Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Agenda: Gjennomgang med tips Spørsmålsrunde Gruppesamtaler.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Agenda: Gjennomgang med tips Spørsmålsrunde Gruppesamtaler."— Utskrift av presentasjonen:

1 Agenda: Gjennomgang med tips Spørsmålsrunde Gruppesamtaler

2 http://www.youtube.com/watch?v=5EWVxT4yPp0

3  Noen foresatte kan føle at de ikke strekker til faglig og kvier seg dermed for å hjelpe barna med skolearbeidet. Forskning viser derimot at interessen og engasjementet som er viktigst for barnas utvikling i skolearbeidet.  Viser man som foreldre interesse for barnas skole, vil det ha positiv innvirkning både på den sosiale og den faglige utviklingen. Tips:  Spør ungdommen om skolehverdagen!  Sett deg inn i arbeidsplaner og timeplaner  Bli kjent med klassekameratene  Still på foreldremøte  Skap gode rutiner for lekser og lesing hjemme  Snakk positivt om skolen

4  Grensesnitt mellom skole og hjem  Vindu inn i skolens indre liv  Foreldre får følge med i skolens opplæring og i ungdommens læring  Gjennom å støtte og hjelpe egne barn med skolearbeidet, kan foreldre direkte påvirke de læringsresultater de oppnår

5  lekser har stor betydning i forhold til læringsresultat  systematisk tilbakemelding på lekser fra skolens side er et viktig virkemiddel.  En leksefri skole vil ikke ha positiv virkning

6 FILM Konkrete råd og tips om hvordan man som foreldre kan bidra mest mulig til sine egne barns skolehverdag i hjemmet. Fagpersoner utdyper temaet med funn fra forskning om foreldrestøtte.

7  Denne finnes på ITSL og skolens hjemmeside:  https://www.bergen.kommune.no/omkommun en/avdelinger/skoler/slatthaug-skole https://www.bergen.kommune.no/omkommun en/avdelinger/skoler/slatthaug-skole

8 LæringsmålLærestoff og arbeidsmåterVurdering MATEMATIKK Du skal kunne: Sette opp et budsjett og føre et regnskap både for hånd og digitalt. Gjøre om mellom måleenheter for masse og volum. Regne fra utenlandske til norske penger. Regne med lønn og skatt. Kapittel 5: «Økonomi s 148-158 Uke 4 Lekse til torsdag: Skriv regel for omgjøring av masseenhetene og volumenhetene i regelbok. +Alle gjør oppgave 5.64 og 5.65. I tillegg skal du velge mellom oppgave 5.66 eller 5.67.s 158 og 159 Lekse til fredag: Skriv i regelbok: formel for å regne med utenlandske penger s 154 +oppgave 5.69, 5.70 og 5.71 s 160 Uke 5: Lekse til torsdag: Alle gjør oppgave 5.72, 5.73 s160 og oppgave 5.50 s 156 (på Excel) I tillegg skal du velge mellom oppgave 5.75 eller oppgave 5.74 s 161 Lekse til fredag: Øv til Exceltest. Repeter oppgave 5.7, 5.14 og 5.17 Test i Excel i uke 5, vurderes uten karakter

9  Læringsmål  Strukturer arbeidet for uken  Når er det prøver og innleveringer?  Vurdering: Hva får vi ut av tilbakemeldingene?

10  http://matematikk.net/side/Hovedside http://matematikk.net/side/Hovedside  http://matematikksenteret.no/ http://matematikksenteret.no/  http://www.itslearning.no/ (repetisjonsoppgaver, blå oppgaver) http://www.itslearning.no/

11  Tirsdag kl 14.00-16.00  Torsdag kl 08.00-09.00  Assistent til stede  Alle hjelpemidler med pc og oppslagsbøker.  Mulighet for samarbeid med andre elever.

12  Begreper  Hoderegning  Tall og tallforståelse  Brøk  Prosent og promille  Økonomi  Geometri  Tegning og konstruksjon  Problemløsning  Statistikk  Sannsynlighet og kombinatorikk  Algebra  Likninger og ulikheter  Funksjoner  Lengde, areal og volum  Målestokk og mønster

13

14

15

16 Gjennomgang på skolen (ulike metoder) Lese og forstå eksempel i læreboken Oppgaveløsning Kontroll mot Fasiten og gjennomgangen på skolen Mengde og fordypelse Kort egenvurdering Et eksempel på hvordan man kan arbeide med matematikk

17 Egenvurdering

18

19  Les tabeller, oppskrifter og bruksanvisninger

20 Små repetisjonsøkter hjemme Se gjennom eksempler Regelbok Se gjennom tidligere prøver m/tilbakemelding Noe må bare pugges / automatiseres God og ryddig føring

21 ???

22 Case 7 ”Nå skal jeg lære deg hvordan man dividerer uten å bruke kalkulator. Du gjør bare sånn som dette” Far skrev og forklarte, men det kom raskt fra Tora: ”Det er ikke slik vi har lært det. Vi får ikke lov å gjøre det på gammeldags måte ! ”

23  Siri kommer hjem fra skolen en helt vanlig ettermiddag. Hun slenger raskt fra seg sekken i gangen og er på vei ut av huset da en av hennes foresatte får ropt etter henne:  ”Du går ingen steder før du kan vise meg at du har gjort leksene! ”  ” Slutt å tull! Jeg kommer hjem klokken ti og gjør dem da ”  Hun holder avtalen og får gjort matteleksen før klokken er halv elleve.  ” Fint at du holdt avtalen, men har du arbeidet godt nok med denne leksen? ”  ” Kan jeg hjelpe for at jeg ikke forstår mer enn halvparten av det vi nå holder på med? ”  ” Tja,........

24  Rolf kommer hjem fra skolen en helt vanlig ettermiddag. Han er helt knust.  ” Hva er det som har hendt? ” spør en av hans foresatte.  ” Vi fikk tilbake matematikkprøven i dag. Jeg HATER alt som har med matte å gjøre! ”  ” Nå må du gi deg – da jeg gikk på skolen... 

25  Sofie kommer hjem fra skolen en helt vanlig ettermiddag. Hun går rett inn på rommet sitt etter hun har sagt hei til en av sine foresatte.  Etter 15 minutter kommer hun ut med tårer i øynene.  ”Hva er det Sofie? ”  ” Vi skal ha matematikk-tentamen i overmorgen, og jeg kan ingen ting. Jeg er helt elendig i matte!!! ”  ”Ikke fortvil. Skal vi se på det sammen? Jeg tror jeg kan hjelpe deg med å strukturere regler og fremgangsmåter ” 

26  Sally kommer hjem fra skolen en helt vanlig ettermiddag. Hun prøver å gå rett inn på rommet sitt uten at noen av hennes foresatte ser henne. Under middagen noe senere virker hun unnvikende og ønsker for all del ikke at samtalen skal handle om skolen og lekser.  Sally har alltid vært god i matematikk. Men nå er de foresatte blitt bekymret for at hun ikke henger med. De har mistet oversikten over matematikkleksene og har kun fått vite at en eller to prøver gikk litt dårlig.  Da middagen er ferdig og Sally har gått på trening tar de foresatte opp problematikken med en nabo som også har en datter i 9. klasse. De diskuterer hvordan de kan og bør hjelpe / kontrollere.  Skal de presse henne til å redusere antall dager med trening, eller...

27 Sigurd kommer hjem fra skolen og var tydelig forbannet. Under middagen kom det frem at han syntes at læreren var en STOR dust. ”Han klarer ikke å lære meg noe som helst.” ”Vet du hva han sa da...


Laste ned ppt "Agenda: Gjennomgang med tips Spørsmålsrunde Gruppesamtaler."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google