Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vi lager liv i byen Presentasjon av Oslo Arrangement

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vi lager liv i byen Presentasjon av Oslo Arrangement"— Utskrift av presentasjonen:

1 Arrangementer i Oslo, en spennende samarbeidsarena for kultur og næringsliv

2 Vi lager liv i byen Presentasjon av Oslo Arrangement
Våre ambisjoner og festivaler Markedsføring Kunstprosjekt under Oslo Lysfestival Matstreif under Oslo Sommerfestival Samarbeid med Oslo Operafestival Historien om Oslo – en moderne historisk musikal Utfordringer i Oslo sentrum Veien til 2011 Samarbeid

3 Om oss Oslo Arrangement AS ble etablert i 2002
Selskapet eies av Oslo Handelsstands Forening Vi er fire ansatte, hvorav én er i permisjon Budsjett for 2007 på 5,2 mill. er fordelt slik: - Magasingruppen15% - Annen handel i sentrum, 3,5% - Næringslivet / sponsorer, 38% - Kommune/stat, 15% - Tivoli på Vestbanetomten, 17% - Avtale med Aftenposten, 6,5% Samarbeidet med mange innholdsleverandører er ikke verdisatt i kroner Hovedpartnere i 2007: NHO reiseliv Lebara Mobile Aftenposten

4 Våre ambisjoner VISJON ”Oslo Arrangement skal skape store og fargerike
festivaler som kan oppleves hvert år i sentrum av Oslo”. MISJON ” Våre festivaler skal bidra til å øke byens attraktivitet til glede for Oslos innbyggere, tilreisende, næringsliv og kulturliv”. FORRETNINGSIDÉ ”Vi skal gjennom våre festivaler lyse opp i bybildet, og gi publikum spennende smakebiter av Oslo som kultur- og opplevelsesby. Gjennom relevante samarbeidspartnere innen både det private og offentlige skal vi utvikle kvalitetsarrangementer som forsterker sentrums rolle som en attraktiv møteplass for folk flest”. VERDIER Kvalitet Nyskapning Glede Mangfold

5 Oslo Lysfestival 2007 1. og 2. desember arrangeres den årlige lysfestivalen i sentrum. Da tennes lysene på julegranene og i julegatene, det blir åpning av Narvisen med en fantastisk isballett i Spikersuppa. Videre blir det musikalske innslag, nisser, barneaktiviteter og fakkeltog. Antall besøkende: ca Arenaer: Karl Johans gate, Spikersuppa/Narvisen, Stortingsplass, Egertorget, Stortorvet.

6 Oslo Vinterfestival 2008 26. januar går Oslo Vinterfestival av stabelen for tredje gang, som et ledd i markedsføringen av Oslo som vinterdestinasjon. Da blir det railkonkurranse, barneskileik, aking, snø og iskunst, afterski og presentasjon av de største skidestinasjonene på Østlandet. I samarbeid med Skiforeningen, Tryvann Vinterpark og Norske Fjell Antall besøkende: ca Arenaer: Spikersuppa, Karl Johans gate, Stortingsplass (evt. Egertorget)

7 Oslo Sommerfestival 2008 Festivalen vil gå over perioden 6.–15.juni. Den trekker et stort og bredt publikum og dekker aktiviteter i hele sentrum. Festivalen vil for første gang utvides til å gå over to hele helger med dertil utvidet program. Det blir blant annet Matstreif på Karl Johan, ute-konserter på Stortorvet, lek og maritim moro på Aker Brygge, markedsdager på Karl Johan, Tivoli, Restaurantfest og mye mer. Antall besøkende: ca Arenaer: Aker Brygge, Vika, Rådhusplassen, Karl Johans gate, Universitetsplassen, Egertorget, Stortorvet, Jernbanetorget.

8 Oslo Høstfestival 2008 13. – 14. september arrangeres Oslo Høstfestival. Festivalen skal være urban og ha fokus på trender innenfor flere genre. Vi planlegger også neste år en spektakulær og annerledes motevisning og har på trappene spennende videreføring av prosjekter innen skateboard, cheerleading og dans. Vi samarbeider også med Kulturnatt og NM i Østersåpning Antall besøkende: ca Arenaer: Rådhusplassen, Vika, Karl Johans gate, Spikersuppa, Egertorget.

9 Profilering av byen Arrangementer bidrar til økt profilering og markedsføring av Oslo som by. Fjorårets Sommerfestival ble omtalt i bla Aftenposten, Dagsavisen, Kanal 24, Østlandssendingen, TV Norge, TV2, P4 og program ble distribuert i tillegg til stor annonsekampanjen over fem dager i Aftenposten. Fornøyde festivaldeltakere er den beste reklame byen kan få. Aktivitetene og stemningen formidles gjennom bilder og i samtaler. Hjemmepublikum er den mest kresne. Godt omdømme i Oslo og omegn er en forutsetting for vellykket internasjonal markedsføring.

10 Eventyrsøppel skap og gi din magi
En åpen interaktiv kunstworkshop i sentrum under Oslo Lysfestival Forprosjekt hvor kunststudenter laget demonstrasjonskunstverk. Deltakere produserte kunstverk i 250 bruskasser. Besøkt av bare første helg. Tot. ca Materialene som ble brukt var søppel og gjenbruksmaterialer Kunstverkene ble satt sammen som en felles installasjon på Musikk-paviljongen. Det ble komponert et lydverk som fulgte workshopen og installasjonen

11 Matstreif – en del av Oslo Sommerfestival
Matstreif ble arrangert for tredje gang under Oslo Sommerfestival i år. Streif var en del av Hundreårsmarkeringen i 2005 i regi av Landbruks- og matdepartementet Matopplevelser fra hele Norge langs Karl Johans gate og på Universitetsplassen i tre dager – juni 2007 Utfordre unge og gamle på smaken av Norsk matkultur. Oslo Arrangement samarbeider med Innovasjon Norge om gjennomføringen av arrangementet Ble besøkt av personer hver dag!

12 Opera til folket Oslo operafestival, varer en uke, åpnet under Oslo Høstfestival. Formålet er å få opera ut til folket ved å gi dem smakebiter ute i bybildet, og markedsføre festivalukens øvrige program. Vi bidrar med scene, lyd og lys på Egertorget, de med opera forestilling lørdag kl. 18 og 22. og gratis operatrikk fra Stortorvet. Meget vellykket og godt besøkt.

13 Forestillingen ”Historien om Oslo” i 2009
Moderne urban musikalsk forestilling som forteller om byens utvikling. En hyllest til mulighetenes og mangfoldets By. Storbyen, småbyen, industribyen og finansbyen, kulturbyen, fremtidsbyen, og ikke minst innflytter- og innvandrerbyen. Få Oslo-boere kan føre sin Oslo- slekt lenger tilbake enn tre generasjoner. Forestillingen skal bidra til å glede byens borgere og skape forståelse for vår felles historie og være med på å samle Oslo til en by.

14 Utfordringer i sentrum
Oslo sentrum: Har ingen bydelsadministrasjon Har mange grunneiere, kommunen, staten og private Flere kommunale etater å forholde seg til Mange forskjellige retningslinjer for bruk, og priser for utleie Ikke noe samarbeid seg i mellom Ingen koordinering av hvem som gjør hvilke aktiviteter hvor Dobbeltbooking forekommer Kommunen gir ikke langsiktige leieavtaler Leie ett år av gangen, først til mølla Kommunen prioriterer egne arrangementer Skepsis til å markedsføres under en festival paraply Arrangører som ikke søker om Politiets tillatelse vet ingen om Men - Har mange store og små arrangementer og festivaler Oslo sentrum vil ha nytte av et festivalkontor som kjenner alle utfordringene og mulighetene i praksis.

15 Muligheter på vei mot 2011 Alle våre festivaler som utstillingsvinduer for mangfoldet i Oslo. Oslo Vinterfestival kan i forbindelse med Ski VM sette fokus på Oslo som friluftsby med unik nærhet til marka. Internasjonalt interesse for ”the Norwegian way of living”. Hele byen deltar i folkefesten - Magisk mangfold i vinterby. Oslo Sommerfestival som den store folkefesten med historisk musikal og en mengde aktiviteter, tilbud og konserter. Meningsmålninger viser at Oslos innbyggere er mer tilfreds med byen sin enn tidligere, og det er bred politisk enighet om fortsatt kultursatsing. Man snakker om Oslo-effekten, satsingen har gitt sterk øking i antall tilreisende. Kombinasjonen av friluftsliv og bymiljø er unik, og det multietniske bybildet oppfattes som inkluderende og spennende.

16 Nøkkelen til suksess er samarbeid
Disse samarbeidet vi med i 2006 og 2007: Kultur- og Organisasjonslivet Oslo Operafestival, Oslo Jazzfestival, Oslo Kammermusikkfestival, Oslo Historiske dansere, Teaterhøgskolen, Kunstnergruppen By-Sant, Oslo Kulturnatt, Korforbundet Oslo-Akershus, Nobels Fredssenter, Attic Dansers, Oslo Tangoverksted, NISS, Dissimilisfestivalen, Oslo Sykkelfestival, Kystens dag, Redningsselskapet, Norsk Sjøfartsmuseum, Norsk Folkemuseum, Skiforeningen, Oslo Streetbasket Cup, Asker Skøyteklubb, Frelsesarmeen, Fretex Redesign, Sentrum Idrettsforening, Oslo By Steinerskole, Snowboardforbundet, Ungdom Mot Narkotika, Oslo Miljøfestival, Norges Jeger og fiskeforbund, LHL, Redd Barna, Designers Saturday, Bondens marked, Nissene på Gålå Handel- og Næringsliv Norske Fjell, Oslo Handelsstands Forening, Oslo Race Week, Matspecialisten, Lunds Tivoli, KNS/Færderseilasen, Tryvann vinterpark, Thon Hotels, NHO Reiseliv, Nordea, Handelen i sentrum, Prosjektskolen, Lebara Mobil, Coca-Cola, Veolia Miljø, Aftenposten, Peppes Pizza, Boblandet, Apèretif, Gågatene Karl Johan, Strøksforeningen Studenterlunden Stat og Kommune Innovasjon Norge, Bondens Marked, Statsbygg, Friluftsetaten, Kultur- og Idrettsetaten, Byrådsavdeling og miljø og samferdsel, Byrådsavdeling og næring og kultur, Torg og gatekontoret, Rådhusets forvaltningstjeneste, OsloTrikken.

17


Laste ned ppt "Vi lager liv i byen Presentasjon av Oslo Arrangement"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google