealthy with all you've gained on the way, not expecting Ithaka to make you rich. Ithaka gave you the marvellous journey. Without her you wouldn't have set out. She has nothing left to give you now. And if you find her poor, Ithaka won't have fooled you. Wise as you will have become, so full of experience, you'll have understood by then what these Ithakas mean. Konstantinos P. Kavafis (1911)


Laste ned ppt "Per Jensen, Diakonhjemmet Høgskole, Oslo"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google