Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFrida Arnesen Endret for 9 år siden
1
Arne Dulsrud Vann: en vare, en tjeneste eller en rettighet? Arne Dulsrud, direktør SIFO
2
Arne Dulsrud Vannets anonymitet •Ikke en vare, men en rettighet (som avløp) •Offentlig gode •Ingen transaksjon. Få bekymrer seg ”taus kontrakt” Ikke tematisert som en forbrukerinteresse
3
Arne Dulsrud ” Water played an significant role in shaping the new identity of the consumer (…) the consumer evolved into a more prominent political personae in the nineteenth history” (Frank Trentman)
4
Arne Dulsrud Endringer 1.Kommodifisering og privatisering. Etableringen av et marked for drikkevannvann 2.Vann og risko. BSE - skandalens rolle 3.Vann som et geopolitisk faktor.
5
Arne Dulsrud Tilnærminger til forbrukerhensyn KontekstReferanseForbrukerrolleRepresentasjon Behov UniversellNasjonal- staten Borger/ klientVitenskap/ Eksperter Interesser Politikk Kvalitet Produsenter/ selgere Strategisk aktørForbruker- organisasjoner Vaktbikkjer Preferanser Oppfatninger MarkedSmaks- segmenter Kunde/ selektorKjøp/ ikke kjøp Markedsstudier
6
Arne Dulsrud Forbruksforskning med vann som case •Risiko og tillit ( risikoanalyse, risikokommunikasjon og risikostyring) •Forbrukskultur og måltidsvaner (anskaffelser, praksis, vaner og rutiner, vann som identitetsaktør, vann og helse) •Distribusjon (tilgjenglighet, pris, springvann vs flaskevann, branding, forbrukerinnflytelse, tilbakemelding)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.