Salg: avslutningsarbeider for periodeavslutning SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anleggsanskaffelse for konstruerte anlegg SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Advertisements

Salg: avslutningsarbeider for periodeavslutning SAP Best Practices.
Kredittstyring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Anskaffelseskontrakt SAP Best Practices Baseline Package
Solgte varers kostmetode SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Lageroverføring uten levering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interaction Center-Service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Serviceordrestyring (frittstående) SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Likviditetsstyring SAP Best Practices Baseline Package
Innkjøp av forbruksvarer SAP Best Practices Baseline Package
Intern anskaffelse: Firmakodeuavhengig lagerover- føring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serieproduksjon SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Salgskontrakt med fast pris og ressursrelatert fakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Salgsmulighetsstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Serienummerstyring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tjeneste med fastprisfakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler
Slank kampanjestyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Internt vedlikehold SAP Best Practices Baseline Package
Lean-WM SAP Best Practices Baseline Package
Lagerhåndtering: Utrangert og sperret beholdning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Internordre for markedsføring og budsjettering av andre indirekte kostnader SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Salgskvantumsprognose SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Anleggsanskaffelse via direkte aktivering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Ekstern anskaffelse av ressurser fra fra tredjepart SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Periodeavslutning for prosjekter SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler
Budsjettering av FoU-internordre SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler Hovedpunkt
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler
Kreditorreskontro SAP Best Practices Baseline Package
Lageroverføring med levering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Segmentrapportering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Aktivere bilagsoppdeling SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Batchstyring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Lead Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Debetnotabehandling SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Aktivitetsstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Adhoc-konsulenttjenester med fastprisfakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Gratis levering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Innkjøpstilbud SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Prosjekt med fast pris og ressursrelatert fakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
N ø dvendige prosesstrinn SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Faktisk internordre for FoU SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler
E-tjenester: Reklamasjons- og returbehandling SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
SAP Best Practices Returbehandling SAP Best Practices Baseline Package.
Leieproduksjon SAP Best Practices Baseline Package
Budsjettering av priser for innkjøpte materialer SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Kunde- og kontaktadministrasjon SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Etterbehandling (varer i arbeid) SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Hovedbok SAP Best Practices Baseline Package
Reklamasjons- og returbehandling SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Internt prosjekt SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Salg av planlagte tjenester SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Retur til leverandør SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Etterbehandling (lagerprodusert material) SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Returer og reklamasjoner SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Innkjøp uten kvalitetsstyring SAP Best Practices Baseline Package
Tidsregistrering SAP Best Practices Baseline package
Tjeneste med tids- og material- basert fakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Modell- og simuleringskalkulasjon SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Reiseadministrasjon SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Pipeline Performance Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Tilbud SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interaction Center-markedsføring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler
Reiseadministrasjon SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Formål, Fordeler og Viktige prosessforløp som dekkes Formål  Å gi fullstendig.
Kundeordrebehandling for interessent SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Utskrift av presentasjonen:

Salg: avslutningsarbeider for periodeavslutning SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices

Scenariooversikt – 1 Formål Dette scenarioet beskriver innsamlingen av periodiske aktiviteter i salg og distribusjon, som for eksempel dagsavsluttende aktiviteter eller forskriftsmessige krav som Intrastat og Extrastat-rapportering. Fordeler Gir en oversikt over periodiske salgs- og distribusjonsaktiviteter Viktige prosessforl ø p som dekkes Kontrollere sperrede kundeordrer Vurdere ufullstendige salgsordrer Gjennomgang av salgsdokumenter som er sperret for levering Gjennomgang av salgsbilag som forfaller til levering Kontrollere logg for samlet leveringsopprettelse Vurdere ufullstendige SD-bilag (leveranser) Vurdere utgående leveranser for vareuttak Gjennomgang av salgsbilag som er sperret for fakturering Gjennomgang av faktureringslisten Kontrollere logg for kollektiv fakturaopprettelse Gjennomgang av listesperrede (for regnskap) fakturaer Opprette Intrastat/Extrastat Beregning av varer i arbeid (tjenesteyter) Avregne kundeordrer til resultatanalyse (tjenesteyter) Formål og fordeler:

Scenariooversikt – 2 Obligatorisk SAP enhancement package 4 for SAP ERP 6.0 Brukerroller involvert i prosessforløp Salgsfakturering Salgssjef Lagersjef Salgsadministrasjon Lagersjef Debitorreskontrosjef FP: Tjenesteyter Produktkostnadscontroller SAP-applikasjoner som kreves:

Scenariooversikt – 3 Salg: avslutningsarbeider for periodeavslutning Kontrollere sperrede kundeordrer: Kundeordren ble ikke godkjent i kredittkontrollen. I denne aktiviteten kontrollerer du sperrede kundeordrer og løser kredittproblemer. Vurdere ufullstendige salgsordrer:Denne aktiviteten viser en liste over alle ufullstendige dokumenter som er basert på de spesifiserte utvalgskriteriene. Gjennomgang av salgsdokumenter som er sperret for levering: Den viser salgsordrer som er sperret av kredittårsaker og som må frigis av kredittavdelingen Frekvens. Vurdere salgsordre som forfaller til levering: Salgsordrer forfaller til leveringsopprettelse i henhold til deres leveringsplaninndeling. Leveringsplaninndelingen forfaller til forsendelse når de tilgjengelige materialene og transportplanleggingsdatoen for en tidsplan har ankommet. Kontrollere logg for samlet leveringsopprettelse: Denne loggen sørger for detaljerte årsaker til hvorfor en leveranseopprettelse har mislyktes. Bruk denne loggen til å identifisere årsakene og løs problemene. Vurdere ufullstendige SD-dokumenter (leveranser): I denne aktiviteten gjennomgår du salgsordrer som ikke er komplette ved å bruke ufullstendigprosedyren. Vurdere utgående leveranser for vareuttak: I denne aktiviteten gjennomgår du leveringer som forfaller for vareuttak. Gjennomgang av salgsdokumenter som er sperret for fakturering: Denne loggen sørger for detaljerte årsaker til hvorfor en leveranseopprettelse har mislyktes. Bruk denne loggen til å identifisere årsakene og løs problemene. Gjennomgang av faktureringslisten: Når du behandler faktureringslisten, trenger du ikke å legge inn de individuelle dokumentene som skal faktureres. Systemet viser dokumentene som skal faktureres, basert på utvalgskriteriene du har angitt. Det kan også kombinere flere leveringer i én faktura. Kontrollere logg for kollektiv fakturaopprettelse: Denne loggen sørger for detaljerte årsaker til hvorfor en fakturaopprettelse har mislyktes. Bruk denne loggen til å identifisere årsakene og løs problemene. Gjennomgang av listesperrede (for regnskap) fakturaer: Denne loggen gir detaljert informasjon om hvorfor et fakturadokument er sperret for regnskap. Bruk denne listen til å identifisere årsakene og løse problemene. Opprette Intrastat/Extrastat: I dette trinnet behandler du statistikken for EU. Beregning av varer i arbeid (tjenesteyter): Resultatanalysen brukes til å evaluere fremdriften for salgsordre på grunnlag av de planlagte og faktiske inntektene og utgiftene. Avregne salgsordren til lønnsomhetsanalyse (tjenesteyter): Avregningsprosessen flytter alle inntekter fra salgsordren til et controllingobjekt for lønnsomhetsanalyse. Detaljert prosessbeskrivelse:

Prosessforløpsdiagram Salg: avslutningsarbeider for periodeavslutning Salgsadmi- nistrasjon Lagersjef Debitor- reskontro- ansvarlig Kontrollere sperrede kundeordrer Salg: Periodeavslutningsoperasjoner inneholder ingen prosessflyt, bare enkle prosesstrinn Salgs- fakturering Salgssjef Lagersjef FP: Tjeneste- yter Vurdere ufullstendige salgsordrer Gjennomgang av salgsdoku- menter som er sperret for levering Gjennomgang av salgsordrer som forfaller til levering Kontrollere logg for samlet leverings- opprettelse Vurdere ufullstendige SD-bilag (leveranser) Vurdere utgående leveranser for vareuttak Gjennomgang av salgsbilag som er sperret for fakturering Gjennomgang av fakturerings- listen Kontrollere logg for kollektiv faktura- opprettelse Gjennomgang av liste- sperrede (for regnskap) fakturaer Opprette Intrastat/Extra- stat Beregning av varer i arbeid (tjenesteyter) Produkt- kostnads- controller Avregne salgsordren til lønnsomhets- analyse (tjenesteyter)

Forklaring SymbolBeskrivelseBruks- kommentarer Bånd: Identifiserer en brukerrolle, for eksempel fakturakontrollør eller selger. Dette båndet kan også identifisere en organisasjonsenhet eller gruppe, i stedet for en bestemt rolle. De andre prosessforløpssymbolene i denne tabellen går inn i disse radene. Du har så mange rader som er nødvendig for å dekke alle rollene i scenariet. Rollebånd inneholder oppgaver som er felles for denne rollen. Ekstern hendelser: Inneholder hendelser som starter eller avslutter scenariet, eller påvirker tingenes forløp i scenariet. Flytlinje (heltrukket): Linje som viser den normale sekvensen av trinn og retningen av flyten i scenariet. Flytlinje (stiplet): Linje som viser flyten for sjelden brukte eller betingede oppgaver i et scenario. Linjen kan også lede til dokumenter som er involvert i prosessflyten. Knytter sammen to oppgaver i en scenarioproses s eller en hendelse uten trinn Forretningsaktivitet / Hendelse: Identifiserer en aktivitet som enten leder inn i eller ut av scenariet, eller en ekstern prosess som skjer i løpet av scenariet Tilsvarer ikke et oppgavetrinn i dokumentet Enhetsprosess: Identifiserer en oppgave som dekkes trinnvist i scenariet Tilsvarer et oppgavetrinn i dokumentet Prosessreferanse: Hvis scenariet refererer til et annet scenario i summen, oppgir du scenariets navn og nummer her. Tilsvarer et oppgavetrinn i dokumentet Referanser til underprosesser: Hvis scenariet refererer til et annet scenario, oppgir du scenariets nummer, navn og trinnumre fra dette scenariet her Tilsvarer et oppgavetrinn i dokumentet Prosessbeslutning: Identifiserer en beslutning / et forgreningspunkt som viser at sluttbrukeren skal gjøre et valg. Linjer som representerer forskjellige valg kommer ut fra forskjellige deler av diamanten. Tilsvarer vanligvis ikke et oppgavetrinn i dokumentet. Gjenspeiler et valg som skal gjøres når trinnet er gjennomført SymbolBeskrivelseBrukskommentarer Til neste / fra siste diagram: Leder til neste / forrige side av diagrammet Flytdiagrammet fortsetter på neste / forrige side Utskrift / dokument: Identifiserer et dokument, en rapport eller et skjema som er skrevet ut Tilsvarer ikke et oppgavetrinn i et dokument, i stedet blir det brukt til å gjenspeile et dokument som er generert av et oppgavetrinn. Denne formen har ikke noen utgåene flytlinjer Faktiske finanstall: Oppgir et finansielt konteringsbilag Tilsvarer ikke et oppgavetrinn i et dokument, i stedet blir det brukt til å gjenspeile et dokument som er generert av et oppgavetrinn. Denne formen har ikke noen utgåene flytlinjer Budsjettplanlegging: Oppgir et budsjettplanleggingsdokument Tilsvarer ikke et oppgavetrinn i et dokument, i stedet blir det brukt til å gjenspeile et dokument som er generert av et oppgavetrinn. Denne formen har ikke noen utgåene flytlinjer Manuell prosess: Dekker en oppgave som utføres manuelt Tilsvarer stort sett ikke et oppgavetrinn i et dokument, i stedet blir det brukt til å gjenspeile en oppgave som utføres manuelt, for eksempel lossing av en truck på lageret, som påvirker prosessflyten. Eksisterende versjon / data: Denne blokken dekker data som mates inn fra en ekstern prosess Tilsvarer stort sett ikke et oppgavetrinn i et dokument, i stedet gjenspeiler denne formen data som kommer inn fra en ekstern kilde. Dette trinnet har ikke innkommende flytlinjer Beslutning om bestått / ikke bestått: Denne blokken dekker en automatisk beslutning som gjøres av programvaren Tilsvarer stort sett ikke et oppgavetrinn i dokumentet, i steet brukes det til å gjenspeile en automatisk beslutning av systemet som gjøres når et trinn er gjennomført. Ekstern for SAP Forretnings- aktivitet / - hendelse Enhetsprosess Prosessref eranse Under- prosess- referanse Proses s- beslut- ning Diagram- tilknytning Utskrift / dokument Faktiske finanstall Budsjett- planlegging Manuell proses s Eksister- ende versjon / data Beslut- ning om best å tt / ikke best å tt

© 2010 SAP AG. All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. Microsoft, Windows, Excel, Outlook, and PowerPoint are registered trademarks of Microsoft Corporation. IBM, DB2, DB2 Universal Database, System i, System i5, System p, System p5, System x, System z, System z10, System z9, z10, z9, iSeries, pSeries, xSeries, zSeries, eServer, z/VM, z/OS, i5/OS, S/390, OS/390, OS/400, AS/400, S/390 Parallel Enterprise Server, PowerVM, Power Architecture, POWER6+, POWER6, POWER5+, POWER5, POWER, OpenPower, PowerPC, BatchPipes, BladeCenter, System Storage, GPFS, HACMP, RETAIN, DB2 Connect, RACF, Redbooks, OS/2, Parallel Sysplex, MVS/ESA, AIX, Intelligent Miner, WebSphere, Netfinity, Tivoli and Informix are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation. Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the U.S. and other countries. Adobe, the Adobe logo, Acrobat, PostScript, and Reader are either trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. Oracle is a registered trademark of Oracle Corporation. UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems, Inc. HTML, XML, XHTML and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology. Java is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc. JavaScript is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc., used under license for technology invented and implemented by Netscape. SAP, R/3, SAP NetWeaver, Duet, PartnerEdge, ByDesign, Clear Enterprise, SAP BusinessObjects Explorer, and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries. Business Objects and the Business Objects logo, BusinessObjects, Crystal Reports, Crystal Decisions, Web Intelligence, Xcelsius, and other Business Objects products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP France in the United States and in other countries. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary. The information in this document is proprietary to SAP. No part of this document may be reproduced, copied, or transmitted in any form or for any purpose without the express prior written permission of SAP AG. This document is a preliminary version and not subject to your license agreement or any other agreement with SAP. This document contains only intended strategies, developments, and functionalities of the SAP® product and is not intended to be binding upon SAP to any particular course of business, product strategy, and/or development. Please note that this document is subject to change and may be changed by SAP at any time without notice. SAP assumes no responsibility for errors or omissions in this document. SAP does not warrant the accuracy or completeness of the information, text, graphics, links, or other items contained within this material. This document is provided without a warranty of any kind, either express or implied, including but not limited to the implied warranties of merchantability, fitness for a particular purpose, or non-infringement. SAP shall have no liability for damages of any kind including without limitation direct, special, indirect, or consequential damages that may result from the use of these materials. This limitation shall not apply in cases of intent or gross negligence. The statutory liability for personal injury and defective products is not affected. SAP has no control over the information that you may access through the use of hot links contained in these materials and does not endorse your use of third-party Web pages nor provide any warranty whatsoever relating to third-party Web pages.