Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samarbeidspartnere finns de?? 2. april 2006 Elizabeth C. Bjørn-Hansen B.S., M.S.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samarbeidspartnere finns de?? 2. april 2006 Elizabeth C. Bjørn-Hansen B.S., M.S."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samarbeidspartnere finns de?? 2. april 2006 Elizabeth C. Bjørn-Hansen B.S., M.S

2 Først… Hvordan kan en kunstforening skaffe midler? Egen inntekt –Salg, provisjoner, inngangsbilletter, Tilskudd Gaver Støtte Sponsor/samarbeidspartner

3 Sponsorat Er betaling av kontanter for å kunne assosieres med en kulturorganisasjon eller kunstnerisk aktiviteter for å kunne promovere eget navn, produkter, tjenester eller holdninger oftest er en del av bedriftens kommunikasjonssbudsjett –Markedsføring –PR –Personal (HR) Kan inneholde elementer av CSR (samfunnsansvar)

4 Hva ønsker bedrifter ut av et samarbeid? Direkte tilgang til marked Økt bevissthet rundt navn Kundepleie Tilgang til interessante arrangement Tilgang til interessante lokaler Tilgang til lokalmiljø Interne forhold PR muligheter Hyggelig Forbedre image Assosisasjon med toppkvalitet Bygge merkeverdier Forbedre dårlig image Differensiering

5 Hvem profitere på et partnerskap I bedriften? Adm.dir Styreleder Personal Bedrifts- kontakt Markedsføring salg Samfunns kontakt

6 “etter som det globale markedet blir mer og mer konkurransepreget vil de selskapene som aktivt søker å utvikle samfunnet i en positiv retning like energisk som de konkurrerer om markedsandel være morgendagens vinnere.. Å være en god bedriftsborger er ikke bare det riktige å være, det er den smarte tingen å være” Gilbert Amelio President & CEO National Semi Conductor Corp. Samfunnsansvar

7 Trender Mer spenning Organisasjoner store og små Designer avtaler Brand sponsorship Større investeringer Frivillighet blant ansatte Utdannelse Kunst på jobben Samfunnsansvar

8

9

10

11

12 Kunst og kultur kan... Forandre holdninger til et lokalmiljø Bygge stedsidentitet Forbedre kommunikasjon Bryte barrierer Øke selvtillit, Forbedre kommunikasjonsferdighet er --

13 Anthony Thorncroft “There can be few business activities... which can be justified as a good investment; as a useful marketing and promotional tool; as excellent internal and external PR - and as an obviously acceptable way in which commerce can contribute something to social well being. Arts sponsorship is a great success story, copied throughout the world. Long may it continue.” The Financial Times, 1997

14 5-trinn for å få en partner fra næringslivet 1. Vurdér din organisasjon 2. Utvikling innhold av partner privilegier/ Rettigheter 3. Sjekk markedet 4. Tilnærming til bedrifter 5. Utvikling av langsiktige relasjoner 5-trinns plan

15 1. Analysér din organisasjon Hva ønsker du? Har du nok ressurser? Finnes det begrensninger for hvem du vil ha som partner? Hvor mye er du villig til å tilby??

16 Utvikling av privilegier og rettigheter DIN IDENTITET DITT PUBLIKUM PROSJEKTENE BEDRIFTSFORDELER/ PRIVILEGIER PRISEN

17 Analyser din organisasjon som partner for næringslivet (swot-analyse): STYRKERSVAKHETER Velutdannet, trendy publikum Godt forankret i lokalmiljøet God relasjon med det offentlige Topp kvalitet Liten stab Svak profil MULIGHETERTRUSLER Med sampartner kan vi lage bedre arrangement, finere utstillinger osv. Mer markedsføring Miste kontroll, bli for store Kunstforeningen

18 MULIGHETER Hele organisasjonen En årstids’ aktiviteter Komplette prosjekter eller utstillinger Enkeltstående prosjekter Barneprogram, skoleprogram, annet Markedsføring og trykksaker Kataloger, programmer, CD Utbyggingsprosjekter

19 MULIGE MOTYTELSER Navn på materiell Takk i program Annonse i program Muntlig takk Gratis billetter Prioritets booking Private visninger Anledning til kundepleie Bruk av mailinglister Produktprøver Utstillingssted Ting og tang Mediedekning

20 PRISEN…. Hvordan du IKKE skal gjøre det... Kostnader(100.000) Billettsalg60.000 Kulturrådet15.000 Gave5.00080.000 TRENGER(20.000) Fra partner = 20.000

21 Hvilke faktorer spiller en rolle for hvordan du kan prissette ditt prosjekt for næringslivet? VERDI ikke KOSTNA DER Fordeler Markedsføring og PR Publikumsprofil Rykte Unique Selling Points What’s the trick?????

22 SJEKK UT! - B - Potensielle kontakter - C - Spesielle mål - A - Eksisterende kontakter

23 Potensielle kontakter Lokal næring Lokal og nasjonal presse Lokale myndigheter Handelskammer Næringsråd Rotary, Lions Top 500 selskaper i Norge Dagens Næringsliv, Finansavisen, internett Partnere til andre aktiviteter og deres konkurrenter

24 Vellykket tilnærming - 1 - Forbered prospekt - 2 - Ring - 3 - Skriftlig henvendelse - 4 - Det første møtet

25 PROSPEKTET SALG IKKE TIGGING Hvem du er, og hva dere gjør Hvem støtter dere Prosjektet Ditt publikum PR Fordeler Pris

26 BREVET Kort og konsist Besvar dette: “Hvorfor skal denne bedriften inngå et partnerskap med oss?” Du må fortsatt være initiativtaker og pådriver! GYLLEN REGEL

27 Håndtering av ‘Nei’ Finn ut hvorfor! Prøv på nytt om 6, 9, 12 måneder Invitér din kontakt på et arrangement (ikke se på dem som slemme!) Gjør tilnærming mot mange av gangen!

28 ET NEI ER IKKE ALLTID ET NEI……….. 1. Nei, det er for mye. 2. Nei, det er for lite. 3. Nei, du snakker med feil person. 4. Nei, ikke kunst og kultur. 5. Nei, dere kommer for sent. 6. Nei, dere kommer for tidlig. 7. Nei, ikke nå eller ikke ennå. 8. Nei, ikke her men et annet sted. 9. Nei!

29 Et langsiktig forhold Skriftlig avtale eller kontrakt Hold kontakten Prosjektledelse Overvåkning og analyse Medieovervåkning og presseklipp Oppfølging med fremtidige prosjekter

30 5-trinn for å få en partner fra næringslivet 1. Vurdér din organisasjon 2. Utvikling innhold av partner privilegier/ Rettigheter 3. Sjekk markedet 4. Tilnærming til bedrifter 5. Utvikling av langsiktige relasjoner 5-trinns plan

31 Hvordan være middelmådig, eller litt under…. Vær uklar mht. mål. Ikke evaluer Glem at avtaler må selges inn eksternt og internt Tenk kortsiktig! Ikke tenk utenfor boksen! Ikke tro at du kan være mer kreativ Tro at kunst og kultur egentlig ikke har noen plass i næringslivet.

32 CASES Case 1 Dere er en ledergruppe i Miedel butikken i byen. Denne dagligvare butikken åpnet for 1 år siden, og har ikke oppnådd resultater i nærheten av det som var forventet. En konsulent har rådet dere til å knytte dere til et lokalt kunstprosjekt. Kunstforeningen i byen har nettopp gjort en henvendelse til dere om et mulig samarbeid. Hvordan griper dere som bedrift dette an? Case 2. En ny designbevisst møbelbutikk skal åpnes på kjøpesenteret i en mellomstor by. Markedssjefen har ideer om en åpning som gir oppmerksomhet, og troverdighet hos den rette målgruppen. Hun ringer lederen i kunstforeningene i byene rundt, Hvordan forløper samtalen? Case 3- Statoil ønsker sterkere lokalforankring. De har erfaring mye erfaring med å samarbeide med kultur., spesielt med musikk og store festivaler, Nå er det noen som ønsker å prøve seg på kunst, De er i samtaler med noen kunstforeninger, og byens kunstmuseum. Hvordan skal dere argumentere for at de skal inngå en samtale med dere?


Laste ned ppt "Samarbeidspartnere finns de?? 2. april 2006 Elizabeth C. Bjørn-Hansen B.S., M.S."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google