Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Din oppgave som IT-administrator?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Din oppgave som IT-administrator?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Din oppgave som IT-administrator?
Å ha kontroll Kontroll over datautstyr, lisenser og helpdesksaker Hvordan ivaretar du din ’mission’?

2 Mission Control Vi presenterer
Full kontroll, enklere drift, bedre service

3 Utstyrsoversikt

4 Software/lisenskontroll

5 Brukeroversikt

6 Helpdesk

7 Pleier du å stille deg selv slike spørsmål?
(klikk for å fortsette) Hvor mange PC’er har mindre enn 128 Mb RAM? Når kjøpte vi den PC’en? Har ikke den vært på reparasjon før? Hvor mange PC’er kjører office i dag? Hvem kjører fortsatt Win98? Hva er IP-adressen på den PC’en Hvordan løste vi det problemet forrige gang? Hvem er superbruker i Word? PC’en hans henger mye. Har han installert noen spill? Hvilken skjermoppløsning kjører hun med? Hvor lagret jeg den installasjonsveiledningen?

8 Får du gode svar? Mission Control samler inn all nødvendig info fra PC’er som logger på en server. Gir deg muligheten til å samle alt på ett sted – Slutt på lapper og ark og permer og regneark. Unik mulighet til å kombinere informasjon om maskiner, brukere og helpdesk-notater med tilleggsinformasjon – lag telefonlister, romfordelingslister, lister over superbrukere, hvem som har gått på hvilket kurs De neste bildene gir en kort innføring i disse mulighetene

9 Fleksibelt oppsett Utstyrsoversikt
Lag egne visninger med de feltene du vil ha med Lag egne felter for innskriving av tilleggsinfo. Bestem rekkefølge og sortering på feltene Lag grupperte visninger Utstyrsoversikt Logger informasjon automatisk ved pålogging Datamaskinnavn Brukernavn Prosessortype og hastighet Minne Harddisk – total og ledig kapasitet Windows- og Internetexplorer-versjon Ingen installasjon hos brukerne. Starter et lite program i loginscriptet

10 ’Gruppér’-funksjon Hurtigsøk
Kraftig søkefunksjon som søker i alle felter eller ønsket felt Husker de siste 20 søkene – lagres i dropdownliste ’Gruppér’-funksjon Gruppér linjer etter hvilket som helst felt Du kan gruppere på mange nivåer Vis/skjul-funksjon

11 Tilleggsinformasjon Vis ett eller flere vinduer med tilleggsinformasjon De feltene som ikke vises i hovedtabellen Software Hardware

12 Notater Eget notatvindu for hver enkelt linje
Tilgjengelig i alle visninger Kan skrives ut sammen med annen info

13 Visninger Visninger Tilpass spørringen ved å definere betingelser
Inntil 3 kriterier for hver spørring Velg betingelser fra listebokser. Ingen SQL-erfaring nødvendig Visninger Tilpass standardvisning eller lag egen Velg blant mange innebygde felt eller lag egne Du kan lage tekst-, tall-, ja/nei- og dato-felt

14 Ekskluder logging av PC Logge-alternativer
Legg inn annet utstyr Legg inn info om utstyr som ikke logges automatisk Printere, Servere, Routere, Switcher osv. Eneste krav er et unikt ’Computername’ Logging av software Scan registry for installert software Søk etter bestemt folder/mappe eller filnavn og rapporter som et installert program Tidsstyring Kjør ved hver pålogging eller etter et gitt intervall Ekskluder logging av PC Lag regel for å unngå å kjøre agenten Regel kan inkludere et bestemt brukernavn, datamaskinnavn eller MAC-adresse eller en kombinasjon av disse Logge-alternativer Logg eksakte verdier eller knytt til nærmeste kjente verdi Velg gjenkjenning etter MAC-adresse eller datamaskinnavn

15 Filtrering og formatering Software/lisenskontroll
Merk av for de programmene du vil ’holde øye med’, og vis bare disse. Eller lag egne visninger der navnet inneholder ’Microsoft’ eller antall > 50 el. Software/lisenskontroll Viser all software som er installert på PC’ene Mulighet for å legge inn antall kjøpte lisenser og å vise differanse mellom antall i bruk og antall kjøpt

16 Brukeroversikt Legg inn Fullt navn. Opprett egne felter og visninger for kursoversikter, telefonlister, romnr., superbrukere osv.

17 Helpdesksaker Saksnotater Registrer saker på bruker eller maskin.
Legg inn en kort beskrivelse Velg kategori (valgfritt). Du kan opprette nye kategorier Tildel saken en tekniker og sett en forfallsdato (valgfritt). Saken får status Registrert Tekniker kan få varsel på epost hvis dette er satt opp. Du kan også høyreklikke en sak og sende varsel i ettertid (hvis du for eksempel bytter tekniker) Importer saker fra mailboks (krever Outlook installert). Send mail til bruker (med eller uten saksnotater) Integrasjon med Microsoft Active Directory (ad). Leser epostadresse og telefonnummer fra ad (hvis registrert på bruker) Saksnotater Eget vindu for saksnotater. Dobbeltklikk for å forstørre vinduet Støtter enkel formatering: Skrifttype, skriftstørrelse, skriftfarge, fet/kursiv, understrek, innrykk Støtter RTF-format; dvs. at du kan lime inn grafikk og tabeller og lignende. Støtter dra og slipp fra andre programmer. Dra tekst fra en mail og slipp den i vinduet

18 Dokumenter Lag dokumenter med beskrivelse av fremgangsmåter og prosedyrer for ulike oppgaver Samle tips i din egen FAQ-base Støtter notater (ren tekst) og RTF-dokumenter Egen knapp for å sende dokumentet pr. epost

19 Som om dette ikke var nok
Excel-eksport. Alle visninger, også egendefinerte, kan eksporteres til Excel Forhåndsvisning og utskrift av alle visninger Lag agent-diskett for å logge PC’er som ikke er tilkoplet nettverket. Logg PC’er etter datamaskinnavn eller MAC-adresse

20 Teknisk info Logger alle Windows-versjoner og Intel-prosessorer
Støtter Microsoft og Citrix terminalserver Installasjon kun på server og administrator-PC’er. Ingen installasjon på den enkelte PC Støtter flere samtidige administratorer Administratorprogram kjører på Windows 98 SE og nyere. Windows XP krever service pack 1 Innebygget mailstøtte i Helpdeskfunksjonen (Microsoft Outlook). Krever Outlook installert på PC’en

21 Vil ta ta kontroll? Kontakt Christopher Vogt Telefon: 909.10.837
Epost:


Laste ned ppt "Din oppgave som IT-administrator?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google