Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJohan Espeland Endret for 3 år siden
1
Redningstjeneste Luftforsvaret Remi Olsen – NK/Flyger 330 Skv avd Bodø
330 Skvadron Redningstjeneste Luftforsvaret Remi Olsen – NK/Flyger 330 Skv avd Bodø 10. februar 2020
2
Innhold Organisering Status Erfaringer Fremtiden 10. februar 2020
330 Skvadron Innhold Organisering Status Erfaringer Fremtiden 10. februar 2020
3
Organisering Justis- og beredskapsdepartementet Redningstjeneste
330 Skvadron Organisering Justis- og beredskapsdepartementet Redningstjeneste Innkjøp av helikoptre Forsvarsdepartementet Driftsansvar for Sea King Utdanning personell Helse- og omsorgsdepartementet (Helseforetakene) Medisinsk utstyr Legebemanning 3 departement er involvert og har et delansvar for redningstjenesten. Justis- og beredskapsdepartementet finansierte de første Sea King helikoptrene som ble kjøpt i 1972, og har et overordnet ansvar for redningstjenesten og HRS JD betaler også for AW101 FD har gjennom Luftforsvaret driftsansvaret for Sea King helikoptrene, og sørger for at HRS har til sin disposisjon ett helikopter pr base 24 timer i døgnet Helseforetakene har ansvaret for legebemanningen og det medisinske utstyret som finnes i Sea King. Sea King fikk legebemanning i helikoptrene via avtale av 1988. Helikopter og besetning på beredskap er operativt underlagt HRS, som koordinerer og administrerer oppdrag HRS har også taktisk styring og koordinering av redningshelikopterressursene på beredskap 10. februar 2020
4
Baser 5 faste baser 15 min. beredskap 24/7/365
330 Skvadron Banak Baser 5 faste baser 15 min. beredskap 24/7/365 Ethvert pkt. innen 90 min. Totalt 11 helikoptre Norges største skvadron Ca. 120 operative Bodø HRS Nord-Norge Ørland Florø Rygge 330 Organisasjon 5 faste avdelinger 1 tidligere detasjement på Florø Skvadronsledelse på Sola, flyttet fra Bodø i 2002 15 min. reaksjonstid Sola, Ørland, Bodø og Banak (25. min på Rygge grunnet avstand fra forlegning til hangar) HRS Sør- og Nord-Norge Ørland tilhører HRS Sør Totalt 11 helikoptre Fordelingen mellom de ulike basene varierer og flymaskinene må flyttes mellom avdelingene for å opprettholde beredskapen Ethvert punkt på fastlandet skal nås innen 90 min. flytid (70 min. med AW101) Gjennomsnittlig reaksjonstid er rundt min. Norges største skvadron, ca. 120 operative (+ ca. 50 leger) Teknikerne er en del av vedlikeholdsskvadronen Sola 10. februar 2020 HRS Sør-Norge
5
Avdeling Hver avdeling Hver besetning 4 besetninger (inkl. avd. sjef)
330 Skvadron Avdeling Hver avdeling Hver besetning 4 besetninger (inkl. avd. sjef) Mission support Admin Teknisk leder 12 teknikere (skrog/system/motor og avionikk) Fartøysjef Andreflyger Systemoperatør/navigatør Maskinist Redningsmann Anestesilege Mission support og admin varierer fra avdeling til avdeling 10. februar 2020
6
Sea King MK 43B Neseradar 120° Hovedradar 360°
330 Skvadron Sea King MK 43B Neseradar 120° Hovedradar 360° Radioer, alle frekv. + Satcom, TETRA x 2* Radiopeilere, alle frekvenser Infrarødt kamera (EO/IR) Søkelys Observasjonsvinduer 6 par øyne (NVG) Nødnett, Tetra EO/IR (Electro-Optical Infra-Red) Anti-ice kapasitet 10. februar 2020
7
Sea King MK 43B 2 redningsheiser 8-15 sitteplasser
330 Skvadron Sea King MK 43B 2 redningsheiser 8-15 sitteplasser Kan lande på skip/rigger Båreplasser Drivstoffdumping HIFR-kapasitet Medisinsk utstyr, mat og varmt vann 10. februar 2020
8
Sjøredning Krever mye trening Allværskapasitet
330 Skvadron Krever mye trening Allværskapasitet Mange ambulanseoppdrag (medevac) Kan levere lensepumpe Samarbeid med Redningsdykkere Kritiske faktorer Vær Static Bølgehøyde Båten Størrelse Beskaffenhet, master og lignende Evne til manøvrering Mannskapets opplæring Prosedyreforståelse Utenlandske/russiske/norske båter
9
Erfaringer/utfordringer
330 Skvadron Erfaringer/utfordringer Viking Sky Opptil 22 pax i kabinen Effektivitet – klargjøring på dekk Pax heist «side ved side» pga vester IRAN: Inspect and Repair As Necessary 10. februar 2020
10
To heiseposisjoner forsøkt Møre approach som «ACO»-frekvens
330 Skvadron Viking Sky forts. To heiseposisjoner forsøkt Møre approach som «ACO»-frekvens Tidsperspektiv for evakuering 10. februar 2020
11
Erfaringer/utfordringer
330 Skvadron Erfaringer/utfordringer Prosedyrer for i-hopp Ref Hagland Captain Line lagt ut bak båten Ref Fisktrans Avtalt med crew Lyssignaler for i-hopp 10. februar 2020
12
Erfaringer/utfordringer
330 Skvadron Erfaringer/utfordringer Kystnære hendelser Samband utfordrende Talegrupper vs maritim VHF Politi, brann(båter), ambulansepersonell etc Eks seilbåt Egersund Sambandsdisiplin Kallesignaler ( …) 10. februar 2020
13
Fremtiden Tekniske utfordringer Forsyningsutfordringer
330 Skvadron Fremtiden Tekniske utfordringer Forsyningsutfordringer Utfasing av Sea King Parallelle løp Innfasing av AW101 Sola på vakt mai 2020 Deretter 6 mnd pr base Base i Tromsø IRAN: Inspect and Repair As Necessary 10. februar 2020
14
Sammenligning Sea King og AW101
330 Skvadron Sammenligning Sea King og AW101 Sea King AW101 Kommentarer Rekkevidde ved 20 nødstedte innenfor 2 timer ca. 50 nm > 250 nm Avhengig av konfigurasjon Rekkevidde ved 2 nødstedte ca. 220 nm > 310 nm Max antall nødstedte 22 33 Max antall bårer 9 16 Max marsjfart («cruise speed») 110 kts ca. 140 kts Max varighet («endurance») 4:50 5:10 Max avgangsvekt (MTOW) 9.300 kg kg Max lastekapasitet 2.700 kg 4.400 kg Allværsegenskaper Nei Ja AW101 har fullt av-isingssystem. Kan operere under kontinuerlig isingsforhold. Dobbel redningsheis Hydraulisk VS elektrisk Infrarødt/elektro-optisk kamera Ekstra utvendig søkelys Nei TRAKKA, crew (FE/DOC), heis Lasterampe Max utvendig last (lastekrok) - 3.000 kg Viktig ved RITS, brannslukking m.m.
15
Spørsmål?
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.