Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvorfor trenger du lærebok når du har Internett? Frode Lundgren 9. juni 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvorfor trenger du lærebok når du har Internett? Frode Lundgren 9. juni 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvorfor trenger du lærebok når du har Internett? Frode Lundgren 9. juni 2006

2 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Agenda •Det vanskelige spørsmålet? •Internett som kilde til informasjon •Nye trender på Internett •Oppsummering/konklusjon

3 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Et spørsmål om medium Vil datamaskinen erstatte læreboken? –Elektronisk informasjon er fremtiden (?) •lenket informasjon •fritekstsøk i teksten •innhold kan oppdateres fortløpende •mulighet for multimediainnhold (lyd, video,...) •mm. –Boken/papiret har (enn så lenge) en del fordeler •fungerer (nesten) overalt og alltid •bedre for øyne (oppløsning, lys, mm.) •statisk innhold •enklere oversikt og hopp i innhold •mm.

4 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Et spørsmål om kvalitet Trenger vi autorative kilder til informasjon? –Internett har mangfoldet •uante mengder informasjon •kan fordype seg i det ”uendelige” •plass til alle synspunkter •vanskelig å vite forfatterens bakgrunn, formål, osv. •mangel på konsistens i informasjon og presentasjon –Læreboken står som autoriteten •kjente forfattere med faglige meritter •omfattende publiseringsprosess (korrektur, faktasjekk, mm.) •innhold presentert i naturlig rekkefølge og form •valgt og godkjent av andre fagfolk

5 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Hva mener vi med Internett? •Internett kan bety så mangt for mange –web-sider av forskjellig art (WWW) –alt av web, e-post, lynmeldinger, mm. –en transportmekanisme for data •Internett = web i denne sammenheng –Usenet News i stor grad erstattet av webbaserte fora –tjenester som FTP (tekstfiler) og Gopher lite brukt –mulighet til å enkelt referere til innhold –kjente og avanserte brukergrensesnitt –bedre søkeløsninger

6 Informasjon på Internett Utfordringer ved bruk Internett som kilde til informasjon

7 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Størrelsesutfordringen •Ukjent antall websider tilgjengelig i dag –titalls milliarder (hundretalls?) websider –stadig mer informasjon på ”deep web” •Avhengig av søkemotorer for å finne informasjon –katalogtjenester blir smalere og utdaterte –vanlig at søk resulterer i millioner av websider –prisgitt søkemotorens heuristikk •Ingen har den hele og fulle oversikt –hvordan vet man at man ser ”hele bildet”? •Mer informasjon = mer støy

8 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Søkeutfordringen •Brukergrensesnitt er veldig begrenset –normalt en tekstboks til søkestreng og evt. opsjoner –resultater often en flat liste med dokumenter –liten forbedring over søkegrensesnitt fra 70-tallet •Rangering av resultater avgjørende –som regel bare mulighet til se på liten andel treff –liten grad tilpasset bruker, område, historikk, mm. •Vanskelig å vite hva man skal søke på –naturlig språk vs. spørrespråk –hvordan uttrykke intensjon? –C.I.A. eller CIA? F.N., FN eller U.N.? –krever trening...

9 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Søkeutfordringen (2) •Mange prøver å manipulere rangeringen –en hel bransje for å lure søkemotorer: SEO –en rekke spamteknikker (linkcluster, cloaking, osv.) i bruk –evig katt/mus lek mellom SEO og søkemotor –’miserable failure’  ’Biography of President George W. Bush’ •Resultatstørrelse er overveldende –antall treff er ofte for stort –gir ofte et ”flatt” syn på resultatene –liten mulighet til raffinering inn i ulike resultattyper –tungvint å avgjøre om et resultat er viktig eller ikke

10 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Dynamisk og sårbart innhold •Alt innhold er dynamisk –innhold kan flytte seg –ingen garanti for at innholdet er det samme som i går –informasjon kan være avhengig av hvem som spør •Innholdet kan være endret av andre enn forfatter –datainnbrudd alltid en risiko for tjenester på nett –nettverkssteg mellom leser og forfatter  man-in-the-middle •Sårbart mot datatap –hva om strømmen går? –er informasjonen replikert til en redundant løsning? –særlig problematisk for mindre, ikke-kommersielle websider

11 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Kildekritikk på Internett •Krever kunnskap å kunne vurdere kilden –mangler ofte nødvendig bakgrunn i en læringssituasjon –ofte vanskelig å avsløre teknisk ”juks” •Kvalitetsutseende enkelt og billig –umulig å avgjøre om seriøs institusjon eller guttestreker •Lite informasjon om forfatter/utgiver –hvilken kunnskap og erfaring har de? –hvem er de? –har de noen skjult agenda (politisk, religiøs, mm.)

12 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Wikipedia som faktakilde •Started som ”dugnadsleksikon” i 2001 –trolig verdens største referansenettsted i flere språk –skrevet og redigert av brukerne –generelt godt oppslagsverk med over 1 mill artikler (engelsk) •Lite garanti for informasjonskvalitet –avhengig av brukeres selvjustis –flere eksempler på falsk informasjon •Kontroversielle tema vanskelig å håndtere –redigeringskrig mellom ulike syn –mekanismer for å låse artikler pga. uenighet –f.eks. israel/palestina, helseeffekter ved bruk av mobil, mm.

13 Trender på Internett Noen av trendene som påvirker informasjonsutveksling på Internett

14 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Sosiale nettverkstjenester •Brukere både konsumerer og genererer innholdet –deler ofte personlige erfaringer eller opplevelser –alt fra dagbøker til reisebeskrivelser med bilder og anmeldelser •Kobler sammen brukerne –legger opp til kommunikasjon mellom brukerne –lar deg definere kontakter/venner –oppdag nye- og lær av likesinnede •En rekke populære tjenester siste par år –MySpace.com –flickr –Yahoo! Answers

15 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Interaktive brukergrensesnitt •Webgrensesnitt tradisjonelt statisk –klikk-og-vent-grensesnitt –lite interaktivitet –tilbakegang i forhold til skrivebordsapplikasjoner •Stadig mer vanlig med dynamiske grensesnitt –bruk av AJAX/DHTML lar websiden oppdatere seg ”sømløst” –vanligste nettlesere støtter i dag nødvendig standarder –brukergrensesnitt på linje med skrivebordsapplikasjoner •Muliggjør samhandling med informasjonen –forenkler navigasjon i informasjon –søk mens du skriver, kontinuerlig informasjonsstrøm, osv. –eksempler er flickr, ny Yahoo! Mail, GMail, mm.

16 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Wiki som publiseringsform •Websider var tradisjonelt ”ingeniørarbeid” –HTML ikke enkelt for folk flest –manuelt redigere filer på riktig plass med riktige tilganger –fokus ble ofte mer på teknisk løsning enn innhold •Wikis lar brukere enkelt lage/endre websidene –enkel syntaks for utseende  genererer innhold –sider lages og endres fra webgrensesnittet –fokus på innhold mer enn teknologi •Stadig mer vanlig som publiseringsform –gjort ”verdenskjent” gjennom Wikipedia –enklere enn tradisjonelle publiseringssystemer –mye brukt til f.eks. Open Source-prosjekter

17 Oppsummering

18 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Søk A Søk B Søk C Søk D Læreboken organiserer kunnskap Informasjon Feilinformasjon

19 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Lærebok Læreboken organiserer kunnskap Informasjon Feilinformasjon

20 Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Forsiktig konklusjon •Læreboken fortsatt viktig i en læringssituasjon –kildekvalitet –pedagogisk presentasjon –tilpasset mottaker •Internett viktig som supplement –”utømmelig” kilde til informasjon –kan gå dypere og bredere enn noen bok –lettere tilgjengelig enn f.eks. publikasjoner på bibliotek –ekstremt viktig med strengt kildekritikk •Internett-brukere bidrar mer med kunnskap –ikke lenger opp til enkelte forfattere/utgivere –gir tilgang til flere og mer relevante ”informasjonsenheter”

21 Spørsmål? Kommentarer? Enig? Uenig?


Laste ned ppt "Hvorfor trenger du lærebok når du har Internett? Frode Lundgren 9. juni 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google