Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvem er: Merida?.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvem er: Merida?."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvem er: Merida?

2 Hvem er: Stians Sport AS
Etablert 1976 i Oslo Opererer i Skandinavia med Merida agenturet i Norge, Sverige og Island. Omsetning på rundt 250 mill. Sykler, deler-utstyr og fitness Årlig salg på ca sykler. Joint Venture med Merida Taiwan siden 1995

3 Våre merkevarer:

4 STIANS SPORT AS VISJON:
Stians Sport AS er Norges ledende totalleverandør innen sykkel, utstyr til sykkel/syklist og trimutstyr. Vi designer, utvikler og markedsfører kvalitetsprodukter for det norske markedet, som Merida sykkel og trim produkter. Selskapet ble stiftet i 1976 Vi går i brudd og skaper suksess – sammen

5 Velg riktig sykkel og størrelse

6 Hva heter delene?

7 Sjekk eske for skader, pakk opp.
Sjekk sykkel størrelse og sjekk for skader Monter sadel/pinne og heng i stativ Fjern forpakning og sjekk igjen for skader Styre og stem, fordel wirer/strømper Monter forhjul Etterstram krankbolter Pump og sjekk dekk og felg for kast Juster bremser Juster navgir Juster krankgir Styrelager og stem Huskeliste og sikkerhet.

8 Hvorfor akkurat slik? Dette er en generell fremgangsmåte og rekkefølge for hvordan man monterer sammen en sykkel. Det finnes andre, men denne dere nå skal gå i gjennom har vist seg å fungere meget godt for oss. Dette handler i bunn og grunn om å finne en metode, gjøre det samme hver gang, slik at man etter gjentatte ganger husker den. Vi anbefaler at følgende måte brukes på Merida sykler.

9 Montering, steg 1 Sjekk alltid før montering at esken/sykkelen er fri for skader. Ta kontakt med Stians Sport ved eventuelle transportskader/andre feil. Generelle skader og mangler

10 Montering, steg 2 Merk sykkelen med rammestørrelsen hvis denne ikke er merket på rammen. Sjekk gjerne også rammenummeret mot det som står i eventuelt vedlagt håndbok 1 tomme (1”) = 2,54 cm (21”=53cm)

11 Merida

12 Montering, steg 3 Monter sadelen til sadelpinnen hvis dette ikke er gjort, påfør fett på pinnen og monter den så i rammen. Vanlig å henge opp sykkelen i monteringsstativet rundt sadelpinnen) NB, husk Carbon pasta i stedet for fett på Carbon sykler/pinner

13 Montering, steg 4 Fest sykkelen i monteringsstativet helst i sadelpinnen, hvorfor? Hvilken vei? Fjern all innpakking og emballasje, og pakk ut alle løse deler. Sjekk sykkelen på nytt for skader eller feil

14 Montering, steg 5:1 Montering av stem og styre. Sett først eventuelle ”spacere” ned på gaffelrøret (Merida std 2 stk a 1 cm). Fordel så gir/bremsestrømpene på følgende sider av gaffelrøret: Venstre: Strømpe til krankgir Strømpe til bakbrems Høyre: Strømpe til bakre gir (navgiret) (2V+1H) Tips: Viktig at strømpene har en jevn bue.

15 Montering, steg 5:2 Tre deretter styrestemmet ned på gaffelrøret, og skru på topplokket. Dra til bolten i lokket til den går ”tregt” og sjekk med styret at alt svinger lett frem og tilbake. Tilstramming gjøres når sykkelen tas ned av monteringsstativet Husk at styret skal stå rett frem da.. NB: Husk carbon pasta og moment verktøy ved carbon stem og andre carbon komponenter

16 Montering, steg 6 Montere forhjulet. Tre hjulet inn i gaffelørene, og pass på at begge sider av akselen står helt i bunnen på begge sider (hvis ikke blir hjulet stående skjevt i gaffelen). Tre inn hurtighendelen for framhjulet (den korte) fra venstre side, slik at hendelen er på samme side som bakhjulet. Sjekk at hjulet løper lett/jevnt rundt, og sjekk for kast i hjulet. Se samtidig etter at dekket ligger jevnt rundt hele felgen. Tips: Ta gjerne tak oppe/nede på selve hjulet, dra hver sin vei, og kjenn etter om hjullager er korrekt montert. Ingen bevegelse – lager er ok!

17 Montering, steg 7 Etterstram ALLTID krankboltene til krankarmene – både høyre og venstre side hvis det er. Dette er en 8mm umbrako nøkkel Moment, hvorfor er dette viktig? (Det står på armene) Monter så pedalene i henhold til riktig side (se inne i/på selve pedalakselen). Venstre står markert som ”L” (left) og høyre som ”R” (right). Her brukes en 15mm pedalnøkkel eller umbraco Tips: Husk fett på gjengene!

18 Montering, steg 8 Fyll luft i hjulene, sjekk siden av dekket og felgen hvis du ikke vet anbefalt makimaltrykk (psi) Sjekk at hjulet løper lett/jevnt rundt, og sjekk for kast i hjulet Tips: En tommelfinger regel er å pumpe til du må ta i, for å klemme inn dekket på sidene.

19 Montering, steg 9:1 Montering og justering av v-bremsene. Hekt på wiren og gummibelgen i festet, og tre wiren inn gjennom/under festeskruen på venstre bremse arm. Juster så ut justeringsskruen på bremsehåndtaket halvveis, og stram deretter opp wiren nede på bremse armen. Du er nå klar til å justere klossene

20 Montering, steg 9:2 Bremseklossene justeres ved at klossene skal ha en klaring på 0,5-1mm i bakkant, og ligge inntil felgen i forkant (når du justerer). Klossene skal ligge ca. 2mm under felgkanten, og ligge parallelt med felgen NB: Husk at felgen alltid er sterkest på toppen, (der hvor felgsiden går over mot den andre) og svakest i bunnen (nærmest dekket).

21 Justere V-bremser

22 Skivebrems La caliperet henge løst spinn hjulet og brems rolig inn
Hold bremsen mens du forsiktig strammer boltene Repeter ;)

23 Montering, steg 10:1 Bakgiret/navgiret. Sjekk aller først om selve giret står rett, og om ”drop-out”/gir-øret til giret ser rett ut. Ta gjerne tak i selve giret for å sjekke at alt sitter som det skal. Sjekk at wire/strømpe ligger som de skal og at den ikke har noen skarp knekk på seg. Se også etter at den ligger skikkelig i mothold, i håndtaket og i selve giret. Tips: Endehylser skal monteres på alle wire ender, men husk å kappe i riktig lengde.

24 ”Drop-out”/Gir-øre

25 Montering, steg 10:2 Sjekk at endestoppeskruene (H/L) på navgiret er riktig justert slik at ikke kjeden sporer av på innsiden/utsiden av kransen/kassetten. Sett giret i høyeste gir/wiren så slakk som mulig.

26 Justere navkjede gir

27 Montering, steg 10:3 Løsne deretter wirestrammeskruen på giret og stram opp wiren for hånd, skru så til skruen igjen. Sentrer så giret ved å skru på wirejusterings skruen på navgiret til girskifte passer med klikkene. NB: Husk at justeringsskruen på girhåndtaket er forbeholdt kunden!

28 Forskjellige girspaker/sjaltere
Shimano typer Sram typer

29 Montering, steg 11 Krankgiret/forgiret.
Sjekk først om girets indre del av kjedeføreren går parallelt med de største krankhjulet. Deretter sjekker man om girets endestoppeskruer er korrekt justert. Riktig justering på ytterste krankhjul oppnås når det er klaring på krankgir/kjedet, bak skal kjedet ligge på det minste/tyngste drevet. NB: Det skal være klaring mellom krankgir og kjedet, når kjedet er på det minste krankhjulet/drevet foran og bak. Høyde sjekk, 1-3mm over tann på største krankkjedehjul

30 Justere krankkjede gir
Justeringskrue Downpull / Top Pull / Twin Pull High Clamp / Low Clamp / Direct mount/ Braze on Dimensjoner på krankkjede gir 28,6 / 31,8 / 34,9

31 Justere krank gir

32 Montering, steg 12:1 Ta ned sykkelen fra monteringsstativet og
vri styre/stem, slik at det er rett i forhold til hjulet. Skru deretter til skruene med en 4/5/6mm umbraco

33 Montering, steg 12:2 Sjekk av styrelager.
Klem inn frembremsen, (NB! denne bør være montert på venstre side av styret), vri styret 90* og beveg samtidig sykkelen frem og tilbake for å kjenne etter bevegelse i styrelager. Hold gjerne den ene hånden rundt lageret for å kjenne bedre. Stram deretter til bolt(ene) på styrestemmet med riktig moment.

34 Nye teknologier Det er i dag El både for gir og fremdrift.
Dette MÅ oppdateres og lades før utlevering Fint tidspunkt å legge inn service.

35 Huskeliste ER ALLE LØSE KOMPONETER MONTERT?
SITTER HJULENE SKIKKELIG FESTET? LUFTTRYKK OK? STYRESTEM FESTET OG MONTERT RETT? BREMSEHENDLER JUSTERT OG VINKLET ER PEDALENE TILSKRUDD SKIKKELIG? ETTERSTRAMMET KRANKARMER? GIRJUSTERING OK? BREMSEKLOSSER VS. FELG OG DEKK OK? SKRU TIL STYRE OG VRIDNING? FESTET SADEL/SETE SKIKKELIG? RIKTIG VINKEL PÅ SADEL?

36 ETTERSTRAMMING ikke 1.gangs service.
Hva er etterstramming? Hva inneholder en etterstramming? Når bør man foreta en slik service? Vanligvis gratis for kunden..? Fin måte å få kunden inn i butikken, selge! Service er det som skiller mellom en forhandler og en annen

37 Etter montering kan/vil wirestrømper sette seg noe samt bremser og lagre vil kjøres inn.
Be kunden komme inn til etterstramning innen to til seks uker, eller hvis gir/bremser føles ujustert. (ikke etter 6 mnd eller Birken og alt er utslitt) Kunden vil få en sykkel som fungerer optimalt, en ekstra tur innom butikken (slange, pumpe, regnjakke, pedaler, telt?)

38 Sjekkliste etterstramming:
Sjekk bremser: Klosser treffer rett på felg og er skrudd godt fast Bremsene trekker likt, foran og bak Effekten er god Wire, brems og håndtak skrudd fast? Sjekk Gir: Ytterpunkter OK? gir går pent? Skrudd til? Nav er uten slark? Eiker kjennes OK likt? Krankarmer og skruer sitter og er skrudd fast? Styrestem og styre festet? Rett moment? Luft i dekk?

39 Hvordan lagre syklene. Merida sykler i eske skal lagres stående. Kan settes ovenpå hverandre, men kun bunn/topp. Slik: Ikke slik:


Laste ned ppt "Hvem er: Merida?."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google