Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”"— Utskrift av presentasjonen:

1 Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”

2 Bakgrunn for ASAP ”Point Merge” -Trafikken i Europa er i vekst og gjeldene prosedyrer er i ferd med å nå maks kapasitet. -Økt krav til miljø -Økt krav til bedre økonomi -Krav til sikkerhet blir ikke lavere med mer trafikk og overfylte luftrom.

3 Med eksisterende prosedyrer så vil ATC som regel i krevende trafikksituasjon gå over på vektorering.

4 Hvorfor ASAP? -Forbedre og samordne lufttrafikken med ekstisterende teknologi -Miljø (Større grad av grønn innflyging) -Forutsigbar innflyvning

5 Oslo TMA og CTR sone i dag: 2 APP sektorer 1 Director

6 ASAP krever større område og vi får flere sectorer. 2 Approach 2 Directors 1 Final

7 Hvordan blir dette for piloten? - Komplett nytt inn og utflygings trekk for Oslo - Innflyging vil kun bli på ”LNAV” der man flyr punkt til punkt på arrival. - Man får i større grad ”green descend” og descend blir også gjort ved hjelp av FMC.

8 Hvordan blir dette for atc? - Man slipper å vektorere og får bedre hjelpemidler til å planlegge sekvens til flyene. - Flyene er ferdig separert i høgde på sekvens leg. - Man kan ved hjelp av sekvens leg og faste hastigheter med mer, optimalisere ankomstene. - Man unngår å gi vektors selv ved høy trafikkmengde

9 Point Merge is based on a specific P- RNAV route structure that is made of a merge point with pre-defined legs (the sequencing legs) equidistant from this point that should be used for path shortening or stretching. The sequence is achieved with conventional direct-to instructions to the merge point. (Open-loop vectoring should only be used to recover from unexpected situations). As Point Merge relies on existing technology, namely P-RNAV and a metered traffic (e.g. with an arrival manager), it can be implemented in the short term. (Innføres Oslo 7.april)

10 Hvordan blir prosedyrene ved Oslo Lufthavn?

11

12 ”Point Merge” ABUBA Sekvensiserings- legs Overgang til ILS

13 Med utgangs punkt i STAR, Transisjon og ILS mot 01R:

14 SID RWY 01L og 01R (Standard ”jet” )

15

16

17 Konsekvenser/Krav? - Man får ikke lenger fly visual approach - Man må ha P-RNAV for å fly ”Point Merge” - Man vil bruke begge rullebaner i større grad og vil derfor påføre naboer som ikke har hatt så mye støy - mer støy.


Laste ned ppt "Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google