Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid? Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid? Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid?
Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med Mimir om utvikling av et helhetlig konsept som skal gjøre regionen vår en rundreise verdt.

2 Hvorfor sette av tid til

3 Relativ konkurransekraft
Gitte natur- og kulturkvaliteter Kommersiell opplevelsesproduksjon Verdi for gjesten Lofoten Lillehammer

4 Lilyhammer? Et møte med det autentiske Norge
Karikeringen skaper rom for den ekte historien… Et møte med det autentiske Norge

5 Norske mat-tradisjoner Norsk litteratur og kunst
Konseptbildet ”Into Norway” Norske hjem Norsk mytologi Norske mat-tradisjoner Norske idéer og helter Norsk litteratur og kunst NB: Into Norway er en arbeidstittel

6

7 Unike produkter En tendens til økt etterspørsel etter: - Naturaktiviteter: Vandring, fiske, sykkel, båtturer, rib. - Mat/drikke: Lokalmat, gårdsbesøk, drikkesmakinger, matkurs, supermarked for å se hva nordmenn handler - Fagbesøk (technical visits) - Special interest tours (tog, tradisjoner, kunst, musikk/dans) - Home visits (se hvordan nordmenn lever) - Luksusprodukter for mindre grupper/FITs (unike hotell, private ekskursjoner, «behind the scenes-produkter») Takk til Lill Johansen Parker i Tumlare Corp, for disse punktene. Hilde Charlotte Solheim

8 Konseptualisering? Kongsberg Maritime AS; 50 års erfaring og tett kontakt mellom bedrift og kunde i utviklingen av en operatørstasjon for styring av skip og operasjoner. «K-Master ble plassert i midten av lokalet slik at alle kunne se den hver dag. Når mange tidligere frittstående produkter skal integreres inn i én arbeidsplass, måtte fagkompetanse på tvers også integreres. Samlet var dette sterkt medvirkende til at medarbeiderne følte samhold og medansvar for sluttproduktet.»

9 KUNDEREISEN KUNDEBEHOV BERØRINGSPUNKTER LEVERANSE FUNKSJON

10 KUNDEREISEN KONSEPTETS «BERØRINGSPUNKTER» FÅR BUDSKAP KJØPER
INTO NORWAY VISIT NORWAY FÅR BUDSKAP ANKOMST TIL REGIONEN KJØPER KOMMER MED FORVENTNINGER OPPLEVELSER AV DET AUTENTISKE NORGE OPPLEVER BEARBEIDER KUNDEREISEN Minner som deles

11 Norske mat-tradisjoner Norsk litteratur og kunst
PILOTENES ROLLER Norske hjem Maihaugen Peer Gynt Hunderfossen Samarbeid mellom de fire pilotene Lillehammer Sentrum Norske mat-tradisjoner Norsk litteratur og kunst Norske idéer, og helter Norsk mytologi

12 Mulige kommersielle tilbud
Norske hjem Norske mat-tradisjoner Opplevelsesløype Maihaugen Private middager 3. Ibsen for utlendinger Fortellinger kombinert med aktivitet i naturen Norske kunst-, filosofi- og litteraturopplevelser 6. Norsk arkitektur /veg Måltidsopplevelser (trolltema) Folkeeventyr Middagskonsepter basert på mytologi Overnattingskonsepter Historiefortelling Mat”kurs” Økokonsepter Egen meny Olympiske helter Thor Heyerdahl Nansen Økofilosofi Norsk samfunnsmodell Vinterkompetanse ”Shopping på norsk” Norsk litteratur og kunst Norske idéer og helter Jeg vil slippe meg løs og ha mye moro! Jeg vil ha forutsigbarhet og kontroll Jeg vil sette mine egne behov til side, jeg vil glede de som står meg nær! Jeg vil teste meg selv og nå nye mål, jeg nyter stolthetsfølelsen når jeg har overvunnet naturen! Jeg vil dele opplevelser og føle fellesskapet og kameratskapet med de jeg reiser sammen med! Norsk mytologi

13 Maihaugen Norske hjem gjennom 100 år
Et mysteriebasert og humoristisk vandreteater gjennom 1900-tallet med fokus på norsk levesett og norske hjem. (I og utenfor åpningstiden) 2. Bondebryllup 1814 Deltakelse i et tradisjonelt bondebryllup med festforberedelser i gården, staselig prosesjon og vielse i stavkirken. (I og utenfor åpningstiden)

14 Hunderfossen Internasjonalisering av parken
En ny måte å skilte og informere på. Visualisering av den globale trollslekta. Etablering av ”maskoter” i parken som driver opplevelsesbasert opplæring i norsk eventyrtradisjon ved køene med mer. (I åpningstiden) 2. Troll Dinner Adventure (dining with trolls…) Bli med Trolljegeren på en eventyrlig måltidsopplevelse hos Dovregubben i Trollsalen utenom parkens åpningstid. En nydelig 3-retters middag, 7 bergtatte prinsesser, og en ellevill kveld i selskap med norske troll. (Utenfor åpningstiden eller innenfor Trollnatt-arrangementene)

15 Sentrum Fellesrommet (gater, plasser og torg)
Enkeltbedrifter tilknyttet gågata eller sentrum (butikker, kafèer og hotell) Helter er valgt som første tema. Egne arbeidsgrupper er i gang. Piloten samarbeider bl. a med Lillehammer kommune og OL-museet. Målet er å gi både deltakende bedrifter og viktige fellesrom i sentrum en høyere opplevelsesverdi for utenlandske gjester.

16 Noen eksempler, sentrum
Gågata får flere ulike berøringspunkter med konseptet, ute i fellesrommet og inne i butikkene. Idéer som turisttaxi og tematiske «løyper» utvikles og testes. Into Norway Sentrale punkter i sentrum er identifisert ut fra tjenestedesign- metodikk og vil videreutvikles.

17 Peer Gynt (kunst, litteratur, musikk) og matpiloten starter etter planen opp i mars

18 KUNDEREISEN KONSEPTETS «BERØRINGSPUNKTER» FÅR BUDSKAP KJØPER ANKOMMER
INTO NORWAY VISIT NORWAY FÅR BUDSKAP ANKOMST TIL REGIONEN KJØPER ANKOMMER OPPLEVELSER AV DET AUTENTISKE NORGE OPPLEVER BEARBEIDER KUNDEREISEN Minner som deles

19 Prosjektet må nå utvikle:
MER BRUKERINNSIKT EN HELHETLIG FORRETNINGSMODELL MARKEDSTESTING PÅ KONSEPTNIVÅ Visjonen: Om 3 år setter alle utenlandske turister av 2-3 dager til Lillehammer-regionen i sin Norgesferie. Fordi det er her, gjennom «INTO NORWAY», at de får et meningsfylt og opplevelsesrikt møte med det autentiske Norge.

20 Norway in a nutshell


Laste ned ppt "Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid? Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google