Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kvalitative forskningsdesign
Geir Afdal SKuL, HiØ 7.4.16
2
Hva er forskningsdesign?
En plan for forskningen Logikken i forskningsopplegget Hva, hvordan og HVORFOR i sammenskruingen Gjøre rede for delene i forskningsopplegget og sammenhengen mellom dem To spørsmål: Hvilke mulige deler? Hvilke mulige logikker?
3
Ikke Problemstilling og metode
4
Nivåer i et forskningsdesign
Paradigme Strategier for data-konstituering Strategier for data analyse Teknikker Forskningsstrategi
5
Eksempler Paradigme Positivisme, strukturalisme, poststruturalisme, kritisk theori, kritisk realisme, sosial realisme, feminisme, (sosial) konstruktivisme, postkonstruktivisme, interpretivisme/hermeneutikk, finitisme, fenomenologi .. Forskningsstrategi Eksperiment, survey, case studie, etnografi, aksjonsforskning, participatory action research, intervensjonsstudier, diskurs analyse, livs historie intervjuer, grounded theory, semiotikk .. Analyse-strategi Innholdsanalyse, narrativ analyse, diskurs analyse, konversasjons analyse .. Analyse-teknikker Koding, narrative stukturering, kondensering, memoing, modellere, tracking ..
6
Plan for resten av forelesningen
Eksempel på ‘pakkeløsninger’ Interpretive Phenomenological Analysis (IPA) Critical realism Hjemmesnekrede design Elementer (vekt på analysenhet) Logikker
7
I. Pakkeløsninger
8
Interpretative Phenomenological Analysis
Paradigm Phenomenology, Hermeneutics, Idiography Livsverden vs ‘objektiv’ verden Menneskelige erfaringer, meningsdannelse, hverdagsliv Erfaringene i seg selv Forskningsstrategi Induktiv I dybden på svært avgrenset analyseenhet og materiale Erfaringer og fortolkninger – språk Sample likt, begrense variabler, ett fenomen Metodisk strategi Semistrukt. individuelle intervjuer Tematisk analyse Metodiske teknikker Fortell, fortolk Linje for linje, tema, sammenhenger
9
Kritisk realisme Paradigm Kritisk realisme
Relativistisk epistemologi, absolutistisk ontologi Strukturene og mekanismene bak menneskelige handlinger Skjelning aktør – struktur Kausalitet Forskningsstrategi Viktigheten av både teoretisering og empirisk analyse Abduksjon, retroduksjon Mixed methods Metodisk strategi Undersøke empiriske relasjoner, argumentere for bakenforliggende mekanismer Blande undersøkelser av korrelasjoner, hverdagsteorier og vitenskapelig teorier Intensive, ekstensive strategier Metodiske teknikker Empirisk teoretisering
10
II Hjemmesnekring
11
Elementer i et forskningsdesign
Analyseenhet Aktører, strukturer Forskningsspørsmål Problemstilling, hypotese Hva slags type prosjekt Fra paradigme til metode Forskerrollen Teori Forskningsoversikt Teori som analyseredskap, drøftingsredskap Materiale Materialvalg, sampling Materiale, data Teori i materialet/felt Metodevalg Innsamling av materiale Analysestrategier Analyse
12
Analyse-enhet Forsknings-spørsmål Metode for etablering av data
Paradigme Analyse-enhet Materiale, empiri Teori Forskerrolle Sampling Metode for analyse
13
Hva menes med begrepet analyseenhet?
14
Et begrep med mange betydninger
What a case ”is” (Yin) The unit of analysis is the major entity that is being analyzed in the study. It is the 'what' or 'whom' that is being studied. (Wikipedia) ”In contrast to the term ’element’, the term ’unit’ designates a product of analysis that possesses all the basic characteristics of the whole… (Vygotskij)
15
FENOMEN
16
FENOMEN ANALYSE-ENHET ANALYSE-ENHET
17
FENOMEN ANALYSE-ENHET ANALYSE-ENHET MATER-IALE
18
Et eksempel Fenomen: Narrativ identitet
Analyseenhet: Alvorlig syke og døendes fortellinger Materiale: 300 sider fortellinger av 51 informanter
19
Empirisk og teoretisk Empirisk avgrensning/ presisering
Teoretisk avgrensning/ presisering ANALYSEENHET
20
Ulike empiriske analyseenheter
Individer Grupper Artifakter (bøker, bilder, media, språk, symboler) Geografiske enheter (byer, stater) Sosiale interaksjoner (relasjoner, avgjørelser) Sosiale praksiser Dialogiske prosesser
21
Ulike teoretiske analyseenheter
Læring Kunnskap Identitet Transnasjonalisme Sosial kapital
22
Forskningsspørsmålet
Til hvilket nivå? Fenomen Analyseenhet Materiale
23
FORSKNINGS-SPØRSMÅL FENOMEN? ANALYSE-ENHET? MATER-IALE MATER-IALE?
24
Variabel vs analyseenhet
To konseptualiseringer av forskningsfelt Variabel De-kontekstualisering Egenskaper (alder, kjønn, utdanning) Korrelasjoner og lovmessige kausale sammenhenger Analyseenhet Kontekst Praksiser Komplekse relasjoner
25
Reduksjonisme og holisme
Det kjemiske argument (Vygotskij mfl) Studere H2O Elementer H: Brenner O: Vedlikeholder flammene Enhet Andre egenskaper Helheten mer enn summen av elementene ”.. the term unit designates a product of analysis that possesses all the basic characteristic of the whole.” Vygotskij
26
Sampling og teori
27
Strategier for sampling
Tilfeldig utvalg Tilfeldig sampling Stratifisert sampling Informasjonsorientert utvalg Ekstrem/avvikende case Maksimum varierende case Kritiske case Paradigmatiske case Flyvbjerg
28
Strategier for sampling
Maximum variation Homogenous Critical case Theory based Confirming and disconfirming cases Snowball or chain Extreme or deviant cases Typical cases Intensity Politically important cases Random purposeful Stratified purposeful Criterion Opportunistic Combination or mixed Convenience Miles/Huberman
29
Teoriens rolle i prosjektet
Design – analyseenhet, problemstilling etc Analyse Diskusjon – bidrag Empirisk og/eller teoretisk bidrag?
30
Logikker i et design Induktive Deduktive Abduktive
31
Noen eksempler på logikker
32
Trine Anker: Respect and disrespect
33
Morten Holmqvist: Learning religion in confirmation: mediating the material logics of religion
34
Geir Afdal: Tolerance and curriculum
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.