Laste ned presentasjonen
PublisertKnut Caspersen Endret for 4 år siden
1
Kjell Arne Røvik (kjellar@sv.uit.no)
SAMTIDENS REFORMIDEER (og hva som kan skje når de skal inn i klasserommet) Foredrag – Quartfestivalen for Skoleledelse 29.Oktober 09. Larvik Spa Hotel Kjell Arne Røvik
2
POPULÆRE ORGANISASJONSIDEER
Oppskrifter på god ledelse: Serviceledelse Teambasert ledelse Endringsledelse Transformativ ledelse Total kvalitetsledelse Verdibasert ledelse Process value management Knowledge management Dialogbasert ledelse Fjernledelse Selvledelse Storytelling Karaokeledelse
3
OPPSKRIFTER PÅ “RIKTIG” ORGANISASJONSSTRUKTUR
Divisjonalisert struktur Prosjektorganisering Matrisestruktur ”Flat struktur” (avbyråkratisering) Resultatenhetsmodell
4
OPPSKRIFTER PÅ ”GOD ORGANISASJONSKULTUR”
Kundeorientert servicekultur Forandringskultur Læringskultur ”Kulturmiksing”
5
Oppskrifter for personalhåndtering
- Medarbeidersamtaler - Kompetanseutviklings-oppskrifter - Motivasjonsoppskrifter - Empowerment (myndiggjøring)
6
OPPSKRIFTER FOR PROSEDYRER, RUTINER OG PROSESSER
Målstyring og virksomhetsplanlegging Lean production Just-in-time Kvalitetsstyring Kvalitetssikring Evaluering Business process reengineering Activity based costing (abc) Benchmarking Balansert målstyring Best practice Shareholder value
7
”Skolepakker” av reformideer:
MOLIS LIS LEVIS - Kunnskapsløftet
8
SPENNENDE SPØRSMÅL: Hvor oppstår de mest populære oppskrifter for ”riktige” måter å organisere og lede på ? Hva handler disse oppskriftene om ? hva er deres innhold ? Tidsreise: hva kjennetegner de mest populære organisasjonsideer i dag i forhold til de som var populære tidligere (for eksempel for ti, tyve eller tredve år siden)
9
SPENNENDE SPØRSMÅL forts.:
”Reiseruter”: hvordan blir populære organisasjonsideer spredt ? hvilke ”reiseruter” følger de vanligvis ? Vinnerne: hvilke felles egenskaper har de mest populære og utbredte oppskrifter ? Fra prat til praksis: hva skjer når tilnærmet globalt utbredte og langveis-farende ideer skal implementeres ?
12
IDESTRØMMER SOM FORMER SAMTIDENS ORGANISASJONER
Datagrunnlaget: Tre undersøkelser VIRKSOMHETSSTUDIEN KONSULENTSTUDIEN (Deloitte & Touch, Accenture, KPMG, CapGemini) PUBLIKASJONSSTUDIEN Bestselgerstudien Harvard Business Review-studien
13
1. AVBYRÅKRATISERING BEGREP OG GREP FOR OMBYGGING OG NYBYGGING AV SAMTIDENS ORGANISASJONER FLEKSIBILISERING - Raskere ombygging av formelle strukturer - Økt bruk av temporære organisasjonsformer - Økt bruk av ”temps” KONTRAKSJON - Horisontal kontraksjon - Vertikal kontraksjon
14
”FLAT STRUKTUR”: Uklart BEGREP! Uklart GREP! - Uklare BEGRUNNELSER
15
BEGRUNNELSENE BAK GREPENE
DEN STORE LEDERFORTELLINGEN I 2009: (den om kongen, heltene og skurkene) - DE TRE S’ER: Organisasjoner skal utformes som redskaper for å: - SELGE ! - STYRE ! - SPARE !
18
UTFORDRINGER VED ”UTFLATING” AV ORGANISASJONER
Hvor blir det av mellomlederne etter utflatingen ? Hvor blir det av oppgavene som tidligere ble løst på mellomnivåer etter utflatingen ? Faren for administrasjonsvekst på på førstelinjenivået
19
2. PERSONALFELTET: FRA LEDELSE TIL STYRING
LEDELSE: Desentralisert, direkte og dialogbasert påvirkning utøvd gjennom relasjonen mellom den enkelte leder og den/de ansatte. STYRING: Sentralisert og direktivlignende påvirkning utøvd indirekte gjennom formelle strukturer og formaliserte styringssystemer. TREND: FRA RELASJONSBASERT LEDELSE TIL REHIERARKISERING Færre og endrede ledelsessatsninger Rehierarkisering “Cockpitvisjonen” og nye styringssystemer
20
FRA PRAT TIL PRAKSIS: NÅR IDEER SKAL TAS INN OG TAS I BRUK I KLASSEROMMET
VIKTIG VANSKJØTTET VANSKELIG
22
HVA SKJER NÅR REFORMER SKAL IMPLEMENTERES I KLASSEROMMET?
TRE ETABLERTE SCENARIER: - DET OPTIMISTISKE: Rask og uproblematisk implementering Muliggjort ved: Fremveksten av det skoleadministrative kontrollbyråkrati Politiseringen og ideologiseringen av skolen - Rektorrollen: Den lokale, stedlige iverksetter og byråsjef
23
Det pessimistiske scenario: Når reformer frastøtes
Rektorrollen: Den vanskelige balansegang mellom pågående skoleier og den myndiggjorte autonome lektor. Det artistiske scenario Når reformideer holder frikoplet fra praksisfeltet.
24
TO ALTERNATIVE SCENARIER:
VIRUSTEORIEN: - Når reformideer oppfører seg som virus som bl.a. trenger “inkubasjonstid”. OVERSETTELSESTEORIEN: - Når reformideer blir oversatt lokalt
25
Hvorfor blir reformideer oversatt når de skal tas i bruk?
- Rasjonell oversettelse Konfliktdemping - Ubevisst oversettelse
26
TRANSLATØRKOMPETANSE
En kritisk suksessfaktor for å lykkes med implementering av reformer i skolen (Mislykket implementering skyldes ofte dårlig lokalt oversettelsesarbeid) - I betydelig grad oversett og ikke verdsatt. (jfr. den oversette og uglesette oversetter) - En stadig viktigere kompetanse
27
HVORDAN LYKKES MED Å LAGE GODE LOKALE OVERSETTELSER AV REFORMIDEER ?
FIRE DYDER FOR DEN GODE OVERSETTER: KUNNSKAP - Kunnskap om kontekster det oversettes fra - Kunnskap om kontekster det oversettes til MOT - Om å ha mot til å redigere på reformideer - Når den lokale oversetteren må språksette - “Etterdikteren”
28
OVERSETTELSESDYDER (FORTS.)
TÅLMODIGHET - Oversetteren som “viruspasser” STYRKE - Den mektige versus den avmektige oversetter.
29
Rektor som translatør – illustrert ved implementering av kvalitetssystemer etter opplæringsloven
Betydningen av kunnskap Betydningen av mot Betydningen av tålmodighet - Betydningen av styrke
Liknende presentasjoner
© 2019 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.